Triumph Thruxton-tråden.

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Noteringen i servicehäftet är kortfattad, "Castrol 10/50", men det bör vara den här:

Den enda 10/50-oljan jag hittar på deras hemsida.
Skumt, min bok säger 10/40?! Men jag har iofs en gammal hoj från 2005...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
2005 eller 2008 - samma snurra i princip. Kanske rentav exakt samma helt utan ändringar? Förutom förgasare/insprutning och relaterade detaljer.

Andra verkstäder som servat genom åren (13 år) har använt 10/40 som det står i boken. Min gissning (har inte frågat): Man gillar 10/50 "Racing" bättre än den vanliga 10/40 av något skäl.

Jag är är inte särskilt påläst om oljor utan bara en glad amatör, och då får man lita på vad Mäster Mekaniker säger.


EDIT: Min instruktionsbok för 2008 års modell säger: "10W/40 eller 15W/50 som uppfyller kraven för API SH eller högre (till exempel SJ, SK eller SL) och JASO MA."
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
2005 eller 2008 - samma snurra i princip. Kanske rentav exakt samma helt utan ändringar? Förutom förgasare/insprutning och relaterade detaljer.

Andra verkstäder som servat genom åren (13 år) har använt 10/40 som det står i boken. Min gissning (har inte frågat): Man gillar 10/50 "Racing" bättre än den vanliga 10/40 något skäl.

Jag är är inte särskilt påläst om oljor utan bara en glad amatör, och då får man lita på vad Mäster Mekaniker säger.
10/50 är inte nödvändigt annat än i extrema klimat, men det skadar inte om man använder den i kalla sverige. Typ.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Blev ett trist och dassigt kopplingsmek tyvärr. En av stålplattorna hade blåneringar men inte krokig av slitaget att döma, och så såg jag att blocket inte har förstärkningarna runt mellandrevet till startmotorn heller. Blir att klappa ihop med nya lameller och vara lätt missnöjd. Får beställa nya stålplattor och en TTP safestart. Kanske leta upp Barnett fjädrarna jag har förlagt nånstans.. får trösta mig med en provkörning.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag kör okq8 sbk från swedol på 20l dunk. Inte haft något kopplingsslir förrän nu förra veckan när jag råkade tanka 98 bensin.
Vetefan varför, borde inte vara så men nu slirade den som en galning på alla växlar med lite gas. Gick bra som fan också. Kan det vara Thruxtonerichs tyska tändkurva som ger sånt liv åt 98oktan soppan? Alltid kört på 95 för det SKA inte göra nån skillnad på en såhär slö motor. Tur att lameller och packning ligger på hyllan redan.
Jag köper också från Swedol, dock inte 20 l för det har jag ingenstans att förvara. :p
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
2005 eller 2008 - samma snurra i princip. Kanske rentav exakt samma helt utan ändringar? Förutom förgasare/insprutning och relaterade detaljer.

Andra verkstäder som servat genom åren (13 år) har använt 10/40 som det står i boken. Min gissning (har inte frågat): Man gillar 10/50 "Racing" bättre än den vanliga 10/40 av något skäl.

Jag är är inte särskilt påläst om oljor utan bara en glad amatör, och då får man lita på vad Mäster Mekaniker säger.
De har gjort lite småjusteringar då och då utan att göra någon större affär av det, så det är inte säkert.

Jag är rätt säker på att min handbok säger 10W-50, så jag tror inte att det är så petigt. :p
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Blev ett trist och dassigt kopplingsmek tyvärr. En av stålplattorna hade blåneringar men inte krokig av slitaget att döma, och så såg jag att blocket inte har förstärkningarna runt mellandrevet till startmotorn heller. Blir att klappa ihop med nya lameller och vara lätt missnöjd. Får beställa nya stålplattor och en TTP safestart. Kanske leta upp Barnett fjädrarna jag har förlagt nånstans.. får trösta mig med en provkörning.
Keligt. :-/

Jag funderar också på en TTP safe-start för det ryktas om att det kan skita sig med de förbättrade/förstärkta motorblocken också. Man skulle ju kunna ta det i samband med ett oljebyte.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Keligt. :-/

Jag funderar också på en TTP safe-start för det ryktas om att det kan skita sig med de förbättrade/förstärkta motorblocken också. Man skulle ju kunna ta det i samband med ett oljebyte.
Ja, jag avvaktar med hopmontering ändå. Beställde nya fjädrar åtminstone, och oljan var nästan slut. Får bli en tur förbi swedol när fjädrarna kommer. Sen får det nog bli safestart till vintern om jag känner mig rätt ? tar ju inte lång stund att plocka isär allt ändå. Lättmekade hojar.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
d2947f8ab136d5fc60333c96afb276a1.jpg
p
Slirande koppling hit å safestart dit....tacka vet jag separatmagnitiserade likströmsmotorer. 5000hp.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att det är lite liv i tråden, jag har mest kört med min Thruxton övriga hojar är det som det mixtrats med.

Jag kör OK SBK oljan i samtliga hojar och köper den på OK macken, tror jag betalde 1700 kr för en 20 l dunk.

En fundering, är det nån som monterat svetsmutter för bredandslambda på originalrören? Går det att svetsa eller silverlöda in muttrar utan att förstöra kornet? Skulle vara intressant att testa hur AFR ligger till på hojen efter att man rensat luftburken, tagit bort SAI och O2 sonderna och mappat, jag är lite lur på att hojen går lite fett. Hade varit intressant att veta om Arrow eller aftermarket silencer mappen är bäst?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det är till att vara trångbodd alltså?
Två vuxna och ett (snart två) barn i en trea på 79 kvm? Med falkenbergsmått så är vi galna, med stockholmsmått så är vi tämligen normala. :p En tanke med att lämna storstan var mer överkomliga huspriser, men pandemin har drivit upp dem ordentligt (antagligen nycket tack vare att politikerna var inne och klabbade i amorteringskravet), och jag behöver ha rimlig pendlingstid till både Halmstad och Göteborg, så vi kan inte bosätta oss inne i skogarna heller. Nåväl, det går ingen nöd på oss, men jag är trött på efterblivna hyresvärdar (kommunala bostadsbolag alltså...).
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Kul att det är lite liv i tråden, jag har mest kört med min Thruxton övriga hojar är det som det mixtrats med.

Jag kör OK SBK oljan i samtliga hojar och köper den på OK macken, tror jag betalde 1700 kr för en 20 l dunk.

En fundering, är det nån som monterat svetsmutter för bredandslambda på originalrören? Går det att svetsa eller silverlöda in muttrar utan att förstöra kornet? Skulle vara intressant att testa hur AFR ligger till på hojen efter att man rensat luftburken, tagit bort SAI och O2 sonderna och mappat, jag är lite lur på att hojen går lite fett. Hade varit intressant att veta om Arrow eller aftermarket silencer mappen är bäst?
Jag har bara funderat på det, men jag hittade nog sensorer som skulle passa rakt av; den svenska återförsäljaren var dock rätt lågkommunikativ per e-post så det rann ut i sanden.

Jag tror att Middleton har gjort det, men det var längesedan han skrev något i denna tråd. Thruxtonerich också kanske?

Min går fett sedan byte från Predators till Togas. TTP har/hade en tjänst där man kunde bänka hojen och skicka AFR-mätningar till dem för en custom-tune. Bgojan provade det när han körde Thruxton.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
d2947f8ab136d5fc60333c96afb276a1.jpg
p
Slirande koppling hit å safestart dit....tacka vet jag separatmagnitiserade likströmsmotorer. 5000hp.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
5000? Min röda har mer än så!
PS. Svänger det mycket på de där vägarna? Eller är det bara solkurvor? ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Två vuxna och ett (snart två) barn i en trea på 79 kvm? Med falkenbergsmått så är vi galna, med stockholmsmått så är vi tämligen normala. :p En tanke med att lämna storstan var mer överkomliga huspriser, men pandemin har drivit upp dem ordentligt (antagligen nycket tack vare att politikerna var inne och klabbade i amorteringskravet), och jag behöver ha rimlig pendlingstid till både Halmstad och Göteborg, så vi kan inte bosätta oss inne i skogarna heller. Nåväl, det går ingen nöd på oss, men jag är trött på efterblivna hyresvärdar (kommunala bostadsbolag alltså...).
Då ska vi inte snacka med Norrbottniska mått ;) har funderat på vad mitt leverne och mina intressen skulle kosta om jag bodde i Stockholm? Bara förvaring till alla mina fordon, en egen musikstudio, ett stort garage skulle nog kosta rätt mycket, sen egen älgskyttebana, älgjakt och övriga intressen på det Skulle nog kosta i Stockholm.

Jag har dock lite svårt att förstå hur folk är villiga att pruta bort livskvalité och ekonomi för att bo i storstäderna men det är ju jag som tycker så vill man bo där får man väl göra det. Förmodligen har jag en av de sämre lönerna här på forumet men jag tror inte jag har minst pengar kvar i slutet av månaden när allt är betalt tack vare låga kostnader.

Jag har bara funderat på det, men jag hittade nog sensorer som skulle passa rakt av; den svenska återförsäljaren var dock rätt lågkommunikativ per e-post så det rann ut i sanden.

Jag tror att Middleton har gjort det, men det var längesedan han skrev något i denna tråd. Thruxtonerich också kanske?

Min går fett sedan byte från Predators till Togas. TTP har/hade en tjänst där man kunde bänka hojen och skicka AFR-mätningar till dem för en custom-tune. Bgojan provade det när han körde Thruxton.
Finns det verkligen bredbandslambdan som passar i original gängan? LSU4.9 sonden till Innovaite eller AEM är ju ganska stor och gängan är ju helt fel sitter väl M12 eller M14 original och M18x1.5 till Bosch sonden?

Undra hur det skulle funka att göra ett fäste till sonden och montera den i öppningen på dämparen?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Då ska vi inte snacka med Norrbottniska mått ;) har funderat på vad mitt leverne och mina intressen skulle kosta om jag bodde i Stockholm? Bara förvaring till alla mina fordon, en egen musikstudio, ett stort garage skulle nog kosta rätt mycket, sen egen älgskyttebana, älgjakt och övriga intressen på det Skulle nog kosta i Stockholm.

Jag har dock lite svårt att förstå hur folk är villiga att pruta bort livskvalité och ekonomi för att bo i storstäderna men det är ju jag som tycker så vill man bo där får man väl göra det. Förmodligen har jag en av de sämre lönerna här på forumet men jag tror inte jag har minst pengar kvar i slutet av månaden när allt är betalt tack vare låga kostnader.


Finns det verkligen bredbandslambdan som passar i original gängan? LSU4.9 sonden till Innovaite eller AEM är ju ganska stor och gängan är ju helt fel sitter väl M12 eller M14 original och M18x1.5 till Bosch sonden?

Undra hur det skulle funka att göra ett fäste till sonden och montera den i öppningen på dämparen?
Ptja, du behöver väl åtminstone hamna så långt från Stockholm City att du inte har någon glädje av det längre. Vi bodde i Sollentuna innan vi flyttade till Falkenberg. Då hade vi 40-60 minuter in till city, vilket innebar att man inte gled in bara för att ta en öl. Vi skulle kunna ta oss till Göteborg på ungefär samma tid nu.

Jag hade en kollega som flyttade med sin familj från Halmstad till Kalix (tror jag att det var). De fick loss lite pengar i husbytet. :p

Det var visst en adapter som jag hade span på, för fyra år sedan:
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan tänka mig att det är skillnad på huspriserna mellan Halmstad och Kalix.

Undra om den där adaptern får plats för ramen eller om det är oljekylaren som sitter väldigt nära. Annars skulle det ju kunna vara ett alternativ.

Nån som testat skriva i mapparna själv? Borde man inte kunna göra det om man har bredbandslambdan att hålla koll på motorn.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Kan tänka mig att det är skillnad på huspriserna mellan Halmstad och Kalix.

Undra om den där adaptern får plats för ramen eller om det är oljekylaren som sitter väldigt nära. Annars skulle det ju kunna vara ett alternativ.

Nån som testat skriva i mapparna själv? Borde man inte kunna göra det om man har bredbandslambdan att hålla koll på motorn.
Bra fråga. Om man kan svetsa eller känner någon som kan så skulle jag nog hellre gå den rutten av estetiska skäl.

Det borde man kunna, men det knepiga blir att kunna varva ut på alla växlar. Min komfortzon slutar vid typ 140 km/h, innan maxhastigheten. :p Det finns en tråd på TRAT-forumet med en aussie(?) som bytte till spjällhus från en Daytona och han gjorde mappningen på egen hand med bredbandiga lambdasonder.
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Blev ett trist och dassigt kopplingsmek tyvärr. En av stålplattorna hade blåneringar men inte krokig av slitaget att döma, och så såg jag att blocket inte har förstärkningarna runt mellandrevet till startmotorn heller. Blir att klappa ihop med nya lameller och vara lätt missnöjd. Får beställa nya stålplattor och en TTP safestart. Kanske leta upp Barnett fjädrarna jag har förlagt nånstans.. får trösta mig med en provkörning.
Typiskt. Man blir liksom aldrig helt färdig
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top