Triumph Thruxton-tråden

Ett par bilder på resultatet av förra helgens jobb. IKON 7610 dämpare, Oberon Racing fotpinnar, MAS kedjeskydd och drevskydd. Syns inte på bilden - Oberon rattar för inställning av fjäderförspänning i framgaffeln samt racing reglagen. 2014-10-20 23.11.31.jpg2014-10-20 23.13.14.jpg
 
Kort rapport efter TTP uppgraderingen. Som jag tidigare skrev tog det en lördagseftermiddag att ta bort air baffel och installera DNA filter, ta bort O2 sensor och SAI kittet. I går kväll fixade jag att ladda på TTP Tune2 map med hjälp av TuneECU - gick helt smärtfritt, väldigt smidigt. Efter en kort provtur i den ovanligt varma måndagskvällen kunde jag konstatera att allt som sagts om denna mod var sant! En klart bättre gasrespons vid lågvarv (all ryckighet borta), bra klipp på mellan och högvarv, modifierat varvtalsstop till 8500. Svårt att veta om hur mycket extra vrid och hästkrafter det gett utan att dyntesta - men dett känns verkligen som att den går klart bättre!
 
Svårt att veta om hur mycket extra vrid och hästkrafter det gett utan att dyntesta - men dett känns verkligen som att den går klart bättre!

På RAT-forumet kan man i regel hitta mätningar från andra som jag har gjort samma moddar: Med pod-filter och väldigt öppna ljuddämpare så får man typ 10 hk extra (vridet har inte fastnat i minnet). Pod-filter ger nog inget extra utan att man gör fler moddar (det kan snarare bli tvärtom), NH Togas brukar se ut att ligga några hk under Predators och TORs borde ligga strax under Togas (baserat på ljudnivå). Det som är trevligt med TTP-tunes är att de avancerar tändningen vid stora gaspådrag (50 % vill jag minnas) vilket ger en "sportigare" karaktär; det är flera här som gjort motsvarande ändring på sina förknasarmotorer.
 
På RAT-forumet kan man i regel hitta mätningar från andra som jag har gjort samma moddar: Med pod-filter och väldigt öppna ljuddämpare så får man typ 10 hk extra (vridet har inte fastnat i minnet). Pod-filter ger nog inget extra utan att man gör fler moddar (det kan snarare bli tvärtom), NH Togas brukar se ut att ligga några hk under Predators och TORs borde ligga strax under Togas (baserat på ljudnivå). Det som är trevligt med TTP-tunes är att de avancerar tändningen vid stora gaspådrag (50 % vill jag minnas) vilket ger en "sportigare" karaktär; det är flera här som gjort motsvarande ändring på sina förknasarmotorer.
Det gjorde definitivt gott för motorkaraktären att använda thruxtonerichs tändkurva! Fast jag kör procom tändning..
 
Japp, då har säsongen kommit till sin ände. Röda Faran står sedan idag hos Johan's för en lite försenad 2000-mila service och därefter en välförtjänt vintervila. 8 månader o ca 1200 mil bidde det. En inte oförsvarlig del av dessa tillsammans med själsfränder o "syskon". Så tack för trevliga turer o så ses vi till våren.
/Stevie

Ps. Den värsta abstinensen har jag förhoppningsvis löst genom att köpa på mig en gammal Yamaha ttr 600 för lite skitig grus o skogsåka.
/ds
 
The yonsson mod:
Ja, man behöver vända lampfästena (inte lampan). Finns inga nackdelar med detta. Låset hamnar då på höger sida där det borde varit från början.
 
Jah håller med. Det borde suttit på höger sida från början fast när jag väl fick det dit så tog det bra lång tid innan jag slutade famla efter tändningslåset på vänster sida. Vanans makt är stor. :)
 
Jah håller med. Det borde suttit på höger sida från början fast när jag väl fick det dit så tog det bra lång tid innan jag slutade famla efter tändningslåset på vänster sida. Vanans makt är stor. :)

Nä, det skall sitta vid instrumentklustret. ;)
 
Nä, det skall sitta vid instrumentklustret. ;)

Jo det är väl klart men du får tänka på att det är ju i a f en Triumph. En engelsk hoj! Varför skulle den vara normal? :)

EDIT: Varför ska man behöva två nycklar att böka med, en för tändning och en för styrlås, det har jag inte haft de senaste 35 åren. Jo just det engelskt och Triumph Thruxton. Ungefär samma tidsrymd har jag aldrig behövt bry mig om en bensinkran. Tillbaka till forntiden alltså! Bara att gilla läget!:)
 
Last edited:
Jah håller med. Det borde suttit på höger sida från början fast när jag väl fick det dit så tog det bra lång tid innan jag slutade famla efter tändningslåset på vänster sida. Vanans makt är stor. :)

How How
På 69/70 Bonnevilles vill jag minnas att de satt på vänster sida så det hävdar jag är riktigt men för de som är mer konservativa och Meriden nostalgiska än mig vill jag minnas att tidigare på 60-talet satt låsen på höger sida. Så jag antar att denna modifikation kan accepteras utifrån ett strikt Trajumforiginalfaschistisk synvinkel.
Förövrigt har frugan ngn kreativ ide' med sin moppe och då behöver hon en sådan där plastbit ni Thruxtongossar skymmer bakdelen på sadeln med av ngn anledning. Är det ngn som har en så'n till övers? Det kunde bli en bra julklapp. Häromåret fick hon kamaxlar i Födelsedagspresent...
Hasse D
 
Eller så tänker man att låset borde sitta på höger sida för att komma uppåt när man parkerar hojen (som lutas åt vänster). :)
 
Eller så tänker man att låset sitter bra på vänster sida för att inte komma uppåt, så minimeras risken för vatten att komma in i tändningslåset då man parkerar. Då den som sagt lutar åt vänster :) Har man centralstöd så kan man ha det vart man vill.
 
Fan va ni är smarta allihop. Vänster, uppåt, höger allt är fel och allt har sin förespråkare. Fast jag kom på en jävligt smart grej jag också. Kan man inte ta bort batteriet och startmotorn? Använda magnetisk tändning som inte behöver ström från ett batteri. Motorn får man väl veva igång på någe sätt. Nä, jag vet, en liten arm med en led som man kan trampa på med foten så att man får motorns inre delar att rotera. Jag tror jag vill bli lite internationell och döpa det till "kickstart".

Skulle inte detta kunna fungera och skulle man då inte kunna slippa allt elände med tändningslås. Lys mig upp snälla!
 
Last edited:
Fan va ni är smarta allihop. Vänster, uppåt, höger allt är fel och allt har sin förespråkare. Fast jag kom på en jävligt smart grej jag också. Kan man inte ta bort batteriet och startmotorn? Använda magnetisk tändning som inte behöver ström från ett batteri. Motorn får man väl veva igång på någe sätt. Nä, jag vet, en liten arm med en led som man kan trampa på med foten så att man får motorns inre delar att rotera. Jag tror jag vill bli lite internationell och döpa det till "kickstart".

Skulle inte detta kunna fungera och skulle man då inte kunna slippa allt elände med tändningslås. Lys mig upp snälla!

Fantastiskt bra ide! Varför har inte ngn hittat på det förut? Du är ännu ett steg närmare GURUSTATUS, Björn!
Förövrigt kan jag (o)roa er med en bild på min senaste investering som antagligen är OT då den mer antyder laid back än Sport...DSC02331.jpg
Jag är inte Rädd, och förmodligen inte "Vuxen" ännu eller??
Hasse D
 
Fantastiskt bra ide! Varför har inte ngn hittat på det förut? Du är ännu ett steg närmare GURUSTATUS, Björn!
Förövrigt kan jag (o)roa er med en bild på min senaste investering som antagligen är OT då den mer antyder laid back än Sport...View attachment 413057
Jag är inte Rädd, och förmodligen inte "Vuxen" ännu eller??
Hasse D

En 500:a? Daytona sen 60? Ska du sätta på kickstart på den?
 
"Kickstart"! Lysande namn på en likaledes briljant idé! Undrar vilken sida som är bäst att ha den, höger eller vänster?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top