Triumph Thruxton-tråden

Uppgraderade du samtidigt till progressiva fjädrar?

Nej. Dels är jag osäker på om jag faktiskt vill ha progressiva fjädrar och dels vill jag göra en förändring i taget.
Det lilla jag kört idag får mig att tro att progressiva fjädrar inte skulle ge så värst mycket.
Ändrar jag mig så är det en mindre affär att släppa i nya fjädrar, behöver inte ha av gafflarna då :)
 
23 mil idag

Är mer än nöjd med hojen, storm trivs.

Hojen drar verkligen blickarna till sig, mängder med herrar i övre medel åldern (lika gamla som mig med andra ord) som vill diskutera både det ena och det andra :)

En hel del lyckade inrop på Ebay den sista tiden, återkommer med bilder när moddningen är klar.
 

Bifogat

  • 20100424.JPG
    20100424.JPG
    77.9 KB · Visningar: 84
Är mer än nöjd med hojen, storm trivs.

Hojen drar verkligen blickarna till sig, mängder med herrar i övre medel åldern (lika gamla som mig med andra ord) som vill diskutera både det ena och det andra :)

En hel del lyckade inrop på Ebay den sista tiden, återkommer med bilder när moddningen är klar.

Den ser riktigt nice ut!:tummenupp

det e som du säger, tankade 2ggr. i går. det resulterade i lite längre stopp än vad jag hade räknat med, många frågor om den var gamal eller ny,eller om det var jag som hade byggt om den o.s.v. man får inte vara blyg när man kör Thrux..
 
Nej. Dels är jag osäker på om jag faktiskt vill ha progressiva fjädrar och dels vill jag göra en förändring i taget.
Det lilla jag kört idag får mig att tro att progressiva fjädrar inte skulle ge så värst mycket.
Ändrar jag mig så är det en mindre affär att släppa i nya fjädrar, behöver inte ha av gafflarna då :)

Jag håller med dig att progressiva fjädrar inte blir mycket bättre, jag har provat och blev besviken. Det finns några lite bättre uppdateringar man kan göra, lite dyrare men bättre resultat. Jag bortser från dom mer radikala ombyggnader som byte av front mm.
Jag har ingen erfarenhet av Ricor intiminators men har själv RaceTech emulators + viktanpassad fjäder. Fördelen med RT emulators är att du kan ställa om den och leka med olika oljor, det går inte med Ricors. Det finns en svensk agent för RT emulators men jag hittar inte länken nu.
Det finns också ett cartridgekit från Traxxion som inte behöver kommenteras eftersom det är bra och ännu lite dyrare. Glöm inte att du behöver också byta bakdämpare för att det ska lira bra ihop och även här finns ett samband mellan pris och prestanda där Öhlins är i topp.
http://www.traxxion.com/damperrodupgrade.aspx
http://racetech.com/index.aspx
 
skulle kunna vara dålig kontakt innuti i tändningslås eller kontaktstycken.

verkar som du slog huvudet på spiken , kontaktstyckena hade ärgat ner till oigenkäänlighet och ramlade isär när jag petade med skruvmejseln där.. blir att beställa hem nytt tändningslås då..

tackar för hjälpen!
 
Vackert!

Riktigt fina fuggar :)
 
Såg två Thruxton på MC Live i helgen, en svart och en blå. Någon av oss 'Thruxisar' härinne i tråden?

// TMax *som var funktionär i tre dagar - och är ganska trött nu...*
 
Ja det är ju inget snack om att jag har blivit influerad av er som skriver i denhär tråden. Därför fick jag för mig att toktvätta av hojen. Jag vill börja med att tacka alla för insperation genom era snygga cyklar.
Jag är verkligen supernöjd med hur min blev!

Efter som jag ändå ska lägga om däck i vecka så testade jag att labba lite med däckpenna. Vad säger ni andra. Coolt eller Hobbex?

Sen vill jag påminna mig själv och er andra hur min cykel såg ut innan jag började skruva på den:)
 

Bifogat

  • bonneville_2005_rhf_black_1024.jpg
    bonneville_2005_rhf_black_1024.jpg
    104.3 KB · Visningar: 408
  • IMG_0610.jpg
    IMG_0610.jpg
    239.3 KB · Visningar: 94
  • IMG_0609.jpg
    IMG_0609.jpg
    203.1 KB · Visningar: 104
  • IMG_0608.jpg
    IMG_0608.jpg
    247 KB · Visningar: 431
Jag och donnan fastnade på bild under dagens tur :)
 

Bifogat

  • sandy fredde 2010.JPG
    sandy fredde 2010.JPG
    22.6 KB · Visningar: 115
Jag är verkligen supernöjd med hur min blev!
Snyggt! Den svarta motorn och den svarta lackeringen - riktigt bra. Klart du skall vara nöjd med en sån snygging!

Efter som jag ändå ska lägga om däck i vecka så testade jag att labba lite med däckpenna. Vad säger ni andra. Coolt eller Hobbex?
Fräckt, tycker jag. Satsa på det. Kontrasterar bra till allt det svarta.
 
Jag och donnan fastnade på bild under dagens tur :)

Hur uppför sig hojen med passagerare?? Jag har dissekerat minnet efter vobbleorsaker förutom dom "vanliga" som redan har nämnts och då dök det upp en som hade spel i svingen. I sidled, det fattades ett shims så svingen hade några tiondelars spel sidledes och efter åtgärd var vobblet borta.
Huruvida denna historia är sann vet jag inte (forumsnack) men det är ju lätt att kolla svingen.
 
Ja det är ju inget snack om att jag har blivit influerad av er som skriver i denhär tråden. Därför fick jag för mig att toktvätta av hojen. Jag vill börja med att tacka alla för insperation genom era snygga cyklar.
Jag är verkligen supernöjd med hur min blev!

Efter som jag ändå ska lägga om däck i vecka så testade jag att labba lite med däckpenna. Vad säger ni andra. Coolt eller Hobbex?

Snyggt! Å så äkta på något sätt. En ombyggd Bonneville! Kan väl inte bli mer rätt!:tummenupp

Jag gillar den vita texten på däcken!

Hur uppför sig hojen med passagerare?? Jag har dissekerat minnet efter vobbleorsaker förutom dom "vanliga" som redan har nämnts och då dök det upp en som hade spel i svingen. I sidled, det fattades ett shims så svingen hade några tiondelars spel sidledes och efter åtgärd var vobblet borta.
Huruvida denna historia är sann vet jag inte (forumsnack) men det är ju lätt att kolla svingen.

Forumsnack eller ej, ett glapp där väl ofelbart en källa till vobble, så det är ju helt klart värt att kolla.
 
Last edited:
Hur uppför sig hojen med passagerare?? Jag har dissekerat minnet efter vobbleorsaker förutom dom "vanliga" som redan har nämnts och då dök det upp en som hade spel i svingen. I sidled, det fattades ett shims så svingen hade några tiondelars spel sidledes och efter åtgärd var vobblet borta.
Huruvida denna historia är sann vet jag inte (forumsnack) men det är ju lätt att kolla svingen.

Tänkte faktiskt på det igår och jag måste säga att det var en helt annan hoj med passagerare. Stissigheten och oroligheterna var som borta!

Exakt vad detta beror på låter jag än så länge vara osagt, men hojjen skall dissekeras i helgen då jag hoppas ha fått min nya packbox till transkåpan som är beställd.

Skall kolla:
- Svingen
- Drivningen
- Byte av gaffelolja
- Infästningar av motor etc.

Misstänker fortfarande att det är däcket som felar, men tänkte kolla allt annat först. Dumt att bränna deg på fel ställe.

Har för övrigt slitigt häcken av mig med mitt bygge i helgen.
Tänkte påbörja monteringen av allt denna vecka. Dragracepremiären närmar sig med stormsteg!
 
jag tror också det är däcken eftersom jag själv upplevt att hojen är känslig för olika däck och det lustiga är att däck som går bra på en hoj inte fungerar alls på andra, och när däcken blir lite slitna accentueras problemen. Och så fjädringen förståss. Kolla hjullager också.
Jag kom på en till, han hade en krokig framaxel som ställde till det!!
 
Vad rekommenderar du som framdäck då?
Vore trevlig att få på ett 110 för lite ökad stabilitet :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top