Triumph Thruxton-tråden

En omvänd version med vit ram hade passat sååå mkt bättre!

Det är ju iofs ingen större affär att blästra och pulverlacka ramen vit.
Kanske kan vara en plan för framtiden?

Absolut, och det är ändå mycket roligare att göra om det man har än att köpa nytt. På det sättet är det ju hojsäsong året runt!:)

Jotack.. tycker mig känna igen den tesen ;)

Nöjd för tillfället

Jotack.. tycker mig känna igen den tesen ;)

Monterade Norman Hydes Classic Toga idag! Utseendet helt underbart, passformen hyfsad och ljudet...... Ja, det blev så rätt det kunde bli för mig. Mutes gjorde ingen stor skillnad så jag inser att jag måste montera på original ljuddämpare då jag besiktigar. Fast det gör jag så gärna nu.

Bifogat

• DSC_0003.jpg
    DSC_0003.jpg
    260.1 KB · Visningar: 121
  • DSC_0018.jpg
    DSC_0018.jpg
    252 KB · Visningar: 97

jag ska göra det nån gång i framtiden. har tillfälligt lackat min ram med 2komp burklack på de ställen jag kapat fästen och passagerar fotpinnar.
vet bara inte vad det ska bli för färg? har funderat på nått riktigt udda typ turkos eller rosa.
Provokativt!?

För några år sen valsade det runt en "raceinspirerad" thruxton i grönt o gult i diverse forum som jag gillade starkt, men jag hittar inte bilden igen. Nån annan
som sett den?

OT: tröjorna är på gång nästa vecka. Skickas på måndag från tyskland. Lovar att skynda på med ompackning/postning snarast.

Nja, inte ful men den blev inte jag sugen på. Men det är kul att ha en hoj som de gör SE av.
Tyvärr så har Triumph börjat bygga SE utgåvor i parti o minut på flertalet av sina modeller
och det handlar i regel bara om ändrade färger, ibland mer eller mindre hysteriska, senaste SE utgåvan av tex.675an måste varit ett verk av en pårökt designer, vit med blå ram:va

Jag gillar inte den röda ramen, känns som lite Ducceplagiat men jag kanske är konservativ.

Tyvärr så har Triumph börjat bygga SE utgåvor i parti o minut på flertalet av sina modeller
och det handlar i regel bara om ändrade färger, ibland mer eller mindre hysteriska, senaste SE utgåvan av tex.675an måste varit ett verk av en pårökt designer, vit med blå ram:va

Jag gillar inte den röda ramen, känns som lite Ducceplagiat men jag kanske är konservativ.

Jag håller med dig i kritiken av SE-utgåvorna att det borde vara lite mer än färgförändringar. Tidigare "specialdesignade Bonneville" för några år sen gav mig ont i magen. Hade gärna sett bättre bromsar, fjädring mm.

Tycker däremot inte att ramen är "ducceplagiat" bara för den är röd. Ducati har väl inte "ensamrätt" på rött.

Helt rätt ang. bristen på uppgradering av fjädring, bromseri etc.
Lite mer mos original i motorn hade inte satt fel heller.

Thruxton vs Sportster

På sextiotalet var ju ärkerivalerna Bonneville och Sportster. Flera hojtidningar gjorde tester på 70-talet för att kora mästaren. Vill nog påstå att Triumphen vann de flesta. Fast journalisterna hade då förbehållet att Triumph gått upp till 750cc. Fast Sportstern hade ju fortfarande mer.

I somras köpte jag en Thruxton och min kompis en Sportster. Vi har väl inte gjort något regelrätt test mot varandra men ändå kollat av lite och jämfört.
Det är ju nu två hojar med ungefär lika stora motorer och väl ungefär lika mycket i uppgiven effekt. De har dessutom ungefär samma pris. Sportstern är lite billigare ny.

Motor - Effekt? Jag spöar honom i acc och toppfart. Inte så mycket men klart. Båda hojarna är orörda i motorn men har öppnare insug och avgas än original.

Växellåda? jag tycker att Thruxton har riktigt bra låda men det har inte Sportster. Klar seger till Thruxton.

Lackering och krom? Båda har bra finish. Bättre än många japs enligt mig. Oavgjort!

Utseende? Helt subjektivt och en ren smaksak. Jag gillar båda men föredrar Thruxton. Oavgjort!

Detaljer? Skruvförband, fästen för slangar, kablar m.m. Thruxton vinner överlägset även om jag tycker att det finns mycket i övrigt att önska även hos den.

Bromsar? Ett noll till Thruxton! Jo, jämförelsevis klar segrare!

Fjädring? Ett noll till Thruxton! Samma som ovan!

Däck? Noll- noll! Ett -ett känns fel med dessa däck!:)

Tja vilken är vinnare? Kora själva. Kompisen håller med om allt utan utseendet. Han gillar Thruxton men föredrar Sportster.

EDIT: Glömde!

Markfrigång? Blir väl så där 10-0 till Thruxtons fördel!

Last edited:
Satan så ball!

Varför inte hänga på dylika komponenter på Thruxton?
Svart USD gaffel då dock!

Satan så ball!

Varför inte hänga på dylika komponenter på Thruxton?
Svart USD gaffel då dock!

Jag har sett flera byggen med USD-gaffel på Thruxton, men tycker den "tar bort" för mycket av retrolooken, föredrar "den vanliga Öhlins". Titta på nya Norton: http://www.nortonmotorcycles.com/bikes/
Stor skillnad tycker jag, till den "vanliga" gaffelns fördel.
Håller dock med om att det ska vara svart istället för guld till Thruxton. På Norton passar dock guld ganska bra eftersom guldtemat finns på hela hojen.
Smaksak antar jag och det är väl tur det, annars skulle alla hojar se lika ut, he,he.

Letade som en tok efter en modernare gaffel till min T-bird i somras, men hittade inga lovande prospekt. Visst passar en vanlig gaffel bättre, det måste jag hålla med om.

j-igt ball!! men 17 tusen pund !!??

Jo, priset är en katastrof, i varje fall för min plånbok men en del kanske tycker det är värt att spendera så mycket på en unik hoj som endast kommer att finnas i ett fåtal ex.
Anledningen till att jag publicerade den här länken är ju att den ska ge folk lite inspiration o ideer till egna "byggen".

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT