Triumph Thruxton-tråden

Apropå körande; hur är era erfarenheter av olika motoroljor och dess inverkan på kopplingen? Min koppling slirar som satan nu trots nya fjädrar. Jag tror inte det enbart beror på oljan, men om jag nu ändå ska tappa ur oljan inför byte av lameller och mellanskivor så kanske jag borde byta sort? Kör nu på Motul 7100 10w40 och den kanske är "för bra" för våra gamla maskiner? Hojen är lite moddad på andningsfronten med öppnare ljuddämpare, velocity stack, K&N filter och borttagen restriktorplatta i luftburken. Har bestyckat om förgasarna enligt TTP´s riktlinjer och den går som en dröm. Förutom från ca 5000 varv då den bara slirar när man vrider på... (Drivpaketet är nytt så det är inte kedjan som spinner fritt)

Ska jag köra delsyntet istället? Vill ju ge hojen det bästa och trodde Motul 7100 skulle göra henne glad.
Nya fjädrar á la original? Jag blev tvungen att byta till hårdare så kallade gröna fjädrar (de är gröna) när jag gjorde en TTP #11-mappning med tillhörande modifikationer (pod-filter och öppnare ljuddämpare). Det är ingen ovanlig åtgärd om man läser på TRAT-forumet.

De första åren så körde jag med den Castrol-olja som Triumph rekommenderar. Ett byte provade jag med Biltema. Nu har jag kört med OKQ8:as racingolja i flera år; typ halva priset mot Castrol. Köp inte delsyntet; det finns ingen definition för vad det innebär.
 
PS. När jag trimmade min motor så hade jag nog inte ens kört 400 mil och det visade sig direkt att kopplingen inte orkade hålla emot. Så lamellerna var knappast slitna då. Däremot så körde jag så ett tag innan jag fick tummen ur att byta fjädrarna och några år senare passade jag på att byta lamellerna också. Det är ju en tämligen enkel åtgärd på en motorcykel.
 
En slirande koppling beror antingen på sliten koppling eller att man råkat hälla i icke-JASO certad olja. Jag skulle provat med det billigaste först, köpt en extra stållamell att montera längst in (tredje tråden idag jag föreslår detta) för att ta upp det slack som slitna lameller åstadkommer så att den nya fjädrarna blir mer (och rätt) förspända.
Tack för snabb återkoppling! Gäller ditt svar även om jag redan köpt ny koppling?
 
Nya fjädrar á la original? Jag blev tvungen att byta till hårdare så kallade gröna fjädrar (de är gröna) när jag gjorde en TTP #11-mappning med tillhörande modifikationer (pod-filter och öppnare ljuddämpare). Det är ingen ovanlig åtgärd om man läser på TRAT-forumet.

De första åren så körde jag med den Castrol-olja som Triumph rekommenderar. Ett byte provade jag med Biltema. Nu har jag kört med OKQ8:as racingolja i flera år; typ halva priset mot Castrol. Köp inte delsyntet; det finns ingen definition för vad det innebär.
Tack!
Nej inte originalfjädrar. EBC tror jag det var. Skulle vara 10 % hårdare än original och det är de definitivt. Kopplingen är trög som tusan nu. Väldigt rejsigt tycker jag :) Men inte lika rejsigt när det slirar...
 
Om du har ny koppling och trots det slirar och kör med JASO-olja finns det inte så mycklet utesluta. Antingen är ojan icke-JASO eller så är din nya koppling torsk. Till mina Sucki-suckis kör jag bara med originallameller då allt annat har flunkat. Dragracing med 300+ hästar avslöjar brister rätt snabbt.

Att ha i bakhuvudet, en koppling behöver normalt köras in då stansverktygen för lamellerna skapar "läppar" på dess kanter som behöver slitas in om du inte preppar dem genom planslipning.
 
Det finns gamla inlägg i tråden om detta. Från BJN? Eller Thruxtonerich? Minns inte. Men fenomenet finns på flera håll, alltså om att använda "rätt sorts olja".

Kika på RAT-forumet som förslås ovan. Där lär finnas info (där finns allt mellan himmel och jord om Triumph... :) ) 136 000 medlemmar.... https://www.triumphrat.net/
 
Om du har ny koppling och trots det slirar och kör med JASO-olja finns det inte så mycklet utesluta. Antingen är ojan icke-JASO eller så är din nya koppling torsk. Till mina Sucki-suckis kör jag bara med originallameller då allt annat har flunkat. Dragracing med 300+ hästar avslöjar brister rätt snabbt.

Att ha i bakhuvudet, en koppling behöver normalt köras in då stansverktygen för lamellerna skapar "läppar" på dess kanter som behöver slitas in om du inte preppar dem genom planslipning.
Tack! Nejdå, har inte satt i nya kopplingen ännu.
 
Nya fjädrar á la original? Jag blev tvungen att byta till hårdare så kallade gröna fjädrar (de är gröna) när jag gjorde en TTP #11-mappning med tillhörande modifikationer (pod-filter och öppnare ljuddämpare). Det är ingen ovanlig åtgärd om man läser på TRAT-forumet.

De första åren så körde jag med den Castrol-olja som Triumph rekommenderar. Ett byte provade jag med Biltema. Nu har jag kört med OKQ8:as racingolja i flera år; typ halva priset mot Castrol. Köp inte delsyntet; det finns ingen definition för vad det innebär.
Är delsyntet och halvsyntet samma sak?
 
Tack!
Nej inte originalfjädrar. EBC tror jag det var. Skulle vara 10 % hårdare än original och det är de definitivt. Kopplingen är trög som tusan nu. Väldigt rejsigt tycker jag :) Men inte lika rejsigt när det slirar...
Perfekt! :) Man blir bra trött i handen vid rusningstrafik. Köade igenom hela Essingeleden en gång; det var inte alls roligt. Med tiden så kände jag mig dock säkrare med att kryssa mellan bilarna. ^^
 
Det finns gamla inlägg i tråden om detta. Från BJN? Eller Thruxtonerich? Minns inte. Men fenomenet finns på flera håll, alltså om att använda "rätt sorts olja".

Kika på RAT-forumet som förslås ovan. Där lär finnas info (där finns allt mellan himmel och jord om Triumph... :) ) 136 000 medlemmar.... https://www.triumphrat.net/
thruxtonerich har åtminstone skrivit om olja. Jag har för mig att han gillade Biltema. Problemet med dem att man aldrig kan vara riktigt säker på att det är samma innehåll från en gång till en annan.

Man skall dock passa sig lite för oljetrådar både här på SH och på TRAT. Mycket anekdoter, tyckande och snillen som spekulerar. Frågan är ju om det verkligen är så stor skillnad mellan olika helsyntesoljor, alltså från ett kemitekniskt perspektiv. Tillverkarna av både motorcyklar och oljor vill förstås få att tro det av marknadsskäl, men det har ju inget med teknik och vetenskap att göra. :P Jag skulle gärna vilja få en redogörelse från en maskin- eller kemiingenjör. :)
 
Är delsyntet och halvsyntet samma sak?
Ja, som jag har förstått det så innebär HELsyntet att oljan (som är en soppa av olika kolväteföreningar och tillsatser, precis som bensin) behandlad för att ha långa kolvätekedjor som håller länge. Del-/halvsyntet är ett odefinerat mellanting mellan helsyntet och mineralolja, där en varierande del av oljan är behandlad. Jag skulle gissa på att mineraloljas kvalitet blir väldigt beroende av vad det är för något som man har dragit upp ur marken ur sedan fraktionerat.
 
thruxtonerich har åtminstone skrivit om olja. Jag har för mig att han gillade Biltema. Problemet med dem att man aldrig kan vara riktigt säker på att det är samma innehåll från en gång till en annan.

Man skall dock passa sig lite för oljetrådar både här på SH och på TRAT. Mycket anekdoter, tyckande och snillen som spekulerar. Frågan är ju om det verkligen är så stor skillnad mellan olika helsyntesoljor, alltså från ett kemitekniskt perspektiv. Tillverkarna av både motorcyklar och oljor vill förstås få att tro det av marknadsskäl, men det har ju inget med teknik och vetenskap att göra. :p Jag skulle gärna vilja få en redogörelse från en maskin- eller kemiingenjör. :)
Jo jag körde på BT-olja ett tag men bytte till OKQ8:as racingolja senare. Båda funkade bra, inget k-slir.
OKQ8:as racingolja är nog ett strå "vassare" än BT;s. Jag har också kört OKQ8:as racingolja i min Striple utan problem.
 
Min "hovmekaniker" med decenniers erfarenhet av att mecka Triumph - och som som är rätt så petig när det gäller oljor - brukar använda Castrol 10/50 i min hoj. Tidigare, under garantitiden, när jag servade på Johans Mc så använde de Motul 7100 i min hoj.

Aldrig några kopplingsproblem (peppar, peppar ta i trä...).

Men, då är min hoj inte småtrimmad som Alikzus hoj utan bara lite lätt "optimerad" (TOR-dämpare med "TOR-mapp", öppnare insug).
 
Perfekt! :) Man blir bra trött i handen vid rusningstrafik. Köade igenom hela Essingeleden en gång; det var inte alls roligt. Med tiden så kände jag mig dock säkrare med att kryssa mellan bilarna. ^^
Nä, Thruxen är inge vidare i de lägena. Inte heller som handledare-hoj när jag åker bakom frugan... All vikt på händerna. Och mjölksyra i vänster hands fingrar ?
 
Min "hovmekaniker" med decenniers erfarenhet av att mecka Triumph - och som som är rätt så petig när det gäller oljor - brukar använda Castrol 10/50 i min hoj. Tidigare, under garantitiden, när jag servade på Johans Mc så använde de Motul 7100 i min hoj.

Aldrig några kopplingsproblem (peppar, peppar ta i trä...).

Men, då är min hoj inte småtrimmad som Alikzus hoj utan bara lite lätt "optimerad" (TOR-dämpare med "TOR-mapp", öppnare insug).
Är det Castrol Power1 du menar?
 
thruxtonerich har åtminstone skrivit om olja. Jag har för mig att han gillade Biltema. Problemet med dem att man aldrig kan vara riktigt säker på att det är samma innehåll från en gång till en annan.

Man skall dock passa sig lite för oljetrådar både här på SH och på TRAT. Mycket anekdoter, tyckande och snillen som spekulerar. Frågan är ju om det verkligen är så stor skillnad mellan olika helsyntesoljor, alltså från ett kemitekniskt perspektiv. Tillverkarna av både motorcyklar och oljor vill förstås få att tro det av marknadsskäl, men det har ju inget med teknik och vetenskap att göra. :p Jag skulle gärna vilja få en redogörelse från en maskin- eller kemiingenjör. :)
Jo så är det ju. Men ganska härligt nördigt att fördjupa sig i oljor, däck och andra lite osexiga saker ?
 
Jag kör okq8 sbk från swedol på 20l dunk. Inte haft något kopplingsslir förrän nu förra veckan när jag råkade tanka 98 bensin.
Vetefan varför, borde inte vara så men nu slirade den som en galning på alla växlar med lite gas. Gick bra som fan också. Kan det vara Thruxtonerichs tyska tändkurva som ger sånt liv åt 98oktan soppan? Alltid kört på 95 för det SKA inte göra nån skillnad på en såhär slö motor. Tur att lameller och packning ligger på hyllan redan.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top