Triumph Thruxton-tråden

Styckade min Thruxton i helgen. Ventilkåpspackningen var av en typ som verkar kunna återanvändas. Det syntes att man använt packningsmassa. Troligtvis RTV eller liknande (orange)! Den har inte läckt eller svettats från packningen men jag har hört om en del problem med detta.Nu till frågorna!
Sätter ni i ny packning varje gång och/eller använder ni någon form av packningscement/klister?

Jag återanvänder (utan silicon), men byter tätningsbrickorna under bultarna.

Ja, det blev ju riktigt snyggt! Hoppas jag snart får mina grejer också för min ser ut så här nu!

Det är ju så det ska se ut! :tummenupp
 
Får väl ställa in mig i ledet nu då!
Dealen med T-Birden gick igenom, är numera en stolt ägare av en jävligt fräck Thruxton :D


Hann inte knäppa några bilder ikväll..
2 är ifrån i somras och en ifrån Jakob som jag köpte henne ifrån :tummenupp
 

Bifogat

  • panzaa_thrux1.jpg
    panzaa_thrux1.jpg
    53.2 KB · Visningar: 100
  • panzaa_thrux2.jpg
    panzaa_thrux2.jpg
    74.8 KB · Visningar: 127
  • Mods vs rockers 2009 201.JPG
    Mods vs rockers 2009 201.JPG
    108.7 KB · Visningar: 199
Får väl ställa in mig i ledet nu då!
Dealen med T-Birden gick igenom, är numera en stolt ägare av en jävligt fräck Thruxton :D


Hann inte knäppa några bilder ikväll..
2 är ifrån i somras och en ifrån Jakob som jag köpte henne ifrån :tummenupp

Fräck hoj men du var är modsen? Jag ser bara rockers på bilden.:)

Jag återanvänder (utan silicon), men byter tätningsbrickorna under bultarna.



Det är ju så det ska se ut! :tummenupp

Underbart! Det var precis så jag tänkte göra om jag inte fått något svar.

Jo, om jag ska vara ärlig så håller jag nog med om att ser bäst ut utan kedjeskydd och drevkåpa. Fast de med hål i blir näst snyggast!
 
Last edited:
De fick inte vara med på bild ;)

Lite info:
- Kolvbyte till specialtillverkadehögkompskolvar från JE samt portad topp av MecTec i Kalix (betydligtbättre bottenvrid).
- Inslipade ventiler.
- Stötdämpare bak från Hagon(hårdare).
- Finns konverteringskit till belt med låg utväxling förlångfärd.
- KN luftfilter samt öppnad burk.
- Raask ljuddämare
- Alu bakskärm
- Lucas baklyse

Motorkåporna är nedmattade med mindre lyckat resultat (lite flammigt) så de skall poleras i vinter, annars är jag sjukt nöjd.
 
Får väl ställa in mig i ledet nu då!
Dealen med T-Birden gick igenom, är numera en stolt ägare av en jävligt fräck Thruxton :D


Hann inte knäppa några bilder ikväll..
2 är ifrån i somras och en ifrån Jakob som jag köpte henne ifrån :tummenupp

Välkommen i klubben!! Snygg hoj!!
Erich
 
Tackar!

Får se hut länge jag kan hålla tassarna borta från denna :)
Vet hur det brukar sluta.. fast denna gång är jag iaf på rätt väg från början!
 
Har ni koll boys på någon smart uppdatering av frambromsen?
Mkt underligt hur man kan placera så pass usel frambroms i ett så pass aktivt chassi, den enda svagheten jag har kunnat se. Hade samma problem på min T-Bird.

Har ett par R1 ok som ligger hemma och skräpar, men då behöver man trixa till en adapter :)

Finns ju svindyra lösningar genom att köpa ett sprillans nytt ok från UK, men detta är knappast ett alternativ.

Hur har ni löst det?
 
Har ni koll boys på någon smart uppdatering av frambromsen?
Mkt underligt hur man kan placera så pass usel frambroms i ett så pass aktivt chassi, den enda svagheten jag har kunnat se. Hade samma problem på min T-Bird.

Har ett par R1 ok som ligger hemma och skräpar, men då behöver man trixa till en adapter :)

Finns ju svindyra lösningar genom att köpa ett sprillans nytt ok från UK, men detta är knappast ett alternativ.

Hur har ni löst det?

Inget svar på din fråga men ändå!

Jag tycker inte att frambromsen är så usel. Det finns naturligtvis en del objektiva mätresultat att gå på när det gäller bromsvekan men jag tycker ändå att det subjektiva överväger. Hur kör jag? Vad är jag van vid? Vad förväntar jag mig?.........

När jag bytte från XJR 1300 till SV1000 tyckte jag att jag bytte ner mig fruktansvärt i bromsverkan. XJR har superba bromsar ärvda från R1. Tyvärr har inte SV1000 ärvt sina bromsar från GSX-R. När jag sen skaffade en Thruxton så var jag imponerad av hur bra den enkla skivan fungerade. Det är ingen jättebra broms men betydligt bättre än vad jag förväntade mig.

En Honda 750 sjuttiotalare med ungefär samma effekt har knappt någon bromsverkan alls jämfört med en Thruxton.

Sen vill även jag ha bättre broms så om du hittar eller får något svar så är jag den förste som vill veta. :tummenupp
Om jag hittar något så ska jag givetvis meddela här.
 
På mitt bygge sitter dubbla 4 kolvs R1 ok med flytande skivor, snart dubbla ISR 6 kolvsok.
Innan satt enkla 2 kolvsok, så visst är jag van vid bra bromsar. Men ett enkelt 2 kolvok är inte bra hur man än vrider och vänder på det.

Jag gillar att pressa mina hojjar så gott det går (inom rimliga gränser) och då funkar tyvärr inte originalprylarna alls tyvärr :(

Har ju bara hunnit provköra en kort bit, men det jag lade märke till var hur dåliga bromsarna var. Körde dryga 600 mil igenom alperna i somras med en T-Bird och där hade jag verkligen haft nytta av bättre bromsar. De känns dimensionerade för en 125:a snarare än en 900 tyvärr.
 
På mitt bygge sitter dubbla 4 kolvs R1 ok med flytande skivor, snart dubbla ISR 6 kolvsok.
Innan satt enkla 2 kolvsok, så visst är jag van vid bra bromsar. Men ett enkelt 2 kolvok är inte bra hur man än vrider och vänder på det.

Jag gillar att pressa mina hojjar så gott det går (inom rimliga gränser) och då funkar tyvärr inte originalprylarna alls tyvärr :(

Har ju bara hunnit provköra en kort bit, men det jag lade märke till var hur dåliga bromsarna var. Körde dryga 600 mil igenom alperna i somras med en T-Bird och där hade jag verkligen haft nytta av bättre bromsar. De känns dimensionerade för en 125:a snarare än en 900 tyvärr.

Visst!
Du har rätt! Bromsar kan aldrig bli för bra. Ska meddela här om jag hittar alternativ till vettigt pris och hoppas att du gör det samma. Hoppas givetvis att någon annan redan hittat det och svarar.
 
Det jag har läst mig till på dom "utländska forumen" angående bromsar på thruxen är byte till 6 kolvs ok från Pretech eller Beringer. Någon enstaka 4 kolv.
En kille hade bytt till H.CBR 3 kolvs som skulle vara bolt on men resultatet var väl så där. Kommer inte ihåg om det var hö eller vä ok som passar.
Annars har det mest handlat om olika belägg o skivor vilket jag inte tror har så stor inverkan om man är ute efter "sporthojsbromskapacitet".
Konvertering till dubbla skivor finns ju exempel på här i forumet ( Svin). Det finns fler med samma (liknande) ombyggnad på "dom andra forumen". En svensk( bor i S.) engelsman har bytt hela fronten till 675 daytona. Finns på TRAT.
Jag är ändå rätt nöjd med orginalen men kan hålla med om att det går åt ganska mycket kraft för att bromsa max. Har korta Pazzo som har inverkan på det.
Det största felet är att thruxen inte levereras tillsammans med en EXTRA STOR PLÅNBOK!!
 
Helt rätt!

Godsaker finns dett gott om, men jag tycker utmaningen är lite att komma undan billigare men bättre! Alla med stålars kan gå till Acke Rising och beställa ISR godis, men så mkt stålars har jag inte i pluskan just nu. ISR godsakerna får hamna på Betty istället ;)

Skall försöka få till en adapter till mitt R1 ok.. man måste ju försöka!

Ja, det blev ju riktigt snyggt! Hoppas jag snart får mina grejer också för min ser ut så här nu!

Någon som vet var man får tag på gula tändkablar i Sverige. Kan köpa metervara men får mäta till helgen så att kabelskorna passar i spolen.

Bikeline och Nize har, dessa säls dock i färdiga kit :(
Inga lösa kablar
 
Last edited:
Bikeline och Nize har, dessa säls dock i färdiga kit :(
Inga lösa kablar

Tackar! Som jag har googlat och inte hittat någon av dessa.

Blev rätt nöjd med nya fotpinnar från Pitposse USA. Till Yamaha YZF men passar perfekt. Tips från Triumphrat.net.
EDIT! Oljefläckarna beror på att jag monterat av motorkåporna!
 

Bifogat

  • DSC_00051.jpg
    DSC_00051.jpg
    247.5 KB · Visningar: 125
Det är ju trots allt en trajja ;) Du är förlåten!

Porrig kedja!
Var har du införskaffat den?
 
Vilken av alla kedjor var det?
Nummer?
 
Helt rätt!

Godsaker finns dett gott om, men jag tycker utmaningen är lite att komma undan billigare men bättre! Alla med stålars kan gå till Acke Rising och beställa ISR godis, men så mkt stålars har jag inte i pluskan just nu. ISR godsakerna får hamna på Betty istället ;)

Skall försöka få till en adapter till mitt R1 ok.. man måste ju försöka!

Har inte R1 310mm bromsskiva? Thruxen har ju 320mm men det kanske funkar ändå?
 
Det enda som händer är att anläggningsytan inte blir lika stor, torde inte blir några problem. Kruxet är ju att få till en adapter som funkar, har inte hunnit mäta och trixa, får bli ett vinterjobb ;)

10 mil provkörning idag och jag är riktigt nöjd med hojjen.
Förbaskat rolig att köra! Lite stissig i chassit bara, inte lika stabil som jag är van vid (kanske mest en vanesak?). Hade som sagt önskat mer av bromsarna, men detta får jag lösa.

Funderar på att "förkoppra" motorkåporna/ventilkåpan. Skulle kunna se för jävla fräckt ut :)
 
Last edited:
Någon som kan tipsa om vart man kan få tag i en Hayens-manual till Trajjan?
Har googlat och kollat på bokus m.m. utan att hitta ngt i Sverige.
Är väl samma manual för Thruxen, Bonnevillen etc?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top