Triumph Thruxton-tråden

Men den är inte optimal för pendling. Jag menar då att det inte är några problem att åka långt, utan att den inte är det minsta praktisk.

Inga som helst förvaringsutrymmen (jo, ett pyttelitet för registreringspappren under sadeln, men det krävs 4 insexskruvar för att komma in där..). Skall du ha med dig något till jobbet, eller vill du ha extra kläder, regnställ eller annat så behöver du alltså en ryggsäck, tankväska eller något som du surrar fast baktill.

Den har också mycket blanka och fina detaljer som snart blir smutsiga och mindre fina vid vardagskörning i alla väder. Det blir m a o mycket tvättande!

Du har helt rätt! Jag tänkte inte på dessa praktiska saker när jag svarade utan bara om den var bekväm och tillförlitlig nog att köra dessa mil på och det är den definitivt. Fast givetvis ingen optimal pendlarhoj och då tänker jag mest på tvättandet.

En fråga, fungerar det att sätta en spegel i högra fästet på era hojar. Jag har ett fäste även på höger sida men det går inte att använda för att bromsvätskebehållaren är i vägen. Går ju att lösa på många sätt men om någon redan har gjort det så behöver ju inte jag.:)

För att vara lite pettimeter:
Det är bara 2 skruvar och man får faktiskt plats med ett helt verktygskit ;)

På min Thruxton har jag bytt ut insexskruvarna mot ett par sånna här så att jag slipper verktyg för att få loss sadeln:
sbolt.jpg

Ok då, petimeterkollega.... :-)

Två insex, som kan bytas ut mot sådana som du har. Samt ytterligare två insex, om man har kutsen på. Och det har ju de allra flesta. Fast hojen är snygg även utan kuts.

Så två, eller två plus två, skruvar. :-)

Finns de finurliga skruvarna "på stan" (Johans MC?) eller får man bara tag i dem på nätet?

Last edited:
Ok då, petimeterkollega.... :-)

Två insex, som kan bytas ut mot sådana som du har. Samt ytterligare två insex, om man har kutsen på. Och det har ju de allra flesta. Fast hojen är snygg även utan kuts.

Så två, eller två plus två, skruvar. :-)

Finns de finurliga skruvarna "på stan" (Johans MC?) eller får man bara tag i dem på nätet?

Men det går ju att ta av sadeln utan att ta av kutsen :)

Mina skruvar beställde jag från www.newthruxton.com , men liknande finns lite här och var har jag sett.

Där ser man tydligt! Du har kört 3000 mil utan problem och kommer säkert att kunna köra lika mycket till och ännu mer utan att behöva göra något åt den. Fast du gör ju saker ändå hela tiden.:)

Min Bonneville -68 behövde jag helrenovera innan den gått 2000 mil så när det gäller kvalitet så har gammalt och nytt inget att göra med varandra.

Du kan säkert behöva en tid att vänja dig av med radfyran men när du har gjort det tror jag inte att du ångrar dig. Lika kul och betydligt mer körkortsvänligt. Visst, Trajan har resurser för att man ska kunna förlora kortet likaväl som din Kawa har det. Grejen är den att det behöver inte gå så förtvivlat fort för att man ska ha kul med en Thruxton.

Tackar för all info !
Fick lite info själv idag angående uppdateringar på Thruxton 2010,

"2010 blir följande nya instrument, nya hög komp kolvar, ny kamkedja samt drev. Dessa ändringar går i produktion mars 2010."

Så jag avvaktar till dess och ser vad detta innebär. :tummenupp

Tackar för all info !

"2010 blir följande nya instrument, nya hög komp kolvar, ny kamkedja samt drev. Dessa ändringar går i produktion mars 2010."

Säkert klokt och en bra egenskap att ha. Att kunna vänta alltså! Tyvärr saknar jag denna egenskap!:(

Köp nu medans det är billigt!

Tackar för all info !

Jag säger som Panzaa, köp nu för priset på 2010 orna blir 99900 kr. mot 2009 ornas 89900 kr. 10000 till annat godis.
Om du tittar på triumphs egen Hs så är skillnaden ingen på uteffekt. Det enda som skiljer är lite högre komp. hos 2010. 9,9:1 mot 9,2:1.

Jag säger som Panzaa, köp nu för priset på 2010 orna blir 99900 kr. mot 2009 ornas 89900 kr. 10000 till annat godis.
Om du tittar på triumphs egen Hs så är skillnaden ingen på uteffekt. Det enda som skiljer är lite högre komp. hos 2010. 9,9:1 mot 9,2:1.

Nya 08:or 84900:- :tummenupp
Vad skiljer 08 resp 09 ?

Vad skiljer 08 resp 09 ?

Jag tänker inte säga åt dig vad du ska göra. Bara tala om hur jag själv ser på det. För mig finns det bara en stor skillnad på Triumph Thruxton mellan årsmodellerna och det är förgasare/insprut. Som man kan vilja ha det ena eller det andra. Den hoj som jag provkörde 2008 hade insprut men jag är osäker på om det var 2008 år modell. Fast det finns det andra här som vet om 2008 hade insprut. Själv vill jag ha förgasare men om jag skulle köpa ny nu så får det ju bli insprut och då skulle jag inte tveka en sekund att köpa en 2008 för 15000 kr mindre än vad 2010 kostar. Sådana förändringar är det inte och som Thruxtonerich säger så är varken effekt eller vridmoment angivet till något högre värde även om kompet är högre. Faktiskt något lägre och vid högre varv än vad man anger för min gasarmodell 2005.

Fast jag kan ha fel. Rätta mig ni som vet bättre om förrändringarna mellan årsmodeller.

Vad skiljer 08 resp 09 ?

Tror inte det är särskilt stor skillnad. Om ens någon? Ring handlaren och fråga. T ex Olle på Johans MC.

Men om en ny 2008 går på 85' och en 2010 kostar 100' så är det ju viss skillnad... En skillnad som kanske följs åt - i viss mån - om du skall sälja igen snart. Då är nog en 2010 mer värd än en 2008. Skall du å andra sidan behålla hojen ett antal år så torde det spela mindre (ingen?) roll. Skicket är ju då viktigare än åldern.

Men, vem säljer sin Thruxton? Det är ju en familjemedlem! :-)

Någon som kan tipsa om vart man kan få tag i ett vobbelstag (framgaffeln) till Thruxton?
Finns ju på diverse amerikanska sidor till överpris.. inget annat?

UK: Norman Hyde och Jack Lilly.
Tyskland: Classicbike Raisch
alla till överpris tyvärr.

Enligt vad jag läst och min egen personliga uppfattning så tror jag inte att en fork brace tillför mycket utöver möjligtvis det kosmetiska.

Det är ingen jättelång fjädringsväg och gafflarna är trots att de inte direkt är av bästa kvalité långt bättre än "på den gamla goda tiden".

Finns bättre saker att lägga pengarna på...

Vad skiljer 08 resp 09 ?

Nästan ingenting förutom lite kosmetik. Den stora skillnaden börjar med 08:or
då insprut och ett "vanligt" styre kom. Innan var det förgasare o clipon.
Min personliga uppfattning är att man tappat lite "caferacerlook" med det nyare styret, men vunnit lite bättre komfort.

Enligt vad jag läst och min egen personliga uppfattning så tror jag inte att en fork brace tillför mycket utöver möjligtvis det kosmetiska.

Det är ingen jättelång fjädringsväg och gafflarna är trots att de inte direkt är av bästa kvalité långt bättre än "på den gamla goda tiden".

Finns bättre saker att lägga pengarna på...

Styrdämpare då?
Den är lite stissig i frammgaffeln enligt min smak. Lite som min gamla boldor :)

Nästan ingenting förutom lite kosmetik. Den stora skillnaden börjar med 08:or
då insprut och ett "vanligt" styre kom. Innan var det förgasare o clipon.
Min personliga uppfattning är att man tappat lite "caferacerlook" med det nyare styret, men vunnit lite bättre komfort.

apropå det, så har jag nog tillräckligt med org. delar från min hoj så att det skulle kunna bli ett konverteringskit till nån med -08 eller senare som hellre vill ha clip-on styre.
skicka ett PM.

Rätt ska vara rätt!

Har ju tidigare smågnällt lite på Johans MC. Inget allvarligt! Ingen har varit otrevlig eller så bara lite oproffsigt uppträdande från några medarbetare har jag tyckt.

När jag fick telefonkontakt senast så fick jag reda på att det går att beställa saker som inte finns med i web-butiken. Jag skulle bara välja alternativet Fakura och i meddelandet så noga som möjligt ange vad jag ville ha utöver den lagda ordern. Gjorde så och idag fick jag paketet och allt fanns med. Jag är helnöjd och behöver nu inte leta efter annan leverantör av originaldelar.

Finns på samma ställen + http://www.nccr.se/ och http://www.bonneville.se/
finns säkert fler.
Kör du på org. däck så rekommenderar jag byte till ex.vis P.Sport Demon.
När jag bytte däck försvann oroligheten i gaffeln trots att jag sänkt min 25 mm i fronten.

Kan nog bli en från nccr
Har ju mitt andra projekt som slukar stålar värre än smör i solken.
Varför har man ändligt med pengar, men oändligt mer ideer? :D

Jag glömde säga att du kan ju också byta styrlagren till koniska vilket, enl. vad jag läst mig till, ger en stadigare front. Finns att få hos classicbikeraisch,
men säkert även här i svedala nånstans. Lite mer arbete men inte särskillt dyrt.
Jag vill också ha en plånbok som är outtömlig. Skulle ge en helt annan dimension till livet.
Har i alla fall fixat till mina FCR 39:or så jag får i "fjärrstyrda blandningsskruvar" nu. Lite försiktig borrning med 6mm borr av god kvalitet gjorde susen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman