Triumph Thruxton-tråden

Tjusiga bilder

XTrem,TMax500 och Svin. Jag gillar verkligen era fina hojar i sommarsol men vad har ni emot hösten?:confused:

Då inleds ju del 2 av hojsäsongen. Då kan man meka, drömma, dricka bärs, gammeldansk whiskey...... och njuta av hojen på ett annat sätt.:) När man kör så måste man ju vara nykter.

Jag har redan börjat och den senaste tiden har jag varit helt upptagen med att fundera ut vad jag ska göra. Nu är det klart inne i skallen och även en del på papper och då blir det lugn och ro. Sen är det bara en njutning att fullfölja varje steg.

Jag fick i a f med två Smilies på 8 rader text. Bra för att vara mig men i vissa trådar jag kollat på så är det klart omvända proportioner. Har inte blivit en riktig SH-are ännu men är nog för gammal!

Berätta gärna vad ni tänker göra med era Thruxton så att jag får ännu mer inspiration!
 
Last edited:
XTrem,TMax500 och Svin. Jag gillar verkligen era fina hojar i sommarsol men vad har ni emot hösten?:confused:

Då inleds ju del 2 av hojsäsongen. Då kan man meka, drömma, dricka bärs, gammeldansk whiskey...... och njuta av hojen på ett annat sätt.:) När man kör så måste man ju vara nykter.

Jag har redan börjat och den senaste tiden har jag varit helt upptagen med att fundera ut vad jag ska göra. Nu är det klart inne i skallen och även en del på papper och då blir det lugn och ro. Sen är det bara en njutning att fullfölja varje steg.

Jag fick i a f med två Smilies på 8 rader text. Bra för att vara mig men i vissa trådar jag kollat på så är det klart omvända proportioner. Har inte blivit en riktig SH-are ännu men är nog för gammal!

Du har helt rätt!
Men det är nog tyvärr ett tydligt tecken på att man kört för lite sedan hojen togs ur idet i våras, i alla fall för mig.

Men som du säger nu börjar fas II :tummenupp
För min del kommer den bestå av:
*Nya blinkare och någon modifiering bak... på hojen...
*Modifiering av luftburk för ett bättre syre intag.
*Pinstriping på ett par väl valda ställen.
*Eventuellt nya däck trots att dom jag har är "okay". Men original Metzarna är bara fööör dåliga, speciellt när det är fuktigt.
*Forum sökningar efter övertygande personer som lyckats väl med att ta bort AI skiten på en insprutad Thrux.
*Funderingar på att lämna sadeln till en någon som fixar att sätta ett på ett moca/nubuck skin.

Sen är det förstås den delen du nämnde som handlar om rusdrycker, den måste också hållas igång. :fyllisar

BTW, Gillar XJR´n i ditt garage. Så ska en slipsten dras :tummenupp :yoparty
 
Last edited:
Du har helt rätt!
Men det är nog tyvärr ett tydligt tecken på att man kört för lite sedan hojen togs ur idet i våras, i alla fall för mig.

Men som du säger nu börjar fas II :tummenupp
För min del kommer den bestå av:
*Nya blinkare och någon modifiering bak... på hojen...
*Modifiering av luftburk för ett bättre syre intag.
*Pinstriping på ett par väl valda ställen.
*Eventuellt nya däck trots att dom jag har är "okay". Men original Metzarna är bara fööör dåliga, speciellt när det är fuktigt.
*Forum sökningar efter övertygande personer som lyckats väl med att ta bort AI skiten på en insprutad Thrux.
*Funderingar på att lämna sadeln till en någon som fixar att sätta ett på ett moca/nubuck skin.

Sen är det förstås den delen du nämnde som handlar om rusdrycker, den måste också hållas igång. :fyllisar

BTW, Gillar XJR´n i ditt garage. Så ska en slipsten dras :tummenupp :yoparty

XJR var grym och jag ska ha en till när jag får råd! :D
Faktiskt har sporthojsåkare med betydligt värre värstingar provat och blivit mäkta imponerade. Den hade över 100 Nm mellan 3 k och 8K.

Det finns en fantastisk tråd för att modifiera burken på en gasarhoj som min Thruxton men man kan aldrig vara säker på att det är samma på en insprutad.

Förutom sadeln som jag inte funderat på så är vi inne på samma spår.
Även med rusdrycker verkar det som. Skål!

För att precisera lite!


Service: Byte olja, filter!
Underhåll: Byte bromsklossar bak o fram
Byte drivpaket och med gul kedja. Eventuell drevning?
Styling: Kedjeskydd och drevkåpa från MAS med hål i.
Lucaslyse bak och typ bullet indicators
Ny bakskärm och framskärm. Bakskärmen kortare och utan bulor, framskärm likt original. Kortas i framkant av mig och lackeras svart. Mattsvart + klarlack på båda skärmarna.
Nya fotpinnar fram och bak. Beställda från USA och rekommenderade på Triumphrat.net. Beställde grå fram och svart + grå bak för att dölja dem lite där bak.

Har säkert glömt något men vill hitta snygga backspeglar som inte fäster i styrändan. Hittar inga) Thruxtonerichs är godkända, var hittade du dem?
 
Last edited:
Svin, hur har du gjort med bromsarna?
Är det CBR600-gafflar? Vad har du för hjul?

nej, det är thruxton orginalgaffel!
fast två vänster ben, fast inte utan en hel del modifiering.
bakhjulet är 4.25x17 Morad fälgbana på thruxton nav, fram 3.00x17 på t-bird sport nav som är ner svarvat på bredden för att funka med org. kronor.
vänster bromsok är org, höger speedmaster, huvudbromscylinder speedtripple.

XTrem,TMax500 och Svin. Jag gillar verkligen era fina hojar i sommarsol men vad har ni emot hösten?:confused:

Då inleds ju del 2 av hojsäsongen. Då kan man meka, drömma, dricka bärs, gammeldansk whiskey...... och njuta av hojen på ett annat sätt.:) När man kör så måste man ju vara nykter.

Jag har redan börjat och den senaste tiden har jag varit helt upptagen med att fundera ut vad jag ska göra. Nu är det klart inne i skallen och även en del på papper och då blir det lugn och ro. Sen är det bara en njutning att fullfölja varje steg.

Jag fick i a f med två Smilies på 8 rader text. Bra för att vara mig men i vissa trådar jag kollat på så är det klart omvända proportioner. Har inte blivit en riktig SH-are ännu men är nog för gammal!

Berätta gärna vad ni tänker göra med era Thruxton så att jag får ännu mer inspiration!

Det har gått åt mycket Öl och Gammeldansk när jag byggt om min hoj :D
körsäsongen började ju nyss för mig så jag tänker ta vara på höstkvällar som den igår tex.!
Sen ska den rivas ner :)
Som ni förstått spenderar jag största delen av säsongen "on the dark side"

har tänkt göra nytt bakparti
städa upp kabelmattan
funderar på ett 2 till 1 system
och ev ge mig på toppen

Du har helt rätt!
Men det är nog tyvärr ett tydligt tecken på att man kört för lite sedan hojen togs ur idet i våras, i alla fall för mig.

Men som du säger nu börjar fas II :tummenupp
För min del kommer den bestå av:
*Nya blinkare och någon modifiering bak... på hojen...
*Modifiering av luftburk för ett bättre syre intag.
*Pinstriping på ett par väl valda ställen.
*Eventuellt nya däck trots att dom jag har är "okay". Men original Metzarna är bara fööör dåliga, speciellt när det är fuktigt.
*Forum sökningar efter övertygande personer som lyckats väl med att ta bort AI skiten på en insprutad Thrux.

Sen är det förstås den delen du nämnde som handlar om rusdrycker, den måste också hållas igång. :fyllisar

BTW, Gillar XJR´n i ditt garage. Så ska en slipsten dras :tummenupp :yoparty

AI:n verkar ju alla i usa ta bort utan problem så om du bara har ett helsystem utan katt i kröken ska det nog inte va nått problem!
 
Berätta gärna vad ni tänker göra med era Thruxton så att jag får ännu mer inspiration!

1000-milaservice. Tvätt och vaxa. Damma av då och då. Kolla lufttrycket då och då. Underhållsladda batteriet. Kanske smörja kopplingsvajern...

- Radikalt, va? :-)

På så vis är hojen alltid fit for fight om det blir en solig söndag med torra vägar och plusgrader. Det finns inte många sådana söndagar, det erkännes, men när de väl dyker upp så är det värt massor att kunna ta en svinkall hojtur mitt i midvintern!


Jag tycker att Triumph har gjort en snygg hoj och känner inte att jag måste modifiera den. Missförstå mig rätt, jag tycker att det allra mesta jag sett av omgjorda Thuxar' är fräckt - "allt klär en skönhet" - men har inga planer just nu på att byta baklampa, blinkers eller så.

De lite för stora blinkersen, den något klumpiga baklampan, stämmer rätt bra med de hojarna man såg på tidigt 70-tal när blinkers mm började bli vanligt. Känns lite halvgammalt, alltså. (Inte helgammalt - i så fall skulle blinkersen bort helt!)

Möjligen kikar jag på att byta bakstötarna. De som gjort det verkar vara väldigt nöjda med uppgraderingen från originalen.

Vad säger ni, vilka stötdämpare rekommenderas? Någon variant som ser lite "traditionell" ut? (Vill t ex inte ha Öhlins. De gula burkarna de ser rätt ut på de hojar som stukats om i mer kaxig caféstil, men de passar inte in lika bra i Old Fashioned-stilen.)
 
Last edited:
1000-milaservice. Tvätt och vaxa. Damma av då och då. Kolla lufttrycket då och då. Underhållsladda batteriet. Kanske smörja kopplingsvajern...

- Radikalt, va?

På så vis är hojen alltid fit for fight om det blir en solig söndag med torra vägar och plusgrader. Det finns inte många sådana söndagar, det erkännes, men när de väl dyker upp så är det värt massor att kunna ta en svinkall hojtur mitt i midvintern!


Jag tycker att Triumph har gjort en snygg hoj och känner inte att jag måste modifiera den. Missförstå mig rätt, jag tycker att det allra mesta jag sett av omgjorda Thuxar' är fräckt - "allt klär en skönhet" - men har inga planer just nu på att byta baklampa, blinkers eller så.

De lite för stora blinkersen, den något klumpiga baklampan, stämmer rätt bra med de hojarna man såg på tidigt 70-tal när blinkers mm började bli vanligt. Känns lite halvgammalt, alltså. (Inte helgammalt - i så fall skulle blinkersen bort helt!)

Möjligen kikar jag på att byta bakstötarna. De som gjort det verkar vara väldigt nöjda med uppgraderingen från originalen.

Vad säger ni, vilka stötdämpare rekommenderas? Någon variant som ser lite "traditionell" ut? (Vill t ex inte ha Öhlins. De gula burkarna de ser rätt ut på de hojar som stukats om i mer kaxig caféstil, men de passar inte in lika bra i Old Fashioned-stilen.)

Jag håller helt och fullt med. Man måste inte göra ett enda skit med en Triumph Thruxton- Den är så jäkla snygg som den är. Vilket era fina röda hojar visar.Jag är helt nöjd med min också fast det går att modda den och det verkligen snyggt också. Vilken kanonhoj. Duger som den är, snyggare än det mesta, å sen kan den bli ännu bättre med modds.
 
Mina speglar är Italienska från RoadRacing och tillverkas inte mer, modellen heter Strada. Du kan hitta fina speglar från Rizoma eller Protech.
När det gäller stötdämpare så får man vad man betalar för. Öhlins är klart bäst och dyrast men looken kanske inte stämmer helt. Ikon och Hagon utseendemässigt bra och något bättre att köra än orginal.
Själv valde jag Wilbers 630 som är en bra kompromis, hyffsat utseende och mycket bra att köra. Har haft Ikon tidigare och var inte helt nöjd.
Gaffeln är moddad med RaceTech Emulators vilket ger betydligt bättre uppförande.
Till denna vinter ska jag montera mina FCR 39:or och Innovate O2 - kitet.
 
AI:n verkar ju alla i usa ta bort utan problem så om du bara har ett helsystem utan katt i kröken ska det nog inte va nått problem![/QUOTE skrev:
Nu är det ingen cat på mitt Arrow system, men dock en sensor i kröken...
Jag tycker nog att det skulle gå, och om PC´n gör saken bättre eller sämre vet jag ej, men jag vill inte vara den som står där med ras så jag vill vara säker...
 
Ibland så beslutar någon annan åt en. Funderade på när jag skulle starta vinterarbetet med Thruxton men så igår fick jag brev från Transportstyrelsen att hojen har körförbud p g a utebliven besiktning. Kollade med dem idag för jag undrade om Bilprovningen slutat skicka ut brev och påminna om besiktning. Det skulle de inte ha slutat med men jag har i a f inte fått något. Fast ingen fara, jag startar vinterarbetet nu. När den åter är körbar så får jag ju köra "lite grand" om det skulle bli fint väder någon dag.

Någon som har provat att besiktiga med Triumphs öppna dämpare? Vad jag tror så finns det inte en chans så jag kommer att sätta på de helt oanvända originaldämparna som jag fick med.

Hoppas du har fått dina prylar nu CharlieC. Jag har nämligen fått fyra sms om att jag ska hämta paketet från NCCR. Först hos en ICA-affär i Uddevalla och de två senaste hos en Sköndals tobak!
 
Thruxtons sämsta

Har suttit och kollat massor på både original och ombyggda Thruxton och tycker om det mesta.

Även om jag nu kommer att byta bakljus och blinkers så är det inget som jag tycker är fult original. Många tycker att det är stort och klumpigt men jag håller helt med TMax500. Det är tidstypiskt för hojen påminner mest om en sjuttiotalare. Det jag stör mig på är placeringen av bakre blinkersen. Den ska sitta där Thruxtonerich har sin. Gjort fästet själv?

Jag stör mig på kåpan fram på min. Den är inte ful men jag ska ingen ha.

Jag stör mig på mina ljuddämpare. De är inte fula men för mig finns bara en sak som ser rätt ut och dessutom låter mer rätt än något annat. Så likt min -68 Bonneville har jag aldrig hört. Norman Hydes Togas!

Det enda som är riktigt fult på en original Thruxton tycker jag är Metzeler bakdäcket. Bakdäcket på hojen jag skulle köpa var slut så jag tjatade mig till ett nytt innan köpet. Jag fick givetvis ett nytt Metzeler så det får jag väl köra slut på men sen ska det bli något annat.

Thruxtonerich, såg att du var online nyss så svara nu!:)

Vad är det för däck på bilden från typ sidan 3 i denna tråd?:confused:
Riktigt snygg bakdämpare också. Fungerar säker bra gör den väl mä?:tummenupp

Höll så när på att missa att få med några smilies.

EDIT: Fan också såg att du loggat ut nu! Fast andra som vet får ju också gärna svara. Går det att kränga på 150/70 på originalfälg och det funkar bra?
 

Bifogat

  • DSC00745.jpg
    DSC00745.jpg
    155.5 KB · Visningar: 101
Last edited:
Original blinkare och baklyset ser inte bra ut för att det är plastkrom som sänker intrycket. Skulle enkelt göra sig bättre bara i svart. Men jag siktar nog på att flytta blinkarna upp mot ramen närmare dämparna och mindre doningar. Vill inte "offra" original skärmen så jag ska söka efter en ersättare som är kortare.

Norman Hydes Togas är riktiga mean ass mufflers :yoparty

Metzeler däcken har dom nog fått billigt... Men dom ryker bra :D

Ett trick vi körde med när vi besiktigade våra endurohojar var att pressa in en ganska hård gummi hylsa med bara ett liiitet hål i. fast den ska pressas in ordentligt, minst 5cm. Sen drar man ut den med en bockad svetstråd när man kört ur hallen ;-) Funkade fint då.
 
Last edited:
Vill inte "offra" original skärmen så jag ska söka efter en ersättare som är kortare.

Norman Hydes Togas är riktiga mean ass mufflers :yoparty

Metzeler däcken har dom nog fått billigt... Men dom ryker bra :D

Ville heller inte offra originalskärmen så jag beställde en ny från JP-fibregalss via eBay. Vad man än tycker, original är alltid original och jag vill gärna ha kvar!
 
Har suttit och kollat massor på både original och ombyggda Thruxton och tycker om det mesta.

Även om jag nu kommer att byta bakljus och blinkers så är det inget som jag tycker är fult original. Många tycker att det är stort och klumpigt men jag håller helt med TMax500. Det är tidstypiskt för hojen påminner mest om en sjuttiotalare. Det jag stör mig på är placeringen av bakre blinkersen. Den ska sitta där Thruxtonerich har sin. Gjort fästet själv?

Jag stör mig på kåpan fram på min. Den är inte ful men jag ska ingen ha.

Jag stör mig på mina ljuddämpare. De är inte fula men för mig finns bara en sak som ser rätt ut och dessutom låter mer rätt än något annat. Så likt min -68 Bonneville har jag aldrig hört. Norman Hydes Togas!

Det enda som är riktigt fult på en original Thruxton tycker jag är Metzeler bakdäcket. Bakdäcket på hojen jag skulle köpa var slut så jag tjatade mig till ett nytt innan köpet. Jag fick givetvis ett nytt Metzeler så det får jag väl köra slut på men sen ska det bli något annat.

Thruxtonerich, såg att du var online nyss så svara nu!:)

Vad är det för däck på bilden från typ sidan 3 i denna tråd?:confused:
Riktigt snygg bakdämpare också. Fungerar säker bra gör den väl mä?:tummenupp

Höll så när på att missa att få med några smilies.

EDIT: Fan också såg att du loggat ut nu! Fast andra som vet får ju också gärna svara. Går det att kränga på 150/70 på originalfälg och det funkar bra?

Jepp, har gjort fästet själv och däcken är RoadSmart 150/70 , 110/80 på org. fälg. Funkar mycke bra även för lite bankörning. Mycket bra grepp men jag tror lite kortare livslängd än org. Körde tidigare P.sport demon som är ett bättre däck än org. men inte så bra som RoadSmart. Jag är väldigt nöjd och nästa par blir samma igen.
 
Jo, Dunlop Sportmax Roadsmart blev även mitt däcksval. 150/70 bak och 110/80 fram. Dels pga att de var testvinnare i någon av tidningarna (Bike?), dels att andra (Erich) hade goda erfarenheter av dem. Är helnöjd hittills. Men har egentligen kört för lite för att säga mer än så. Det flesta av milen i år gjordes på mina gamla Metzeler.

Men du BJN, du kan ju ta bort "kåpan" (du menar väl fly screen:en?). Den är ju option. Det är en finess med Thruxton, som jag ser det, att man rätt så enkelt kan variera utseendet. Av eller på med fly screen, av eller på med kutsen så får man tydligt olika karaktär på hojen. Mer eller mindre café, mer eller mindre Bonnie-likt utseende. Kan vara kul att variera lite...

Vad gäller Triumphs öppna avgassystem så utgår jag från att det går att besiktiga med dem. Det är ju originalgrejor ("fabriksoption"), så det vore väl konstigt om de inte var godkända bullermässigt? De piporna är ju hyfsat tysta vid jämnt varvtal, det är först när man drar på som de talar om för omgivningen att man finns till! :-)
 
Hoppas du har fått dina prylar nu CharlieC. Jag har nämligen fått fyra sms om att jag ska hämta paketet från NCCR. Först hos en ICA-affär i Uddevalla och de två senaste hos en Sköndals tobak!

Helt otroligt.. Då har de alltså kommit fram, men JAG har inte fått ngt sms om det. Well.. mer strul i en beställning får man leta efter. Inga höga betyg till nccr direkt för det. Men iaf bra för då ska jag hämta ut grejerna i dag.. Fast jag har ju inget sms eller kollinummer... Du kanske kan skicka det vidare till mig? 0703732255
 
Ventilkåpspackning

Styckade min Thruxton i helgen. Ventilkåpspackningen var av en typ som verkar kunna återanvändas. Det syntes att man använt packningsmassa. Troligtvis RTV eller liknande (orange)! Den har inte läckt eller svettats från packningen men jag har hört om en del problem med detta.Nu till frågorna!

Sätter ni i ny packning varje gång och/eller använder ni någon form av packningscement/klister?
 
Monterade mitt MAS kedjeskydd i helgen. :) Har inte orkat ta några bilder förrän i dag efter en liten tur i stan på hojen! Alla här vet väl iofs hur kedjeskyddet ser ut vid det här laget men det kan ju vara lite kul att se ändå. Ursäkta smutsig hoj! Ska tvätta den grundligt innan vintervilan. Bara bakre skyddet monterat eftersom drivhjulsskyddet tillhörde polaren och det har han redan monterat på sin hoj. Funderar på att beställa ett sånt också...
 

Bifogat

  • IMG_3832.jpg
    IMG_3832.jpg
    246.8 KB · Visningar: 111
  • IMG_3834.jpg
    IMG_3834.jpg
    243.8 KB · Visningar: 110
  • IMG_3836.jpg
    IMG_3836.jpg
    242.3 KB · Visningar: 117
Monterade mitt MAS kedjeskydd i helgen. :) Har inte orkat ta några bilder förrän i dag efter en liten tur i stan på hojen! Alla här vet väl iofs hur kedjeskyddet ser ut vid det här laget men det kan ju vara lite kul att se ändå. Ursäkta smutsig hoj! Ska tvätta den grundligt innan vintervilan. Bara bakre skyddet monterat eftersom drivhjulsskyddet tillhörde polaren och det har han redan monterat på sin hoj. Funderar på att beställa ett sånt också...

Ja, det blev ju riktigt snyggt! Hoppas jag snart får mina grejer också för min ser ut så här nu!

Någon som vet var man får tag på gula tändkablar i Sverige. Kan köpa metervara men får mäta till helgen så att kabelskorna passar i spolen.
 

Bifogat

  • DSC_0006.jpg
    DSC_0006.jpg
    242.6 KB · Visningar: 119
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top