Triumph Thruxton-tråden.

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Jag kom hem vid halv sju och totalt så har det blivit 103 mil den här helgen. Det var stopp i trafiken en bra bit innan Stockholm (söder om Salem) så det var tur att jag hade hojen; väggrenen gick fint att köra på och när den saknades så var det bara att pressa sig mellan bilarna och bita hårt i tungan.

Tack allesammans för en trevlig helg. :)

Tusen tack för fina mil och trevligt sällskap!

Jocke
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vätternrundan!

TACK för en härlig Vätternrunda. Jag hade ”bara” 90 mil på trippmätaren, trots ett par omvägar på vägen hem.
Vi hittade ett kul mc-museum i Falköping efter att vi skiljts åt. Mycke’ gammalt, tog ett par bilder. Lite off-topic, beklagar! :)

f51bdf46d9c1b3a3230504ac1bd181cd.jpg



919da8016f66891560e6cd008c8446d1.jpg



04d057299e2fb8a7936a952a136d38af.jpg



d5fbb3a696f2b7c61c40534789ea6b8e.jpg



f0494888c5c16384ba22a8120688b990.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ser ut som ni hade en fin tipp i helgen :)

Jag tillbringade själv en dryg timme med att skruva Thruxton igår och lyckades plugga luftinsprutet i toppen, hade bara tänkt att ta bort rören och slangarna från backventilen och låta den och solenoiden sitta kvar till vintern för att lyfta på tanken då.

Då jag började kolla lite mer efter att rören och slangarna var borta så var det ju lite plats under tanken och det gick otroligt nog att komma åt fästskruvarna till backventilen med mitt smidiga 1/4" Bacho spärrskaft. Backventilen kunde lossas utan att flytta på tanken och sen var det bara att lirka ut grejerna från under tanken. Man kan ju inte påstå att det var gott om plats att lossa bultarna men det gick ju så nu är lufteländet borta från hojen:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tänkte istället fixa en olja till Thruxtonen nån som har nåt att invända mot att använda OKQ8 SBK 10W50? Då man bor på ett litet ställe så är det ju smidigt att få tag på olja på macken om det skulle behövas. Kommer dock att köpa en 20 l dunk.

Jag vet inte vad man brukar använda i en Triumph, men SBK Racing 10W-50 är en mycket bra olja med riktigt hög specifikation. Jag använder den i R1:an såväl som XJR 1300:an och en massa racers och bandagsfolk kör också på den oljan. Finns på Swedol i både Luleå och Haparanda. Swedol säljer enbart fyralitersdunk för 372 SEK. Enlitersflaskan på OK-macken går på tvåhundringen jämnt...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet inte vad man brukar använda i en Triumph, men SBK Racing 10W-50 är en mycket bra olja med riktigt hög specifikation. Jag använder den i R1:an såväl som XJR 1300:an och en massa racers och bandagsfolk kör också på den oljan. Finns på Swedol i både Luleå och Haparanda. Swedol säljer enbart fyralitersdunk för 372 SEK. Enlitersflaskan på OK-macken går på tvåhundringen jämnt...

Alikzus kör visst med SBK10W50 oljan, så jag kommer att köpa sån olja. Ska bli intressant och känna om det blir skillnad på lådan i Trajan som det blev på Hondan.

Vet att OK bara har 1 l flaskor på mackarna men jag tänkte köpa en 20 l dunk vilket dom tydligen ska kunna ta hem på beställning. Föreståndaren på den lokala macken tycker det är väldigt konstigt att Swedol kan sälja OK oljan i 4 l dunk men inte OK själva som bara har 1 l och 20 l, 4 l känns väl ut som den lämpligaste storleken på förpackningen till motorcykel.

En 20:a är ju ungefär 4-5 oljebyten så den lär ju vara slut på ca två år med mitt oljebytande och två hojar, kan väl knappast vara nån större fara om man lagrar oljan i varmgaraget.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag vet inte vad man brukar använda i en Triumph, men SBK Racing 10W-50 är en mycket bra olja med riktigt hög specifikation. Jag använder den i R1:an såväl som XJR 1300:an och en massa racers och bandagsfolk kör också på den oljan. Finns på Swedol i både Luleå och Haparanda. Swedol säljer enbart fyralitersdunk för 372 SEK. Enlitersflaskan på OK-macken går på tvåhundringen jämnt...
Jag beställde fyralitersdunkar från Swedol till mig och frugan senast; då blir det ju riktigt prisvärt. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har någon uppfattning om hur lägen oljan håller i en öppnad 20 l dunk som förvaras i varmgarage?
Att slippa ha brutna 20 l förpackningar och lite lättare att hälla från 4 l flaska är väl enda fördelen jag kan se med 4 l flaskor istället för 20 l dunk, jag gillar att ha olja på lager så man vet att man bara kan byta eller fylla på om man skulle behöva. Är ju också ca 20 kr billigare per liter på 20 l dunk hos Swedol.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nån som har någon uppfattning om hur lägen oljan håller i en öppnad 20 l dunk som förvaras i varmgarage?
Att slippa ha brutna 20 l förpackningar och lite lättare att hälla från 4 l flaska är väl enda fördelen jag kan se med 4 l flaskor istället för 20 l dunk, jag gillar att ha olja på lager så man vet att man bara kan byta eller fylla på om man skulle behöva. Är ju också ca 20 kr billigare per liter på 20 l dunk hos Swedol.
Borde inte olja hålla rätt länge?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Borde inte olja hålla rätt länge?

Förr ansåg man väl i alla fall det, men man vet ju inte vad som hänt på den fronten nu för tiden ;) Tycker inte att det borde vara nån fara om man förvarar oljan i hyfsat jämn temp med åtdragen kork

Ska kolla vad OK macken ska ha för en 20:a skiljer det mycket beställer jag en 20:a hos Swedol då blir det ju fraktfritt;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blev 20 l SBK 10W50 olja på den lokala OK macken, 1250 kr ink moms efter lite prutande var inte farligt ;)

Fanns också på hyllan men det var lite svårt att få med 20 l dunken på trajan så jag får hämta den då jag tar bilen.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Är det nån i den här tråden som dragit några elkablar på hojen och som har nått tips på bra tålig kabel?
Ska ha till blinkers på styret.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Blev 20 l SBK 10W50 olja på den lokala OK macken, 1250 kr ink moms efter lite prutande var inte farligt ;)

Fanns också på hyllan men det var lite svårt att få med 20 l dunken på trajan så jag får hämta den då jag tar bilen.

Skillnad på OK mack och OK mack. Mycket imponerande att ÖKX hade 20 liters förpackning hemma, men då är de också en riktig mack och inte en förklädd restaurang. Jag misstänker att det är trackday-folket från Vännäsberget som fått dem att ta hem sådana...? Här nere tyckte fetkärringen bakom kassan att jag var jobbig när jag en gång frågade om de inte kunde ta hem något annat än enlitersflaskor för tvåhundra spänn styck...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skillnad på OK mack och OK mack. Mycket imponerande att ÖKX hade 20 liters förpackning hemma, men då är de också en riktig mack och inte en förklädd restaurang. Jag misstänker att det är trackday-folket från Vännäsberget som fått dem att ta hem sådana...? Här nere tyckte fetkärringen bakom kassan att jag var jobbig när jag en gång frågade om de inte kunde ta hem något annat än enlitersflaskor för tvåhundra spänn styck...

Japp trodde att dom var tvungna att beställa hem i och för sig tog jag sista 20:an men ändå. Dom har även 4 l flaskor på hyllan dock till ganska häftigt pris mot Swedol, dock provade jag inte pruta så frågan är vad dom har för nettiopris? Vet inte om det berodde på att jag tyckte det var konstigt att Swedol har OK olja på 4 l falska men inte OK själva.

Hoppas macken fortsätter med samma bra service och priser efter att nuvarande chefen slutar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har erfarenhet av att köra med Arrow mappen 20498 men med original dämparna? Den lär ju gå jäkligt fett.

Tänkte sätta på original dämparna då jag ska besikta men det blir totalt ca 20 mil för att besikta hojen.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag körde med min TTP-mappning och originalljuddämparna när jag skulle besikta, men jag har å andra sidan bara någon mil. Katalysatorn som sitter i dem tar, åtminstone på sikt, skada om man saknar lamdasonder och SAI. Men frågan är om man bryr sig? ;P
Nån som har erfarenhet av att köra med Arrow mappen 20498 men med original dämparna? Den lär ju gå jäkligt fett.

Tänkte sätta på original dämparna då jag ska besikta men det blir totalt ca 20 mil för att besikta hojen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle ju kunna byta dämparna i Kalix men då ska man ju ta med dom i en ryggsäck och det känns lite jobbigt. Undra vad dom på bilprovningen skulle säga om man kommer in med två ljuddämpare uppstickandes ur ryggsäcken?

Andra alternativet är ju att snickra till dB-killers och stoppa i dom på nån parkeringsplats och sen ta bort dom på vägen hem. Dock har jag lite tidsbrist då jag har en massa andra "viktigare" projekt att färdigställa i huset innan älgjakten.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Jag körde med min TTP-mappning och originalljuddämparna när jag skulle besikta, men jag har å andra sidan bara någon mil. Katalysatorn som sitter i dem tar, åtminstone på sikt, skada om man saknar lamdasonder och SAI. Men frågan är om man bryr sig? ;P

Ursäkta en lekman, men vad är ”mappning”?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top