Triumph Thruxton-tråden.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
nån som ska ut och åka imorgon (söndag)? Är uppe i Skara nu, och imorgon så ska det ju bli bra väder. Så om någon har tänkt åka ut i västra götaland eller närheten, så är jag gärna på
Har inget planerat, men är öppen för förslag. Inte hela vägen till Skara kanske, men en liten tur låter fint! :) Vilken väg kör du - söderut mot Skåneland?
 

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
Har ingen tur planerad. Åker nog mot kusten Uddevalla/Göteborg typ.
Sen ska jag tillbaka till Skara igen. Ska jobba här nästa vecka, så jag åker inte ner till Skåne för än efter nästa helg.

Edit: lägger in mitt nummer här xxx, och nu tar jag bort det, så inte en massa löst folk ringer mig ;)

Åker nu mot trollhättan först, så får vi se var jag hamnar, bara att höra av er om det är någon som är sugen på att möta upp någonstans
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har ingen tur planerad. Åker nog mot kusten Uddevalla/Göteborg typ. Sen ska jag tillbaka till Skara igen. Ska jobba här nästa vecka, så jag åker inte ner till Skåne för än efter nästa helg.
Edit: lägger in mitt nummer här 0761 476680 Åker nu mot trollhättan först, så får vi se var jag hamnar, bara att höra av er om det är någon som är sugen på att möta upp någonstans
Snackade just med DavidA. Vi sammanstrålar vid Bohus fästning (Kungälv) kl 13.00. I fall någon mer vill hänga på är det bara att dyka upp!

EDIT: blev en fin tur idag! Vi drog oss åt Sjuhäradshållet och rullade på småvägar i mestadels strålande solsken!

På vägen hem träffade jag av en händelse på Speedtwin på hans för dagen nya Autobahn-racer! :) (BMW K1200R - den gick vääldigt fort...! ;))
 
Last edited:

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
Ja tack för en skönt tur.

Bjuder även på en bild som jag lyckades smyga till mig när vi tankade

405219_10151173257193255_484628648_n.jpg
 

McThrux

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
FALUN
Hoj
Thruxton -04
Polis, polis!

Åkte Falun-Ödeshög i fredags eftermiddag. I Örebro tyckte jag mig se en grön Kawa i backspegeln som snabbt närmade sig, bytte till höger körfält för att släppa förbi den men det visade sig vara en polis när han körde upp bredvid mig. Han skulle kunna tagit kortet av mig men det blev till slut 2800:-. En trevlig polis som privat körde en Triumph Thunderbird -01.

polis_thrux.JPG
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ajdå... :gnissla:gnisslaHur fort körde du då? Eller tog han dig för något annat? (inget regnställ? :))
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Trevliga poliser finns inte...
Hade han varit trevlig hade du fått åka ;)

Hade han dig på film eller laser?
Många mc-grisar har sån "pondus" att det räcker att dom "säger" att man kört för fort.
Jag ifrågasatte en gång och då började han prata väder...
Är man inte allt för kantig kan man alltid fråga :)

Men lappen i behåll är ju det viktigaste :tummenupp
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Underbart, tackar! Det komiska är att jag mindes från manualen att det var tvärt om, men mitt logiska tänkande sade mig att ju längre in pinnen är i gaffelbenen, ju mer tryck och ju styvare. Skruvade ner från 4 till 3 och tyckte det kändes lite styvare. Ska nog gå ner till 2 och testa det också. Tur att logiken oftast vinner över mitt dåliga minne.

Edit: Var även på Johans mc idag och pratade med en väldigt trevlig kille som beställde kuts-dekal till mig (Jonas). Nu gick det helt plötsligt alltså (när jag fick prata med "rätt" person). Han berättade även att han höll på och byggde om en Triumph T600 :va Han kan ha sagt T100... Hur om helst hängde han med ut till hojen och kollade läget och frågade om lite delar. Tipsade om bestforbritts.com (som vanligt). Nu är det bara att hålla tummarna, så beställningen blir rätt.

Edit2: Med framgaffeln inställd på precis två ringar är den väldigt mycket hårdare och bättre. Men då väger jag nästan 100kg :)

Jag bytte till 15w och lite mer olja i gaffeln och det gjorde stor skillnad. Klart det skulle kunna bli mycket bättre men mycket smäll för lite pengar om man säger så... :)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag bytte till 15w och lite mer olja i gaffeln och det gjorde stor skillnad. Klart det skulle kunna bli mycket bättre men mycket smäll för lite pengar om man säger så... :)

Uppfattat! Tror det eventuellt skulle kunna bli ett insatsbyte vid 3000mil om jag har pengar vid det tillfället, annars blir det nog till att köra med denna oljan tills det börjar läcka.
Twintorsk: Tur att det gick "bra"!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Uppfattat! Tror det eventuellt skulle kunna bli ett insatsbyte vid 3000mil om jag har pengar vid det tillfället, annars blir det nog till att köra med denna oljan tills det börjar läcka.
Twintorsk: Tur att det gick "bra"!

?? Nu är jag inte med alls men det är inget nytt!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
?? Nu är jag inte med alls men det är inget nytt!
Inte jag heller tydligen. Läste via mobilen förut och trodde det var du som blev stoppad av polisen, men det var det ju inte, ser jag nu :gnissla

Edit: Corbin seat ute "billigt" på ebay.co.uk nu. VILL HA! -Men har inte pengar till det.
Länk
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jakten på cafe räser solo-säte fortsätter. Har haft mailkonversation med en sadelmakare i GBG idag. 2500kr +eventuellt 500 till var budet, om jag kommer in med en originalsadel som kan slaktas. Beggad originalsadel = 550kr.
Totalt 3050kr + eventuellt 500kr till alltså och då snackar vi konstläder. Triumph original solo säte kostar ca 2500kr. Inte riktigt värt det nu när aktiemarknaden är kass känner jag. Men fan vad snyggt det hade varit.

NVP-Thruxton-2.png
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Jakten på cafe räser solo-säte fortsätter. Har haft mailkonversation med en sadelmakare i GBG idag. 2500kr +eventuellt 500 till var budet, om jag kommer in med en originalsadel som kan slaktas. Beggad originalsadel = 550kr.
Totalt 3050kr + eventuellt 500kr till alltså och då snackar vi konstläder. Triumph original solo säte kostar ca 2500kr. Inte riktigt värt det nu när aktiemarknaden är kass känner jag. Men fan vad snyggt det hade varit.

Vet inte om du har sett dem här ?
Tycker dem är förbannat snygga 235£ , valfri färg på lack, stickning och "skinn"

http://www.ebay.co.uk/itm/251006696599?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2648

2012-08-21 22-09-02.jpg
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Vet inte om du har sett dem här ?
Tycker dem är förbannat snygga 235£ , valfri färg på lack, stickning och "skinn"

Jepp, sett. Vill dock bli av med kåpan bak om jag byter till förmån för en mer klassisk look. Men snygg är den.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jakten på cafe räser solo-säte fortsätter. Har haft mailkonversation med en sadelmakare i GBG idag. 2500kr +eventuellt 500 till var budet, om jag kommer in med en originalsadel som kan slaktas. Beggad originalsadel = 550kr.
Totalt 3050kr + eventuellt 500kr till alltså och då snackar vi konstläder. Triumph original solo säte kostar ca 2500kr. Inte riktigt värt det nu när aktiemarknaden är kass känner jag. Men fan vad snyggt det hade varit.
Snyggt! Har också funderat på sadelfrågan. Fast mest för komfortens skull, då.
Konstläder borde väl vara det bättre valet i vårt klimat? Här kan ju regna då och då sägs det.

Hittar du en beg. sadel på Ebay, tror du? Knappast på Blocket, väl?
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Snyggt! Har också funderat på sadelfrågan. Fast mest för komfortens skull, då.
Konstläder borde väl vara det bättre valet i vårt klimat? Här kan ju regna då och då sägs det.

Hittar du en beg. sadel på Ebay, tror du? Knappast på Blocket, väl?

Ebay, ja. Har haft kontakt med en av de som säljer. Det sura är att frakten blir så dyr.l Tror jag avvaktar till det känns bättre i kassan. Som jag ser det nu, finns det två alternativ. 1: Köpa en beggad sadel och göra det själv. 2: Köpa en original triumph solo seat. Den är också ganska snygg, men inte riktigt så snygg som om den specialgörs. Triumphs solo seat är nog med gelstoppning tror jag.

Bild på triumph solo seat:
single.jpg
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Planerna för nästa mod börjar utkristalliseras. Eftersom nästa uppdatering är relativt kostsam vill jag att det blir bra och är därför lyhörd för tips och råd. Vad det handlar om är nya fälgbanor och däck. :banana:banana:banana

Vill börja med att säga att jag läst både här och på TriumphRat om hur folk gjort och kommit fram till följande preliminära slutsats. Den övergripande frågan är om jag är rätt ute eller om jag borde tänka om i något avseende.

Motivet till uppdateringen är dels att jag i vilket fall behöver byta däcken och när jag ändå håller på vill jag förbättra vägegenskaperna och utseendet något.

Jag har tänkt mig något bredare fälgbanor från Morad på original nav. Bak skulle det innebära 17x 4,25” och fram 18x3”. Tanken är dels att jag vill ha matchande fälgbanor fram och bak och inte bara öka bredden bak eftersom jag inbillar mig att geometrin knappast skulle gynnas av att bara bredda bak. Tänker jag rätt eller fel? :confused:

På dessa fälgar tänkte jag kränga på 120/70-18 fram och 160/60-17 bak.

Däckutbudet är såklart större om jag går ner på 17” fram men jag har funnit att flera tillverkare står till buds, bland annat:

- Michelin (Pilot Road 2 respektive 3)
- Dunlop (Sportmax Roadsmart 1 respektive 2)
- Avon Storm Ultra
- Pirelli Angel ST

Har ni några tips eller förslag på vilka däck jag bör satsa på eller undvika? Min körstil inkluderar ännu fegränder men vill kunna utvecklas med hojen över tid. :)

Många har valt att gå ner till 17” fram och såvitt jag förstår är det kopplat till däcksutbudet. Just idag känner jag inte något behov av en mer framåtlutad stance eftersom jag trivs bra och har en justeringsmöjligheter i fjädring och dämpning såväl fram som bak. Vidare vore det skönt att slippa micklet med att få hastighetsmätaren att fungera rätt med 17”. Finns det andra skäl till att gå ner på 17 fram? :confused:

Ös på med erfarenheter och löst tyckande. Jag lyssnar och vill att det ska bli bra på första försöket! :tummenupp
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
...Tror jag avvaktar till det känns bättre i kassan. Som jag ser det nu, finns det två alternativ...

Mitt råd är att avvakta något och köpa det du verkligen vill ha direkt. Att betala 2/3 av den kostnaden för att bli nästan nöjd riskerar leda till att du fortsätter titta efter andra sadlar vilket lätt blir ännu dyrare i slutändan...

Sadeln på den grå var galet snygg!:yoparty
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top