Triumph Thruxton-tråden.

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Ett par bilder på resultatet av förra helgens jobb. IKON 7610 dämpare, Oberon Racing fotpinnar, MAS kedjeskydd och drevskydd. Syns inte på bilden - Oberon rattar för inställning av fjäderförspänning i framgaffeln samt racing reglagen. 2014-10-20 23.11.31.jpg2014-10-20 23.13.14.jpg
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Kort rapport efter TTP uppgraderingen. Som jag tidigare skrev tog det en lördagseftermiddag att ta bort air baffel och installera DNA filter, ta bort O2 sensor och SAI kittet. I går kväll fixade jag att ladda på TTP Tune2 map med hjälp av TuneECU - gick helt smärtfritt, väldigt smidigt. Efter en kort provtur i den ovanligt varma måndagskvällen kunde jag konstatera att allt som sagts om denna mod var sant! En klart bättre gasrespons vid lågvarv (all ryckighet borta), bra klipp på mellan och högvarv, modifierat varvtalsstop till 8500. Svårt att veta om hur mycket extra vrid och hästkrafter det gett utan att dyntesta - men dett känns verkligen som att den går klart bättre!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Svårt att veta om hur mycket extra vrid och hästkrafter det gett utan att dyntesta - men dett känns verkligen som att den går klart bättre!

På RAT-forumet kan man i regel hitta mätningar från andra som jag har gjort samma moddar: Med pod-filter och väldigt öppna ljuddämpare så får man typ 10 hk extra (vridet har inte fastnat i minnet). Pod-filter ger nog inget extra utan att man gör fler moddar (det kan snarare bli tvärtom), NH Togas brukar se ut att ligga några hk under Predators och TORs borde ligga strax under Togas (baserat på ljudnivå). Det som är trevligt med TTP-tunes är att de avancerar tändningen vid stora gaspådrag (50 % vill jag minnas) vilket ger en "sportigare" karaktär; det är flera här som gjort motsvarande ändring på sina förknasarmotorer.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
På RAT-forumet kan man i regel hitta mätningar från andra som jag har gjort samma moddar: Med pod-filter och väldigt öppna ljuddämpare så får man typ 10 hk extra (vridet har inte fastnat i minnet). Pod-filter ger nog inget extra utan att man gör fler moddar (det kan snarare bli tvärtom), NH Togas brukar se ut att ligga några hk under Predators och TORs borde ligga strax under Togas (baserat på ljudnivå). Det som är trevligt med TTP-tunes är att de avancerar tändningen vid stora gaspådrag (50 % vill jag minnas) vilket ger en "sportigare" karaktär; det är flera här som gjort motsvarande ändring på sina förknasarmotorer.
Det gjorde definitivt gott för motorkaraktären att använda thruxtonerichs tändkurva! Fast jag kör procom tändning..
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Japp, då har säsongen kommit till sin ände. Röda Faran står sedan idag hos Johan's för en lite försenad 2000-mila service och därefter en välförtjänt vintervila. 8 månader o ca 1200 mil bidde det. En inte oförsvarlig del av dessa tillsammans med själsfränder o "syskon". Så tack för trevliga turer o så ses vi till våren.
/Stevie

Ps. Den värsta abstinensen har jag förhoppningsvis löst genom att köpa på mig en gammal Yamaha ttr 600 för lite skitig grus o skogsåka.
/ds
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
The yonsson mod:
Ja, man behöver vända lampfästena (inte lampan). Finns inga nackdelar med detta. Låset hamnar då på höger sida där det borde varit från början.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jah håller med. Det borde suttit på höger sida från början fast när jag väl fick det dit så tog det bra lång tid innan jag slutade famla efter tändningslåset på vänster sida. Vanans makt är stor. :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nä, det skall sitta vid instrumentklustret. ;)

Jo det är väl klart men du får tänka på att det är ju i a f en Triumph. En engelsk hoj! Varför skulle den vara normal? :)

EDIT: Varför ska man behöva två nycklar att böka med, en för tändning och en för styrlås, det har jag inte haft de senaste 35 åren. Jo just det engelskt och Triumph Thruxton. Ungefär samma tidsrymd har jag aldrig behövt bry mig om en bensinkran. Tillbaka till forntiden alltså! Bara att gilla läget!:)
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Jah håller med. Det borde suttit på höger sida från början fast när jag väl fick det dit så tog det bra lång tid innan jag slutade famla efter tändningslåset på vänster sida. Vanans makt är stor. :)

How How
På 69/70 Bonnevilles vill jag minnas att de satt på vänster sida så det hävdar jag är riktigt men för de som är mer konservativa och Meriden nostalgiska än mig vill jag minnas att tidigare på 60-talet satt låsen på höger sida. Så jag antar att denna modifikation kan accepteras utifrån ett strikt Trajumforiginalfaschistisk synvinkel.
Förövrigt har frugan ngn kreativ ide' med sin moppe och då behöver hon en sådan där plastbit ni Thruxtongossar skymmer bakdelen på sadeln med av ngn anledning. Är det ngn som har en så'n till övers? Det kunde bli en bra julklapp. Häromåret fick hon kamaxlar i Födelsedagspresent...
Hasse D
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Eller så tänker man att låset borde sitta på höger sida för att komma uppåt när man parkerar hojen (som lutas åt vänster). :)
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Eller så tänker man att låset sitter bra på vänster sida för att inte komma uppåt, så minimeras risken för vatten att komma in i tändningslåset då man parkerar. Då den som sagt lutar åt vänster :) Har man centralstöd så kan man ha det vart man vill.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fan va ni är smarta allihop. Vänster, uppåt, höger allt är fel och allt har sin förespråkare. Fast jag kom på en jävligt smart grej jag också. Kan man inte ta bort batteriet och startmotorn? Använda magnetisk tändning som inte behöver ström från ett batteri. Motorn får man väl veva igång på någe sätt. Nä, jag vet, en liten arm med en led som man kan trampa på med foten så att man får motorns inre delar att rotera. Jag tror jag vill bli lite internationell och döpa det till "kickstart".

Skulle inte detta kunna fungera och skulle man då inte kunna slippa allt elände med tändningslås. Lys mig upp snälla!
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Fan va ni är smarta allihop. Vänster, uppåt, höger allt är fel och allt har sin förespråkare. Fast jag kom på en jävligt smart grej jag också. Kan man inte ta bort batteriet och startmotorn? Använda magnetisk tändning som inte behöver ström från ett batteri. Motorn får man väl veva igång på någe sätt. Nä, jag vet, en liten arm med en led som man kan trampa på med foten så att man får motorns inre delar att rotera. Jag tror jag vill bli lite internationell och döpa det till "kickstart".

Skulle inte detta kunna fungera och skulle man då inte kunna slippa allt elände med tändningslås. Lys mig upp snälla!

Fantastiskt bra ide! Varför har inte ngn hittat på det förut? Du är ännu ett steg närmare GURUSTATUS, Björn!
Förövrigt kan jag (o)roa er med en bild på min senaste investering som antagligen är OT då den mer antyder laid back än Sport...DSC02331.jpg
Jag är inte Rädd, och förmodligen inte "Vuxen" ännu eller??
Hasse D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fantastiskt bra ide! Varför har inte ngn hittat på det förut? Du är ännu ett steg närmare GURUSTATUS, Björn!
Förövrigt kan jag (o)roa er med en bild på min senaste investering som antagligen är OT då den mer antyder laid back än Sport...View attachment 413057
Jag är inte Rädd, och förmodligen inte "Vuxen" ännu eller??
Hasse D

En 500:a? Daytona sen 60? Ska du sätta på kickstart på den?
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
"Kickstart"! Lysande namn på en likaledes briljant idé! Undrar vilken sida som är bäst att ha den, höger eller vänster?
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
"Kickstart"! Lysande namn på en likaledes briljant idé! Undrar vilken sida som är bäst att ha den, höger eller vänster?

Jag skulle nog föredra höger sida för en sådan "kickstart" då cyckeln lutar åt vänster när den står på sidostödet!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top