Triumph Thruxton-tråden.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
2329d5ed79533eefbdd62a2f8e9088d0.jpg
fungerar utmärkt på bana. Men, det är ingen supersporthoj, med 200 hk - fast det att steka dom flesta!!!
 

speffy

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Aha det förklarar det hela.
Jag har kollat på relativt nya och vad jag sett så saknar de både passagerar säte och fotpinnar vilket stämmer då.
Tack för era svar, det känns som en thruxton kan vara rätt hoj då :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Snyggt. Något liknande har jag funderat på att göra i flera år. :)


Det där såg riktigt bra ut. Jag ska göra något liknande. Jag fick min nya skylt på posten häromdagen. 90kr. Ganska billigt. Trodde det kostade ett par tre hundra minst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tackar är faktiskt ganska nöjd och jag är nog lite småkänslig för detaljer. Mitt tips är att hålla reflexen innanför regplåten då blir den lite diskretare.

Nu ska original blinker på fram för jag klara inte 24 cm mellan dom som led-blinkerarna sitter nu, dock ska jag hämta distanser till framblinkers på vägen hem så dom kommer ut 11 mm på varje sida och då har jag nog 5 mm över det lagliga måttet. Känns dumt att chansa om dom skulle få för sig att mäta avståndet.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Tackar är faktiskt ganska nöjd och jag är nog lite småkänslig för detaljer. Mitt tips är att hålla reflexen innanför regplåten då blir den lite diskretare.

Nu ska original blinker på fram för jag klara inte 24 cm mellan dom som led-blinkerarna sitter nu, dock ska jag hämta distanser till framblinkers på vägen hem så dom kommer ut 11 mm på varje sida och då har jag nog 5 mm över det lagliga måttet. Känns dumt att chansa om dom skulle få för sig att mäta avståndet.

Jag besiktigade i juni, förövrigt med samma ljuddämpare som du har, och klistrade på en reflex på regskylten. Det gick fint men jag tog bort den igen efter besiktningen för det blev lite fult. Jag har köpt en ny tail tidy till min hoj och beställde även något slags reflexfäste som man skruvar på så reflexen hamnar under skylten. Jag får se om det passar ihop. (Beställt från olika ställen.) I värsta fall så får man böja till den så den hamnar ungefär som på din bild. Sen sitter jag och är lite orolig för att jag har beställt för stora och för långa blinkers. Valde ”Lucas style” för jag tänkte att dom skulle passa ihop med ”Lucas” baklyset.
Jaja, det blir nog skit av alltihopa...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Japp, det blev det...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vad blev skit?

Jag har fått nån idé att Lucas baklyse och blinkers kan funka om man kapar ner längden på blinkersarnas rör så de kommer tätare och inte långt ut fån varandra. Vet dock inte om det går att göra så på nåt enkelt sätt.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Vad blev skit?

Jag har fått nån idé att Lucas baklyse och blinkers kan funka om man kapar ner längden på blinkersarnas rör så de kommer tätare och inte långt ut fån varandra. Vet dock inte om det går att göra så på nåt enkelt sätt.

Jag tycker dom såg för stora ut helt enkelt.
Det är möjligt att jag kanske gör som du nämner någon gång i framtiden. Och kapar ner dom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har inte sett Lucas blinkers i modern tid vad jag i alla fall kommer ihåg, dock får man känslan att blinkers överhuvudtaget från set 60-tal och 70-tal är stora. Kan tänka mig att det var annat då och blinkers måste ju ha varit otroligt modernt så det gjorde nog inget att dom var stora då utan fick nog gärna synas.

Fattar inte varför man inte satt Lucas baklyse och blinkers på Bonneville och Thruxton redan från början, Triumph borde ju ha möjlighet att lösa det med praktiska med vad som krävs med E-märkningar och linkande. Nya 1200:an verkar ju i alla fall ha ett baklyse inspirerat av Lucas.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har inte sett Lucas blinkers i modern tid vad jag i alla fall kommer ihåg, dock får man känslan att blinkers överhuvudtaget från set 60-tal och 70-tal är stora. Kan tänka mig att det var annat då och blinkers måste ju ha varit otroligt modernt så det gjorde nog inget att dom var stora då utan fick nog gärna synas.

Fattar inte varför man inte satt Lucas baklyse och blinkers på Bonneville och Thruxton redan från början, Triumph borde ju ha möjlighet att lösa det med praktiska med vad som krävs med E-märkningar och linkande. Nya 1200:an verkar ju i alla fall ha ett baklyse inspirerat av Lucas.
Vad jag har hört så var Triumph inte intresserade av att göra twinnarna, men amerikanska marknaden drev på. Resultatet blev ett ihopaplock av befintliga delar och inte helt genomarbetade lösningar. Jag skulle tro att ingenjörerna var medvetna om det hela, men det är inte konstruktören som har sista ordet och de flesta, även tekniktunga, organisationer styrs av ekonomer idag.

Nu vart de extremt populära över hela världen och den vätskekylda plattformen verkar ju nästan vara så perfekt som det går att få.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan meddela att köra orginal dämparna med Arrow mappen inte kanske var en dunder hit, testade en repa på ca 15 km igår kväll och det verkade gå hyfsat. Var lite misstänkt på att den går rejält fett på låga registret men det gick bra på landsvägen och stannande utanför bilprovningen, fick vänta i ca 10 min och då ville faskapet knappt starta fick nöta med starten och den bluddrade och gick dåligt men fick till slut varv på maskineriet så jag tog mig in.

Besiktningsmannen sa du fick bråka med den, jag svarar den går lite fett, var på hand säger beror det på ljuddämparna och ser lite firnurlig ut, vad ska man svara på det? Var lika bra att erkänna och säga att jag inte orkade mappa om hojen igår kväll. Allt gick dock bra men efter provkörningen så han nåt i stil med att den går ju inte klockrent. Skulle jag göra samma resa idag skulle jag mappat om den till original men nu är det ju lungt i två år.

Reflexen hittade han också var på han kommenterade att den var viktigare än bakljuset då den alltid syns.

Har hämtat distanser som en kompis svarvat till framblinkersarn så dom kommer på 240 mm avstånd från varandra nu ska dom målas och sen ska TOR dämparna på igen.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du skulle ha kört dit med TOR, ju.... :)
Har jag gjort varje gång. De är ju så tysta och fina - om man smyger in inte varvar och pressar på.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Frågade om TOR dämparna och vad han trodde om att klara besikta med dom, han sa att original ligger oftast på gränsen för hur högt det får låta och man behöver inte göra mycket så i avgassystemet så ligger man över. Nu är det ju gjort och det kändes lite dumt att chansa då det blir en 20 mila tripp för en besiktning om det inte skulle gå vägen.

Håller med att TOR dämparna är tysta, låter ju knappt mer än original på tomgång så länge man inte varvar. Men varvar dom till upp till 4300 rpm lär man ju inte klara bullret.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet varför voltregulatorn är distanserad från blinkersfästet så dess baksida endast ligger mot distanserna? Kylning?

Har fått distanser svarvade men funderar på att montera dom på baksidan av det nya smäckrare fästet och voltregulatorn mot fästet för att öka på avståndet till dom där skyddsgrejerna för gaffelrören då gaffen fjädrar ihop.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nån som vet varför voltregulatorn är distanserad från blinkersfästet så dess baksida endast ligger mot distanserna? Kylning?

Har fått distanser svarvade men funderar på att montera dom på baksidan av det nya smäckrare fästet och voltregulatorn mot fästet för att öka på avståndet till dom där skyddsgrejerna för gaffelrören då gaffen fjädrar ihop.
Dom går varma och mår nog bra av luftflöde även på baksidan. Min första regulator la av efter 4500 mil ifall jag minns någorlunda rätt, men det kan bero på att jag körde med lite trött batteri ett tag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då sätter jag distanserna som på original fästet så regulatorn blir liggande på distanserna med luftspalt på baksidan.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Okej, då sätter jag distanserna som på original fästet så regulatorn blir liggande på distanserna med luftspalt på baksidan.
Jag har min typ vid oljekylaren. När den lägger av så byter jag till en typ av BJT-regulator som har bättre reglering och inte blir så varm.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det någon som har sänkt mätarna med denna instrumentpanel https://www.jemparts.se/product.htm...cho-clock-mount-bracket---vdo?category_id=233

Har funderingar på att säkna originalpanelen med längre skruvar och distanser då jag tycker att mätarna sitter väldigt högt med stort "glapp" mellan mätarna och lyset men så hittade jag denna. Dock så talas det om att mätarna tar i lyset med denna panel, nån som har koll på det? Nån som vet om man ser mätarna sämre med denna panel?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har lite funderingar om mappningen, hade ju lite startproblem med Arrow mappen och originaldämparna vid besiktningen men idag hade jag liknande problem efter att åkt en 8 mil och sen stannat för att kolla in den anrika festplatsen Tärendöholmen. Efter en rundvandring på festplatsen med nostalgi i tankarna, som musiker var jag även tvungen att ta en sväng på scen där många artister stått och sen kaffe ur termosen hade jag problem att få igång hojen, fick nöta ett tag och upplevde den som att den surade och ville dö då man gasade men efter lite försiktigt gasande fick jag varv på hojen och sen gick den som den skulle.

Verkar inte vara problem om man startar hojen efter ca 5 min som då man tankat men om den får stå ett tag så är den lite motig, har tidigare i sommar känt av dessa tendenser då man tex varti inne på affären men då har man just fått gasa till lite så har den gått som den ska.

Kan stiften fått en omgång då jag besiktade med arrow map och original dämpare och den verkade sura rejält? Batteriet borde ju inte vara problemt för då tycker jag att den borde ha problem att tända då den är kall.

Nu kör jag Arrow mappen för E25 skulle det vara bättre att ta Arrow mappen för E10?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top