Triumph Thruxton-tråden

Jag tror du begår ett misstag om du jämför Thruxen med en sporthoj.
Thruxen är RETRO rakt igenom.
Italienska T.Cup har moddade hojar med bl.a. bredare bakfälg för 150/70 däck
och moddad fjädring för bättre grepp o bromsegenskaper.
Jag har resonerat ungefär likadant fast jag har org. fälg bak med ett RoadSmart 150/70 och 110/80 fram och det funkar utmärkt. Dessutom har min gaffel RaceTech emulators och fjädrar. Sänkt fram 25mm. Bak bytt till Wilbers dämpare.
Det som fattas är lite bättre broms, trots att jag hävdat i tidigare inlägg att bromsarna är hyffsade så kan man aldrig få "för bra bromsar".
Ett 6 kolvs ok står på önskelistan.
På bana funkar den skapligt, med lite skrap på l-dämpare och växelspak pga sänkningen, och man får finna sig i att bli omkörd hela tiden, för lite motor o acc. Men även det går att åtgärda med en stor plånbok. Finns flera inlägg om det.
Du måste naturligtvis provköra en Thrux för att bilda dig en egen uppfattning men en riktig sporthoj är den inte utan en sportig cafe´racer med potensial att bli bättre med lite hjälp.

Moddat för 150/70 däck :eek: Jag trodde man skulle få modda för att få in 180/55.

Retro-rakt-igenom låter som att den är byggd lika svampigt som på 60-talet :(

Synd då, hoppades på retrodesign i modern tappning. Då hade jag accepterat den lägre effekten och ngt sämre egenskaperna. Om knäskrap är förenat med livsfara känns det inte lika aktuellt :gråta

Nja, nu tolkar du mitt inlägg lite väl pessimistiskt tycker jag. Den är naturligtvis mycket bättre på alla punkter än 60-talets hojar, men ingen modern sporthoj.
150-däck är lite för stort för org. fälg. Därför byte till bredare fälg för bättre däck. Org. däck är ingen höjdare enl. mig.
Knäskrap är naturligtvis också möjligt, men kanske inte med orginal hoj utan kräver nog lite modifieringar. Sen beror det ju på hur man "hänger". Hojen är ju inte "byggd" för den körstilen direkt.

Erich har helt rätt, det är inte en modern sporthoj, men att jämföra den mot en gammal 60 talare är inte direkt rättvist heller.

En caféracer är ingen renodlad banhoj och kommer aldrig så vara heller.
I min trajja sitter HC kolvar, portad etc så nog fan rör den på sig!
Polarns R6:a hänger inte på i acc iaf :)

Fjädring m.m. kan uppdateras så att du får en grymt rolig hoj, men en banpiskare kommer du aldrig att få.

Fast det är klart, mycket sitter i personen som kör snarare än hojjen.
Kika på denna video till exemel
[YOUTUBE-ID]ogZ8FpDeVZU[/YOUTUBE-ID]

Erich har helt rätt, det är inte en modern sporthoj, men att jämföra den mot en gammal 60 talare är inte direkt rättvist heller.

En caféracer är ingen renodlad banhoj och kommer aldrig så vara heller.
I min trajja sitter HC kolvar, portad etc så nog fan rör den på sig!
Polarns R6:a hänger inte på i acc iaf :)

Fjädring m.m. kan uppdateras så att du får en grymt rolig hoj, men en banpiskare kommer du aldrig att få.

Fast det är klart, mycket sitter i personen som kör snarare än hojjen.
Kika på denna video till exemel
[YOUTUBE-ID]ogZ8FpDeVZU[/YOUTUBE-ID]

Underbar film det är exakt så jag kör min Thruxton. När jag drömmer alltså!:D

Jag har mekat Thruxton hela veckan. Mest kosmetika. Om det blir något bättre det vete fan men lite mer personligt kanske. Vacker är den ju så det räcker till och blir över redan som original. Trimmar den gör jag inte då jag redan har en hoj till med mer än 50 hk extra på bakhjulet. Ingen värsting det heller men ändå.

Ni får byta vad ni vill men för mig är en Thruxton även som helt original det snyggaste och läckraste som finns på två hjul. Sen är den även i originalutförandet jäkligt rolig att köra. Ingen värsting men jäkligt rolig. Jag har faktiskt försökt att få något att skrapa i asfalten men har bara fått mina stora 47:or att ta i vid skarpa nedlägg.

Klaga ni på däck, bromsar och fjädring, :) Jag bara kör med det som är och har kul!

Tror ni missuppfattade mig.. Jag jämför absolut inte thruxen med en modern sporthoj.. Jag kör idag SuperDuke BÅDE på gata och bana, defninitivt betydligt hårdare på bana, men aktivt även på gata.

Min tanke är att byta ut den mot en ren banhoj OCH en gathoj. Thruxen ska alltså BARA köras på gata, men som alltid (när det gäller mig) aktivt. Effekt ser jag soim ett litet problem, däremot vill jag inte att hojen ska sätta gränsen (som med en krombåt eller nåt) utan att den faktiskt är körbar i aktivt gatåkartempo. Extrembromsar som på Duken använder jag ex. bara på bana, de situationerna uppstår inte på gata ändå så det är nog inga kymmer :)!

Däremot vill jag inte ha en hoj som rasar om man råkar bromsa upp den på framhjulet eller om man råkar slanga lite över ett krön.. Jag vuill helt enkelt ha en snygg och ORIGINELL körmaskin!

Det är nog som någon sade tidigare - provkör. Så känner du om ni trivs tillsammans. Och kan kanske handla en i vinter och vara redo till våren.

De flesta som har provkört har blivit kära, mer eller mindre... :-)

Det är ju lite kallt så här års, men med lite tur kan det bli sol och torra vägar (som t ex idag). Triumph-handlaren i "Norpan" borde ha en Thrux' som demohoj med grönskylt. Själv körde jag min första Thruxton en iskall men solig dag i mars. Inte långt, blev nog bara 5 mil, men räckte för att jag skulle känna att den här hojen gillar jag!

Helt rätt, ut och testa. Tänk dock på att andra dämpare, ett nytt ok, lite moderat motortrimm så har du en killer ;)

Lite arbetsbilder

Ny framskärm lackad svart av mig och små blinkare

Dito bakskärm och blinkare samt Lucas baklyse!

Kolla fästena i 1mm durkaluminium. Man tager vad man haver men inget jag ska ha kvar. Inte heller distanserna i kromat kopparrör för vatten.:D

Motorkåpor som väntar på montering. Jag ska nog nog göra om kopplingskåpan. Lite väl mycket blanka repor.

Kabeldragningen är jag nöjd med men något är fel. När jag slår på blinkers åt något håll så låter blinkreläet som en summer och inget blinkar. Bakljus och bromsljus funkar fint.

Sista bilden! Vad är dessa kontakter till? Har inget minne av att jag togloss dessa när jag monterade av tanken.

Bifogat

• DSC_0025.jpg
    DSC_0025.jpg
    227.5 KB · Visningar: 102
  • DSC_0026.jpg
    DSC_0026.jpg
    223.9 KB · Visningar: 116
  • DSC_0027.jpg
    DSC_0027.jpg
    221.9 KB · Visningar: 106
  • DSC_0033.jpg
    DSC_0033.jpg
    139.2 KB · Visningar: 104
  • DSC_0028.jpg
    DSC_0028.jpg
    229.3 KB · Visningar: 104
Last edited:
Den lösa kabeln är till för att koppla på larm tror jag. Har den hos mig med.

Den lösa kabeln är till för att koppla på larm tror jag. Har den hos mig med.

OK! Fast det är ju två lösa. Det syns kanske lite dåligt för all smuts men jag vill inte göra rent nu så länge ventilkåpan inte är på. Funderade på om det kunde ha något att göra med att blinkers inte fungerar och att blinkrelät låter som en summer.

Om någon har ett tips så är jag tacksam annars får det bli lite studier av elschemat.

EDIT!
Efter lite närmare koll i elschemat så hittar jag att den främre lösa heter "accessory connector" Den andra är troligtvis något som haft med "air injection" att göra.

Sen såg jag att det inte är blinkrelät som låter som en summer utan ljusrelät som sitter bredvid.

Det enda fel jag kan tänka mig att jag har gjort är att koppla båda strömförande kablarna inne i lamphuset till en och samma främre blinkers. det kanske skulle kunna ge upphov till lite märkliga effekter. Om någon har annat tips så är jag tacksam. Ska försöka lösa detta till eftermiddagen.

Last edited:
OK! Fast det är ju två lösa. Det syns kanske lite dåligt för all smuts men jag vill inte göra rent nu så länge ventilkåpan inte är på. Funderade på om det kunde ha något att göra med att blinkers inte fungerar och att blinkrelät låter som en summer.

Om någon har ett tips så är jag tacksam annars får det bli lite studier av elschemat.

Den lösa med 2 är nog bara till för att koppla in tillbehör som gps, tändaruttag.
Blinkersen har du satt dit diod så måste du ha motstånd till annars vete fan de kan va tröga ifall man gar dåligt med kräm i batteriet å hojen avstängd dvs...

Den lösa med 2 är nog bara till för att koppla in tillbehör som gps, tändaruttag.
Blinkersen har du satt dit diod så måste du ha motstånd till annars vete fan de kan va tröga ifall man gar dåligt med kräm i batteriet å hojen avstängd dvs...

Jo, kontakten är nog till sådant ja.
Det är inte LED-blinkers och jag tror ju inte att batteriet är svagt men jag ska ladda och prova.

EDIT:
Nu blinkar det!:yoparty

Trodde inte att jag kunde koppla blinkers fel men tydligen. Från de nya gick det två kablar. En svart och en svart/vit. Jag tog den svarta till svart (jord) från matarkabeln på hojen och den svart/vita till färg. Fast det var fel! Hade blinkersen varit av plast hade det väl inte spelat någon roll. Nu var de i metall och jordade i fästena så att det blev galet.

Problemet löst!

Last edited:
Några frågor som jag vore tacksam att få svar på......
Var redan i somras inne på att köpa en Thruxton (för att lugna ner mitt kör beteende), provkörde en av de vakraste hojar jag sett hos Johans MC, upplevde den som lite trött, men hade precis klivit av min Z:a.
Men valde då att behålla min Z1000, är sedan länge fler barns far och känner någonstans att det kanske är dags att lugna ner sig, kanske inte är nödvändigt att dra knäna i backen när man pendlar Borås-Gbg under det varmare halv året, är trött på alltid vara orolig för att bli av med körkortet (igen) för på något sätt så slutar hjärncellerna fungera när man tar på hjälmen och höger handen tydligen har ett eget liv.
Så min första fråga blir, kommer en Thruxton att fungera som pendlar hoj, 72km enkel väg ?
Kan man ha riktigt skoj med den på små kurviga vägar ?
Och kanske det viktigaste, hur är kvalitén 08:a ->
Jätte tacksam för svar.

Några frågor som jag vore tacksam att få svar på......
Var redan i somras inne på att köpa en Thruxton (för att lugna ner mitt kör beteende), provkörde en av de vakraste hojar jag sett hos Johans MC, upplevde den som lite trött, men hade precis klivit av min Z:a.
Men valde då att behålla min Z1000, är sedan länge fler barns far och känner någonstans att det kanske är dags att lugna ner sig, kanske inte är nödvändigt att dra knäna i backen när man pendlar Borås-Gbg under det varmare halv året, är trött på alltid vara orolig för att bli av med körkortet (igen) för på något sätt så slutar hjärncellerna fungera när man tar på hjälmen och höger handen tydligen har ett eget liv.
Så min första fråga blir, kommer en Thruxton att fungera som pendlar hoj, 72km enkel väg ?
Kan man ha riktigt skoj med den på små kurviga vägar ?
Och kanske det viktigaste, hur är kvalitén 08:a ->
Jätte tacksam för svar.

Mina alldeles personliga upplevelser av samma tankar och Triumph Thruxton.

Sommaren 2008 kände jag som du att det var dags att lugna ner tempot. Jag hade inte lika häftig hoj som du men en trimmad XJR 1300 går inte av för hackor och efter en helt vådlig färd på dalsländska krokvägar (70) ihop med en kompis där farten under ett par timmar pendlade mellan 140 och 200 så kände jag att jag måste bort från japansk radfyra. Åkte då som du till Johans MC och provkörde den snyggaste hoj som tillverkats, en Triumph Thruxton. Fast då klarade jag inte att byta för att jag tyckte att den var för slö. Bytte istället till en annan twin, en SV 1000. Den har ju iofs nästan lika mycket effekt som min XJR hade men en twin är så annorlunda att det var lätt att ändra körsätt och bli lite lugnare. Fast den kändes också slö i jämförelse med radfyran. Man måste bort från känslan av en radfyra för att njuta av en twin. Så sommaren 2009 så snubblade jag på en Thruxton 2005 som jag bara inte kunde motstå så jag köpte den men behöll SV 1000. Nu har jag kört Trajan en del och den är kul att köra. Riktigt kul! Trots originaldäck, inte alltför bra broms och måttlig effekt så går det att köra undan bra på en krokväg. Det går inte riktigt lika fort men det var ju det som var meningen i mitt fall och även i ditt vad jag förstår. Det är minst lika kul och väger man in ballhetsfaktorn att man kör den snyggaste serieproducerade hojen någonsin så blir det hela ännu roligare.

Kvaliteten 2008 avviker nog inte nämnvärt från tidigare årsmodeller så jag vågar uttala mig. Om du är rädd för Triumphs kvalitet från 60-talet så kan jag lugna dig. Jag har haft två sextiotalare och det finns ingen likhet i kvalitet. De nya är skyhögt över. Dock tycker jag på flera punkter att de ligger något efter de japshojar jag haft fast inte långt efter och inget som man inte kan leva med. Sen tycker jag att det finns saker som har bättre kvalitet också. Lackeringen t.ex. är bättre än på någon japshoj som jag haft sedan urhondan.

Försök att ändra tankarna och njut mer av Trajans skönhet, ljud och karaktär så kommer du att få underbara körupplevelser på köpet om du byter och den kommer att fungera som pendlarhoj lika väl som Kawan.

Last edited:
Mina alldeles personliga upplevelser av samma tankar och Triumph Thruxton.

Sommaren 2008 kände jag som du att det var dags att lugna ner tempot. Jag hade inte lika häftig hoj som du men en trimmad XJR 1300 går inte av för hackor och efter en helt vådlig färd på dalsländska krokvägar (70) ihop med en kompis där farten under ett par timmar pendlade mellan 140 och 200 så kände jag att jag måste bort från japansk radfyra. Åkte då som du till Johans MC och provkörde den snyggaste hoj som tillverkats, en Triumph Thruxton. Fast då klarade jag inte att byta för att jag tyckte att den var för slö. Bytte istället till en annan twin, en SV 1000. Den har ju iofs nästan lika mycket effekt som min XJR hade men en twin är så annorlunda att det var lätt att ändra körsätt och bli lite lugnare. Fast den kändes också slö i jämförelse med radfyran. Man måste bort från känslan av en radfyra för att njuta av en twin. Så sommaren 2009 så snubblade jag på en Thruxton 2005 som jag bara inte kunde motstå så jag köpte den men behöll SV 1000. Nu har jag kört Trajan en del och den är kul att köra. Riktigt kul! Trots originaldäck, inte alltför bra broms och måttlig effekt så går det att köra undan bra på en krokväg. Det går inte riktigt lika fort men det var ju det som var meningen i mitt fall och även i ditt vad jag förstår. Det är minst lika kul och väger man in ballhetsfaktorn att man kör den snyggaste serieproducerade hojen någonsin så blir det hela ännu roligare.

Kvaliteten 2008 avviker nog inte nämnvärt från tidigare årsmodeller så jag vågar uttala mig. Om du är rädd för Triumphs kvalitet från 60-talet så kan jag lugna dig. Jag har haft två sextiotalare och det finns ingen likhet i kvalitet. De nya är skyhögt över. Dock tycker jag på flera punkter att de ligger något efter de japshojar jag haft fast inte långt efter och inget som man inte kan leva med. Sen tycker jag att det finns saker som har bättre kvalitet också. Lackeringen t.ex. är bättre än på någon japshoj som jag haft sedan urhondan.

Försök att ändra tankarna och njut mer av Trajans skönhet, ljud och karaktär så kommer du att få underbara körupplevelser på köpet om du byter och den kommer att fungera som pendlarhoj lika väl som Kawan.

Tackar, det var precis det jag ville höra, om det inte blir några förändringar på 2010 års modell så kommer jag inhandla en ny 08:a så fort det bara går.:tummenupp

Håller med BJN. Jag har haft min T. sen den var ny (2004) och har inte upplevt några "kvalitetsproblem" förutom en del dåliga gummidetaljer. Den har gått ca. 3000 mil.

Håller med BJN. Jag har haft min T. sen den var ny (2004) och har inte upplevt några "kvalitetsproblem" förutom en del dåliga gummidetaljer. Den har gått ca. 3000 mil.

Där ser man tydligt! Du har kört 3000 mil utan problem och kommer säkert att kunna köra lika mycket till och ännu mer utan att behöva göra något åt den. Fast du gör ju saker ändå hela tiden.:)

Min Bonneville -68 behövde jag helrenovera innan den gått 2000 mil så när det gäller kvalitet så har gammalt och nytt inget att göra med varandra.

Tackar, det var precis det jag ville höra, om det inte blir några förändringar på 2010 års modell så kommer jag inhandla en ny 08:a så fort det bara går.:tummenupp

Du kan säkert behöva en tid att vänja dig av med radfyran men när du har gjort det tror jag inte att du ångrar dig. Lika kul och betydligt mer körkortsvänligt. Visst, Trajan har resurser för att man ska kunna förlora kortet likaväl som din Kawa har det. Grejen är den att det behöver inte gå så förtvivlat fort för att man ska ha kul med en Thruxton.

Last edited:

Du kan utan vidare köra 72 km x 2 per dag på en Thruxton. Mitt eget personbästa är runt 60 mil på en dag...

Fr om 2008 har den lite högre styre - mindre tungt för handlederna - och med fartvinden i bröstet är det en rätt ok körställning. Benvikeln är oxå rätt ok. Det känns lite i ljumskarna efter några mil (5? 10?) men inte mer att man kan bli av med stelheten med lite böj-och-sträck. Jag lägger faktiskt upp fötterna på bakpinnarna då och då på långfärd. Ser nördigt ut men sträcker ut musklerna fin-fint..! :-)

Men den är inte optimal för pendling. Jag menar då att det inte är några problem att åka långt, utan att den inte är det minsta praktisk.

Inga som helst förvaringsutrymmen (jo, ett pyttelitet för registreringspappren under sadeln, men det krävs 4 insexskruvar för att komma in där..). Skall du ha med dig något till jobbet, eller vill du ha extra kläder, regnställ eller annat så behöver du alltså en ryggsäck, tankväska eller något som du surrar fast baktill.

Den har också mycket blanka och fina detaljer som snart blir smutsiga och mindre fina vid vardagskörning i alla väder. Det blir m a o mycket tvättande!

Så köp en Thruxton, den är jättekul att köra, låter rätt och är vacker som en dag. Håller med BJN ovan, man behöver inte åka fortast för att vara lyckligast! :-)

Men den är inte helt optimal för pendling. Själv har jag tagit konsekvenserna av det och kör Thruxton när jag är åksugen och vädret är ok (750 mil i år), och kör min stora halvsportiga Yamaha-scooter när jag skall jobb-åka.

Last edited:
Inga som helst förvaringsutrymmen (jo, ett pyttelitet för registreringspappren under sadeln, men det krävs 4 insexskruvar för att komma in där..). Skall du ha med dig något till jobbet, eller vill du ha extra kläder, regnställ eller annat så behöver du alltså en ryggsäck, tankväska eller något som du surrar fast baktill.

För att vara lite pettimeter:
Det är bara 2 skruvar och man får faktiskt plats med ett helt verktygskit ;)

På min Thruxton har jag bytt ut insexskruvarna mot ett par sånna här så att jag slipper verktyg för att få loss sadeln:
sbolt.jpg

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...