Triumph Thruxton-tråden

Fräckt med pinstripe :)

Jag har tankar på att göra om de som sitter på min hoj idag, inte 100% så proffsigt som jag önskar ha det.

Tog för övrigt upp poleringen av motoråporna igår, drog över allt med 2500 papper igår och gick sedan på med polertrissa + 2 olika pastor (de som säljes på Clas Ohlson).
Fick det riktigt blankt, fick dock lite problem med flammighet som jag hoppas kunna handpolera bort med mina 3M polermedel och ev Autosol. Inte 100% nöjd, men det är ändå en milsvid skillnad mot innan :)
 
Som utlovat så kommer här en bild på min blivande Thruxville.

Som ni ser så har den stått och dammat i ett gallergarage hela vintern.
Här har jag i alla fall fimpat bakstänkan och kommer förhoppningsvis damma på ny sadel, nya blinkers och nytt bakljus i slutet på nästa vecka.
 

Bifogat

  • Utanskarm.jpg
    Utanskarm.jpg
    253.1 KB · Visningar: 129
Som utlovat så kommer här en bild på min blivande Thruxville.

Som ni ser så har den stått och dammat i ett gallergarage hela vintern.
Här har jag i alla fall fimpat bakstänkan och kommer förhoppningsvis damma på ny sadel, nya blinkers och nytt bakljus i slutet på nästa vecka.

sitter det clip-ons på?
 
sitter det clip-ons på?

Nej det gör det inte. Jag gick i dom tankarna ett tag, men blev lite för ivrig och köpte ett M-styre istället.

Nu har jag borrat mig igenom hela tråden. Får för mig att det finns några obesvarade frågor som jag kanske kan svara på men jag är lite osäker på om dom redan har blivit besvarade.. Ska kolla upp det.

I övrigt så undrar jag om det är nån av er som har haft problem med att bultarna som håller i krökarna rostar sönder?
Jag använder ju min hoj i ur och skur och tvättar och putsar mindre än er, men igår när jag inspekterade hojen så ser det ut som att jag har gravrost i nämnda bultar.

Hur hade ni gått tillväga för att lösa problemet? Jag antar att pinnarna sitter gängade i cylindern, men vad gör jag om dom går av när jag försöker få bort dom?
Sen förstår jag faktiskt inte hur dom har kunnat bli så angripna. Kan det vara en materialkombo mellan Aluminium i Cylindern, krök materialet samt pinbult/mutter som får utslag av varandra?

Hojen har alltid stått i varmgarage under vintern.
 
I övrigt så undrar jag om det är nån av er som har haft problem med att bultarna som håller i krökarna rostar sönder?
Jag använder ju min hoj i ur och skur och tvättar och putsar mindre än er, men igår när jag inspekterade hojen så ser det ut som att jag har gravrost i nämnda bultar.

Hur hade ni gått tillväga för att lösa problemet? Jag antar att pinnarna sitter gängade i cylindern, men vad gör jag om dom går av när jag försöker få bort dom?
Sen förstår jag faktiskt inte hur dom har kunnat bli så angripna. Kan det vara en materialkombo mellan Aluminium i Cylindern, krök materialet samt pinbult/mutter som får utslag av varandra?

Hojen har alltid stått i varmgarage under vintern.

Mina var också rätt rostiga men jag dränkte in dem bra med WD40 och lät det stå ett dygn innan jag provade att lossa och det var inga problem. Sen när jag monterade tillbaka drog jag på aluminiumpasta på gängorna och dubbla muttrar så att ingen gänga ligger bar. Kommer nog att byta till lagom antal brickor och en kupolmutter.

En kortare framskärm på hojen så är väl Thruxtoniseringen klar sen. Fast du kanske vill ha lång skärm om du kör mycket i regn?
 
Last edited:
Mina var också rätt rostiga men jag dränkte in dem bra med WD40 och lät det stå ett dygn innan jag provade att lossa och det var inga problem. Sen när jag monterade tillbaka drog jag på aluminiumpasta på gängorna och dubbla muttrar så att ingen gänga ligger bar. Kommer nog att byta till lagom antal brickor och en kupolmutter.

En kortare framskärm på hojen så är väl Thruxtoniseringen klar sen. Fast du kanske vill ha lång skärm om du kör mycket i regn?

Tack för tipset. Ska testa att det.

Absolut mindre stänka fram! Goretex får göra jobbet i regnet. Jag ska bara känna efter lite först om jag ska kapa den jag har eller hur det nu blir. Jag är ju himla sugen på dubbla skivor fram också, vilket kan gå ut över stänkan så vi får se vilken ordning saker sker.
 
Dubbla skivor med vardera 6 kolvsok skulle vara smaskens :)
Har dylik uppsättning på mitt bygge och de brosmarna är guda benådade.

Hur som haver, kvällen har gått åt till polering.
Alltid lika kul att polera, känns dock värt det när man ser slutresultatet.

Som synes på slutresultatet ser "blänket" lite grynigt ut.
Skall lösa detta under morgondagen med en sista finpolering. :)
 

Bifogat

  • panzaa_thruxie6.JPG
    panzaa_thruxie6.JPG
    62.7 KB · Visningar: 81
  • panzaa_thruxie8.JPG.JPG
    panzaa_thruxie8.JPG.JPG
    81.8 KB · Visningar: 104
  • panzaa_thruxie9.JPG
    panzaa_thruxie9.JPG
    63.4 KB · Visningar: 93
  • panzaa_thruxie4.JPG
    panzaa_thruxie4.JPG
    59.1 KB · Visningar: 85
Bra kämpat Panzaa.

Hittade ett klipp på en teatralisk Aussie som kör sin variant på samma grej.
Kanske kan vara till nån hjälp att känna att du inte är ensam i allt slit:tummenupp

[YOUTUBE-ID]YhzGE5dLcmM[/YOUTUBE-ID]
 
Ny kedja o drev på plats, har dessutom beställt MAS kedjeskydd från min tyska leverantör. Ska bli intressant hur leveranstiden blir eftersom han inte hade polerat i lager och är lovad leverans från Spagettiland nästa vecka.

001-3.jpg
 
Tackar!

Precis som han säger så tar hela proceduren en hel del tid, men jag känner att det är värt besväret. Jag kör däremot till konrstorlek 2500 istället för 400.

Snyggt jobbar Erich :)
 
Ny kedja o drev på plats, har dessutom beställt MAS kedjeskydd från min tyska leverantör. Ska bli intressant hur leveranstiden blir eftersom han inte hade polerat i lager och är lovad leverans från Spagettiland nästa vecka.

Kanonsnyggt!:tummenupp
Behåll det blankt och sätt på lite pinstripe så blir det inte bättre!
 
Som synes på slutresultatet ser "blänket" lite grynigt ut.
Skall lösa detta under morgondagen med en sista finpolering. :)

Jag vet inte exakt vad du avser med grynig men tycker mig se lite av det som gjorde att inte jag blev helnöjd med min polering även på dina kåpor. På mina syns små "repor" som stör glansen. Fast inte åt ett håll så som jag slipade så det är inte det so orsakat reporna.

Det är möjligt att det är riktigt svårt att få ett 100% resultat med det material som är i kåporna. Jag har fått betydligt bättre resultat på mycket enklare sätt tidigare. Absolut bästa resultatet fick jag med kåpor och gaffelben till en urHonda 750. Jag lämnade in för glasblästring och polerade den glasblästrade ytan med lumptrissa och wax. Det blevr i stil med sidokåpan på Thruxtonerichs hoj. Inte riktigt lika bra men nästan blev det på en Suzuki GS 1000 då jag bara tog bort klarlacken och sedan polerade med lumptrissa och wax.

Visst, det blev allt bra men borde blivit bättre.

EDIT: Nu glömde jag ju det jag egentligen skulle skriva.:)
Hittar du någon finpolering som ger det där lilla sista så får du meddela.
 

Bifogat

  • DSC_0031.jpg
    DSC_0031.jpg
    176.6 KB · Visningar: 94
  • DSC_0032.jpg
    DSC_0032.jpg
    171.7 KB · Visningar: 100
  • DSC_0033.jpg
    DSC_0033.jpg
    139.2 KB · Visningar: 81
Last edited:
Har precis samma problem gällande reporna.
Hade tankarna på anodisering, men tydligen kan man få problem med flammighet p.g.a. det är gjutaluminium. Har inte grottat ned mig mer i frågan dock.

Polerade allt en gång till med de prylarna jag hade, men är fortfarande inte 100 nöjd.
Får testa ngn annat slutpolermedel, men den poleringen kan jag göra med kåporna på hojjen. Lade på 1 lager bilvax+top coat sealer på kåporna. Vi får se hur bra det håller!

Här är iaf resultatet :)
 

Bifogat

  • panzaa_thruxie10.JPG
    panzaa_thruxie10.JPG
    61.8 KB · Visningar: 89
Har precis samma problem gällande reporna.
Hade tankarna på anodisering, men tydligen kan man få problem med flammighet p.g.a. det är gjutaluminium. Har inte grottat ned mig mer i frågan dock.

Polerade allt en gång till med de prylarna jag hade, men är fortfarande inte 100 nöjd.
Får testa ngn annat slutpolermedel, men den poleringen kan jag göra med kåporna på hojjen. Lade på 1 lager bilvax+top coat sealer på kåporna. Vi får se hur bra det håller!

Här är iaf resultatet :)

Jomen den ser ju riktigt bra ut! Ska också prova att polera en gång till med delarna monterade. Sen har jag drevkåpan kvar, den ska jag exprimentera med och se om det går att få det där riktiga toppresultatet.

I mina ögon är det JÄTTEBLANKT!!
Inte i närheten av din MAS-kåpa.
Fast du gillar ju inte att det är så blankt så du är ju diskvalificerad.:D

EDIT: Saken är den att jag tycker att du bygger en så himla snygg Thruxton så jag vill ha en till. Jag vill ha en som är original eller nära som min å så skulle jag vilja ha en till att laborera med som du gör med din. Jag har råd men barnen får snart inget arv! :D Fast de är ändå glada över att ha världens barnsligaste pappa.
 
Last edited:
Saken är den att jag tycker att du bygger en så himla snygg Thruxton så jag vill ha en till. Jag vill ha en som är original eller nära som min å så skulle jag vilja ha en till att laborera med som du gör med din. Jag har råd men barnen får snart inget arv! :D Fast de är ändå glada över att ha världens barnsligaste pappa.

Du kan ju göra som jag annars. Alla moddningar som jag har gjort är och kommer troligen vara bakåtkompatibla. Det kommer räcka med en regnig dag i garaget så har jag gått från en thrux till en orginal Bonneville;-)
 
Last edited:
Fasen vad ni putsar gubbar! Ser bra ut! Jag gillar även de matt-svarta motorkåporna som är på Bonneville Black. Fanns ngn bild på en riktigt snygg Thruxton med mycket svart på här för ett tag sedan! Ngn som håller med?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top