Triumph Thruxton-tråden

Hittade sent igår kväll ett kit för litiumbatteri som i stort sett helt eliminerar "lådan" under sätet, den som annars blir kvar efter en luftburksborttagning med t.ex. BC:s grejer.
Är väldigt sugen på att testa det här efter att jag(på DGR Sthlm) såg en thruxton som helt saknar skrotet under sadeln. Men! jag tänker att det nog är bäst att rådfråga alla experter här på SH vad era tankar är innan jag går och förälskar mig alltför hårt i denna idé?!

Länkar till batterihållare och batteri:

http://firstracer.surinternet.com/epages/box22720.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/box22720/Products/FR010

http://firstracer.surinternet.com/epages/box22720.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/box22720/Products/SOBM12003/SubProducts/SOBM12007S

Jag skulle nog passa mig för batterier av "okänd härkomst", dessutom har det avbildade alldeles för lite Ah för att räcka till. Jag rekommenderar Shorai batteriet med 14Ah som jag själv kört i 4 säsonger nu utan några problem. När jag flyttade över batteriet till min Striple märkte jag att det är i minsta laget vid kallstarter och kommer att byta till ett 18Ah nästa säsong. Med Shorais egen laddare får man förutom laddning även balansering av cellerna som är viktigt om man vill ha ett långlivat batteri. Det går att ladda med en vanlig "dum" laddare men inte balansera!
 
Jag skulle nog passa mig för batterier av "okänd härkomst", dessutom har det avbildade alldeles för lite Ah för att räcka till. Jag rekommenderar Shorai batteriet med 14Ah som jag själv kört i 4 säsonger nu utan några problem. När jag flyttade över batteriet till min Striple märkte jag att det är i minsta laget vid kallstarter och kommer att byta till ett 18Ah nästa säsong. Med Shorais egen laddare får man förutom laddning även balansering av cellerna som är viktigt om man vill ha ett långlivat batteri. Det går att ladda med en vanlig "dum" laddare men inte balansera!

Batteriet på bilden är ett bildexempel tror jag, det som är anpssat till kitet är på 14Ah iaf. Vet inte något om kvaliten på batteriet heller som sagt, men det var en behändig storlek om man vill göra plats för mer "ingenting" under sadeln.

Och ja, smaken är som röven, klöven. Personligen tycker som sagt att det ser "cleant" ut, men säkert ett hel--te att tvätta rent motor m.m. om det är lite blött ute...
 
Batteriet på bilden är ett bildexempel tror jag, det som är anpssat till kitet är på 14Ah iaf. Vet inte något om kvaliten på batteriet heller som sagt, men det var en behändig storlek om man vill göra plats för mer "ingenting" under sadeln.

Och ja, smaken är som röven, klöven. Personligen tycker som sagt att det ser "cleant" ut, men säkert ett hel--te att tvätta rent motor m.m. om det är lite blött ute...

Den stora fördelen med dessa batterier är vikten..sparar ca 2 kg högt upp i hojen..nackdelen är kallstarter om man väljer ett litet Ah-tal..bättre att gå högre än rekommenderat, och att köpa till en rekommenderad laddare..det blir dyrare men du har ett batteri som håller väldigt länge.
 
bättre att gå högre än rekommenderat, och att köpa till en rekommenderad laddare..det blir dyrare men du har ett batteri som håller väldigt länge.

För oss som har insprutare så är det dessutom värt att tänka på att flipperspelet verkar blockera startprocessen om det tycker att spänningen blir för låg.

Jag planerar att slå till på ett Shorai förr eller senare (delvis på grund av att jag inte kan underhållsladda i garaget och litium-batteriena verkar inte ha samma problem med det) och då blir det nog ett på 18 Ah för att vara på den säkra sidan.

Apropå hålet under sadeln så tycker jag att vissa får till det med helheten; Middleton till exempel (även fast jag bara har sett hans båge på bild) medans i vissa fall så ser det bara rent förjävligt ut.
 
För oss som har insprutare så är det dessutom värt att tänka på att flipperspelet verkar blockera startprocessen om det tycker att spänningen blir för låg.

Jag planerar att slå till på ett Shorai förr eller senare (delvis på grund av att jag inte kan underhållsladda i garaget och litium-batteriena verkar inte ha samma problem med det) och då blir det nog ett på 18 Ah för att vara på den säkra sidan.

Lätt o smidigt att bära hem, ladda/balansera hemma och låt stå över vintern.
 
Lätt o smidigt att bära hem, ladda/balansera hemma och låt stå över vintern.

Mjo, det är så som jag gör nu; förutom att bly-syra-batteriet knappast kan kallas för lätt. :P

----

Går det bra att plocka bort bakhjulet på en Thruxton med ljuddämparna monterade? Det ser så ut enligt Haynes nämligen. Mitt bakdäck har slitits snabbare än jag trodde det skulle göra (jag hade inget skjuttmått i bakfickan när jag rastade henne idag men det ser ut att ligga på gränsen), så jag vill nog helst byta däcken under vintern för att ha nya till våren; det innebär dock att jag måste införskaffa depåstöd och kräla runt lite i p-garaget och då vore det skönt att behöva lossa på så lite som möjligt. :P
 
Går det bra att plocka bort bakhjulet på en Thruxton med ljuddämparna monterade? Det ser så ut enligt Haynes nämligen. Mitt bakdäck har slitits snabbare än jag trodde det skulle göra......
Minns inte vilka dämpare du har, men med mina TOR så funkar det. Har bytt bakdäck 4 ggr hittills (hos däckverkstan, inte själv). 1000 mil ungefär, sen är däcket slut.
 
Grattis!

Å standard kostar nu 5113 kr. Styck!!!!!!!!

Jag säljer mina standard som bara suttit på 1600 mil för 1000 kr paret. Det är ju nästan gratis. Kom å tjöp!!!:)

Skämt åsido, reservdelspriserna på originaldelar är helt sjuka. För drygt 10000 kr kan man köpa det bästa från Öhlins, Bitubo, Hagon, Ikon, många fler och dessutom få pengar över till en uppsättning däck (och ibland mer) förutom att man får bättre dämpare. Skulle vara kul att vet hur många original Triumph stötdämpare som sålts till Thruxton. De har faktiskt sänkt priset med ca 2000 kr sedan jag kollade senast. Fast fortfarande helt fel. De är dock inte fula originaldämparna. Alltid något!

Då är prylarna från 1014 (IKON dämpare, Norman Hyde styrdämpare, broms och kopplingshandtag) monterade! Passade på att montera det mesta av det övriga godiset också (MAS Engineering kedje och drev-skydd, snyggare bultar/skruvar för kuts och sidokåpor, Oberon svarta racing-fotpinnar). Hittade en MC-lyft (julas) på blocket för 600 - funkade perfekt för stötdämparbytet!

Nu är det bara TTP prylarna kvar men det får vänta till vintern:-)

Skall fixa några bilder på hojen med all godis monterat.

Sen har jag blivit mer och mer inne på att ta bort bak-skärmen och monter ett FEK kit med Lukas lyse och bullet blinkers. Kör en del med mina Blaze-väskor så tyvärr funkar det inte med att montera blinkers på stötdämparfästena.
 
Jag kunde heller inte motstå den låga vikten och körglädjen ytterligare ett snäpp upp i en Striple-12 enligt bild nedan så det blev lite Thruxtondelar över:

Från Thriump Twin Power för rensning av luftburken - nytt, ej monterat:
WP_20141006_12_22_16_Pro__highres.JPG

Airbox intake cover: 500 kr
DNA luftfiler: 300 kr
OBD-2 USB Cable: 200 kr
Långa snabbskuvar till sadeln och högra kåpan över säkringarna: 200 kr.

Dessutom SW-Motech Bags Connection sadelväskor med löstagbara snabbfästen. Kolla länk:
http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/c...wrub--brands.triumph.thrux900&typid=156563168

Och nya hoijen.

WP_20141002_18_29_14_Pro__highres.jpg
 
Last edited:
Jag kunde heller inte motstå den låga vikten och körglädjen ytterligare ett snäpp upp i en Striple-12 enligt bild nedan.... *klipp*
Är det inte onödigt med massa cylindrar överallt? Tar de inte en väldig plats?? :D

*Skojar... kör själv en triple också. En gammal 955:a med gott bett*
 
Ja, men eftersom den extra cylindern sitter mellan twinnens båda så kallas den inte twin+1 utan four-1:dummer
 
Har funderat på "the Yonsson mod" på min 2008 Thruxton men kan inte hitta några detaljer. Hur pass jobbig är det att få till? Behöver lampan sänkas och isåfall behövs det ett annat fäste?
 
Har funderat på "the Yonsson mod" på min 2008 Thruxton men kan inte hitta några detaljer. Hur pass jobbig är det att få till? Behöver lampan sänkas och isåfall behövs det ett annat fäste?
Har för mig att styrkronorna på våra "vintage" thruxton med clipon ser annorlunda ut än era nya thailandskopior, (ah, kunde inte låta bli sorry) vi har genomgående gänggångar som gör det möjligt att fästa instrumenten underifrån utan några ingrepp. Rätta mig gärna om jag har fel!
 
Har funderat på "the Yonsson mod" på min 2008 Thruxton men kan inte hitta några detaljer. Hur pass jobbig är det att få till? Behöver lampan sänkas och isåfall behövs det ett annat fäste?

Jobbet är jättelätt att utföra om styrkronan är som på våra äldre hojar med clipon. Fast som Twintorsk påpekar så kanske det inte är så.

Annars:

Montera bort lyktan för åtkomst.
Skruva ur de fyra skruvarna som håller mätartavlan.
Montera under och lägg emellan brickor. Gärna plast eller nylon.
Montera tillbaka lyktan och sätt i skruv med snygga skallar i de tomma hålen på ovansidan.

EDIT: Glömde en sak. Förse skruvarna från undersidan med Loctite. Jag tappade båda på ena sidan. Den sista lade sig på blecket för styrstoppet så att styret inte gick att röra åt höger. Troligen hände det när jag parkerade annars hade den väl blåst bort.
 

Bifogat

  • DSC_0184.JPG
    DSC_0184.JPG
    1.5 MB · Visningar: 65
Last edited:
Annars då?
-Ja det är åt helvete!
Jaså, blir det inget "Tour aRound Vättern Lake" nästa år?
-Jo det blir det väl!
Ja då så då är det väl inget att gny över. Då är ju det året räddat också!

Utsaga från vän till mig!

M v h
Björn
 
Jobbet är jättelätt att utföra om styrkronan är som på våra äldre hojar med clipon. Fast som Twintorsk påpekar så kanske det inte är så.

Annars:

Montera bort lyktan för åtkomst.
Skruva ur de fyra skruvarna som håller mätartavlan.
Montera under och lägg emellan brickor. Gärna plast eller nylon.
Montera tillbaka lyktan och sätt i skruv med snygga skallar i de tomma hålen på ovansidan.

EDIT: Glömde en sak. Förse skruvarna från undersidan med Loctite. Jag tappade båda på ena sidan. Den sista lade sig på blecket för styrstoppet så att styret inte gick att röra åt höger. Troligen hände det när jag parkerade annars hade den väl blåst bort.

Tack för tipsen! Det verkar ju enkelt:-)
Jo det är genomgående hål även på min 2008 hoj. Jag tar och prövar nästa helg - skall i alla fall meka med hojen då och fixa till min TTP prylar! Var ute en kort sväng idag (det var ju skön temp fast lite fuktigt) fick i alla fall provat IKON 7610 dämparna jag köpte av 1014 - klart lyft jmf med original.
 
Minns inte vilka dämpare du har, men med mina TOR så funkar det. Har bytt bakdäck 4 ggr hittills (hos däckverkstan, inte själv). 1000 mil ungefär, sen är däcket slut.

Jag har rovdjuren, så de är väl snarlika. Lite över 800 mil har jag kommit på mina originaldäck. Men men, det blir väl inte så mycket mer körning den här säsongen, så jag skall väl hinna att klura på det. :)
 
Det blev inte tid till The Yonson mod den här gången. Tog sin lilla tid att fixa TTP prylarna, airbaffle bort och nytt DNA filter + TTP Breathe (jävligt pilligt att få loss luftboxens sida!), sen pill med O2 sensorn och SAI grejorna (tur man har hyfsat med verktyg). Men nu återstår bara att ladda på ny ECU map från TTP (Tune 2). Kanske kan hinna med det idag och sedan en kort provtur - just nu hel OK väder i Stockholm med 10 grader och torrt!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top