Triumph Thruxton-tråden.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Jag skulle nog överväga nya fälgbanor, typ Exel eller Behr, i lite bredare variant bak och kanske tom 17" fram för att få tillgång till bättre däck. Tror inte det blir mycket dyrare än att pulverlacka. Kolla med Classicbikeraisch för Behr fälgar. Priset på hans hs är komplett hjul så enbart fälgbanan borde ligga lite lägre, men jag har inte riktigt koll på prisläget. Finns säkert andra alternativ också, och handlare här i landet. Akron/Morad fälgar?

Jag är riktigt sugen att byte fälgbanor någon gång.
Vet nån om det finns någon som gör detta i Sverige?
Bara att skicka hjul ut ur landet känns som ett projekt.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag är riktigt sugen att byte fälgbanor någon gång.
Vet nån om det finns någon som gör detta i Sverige?
Bara att skicka hjul ut ur landet känns som ett projekt.

Min tanke är att man enbart köper en färdigborrad fälg i rätt färg och hittar en som kan ekra upp i närheten där man bor. Skicka hela hjulet kanske inte är en bra ide. Till classicbikeraisch skickar du bara navet och får ett färdigt hjul tillbaka.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Min tanke är att man enbart köper en färdigborrad fälg i rätt färg och hittar en som kan ekra upp i närheten där man bor. Skicka hela hjulet kanske inte är en bra ide. Till classicbikeraisch skickar du bara navet och får ett färdigt hjul tillbaka.

Just precis. En crossverkstad borde kunna fixa det va, särskilt om de gör motardkonverteringar?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Det tror jag säkert att dom gör och dom brukar ju också sälja fälgar så det kanske går att slå 2 flugor i en smäll!!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Min tanke är att man enbart köper en färdigborrad fälg i rätt färg och hittar en som kan ekra upp i närheten där man bor. Skicka hela hjulet kanske inte är en bra ide. Till classicbikeraisch skickar du bara navet och får ett färdigt hjul tillbaka.

Ha, kom just på det. Min svärfar är helt grym på att ekra hjul. Ska skaffa ett par fälgar i rätt färg och låta honom ekra.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Ha, kom just på det. Min svärfar är helt grym på att ekra hjul. Ska skaffa ett par fälgar i rätt färg och låta honom ekra.

Låt oss veta hur det går och vad det går loss på! :tummenupp

Kanske kan ordna någon sorts gruppköp av fälgbanor/ekrar?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Låt oss veta hur det går och vad det går loss på! :tummenupp

Kanske kan ordna någon sorts gruppköp av fälgbanor/ekrar?

Han är ju inte min svärfar idag i och med att vi är skilda men han och jag är fortfarande kompisar efter allt mekande ihop. Ska fråga honom.

1982 så renoverade jag en Honda 750 -71 i hans garage. Jag hade köpt alla delar till ett nytt framhjul och trodde att det skulle vara enkelt när man hade ett att titta på. Jag tittade som fan och började trä i ekrarna när han kom in. Ekrar du ett hjul sa han, det är kul. Jag förklarade att det inte gick så bra och att jag skulle vara tacksam för hjälp. Han tittade nog i fem sekunder, sen gick han bort till arbetsbänken och satte i alla ekrarna. Nu måste vi rikta sa han och svetsade en gaffel att sätta i skruvstädet. Sen plockade han fram indikatorklocka och kollade hur mycket fälgen kastade. En tiondel av vad Honda godkänner blev det. Fan vilken gubbe.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Premiärturen avklarad!

Det var faktiskt varmare än jag trodde, väggreppet var dock som förväntat och hojjen satskitig när jag kom hem. Blev 1 timmes tvätt efter.
Hade ett helvete att få av oljefiltret i förmiddags, ngn idiot hade ju bestämt att det skulle sitta mitt under rambenen.. suck.. Löste det hela med att införskaffa en filteravdragare alá kedjemodell.

Var det värt det?
- SJÄLVKLART!
5 månaders uppdämda känslor frisläppta!

Lite bilder efter årets första räkamacka på rosen :2cool
 

Bifogat

  • baa_1021.jpg
    baa_1021.jpg
    82.5 KB · Visningar: 103
  • baa_1022.jpg
    baa_1022.jpg
    99.1 KB · Visningar: 111
  • baa_1025.jpg
    baa_1025.jpg
    91.1 KB · Visningar: 115

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Jag skulle nog överväga nya fälgbanor, typ Exel eller Behr, i lite bredare variant bak och kanske tom 17" fram för att få tillgång till bättre däck. Tror inte det blir mycket dyrare än att pulverlacka. Kolla med Classicbikeraisch för Behr fälgar. Priset på hans hs är komplett hjul så enbart fälgbanan borde ligga lite lägre, men jag har inte riktigt koll på prisläget. Finns säkert andra alternativ också, och handlare här i landet. Akron/Morad fälgar?

Ja där sa ni ngt! Det har jag inte tänkt på men det skulle ju vara en bra lösning. Vore ju inte fel att kunna kränga på lite fetare däck bak också! Ska kolla upp det.

Lägger in ett par bilder på min nylackade hjälm också! Polaren har lekt lite med färgsprutan! Blir rock n' roll!
 

Bifogat

  • IMG_4139.jpg
    IMG_4139.jpg
    230.8 KB · Visningar: 91
  • IMG_4140.jpg
    IMG_4140.jpg
    232.5 KB · Visningar: 77

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Ja där sa ni ngt! Det har jag inte tänkt på men det skulle ju vara en bra lösning. Vore ju inte fel att kunna kränga på lite fetare däck bak också! Ska kolla upp det.

Lägger in ett par bilder på min nylackade hjälm också! Polaren har lekt lite med färgsprutan! Blir rock n' roll!

har du en japansk örlogs thruxton??
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
har du en japansk örlogs thruxton??

Hehe ja precis! Kör man tillräckligt fort kanske den går över vatten!

Edit: Googlade liet och fann att örlog inte bara har med flottan att göra utan att det betyder krig i allmänhet... Så man kanske ska kalla hojen för krigsmaskinen! :kulspruta
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fräck som fasen blev den iaf!

Hade passat mig bra som fan när jag kör mitt Yamma Bygge :)

Vem var det som lackade hjälmen?
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Fräck som fasen blev den iaf!

Hade passat mig bra som fan när jag kör mitt Yamma Bygge :)

Vem var det som lackade hjälmen?

Ja faktiskt! Det är en kompis till mig som har lackat. Jonas heter han. Han är jäkligt estetisk av sig och duktig att måla och har precis börjat exprimentera lite med airbrush och lackning och sånt! Kommer nog lacka häftigare och häftigare grejer med tiden. Om ngn har en hjälm eller ngt annat som de vill ha lackat så är han säkert intresserad av att göra ett försök. :)
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Lägger in ett par bilder på min nylackade hjälm också! Polaren har lekt lite med färgsprutan! Blir rock n' roll!

Blev riktigt tuff:tummenupp, dock har jag lagt alla öppena hjälmar på hyllan efter en crasch för några årsedan, hade jag inte haft käkskydd så hade jag inte behövt borsta underkäken idag.

Har bilder någonstans, hela käkpartiet är kraftigt nedslipat.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Försöker även jag undvika öppna hjälmar, men en dag som denna kan man inte annat än köra öppet :)
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Blev riktigt tuff:tummenupp, dock har jag lagt alla öppena hjälmar på hyllan efter en crasch för några årsedan, hade jag inte haft käkskydd så hade jag inte behövt borsta underkäken idag.

Har bilder någonstans, hela käkpartiet är kraftigt nedslipat.

Mmm det där är ju ett jävla dilemma det där... Själv åker jag rätt mkt med öppen hjälm. Samtidigt vill man ju inte förstöra fejjan om man kraschar men jag antar att jag är beredd att ta den risken... Men det är klart, skulle jag hitta en stängd hjälm som jag tycker är riktigt snygg och som sitter skönt så kanske den skulle användas mer frekvent. Kanske skulle custom-lacka en sån i stället! :)
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Mmm det där är ju ett jävla dilemma det där... Själv åker jag rätt mkt med öppen hjälm. Samtidigt vill man ju inte förstöra fejjan om man kraschar men jag antar att jag är beredd att ta den risken... Men det är klart, skulle jag hitta en stängd hjälm som jag tycker är riktigt snygg och som sitter skönt så kanske den skulle användas mer frekvent. Kanske skulle custom-lacka en sån i stället! :)

Mina mc-vänner med öppena hjälmar har alltid argumentet att dom endast använder dessa när dom åker och fikar eller till små turer på stan i låga hastigheter annars kör dom med intergralhjälmar, det var presis en sådan runda jag var ute på när en taxi hade lite svårt för förbudet mot att backa på en huvudled.

har förövrigt denna till Thruxtonen
http://www.sunbike.se/ProductPopup.aspx?filename=10-039_573.jpg
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Mina mc-vänner med öppena hjälmar har alltid argumentet att dom endast använder dessa när dom åker och fikar eller till små turer på stan i låga hastigheter annars kör dom med intergralhjälmar, det var presis en sådan runda jag var ute på när en taxi hade lite svårt för förbudet mot att backa på en huvudled.

har förövrigt denna till Thruxtonen
http://www.sunbike.se/ProductPopup.aspx?filename=10-039_573.jpg

Personligen så tycker jag det gör ont att promenera in i en humla så jag kör alltid med intergral.

StephanD. Vi skulle kunna blida klubb. Jag satte nämligen min hoj rätt i sidan på en taxi som gjorde en usväng över 5 heldragna linjer vid slussen. Självklart så glömde han både att blinka och att kolla i döda vinkeln.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
jag har en Arai Viper UK Flag (intergral) som jag tycker mycket om och jag använder alltid ryggskydd, plus läderutstyret förståss. Med stigande ålder har jag blivit mer medveten om min "odödlighet". Hade också en krasch för ca 10 år sen som turligt nog gick bra förutom lite blåmärken. Sen dess är jag försiktigare trots att kraschen inte var mitt fel, bil som svängde ut framför så jag bromsade ikull.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Köpte en Arai Viper Banda i höstas efter att i somras ha smällt med en bil i Tjeckien. Hade jag haft öppen hjälm hade jag nog inte varit så snygg som jag är idag :)

Har tyvärr ingen bild på framsidan av hjälmen, men bak såg ut såhär:
arai.jpg


En mindre än ett år gammal Arai RX7, hjälmen sprack men gjorde sitt och jag klarade mig helt utan men.

Hur som helst, Bandan tycker jag funkar bra stilmässigt med Thruxtonen:

foto_2211_3.jpg


Chaser Phil Read Replica hade möjligtvis varit ännu bättre.

Arai_Vector_Phil_Read_Helmet_Phil_Read_Black-White_detail.jpg
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top