Triumph Thruxton-tråden.

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Jag tycker en runda med likasinnade vore skoj oavsett vad för typ av rundningsmärke vi väljer :). Kan absolut tänka mig att köra runt Vättern. Bor i Uppsala för övrigt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vätternrundan 2021 ...eller The (Almost) World Famous Lake Vättern Tour 2021

Dags att boka in årets varv runt Vättern! Som tidigare år träffas alla på torget i Askersund kl. 12 den 3 juli. Var och en tar sig dit på egen hand, från norr, söder, öst och väst. Jag själv startar från Göteborg 7.30 samma morgon och vi tar oss fram på kurviga vägar. Det tar många timmar att köra 27 mil om man kör tillräckligt krokigt... ;)

Efter lunchen i Askersund kör vi på slingrande vägar söderut, passerar gamla gruvsamhällen i södra Närke, rullar genom Östergötlands vackra landsbygd och in i Småland. Det blir paus och bensträckare i Borensberg och kaffe och glass i Gränna innan vi anländer till Jönköping mot kvällningen. Dusch, middag, öl på stan.

Jag har bokat enkelrum på Comfort Hotel i centrala Jönköping. Det kostar några hundralappar om man bokar så här tidigt och de kunde förra året ordna bra parkering åt oss. Rummet jag bokade är avbokningsbart, ifall vi ställer in p g a vädret eller annat (covid?).

Dag 2 den 4 juli lämnar vi Jönköping vid 9-draget och kör på svängiga småvägar genom Hökensås i klassisk västgötabygd med många historiska platser, orter som idag är obetydliga småbyar. Någonstans kring Hjo/Forsvik svänger västkustborna västerut riktning hemåt. Övriga fullföljer varvet genom härligt kurviga sträckor mot Tiveden och målet i Askersund. Fri hemfärd efter det!

Vi har ju gjort detta i runt 10(!) år och hela tiden sagt att detta är Thruxton-trådens "sommarträff", men att den som kör Bonnie eller Scrambler också skall känna sig välkommen. Hojarna är ju syskon, en Bonnie med kuts eller en Thruxton utan kuts är ju i många delar samma hoj. Gänget i tråden ville ha det så - då, "detta är vår tur, fast med gäster". Sedan dess har det hänt massor. Nya 1200-or. Street Cup, Speed Twin m fl. Vi café-puttar är inte en så snäv krets längre utan varianterna börjar bli väldigt många av Triumph med klassisk look. Så häng på även ni andra!

Jag tänker även skriva en rad om detta i TOMCCs husorgan, tidningen Trajan. Kanske blir vi några till då? Vi har varit 4-5 vissa år och 10-11 andra år. Det är en fin upplevelse att se 10 traja-twinnar rulla in i Gränna, ivrigt törstande efter en kopp kaffe och en glass på fiket hamnen! :)

Skriv gärna i tråden, eller skicka PM om du kommer med. Det är egentligen inte viktigt med anmälan eller så. Bara bra att veta om vi blir 5, 7 eller 12. Övernattningen i Jönköping får var och en ansvara för själv.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
IMG_20210418_152445.jpg
IMG_20200721_161106.jpgIMG_20200720_135520.jpg
Idag skedde årets premiärtur. :D Lite sent kanske, men familjen kommer före. Jag kunde njuta av ett nytt fyrkolvsok fram och nya delvis justerbara fotpinnar. Det fixade jag redan vid min tretusenmilaservice, men jag har i princip inte kört sedan förra Vätternrundan; tråkigt väder under hela semestern och när det väl var sol och varmt så ville vi sola och bada. :)
 

Sixty

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Västra Frölunda
Hoj
2011 Triumph Bonneville T100
Det här vill man ju inte missa nu när man kvalar in med en Street Scrambler. Var med några gånger i början på 10-talet och det var nog det finaste jag varit med om. Ser verkligen fram mot denna maffiga körning. Bokade Comfort hotel.
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Hej Thruxton-vänner!
Jag söker tips på rearsets och clipons för att justera körställningen/ergonomin. Jag får banne mig inte till en skön körställning och vill inte behöva byta hoj. Det måste ju gå att lösa? Är 189 lång så det kanske är ett problem? För att få spjärn mot fotpinnarna vid acceleration måste jag sitta långt fram mot tanken, men då kniper knäna om cylindrarna...

Min tanke är att det kanske löses genom att flytta bak fotpinnarna? Går original clipons att justera?

Tacksam för alla tips!
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Jag hoppas lite på spöregn, hagel och drivis den 3/7 då det datumet är det enda jag inte kan i sommar. Annars får jag hoppas på 2022.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hej Thruxton-vänner!
Jag söker tips på rearsets och clipons för att justera körställningen/ergonomin. Jag får banne mig inte till en skön körställning och vill inte behöva byta hoj. Det måste ju gå att lösa? Är 189 lång så det kanske är ett problem? För att få spjärn mot fotpinnarna vid acceleration måste jag sitta långt fram mot tanken, men då kniper knäna om cylindrarna...

Min tanke är att det kanske löses genom att flytta bak fotpinnarna? Går original clipons att justera?

Tacksam för alla tips!
Jag ligger någonstans runt 171 cm och har samma problem. Ergonomin blir nog inte fantastisk på traditionellt konstruerade hojar; frihetsgraderna i formgivningen blir mer begränsade. Men de kan bli vackra.

Thruxton har redan bakåtflyttade fotpinnar, men jag har gått i samma tankar. Finns/Fanns något italienskt kit; riktigt snyggt, men å så dyrt.

Landade på denna lösning (som består av fler delar):

Jag tycker nog att det blev något bättre, alltså lättare att greppa tanken. Får se vid längre körningar vad mitt ena knä tycker; det trilskas i perioder (hojen är en typisk trigger) sedan jag tränade inför och genomförde ett maraton för sju år sedan.

PS. Jag kör med clip-ons från Woodcraft. Finns med olika risers. I många år nu så har jag haft samma höjd som Thruxton pre-2008.
 
Last edited:

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Jag ligger någonstans runt 171 cm och har samma problem. Ergonomin blir nog inte fantastisk på traditionellt konstruerade hojar; frihetsgraderna i formgivningen blir mer begränsade. Men de kan bli vackra.

Thruxton har redan bakåtflyttade fotpinnar, men jag har gått i samma tankar. Finns/Fanns något italienskt kit; riktigt snyggt, men å så dyrt.

Landade på denna lösning (som består av fler delar):

Jag tycker nog att det blev något bättre, alltså lättare att greppa tanken. Får se vid längre körningar vad mitt ena knä tycker; det trilskas i perioder (hojen är en typisk trigger) sedan jag tränade inför och genomförde ett maraton för sju år sedan.

PS. Jag kör med clip-ons från Woodcraft. Finns med olika risers. I många år nu så har jag haft samma höjd som Thruxton pre-2008.
Tack för bra svar! Jag ska undersöka saken. Min hoj är pre-2008 så den har clipons redan men jag vet inte om de går att vrida ut. Nu är handlederna väldigt utåtvinklade så jag vill vrida ut styrpinnarna för att kunna ha händerna i samma vinkel som underarmen. Det sitter en skruv underifrån som låser cliponsens vinkel mot gaffelröret och jag vet inte om man törs ta bort den?

I värsta fall får det bli ett superbike-kit så stuket på hojen ändras totalt, men det vore synd. Jag gillar caféracer grejen. Hade dock en Scrambler förut och den satt jag som en kung på :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vätternrundan 2021 ...eller The (Almost) World Famous Lake Vättern Tour 2021

Dags att boka in årets varv runt Vättern! Som tidigare år träffas alla på torget i Askersund kl. 12 den 3 juli. Var och en tar sig dit på egen hand, från norr, söder, öst och väst. Jag själv startar från Göteborg 7.30 samma morgon och vi tar oss fram på kurviga vägar. Det tar många timmar att köra 27 mil om man kör tillräckligt krokigt... ;)

Efter lunchen i Askersund kör vi på slingrande vägar söderut, passerar gamla gruvsamhällen i södra Närke, rullar genom Östergötlands vackra landsbygd och in i Småland. Det blir paus och bensträckare i Borensberg och kaffe och glass i Gränna innan vi anländer till Jönköping mot kvällningen. Dusch, middag, öl på stan.

Jag har bokat enkelrum på Comfort Hotel i centrala Jönköping. Det kostar några hundralappar om man bokar så här tidigt och de kunde förra året ordna bra parkering åt oss. Rummet jag bokade är avbokningsbart, ifall vi ställer in p g a vädret eller annat (covid?).

Dag 2 den 4 juli lämnar vi Jönköping vid 9-draget och kör på svängiga småvägar genom Hökensås i klassisk västgötabygd med många historiska platser, orter som idag är obetydliga småbyar. Någonstans kring Hjo/Forsvik svänger västkustborna västerut riktning hemåt. Övriga fullföljer varvet genom härligt kurviga sträckor mot Tiveden och målet i Askersund. Fri hemfärd efter det!

Vi har ju gjort detta i runt 10(!) år och hela tiden sagt att detta är Thruxton-trådens "sommarträff", men att den som kör Bonnie eller Scrambler också skall känna sig välkommen. Hojarna är ju syskon, en Bonnie med kuts eller en Thruxton utan kuts är ju i många delar samma hoj. Gänget i tråden ville ha det så - då, "detta är vår tur, fast med gäster". Sedan dess har det hänt massor. Nya 1200-or. Street Cup, Speed Twin m fl. Vi café-puttar är inte en så snäv krets längre utan varianterna börjar bli väldigt många av Triumph med klassisk look. Så häng på även ni andra!

Jag tänker även skriva en rad om detta i TOMCCs husorgan, tidningen Trajan. Kanske blir vi några till då? Vi har varit 4-5 vissa år och 10-11 andra år. Det är en fin upplevelse att se 10 traja-twinnar rulla in i Gränna, ivrigt törstande efter en kopp kaffe och en glass på fiket hamnen! :)

Skriv gärna i tråden, eller skicka PM om du kommer med. Det är egentligen inte viktigt med anmälan eller så. Bara bra att veta om vi blir 5, 7 eller 12. Övernattningen i Jönköping får var och en ansvara för själv.
Hallå alla,
Här kommer en uppdatering på "anmälningsläget" till årets Vätternrunda. Det finns i dag en viss osäkerhet om regeln om max 8 personer. Om vi kan vara fler än 8 eller om vi måste dela upp oss i mindre grupper, om max 8 vardera.

Fast det är än så länge april och ingen vet hur reglerna ser ut i juli. Med tanke på detta så avvaktar jag med att bjuda in Triumphklubben TOMCC. Vi får helt enkelt ha is i magen och se vad som händer.

Just nu ser listan över anmälan o/e intresserade ut så här:
TMax500
Alikzus
Ahoff
Sixty
Kungneptun
Leif S (ej med i tråden)
Claes D (ej med i tråden)

Eventuellt:
Galne Dansken
Ronny G (ej med i tråden)
Marc L (ej med i tråden)

Har jag missat någon?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Just det ja, det är sådant att ta hänsyn till också i dessa tider.

För egen del så beror det på smittspridning och vaccination. Vi väntar tillökning sent i höst så frugan blir riskgrupp här i början av sommarn. Tyvärr så ser det ju inte så lovande på någon front; Region Halland säger mitten av juni för fas fyra. Men, rum är bokat så det är bara att vänta och se vad som händer. :) Annars så får vi ses nästa år. Ni gubbar är väl redan vaccinerade och klara? ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Just det ja, det är sådant att ta hänsyn till också i dessa tider.

För egen del så beror det på smittspridning och vaccination. Vi väntar tillökning sent i höst så frugan blir riskgrupp här i början av sommarn. Tyvärr så ser det ju inte så lovande på någon front; Region Halland säger mitten av juni för fas fyra. Men, rum är bokat så det är bara att vänta och se vad som händer. :) Annars så får vi ses nästa år. Ni gubbar är väl redan vaccinerade och klara? ;)
Vi hanterade det hyggligt de turer jag var med på 2020. 4-5(?) flerdagsturer med övernattning blev det nog om jag räknar rätt.

Distans vid pauser. Satt på varannan stol. Hotellen jobbar stenhårt på att göra vistelsen säker. Inga bufféer, bara tallriksservering. Handsprit överallt. Betydligt tryggare än att handla på ICA!
 
Last edited:

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Vi hanterade det hyggligt de turer jag var med på 2020. 4-5(?) flerdagsturer med övernattning blev det nog om jag räknar rätt.

Distans vid pauser. Satt på varannan stol. Hotellen jobbar stenhårt på att göra vistelsen säker. Inga bufféer, bara tallriksservering. Handsprit överallt. Betydligt tryggare än att handla på ICA!
Ja, köra hoj ihop är väl det minst smittsamma man kan göra utanför bostaden? Typ. Såtillvida ingen i gruppen klantar sig och behöver mun-mot-mun... (ta i trä)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nu är det ju inte själva körandet som jag ser som en risk, ur smittsynpunkt, och jag är inte särskilt nojig av mig. Jag tar det med ro, så får vi se vart det leder; förhoppningsvis så sjunker smittan även denna sommar.
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Apropå körande; hur är era erfarenheter av olika motoroljor och dess inverkan på kopplingen? Min koppling slirar som satan nu trots nya fjädrar. Jag tror inte det enbart beror på oljan, men om jag nu ändå ska tappa ur oljan inför byte av lameller och mellanskivor så kanske jag borde byta sort? Kör nu på Motul 7100 10w40 och den kanske är "för bra" för våra gamla maskiner? Hojen är lite moddad på andningsfronten med öppnare ljuddämpare, velocity stack, K&N filter och borttagen restriktorplatta i luftburken. Har bestyckat om förgasarna enligt TTP´s riktlinjer och den går som en dröm. Förutom från ca 5000 varv då den bara slirar när man vrider på... (Drivpaketet är nytt så det är inte kedjan som spinner fritt)

Ska jag köra delsyntet istället? Vill ju ge hojen det bästa och trodde Motul 7100 skulle göra henne glad.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
motoroljor och dess inverkan på kopplingen?
En slirande koppling beror antingen på sliten koppling eller att man råkat hälla i icke-JASO certad olja. Jag skulle provat med det billigaste först, köpt en extra stållamell att montera längst in (tredje tråden idag jag föreslår detta) för att ta upp det slack som slitna lameller åstadkommer så att den nya fjädrarna blir mer (och rätt) förspända.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top