Triumph Thruxton-tråden.

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
kul! men tycker åxå det är för mycket, för min smak. fast det är ju roligt när det spårar ur lite!
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Jag kollade på deras hemsida (suckerpunchsallys.com), där finns fler bilder. Visst är den kaxig... men är den snygg?? Hade kunnat vara jäkligt snygg, men har den inte "för mycket av allt"?

På sidan finns tre emblem, siffan 8, flaggemblemet och loggan. Minst ett för mycket. Tanken är lackad både här och där med olika motiv. Rörigt och disharmoniskt. Kutsen har också motivlack, som dock inte lirar stilmässigt med motiven på tanken. Strålkastaren framifrån ser ut som något från slöjden... (jag tänker inte på hantverket, utan på det estetiska).

Totalt: en hel del kul grejor, men sammantaget så blir det stökigare än snyggt. Tycker jag.

Slå nu inte på mig! :)

Jag kanske inte är som andra? Jag kör ju touring med min Thrux'... *ler insiktsfullt*
Som tur är så är smaken olika:krama.
Kan hålla med dig att det är kanske lite mycket kludd på den, men det finns mängder med detaljer som jag tycker förlåter, blåset är sanslöst läckert, just lampan gillar jag, tänk dig hojen i svart med samma skapade slitena lack.

OT:
Ang touring så är vi några som ska besöka Slussarna i kväll i Trollhättan, veteranträffsavslutning , så dom som inte har något för sig och tycker avståndet är ok, möt upp och tjöta hoj, börjar vid 18 tiden.
/OT
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
StephanD skrev:
Som tur är så är smaken olika:krama.

Ja visst är det? Låt tusen blommor blomma! :)

Låter kul med hojträff vid slussarna ikväll, men klarar inte det tidsmässigt, dessvärre. Det får bli Thruxton-åka till helgen istället. I veckorna blir det mest T-Max:en som får jobba med vardagshojandet. Men det går bra det med!
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Som tur är så är smaken olika:krama.
Kan hålla med dig att det är kanske lite mycket kludd på den, men det finns mängder med detaljer som jag tycker förlåter, blåset är sanslöst läckert, just lampan gillar jag, tänk dig hojen i svart med samma skapade slitena lack.

OT:
Ang touring så är vi några som ska besöka Slussarna i kväll i Trollhättan, veteranträffsavslutning , så dom som inte har något för sig och tycker avståndet är ok, möt upp och tjöta hoj, börjar vid 18 tiden.
/OT

Det är mycket fräckt på hojen men sammantaget så skulle jag mycket hellre ta din, Thruxtonerichs eller Zards hojar. För att nämna några. Finns säkert många fler här på tråden men jag har inte sett bild på så många.

Synd att jag inte såg om träffen i Trollhättan förrän nu. Det hade varit kul.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag kör med Dunlop RoadSmart 150/70 bak o 110/80 fram och har kört ca 250 mil på dom, mest landsväg men även en bandag och jag påstår att det här däcket är betydligt bättre på alla punkter jämfört med orginal. Livslängd har jag ingen aning om och igentligen struntar jag i det, huvudsaken är att däcket greppar bra och styr dit man vill.
Större dim. går nog inte på org. fälgen.
Tidigare hade jag Pirelli Sport Demon 140/80 bak och 110/80 fram som också kändes bättre än org. men Dunlop är vida överlägset.
Det finns ju andra däck i dim 150 som man kan prova både Pirelli, Michelin och Mezler har. Testa gärna och lämna en rapport här som andra kan ta del av.
Hejsan. Jag velar hit och dit i valet av nästa mc. Nu internetkollar jag lite på thruxton.
Tycker de verka helballa.:tummenupp
Jag har läst här i tråden men vill dubbelkolla det där med däcken.
Jag förstår bara inte vilka däckstorlekar som är gångbara:confused:

Om jag har förstått rätt så ska originalstorlekarna vara: Fram=100/90R18. Bak:130/80R17
Har jag fattat rätt?

Men det går alltså, på orginalfälgarna, och utan andra modifieringar eller konstigheter att få på: Fram=110/80R18. Bak=150/70R18.
Och detta breddar utbudet rejält. (heller inget problem med körbarhet eller besiktning?)
Har jag fattat rätt?

I så fall undrar jag vart du har köpt dina dunlop roadsmart i dessa dimensioner?
Jag hittar dem inte någonstans. Jag har kollat däckonline och hojdäck och även dunlops egen hemsida, men ingenstans hittar jag roadsmart i dessa storlekar.

Jag kör nu på roadsmart och tycker de fungerar perfekt. Det skulle vara trevligt om de även fanns till thruxton.
Du har de ju, men jag fattar inte varför jag inte hittar dem:huvet

//roke
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hejsan. Jag velar hit och dit i valet av nästa mc. Nu internetkollar jag lite på thruxton.
Tycker de verka helballa.:tummenupp
Jag har läst här i tråden men vill dubbelkolla det där med däcken.
Jag förstår bara inte vilka däckstorlekar som är gångbara:confused:

Om jag har förstått rätt så ska originalstorlekarna vara: Fram=100/90R18. Bak:130/80R17
Har jag fattat rätt?

Men det går alltså, på orginalfälgarna, och utan andra modifieringar eller konstigheter att få på: Fram=110/80R18. Bak=150/70R18.
Och detta breddar utbudet rejält. (heller inget problem med körbarhet eller besiktning?)
Har jag fattat rätt?

I så fall undrar jag vart du har köpt dina dunlop roadsmart i dessa dimensioner?
Jag hittar dem inte någonstans. Jag har kollat däckonline och hojdäck och även dunlops egen hemsida, men ingenstans hittar jag roadsmart i dessa storlekar.

Jag kör nu på roadsmart och tycker de fungerar perfekt. Det skulle vara trevligt om de även fanns till thruxton.
Du har de ju, men jag fattar inte varför jag inte hittar dem:huvet

//roke

Thruxton är helball och du har fattat rätt när det gäller originaldimensionen på däck. När det gäller dina övriga frågor om bredare däck så undrar jag samma sak så jag är glad att du frågade. Fast jag tycker att originaldäcken fungerar över förväntan. De ser lite uråldriga ut men jag har kört jämnt med betydligt vassare hojar med moderna däck på krokiga 70-vägar. Det har inte släppt i kurvorna någon gång.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Om jag har förstått rätt så ska originalstorlekarna vara: Fram=100/90R18. Bak:130/80R17
Har jag fattat rätt?

Men det går alltså, på orginalfälgarna, och utan andra modifieringar eller konstigheter att få på: Fram=110/80R18. Bak=150/70R18.

Den har 17'' bak alltså, inte 18''. Du kanske har letat efter fel storlek? Eller så skrev du bara fel i ditt inlägg?

Jag hade inga problem att hitta dimensionerna ovan hos min gummiverkstad (Arnes Gummiverkstad i Borås, lite långt bort från dig...).

Ny bytte jag bara fram, bak har jag mönster kvar för säsongen ut. Jag känner stort förtroende för Roadsmart fram. Då är det värre bak där originaldäcket sitter kvar. Det är duktigt halt i väta tycker jag. Eller så är det jag som inte klarar att gasa lagom i regn? :)

Jag valde att byta däck/märke när framdäcket var slut efter bara 700 mil! Detta i kombination med att jag upplevde originalet (bak) var väl halt i väta.

Men jag är absolut ingen däckguru, där har Erich nog mer att tillföra, han har testat lite olika däck som du noterat.


PS. Thruxton är en jäkla skön hoj! Köp en! :) Ds
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Den har 17'' bak alltså, inte 18''. Du kanske har letat efter fel storlek? Eller så skrev du bara fel i ditt inlägg?

Jag hade inga problem att hitta dimensionerna ovan hos min gummiverkstad (Arnes Gummiverkstad i Borås, lite långt bort från dig...).

Ny bytte jag bara fram, bak har jag mönster kvar för säsongen ut. Jag känner stort förtroende för Roadsmart fram. Då är det värre bak där originaldäcket sitter kvar. Det är duktigt halt i väta tycker jag. Eller så är det jag som inte klarar att gasa lagom i regn? :)

Jag valde att byta däck/märke när framdäcket var slut efter bara 700 mil! Detta i kombination med att jag upplevde originalet (bak) var väl halt i väta.

Men jag är absolut ingen däckguru, där har Erich nog mer att tillföra, han har testat lite olika däck som du noterat.


PS. Thruxton är en jäkla skön hoj! Köp en! :) Ds
Herregud.:rodnar
Här försöker Jag vara noggrann och så skriver jag fel ändå.:huvet
Självklart ska det vara 18 fram Och 17 bak.

Men i alla fall. 110/80R18 och 150/70R17 av just roadsmart har jag svårt att hitta ”lite billigare på nätet”.:va
Nåja, eftersom du och flera andra verkar köra med dessa dimensioner så går det säkert att få fram dessa storlekar av just roadsmart via lokala handlarens kanaler, eller nåt.
Metzeler Z6 fanns i dessa storlekar på dackonline. Det är också bra däck tycker jag.

Thruxton är helball och du har fattat rätt när det gäller originaldimensionen på däck. När det gäller dina övriga frågor om bredare däck så undrar jag samma sak så jag är glad att du frågade. Fast jag tycker att originaldäcken fungerar över förväntan. De ser lite uråldriga ut men jag har kört jämnt med betydligt vassare hojar med moderna däck på krokiga 70-vägar. Det har inte släppt i kurvorna någon gång.
Kul att höra att orginalstorlekarna är körbara. Fattas bara annat. MC är ju utprovad med dessa däck. ”Körbarheten” på en hoj som är byggd att köras, (för det är väl thruxton?) ska ju egentligen inte behöva ifrågasättas överhuvudtaget om man väljer orginalstorlekarna?
Problemet är bara att det verkar vara svårare att hitta ”sportigare” däck i dessa ”udda storlekar”?

Men det kanske SKA vara smala däck på denna båge? det kanske ser coolt ut att komma brännandes i kurvorna med oldtimerlook på däcken.
Coolare med smala däck än att modda om till bredare sulor på en thruxton?
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Herregud.:rodnar
Här försöker Jag vara noggrann och så skriver jag fel ändå.:huvet
Självklart ska det vara 18 fram Och 17 bak.

Fast det är ju exakt det du skriver:
Om jag har förstått rätt så ska originalstorlekarna vara: Fram=100/90R18. Bak:130/80R17
Har jag fattat rätt?
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Fast det är ju exakt det du skriver:
Om jag har förstått rätt så ska originalstorlekarna vara: Fram=100/90R18. Bak:130/80R17
Har jag fattat rätt?
Ja, jag tror det.

Problemet var att jag, fastän jag försökte vara noga i mitt första inlägg skrev:

.......Men det går alltså, på orginalfälgarna, och utan andra modifieringar eller konstigheter att få på: Fram=110/80R18. Bak=150/70R18.
Och detta breddar utbudet rejält. (heller inget problem med körbarhet eller besiktning?)
Har jag fattat rätt?........


Nåja, skit samma.:)
Det är som en lite djungel det här med däck tycker jag.

Men jag vill gärna kunna köpa billiga däck eftersom jag ändå inte betalar för några garantier när jag har för vana att lägga på dem själv hemma i garaget.


Edit: Såg nu när jag gick ut på nätet och kollade att det visst finns roadsmart i rätt storlek.
Vet inte varför jag inte hittade det igår?
Kanske sökte på fel storlek eller nåt.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....”Körbarheten” på en hoj som är byggd att köras, (för det är väl thruxton?) ska ju egentligen inte behöva ifrågasättas överhuvudtaget om man väljer orginalstorlekarna?
Problemet är bara att det verkar vara svårare att hitta ”sportigare” däck i dessa ”udda storlekar”?

Men det kanske SKA vara smala däck på denna båge? det kanske ser coolt ut att komma brännandes i kurvorna med oldtimerlook på däcken.
Coolare med smala däck än att modda om till bredare sulor på en thruxton?

Du har en poäng där. Såg följande text på bike.se (kika under rubriken Recensioner) och den är rätt så kul:

"Inte världens snabbaste - men väldans charmig. Hojen bör framföras alldeles för fort i uppvikta jeans och skinnpaj samt öppen hjälm. En Thruxton skall inte köras som en Harley. En Thruxton skall köras såsom man nyss snott den."

Jag personligen ser ett välval. Antingen modda den mer åt caféhållet, gör den ännu coolare, ta bort bakskärm, byte blinkers, annat avgas osv så att den blir ännu mer urfräck caféracer.

Eller låta den var lite mer 'original-retro' och kännas lite halvgammal med något för stora blinkers för att ge en en känsla av sent 60-tal.

(Jag har inte gjort ett smack åt min. Tycker den är snygg från fabrik! :) Blev kär i Thruxton på mc-mässan 2005 nångång, och tänkte att precis en sån vill jag ha!!)
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Du har en poäng där. Såg följande text på bike.se (kika under rubriken Recensioner) och den är rätt så kul:

"Inte världens snabbaste - men väldans charmig. Hojen bör framföras alldeles för fort i uppvikta jeans och skinnpaj samt öppen hjälm. En Thruxton skall inte köras som en Harley. En Thruxton skall köras såsom man nyss snott den."

Ännu mera text

Då har jag fattat rätt om hur den ska köras:D, och den gillar det:Bugar.
 

Montana

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RasRas
Förmodligen snart inne på en av mina sista hoj veckor för denna sommar och fortfarande ingen thruxton träff i Göteborg??
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Truxtonträff i Göteborg?

Förmodligen snart inne på en av mina sista hoj veckor för denna sommar och fortfarande ingen thruxton träff i Göteborg??

Du har helt rätt. Dags att ta tag i detta!! Söndag em? Samling kl 14.00? Götaplatsen? (om det inte regnar...)


PS. Med lite tur (tur=sol) så är det många veckor kvar på säsongen. September kan vara fint. Jag åker till Danmark på Truxan 4-6 september. Då får Truxan än en gång visa resten av resesällskapet (GS, V-Strom å såna bekväma grejor :) hur en riktig "caféracer/tourer" rullar och bullrar på krokiga landsvägar! Ds.
 
Last edited:

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
hoppas få ut min hoj på gatan nån gång nästa vecka!!!
så jag hoppas verkligen det är MÅNGA veckor kvar på säsongen. får ta igen den sena starten med att köra tills dom lägger salt på vägarna.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fick mina FCR 39:eek:r från tyskland idag. Beställde i måndags, skickades på tisdagen och här idag. Det kallar jag god service.
Skall bli mitt vinterprojekt tillsammans med div. annat. Bilder kommer så småningom.
Förresten var jag hos min T-handlare och han avslöjade att 2010 års thruxton kommer med en del nya motoruppdateringar, högre komp. bl.a. vilket säkert blir några fler pållar. Om 3 veckor blir det offentligt.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Förresten var jag hos min T-handlare och han avslöjade att 2010 års thruxton kommer med en del nya motoruppdateringar, högre komp. bl.a. vilket säkert blir några fler pållar. Om 3 veckor blir det offentligt.
Johans mc säljer redan årsmodell 2010 med 2 veckors lev tid enl deras hemsida, vad man kan utläsa där så har den samma effekt som tidigare (om det nu stämmer).
Det som var mest hårresande eller iofs bra för oss som redan har modellen var det nya priset för 2010 :skrämd 99900:-det är ca 20K upp mot vad jag gav för min -08 i juni 2008, borde ge bra andrahandsvärde på våra hojar.

Någon som vet vad priset var när modellen kom 2004? , vore kul att se vad prishöjningen varit sedan dess.
 
Last edited:

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Johans mc säljer redan årsmodell 2010 med 2 veckors lev tid enl deras hemsida, vad man kan utläsa där så har den samma effekt som tidigare (om det nu stämmer).
Det som var mest hårresande eller iofs bra för oss som redan har modellen var det nya priset för 2010 :skrämd 99900:-det är ca 20K upp mot vad jag gav för min -08 i juni 2008, borde ge bra andrahandsvärde på våra hojar.

Någon som vet vad priset var när modellen kom 2004? , vore kul att se vad prishöjningen varit sedan dess.

Jag tror riktpriset 2004 var 88900 kr. Jag orkar inte leta kvitto men är rätt säker. Du måste ha gjort en bra affär på din 08. När det gäller 2010 orna så litar jag mer på min källa eftersom jag tidigare har fått info som har stämt.
2010 orna som säljs nu tror jag är "överblivna 09 or" och det kommer en ny serie till våren. Det blir ju offentligt om ca. 3 veckor, då vet vi alla hur det blir.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Så här fina är dom:
P1000291.jpg
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top