Triumph Thruxton-tråden.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nya frågor, nu har jag de nya däcken liggandes i garaget. Hur är det på dessa fälgar får man loss däcken från fälgkanten utan däckmaskin? Hade jag inte haft så långt till Luleå så hade jag åkt och köpt en på biltema.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag använder skruvstädet för att trycka av däcket från sargen.
Nya frågor, nu har jag de nya däcken liggandes i garaget. Hur är det på dessa fälgar får man loss däcken från fälgkanten utan däckmaskin? Hade jag inte haft så långt till Luleå så hade jag åkt och köpt en på biltema.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Beställde nyss fyra rostfria pluggar med kopparbricka på eBay, 200 kr med frakt från England för fyra pluggar är ju lite billigare än ett kit för 23 pund och ett annat för 27 pund ;) Morsan är från Småland;):D Kopparpasta och krympslang finns ju redan i garaget så nu är det bara att jaga en plastplugg till luftburken.

Hur är det om man bara plockar bort lamdasonerna och luftinsprutningen, går hojen in i felläge med reducerad effekt eller lyser bara lampan? Tänkte om man kan plocka grejerna nån kväll då pluggarna kommit och ändå köra till man får fixat luftburken och programmerat om ECU:n?
Hur avancerade tror du att de här hojarna är? ;) Skämt å sido, du kommer att få felkoder och det kommer kanske påverka motorgången lite under 6% gaspådrag (inklusive tomgång) men något felsäkertläge har jag aldrig hört talas om.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag använder skruvstädet för att trycka av däcket från sargen.

Jag fuskade faktiskt och får till däckfirman då killen där skulle fixa bytet till bra pris men jag fick balansera själv, ska hämta däcken i morgon då det blev sen kväll med grävandet av vatten och avlopp till det nya garaget.


Hur avancerade tror du att de här hojarna är? ;) Skämt å sido, du kommer att få felkoder och det kommer kanske påverka motorgången lite under 6% gaspådrag (inklusive tomgång) men något felsäkertläge har jag aldrig hört talas om.

Ingen aning om hur avancerade dom är men de verkar ju tack och lov vara ganska simpla hojar trots insprutning. Nästa vecka är friden i huset slut då det kommer en jämthundsvalp så då finns nog kanske chansen att det blir av att testa mappa om hojen då man får lov att vara på hemmaplan mesta tiden.

Då det kommer till luftinsprutningen så borde det väl funka med en "quick fix" för att testa genom att bara ta loss slangen i luftburken och sen ta en lämplig plugg och plugga den slangen, då borde ju ingen luft kunna pumpas in. Antingen så måste man ju sätta tillbaka slangen i luftburken eller plugga luftburken med. Dock känns det inte så lockande med att ha slangen i luftburken om motorn skulle få för sig att suga i sig pluggen. Vad säger ni om det?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag fuskade faktiskt och får till däckfirman då killen där skulle fixa bytet till bra pris men jag fick balansera själv, ska hämta däcken i morgon då det blev sen kväll med grävandet av vatten och avlopp till det nya garaget.




Ingen aning om hur avancerade dom är men de verkar ju tack och lov vara ganska simpla hojar trots insprutning. Nästa vecka är friden i huset slut då det kommer en jämthundsvalp så då finns nog kanske chansen att det blir av att testa mappa om hojen då man får lov att vara på hemmaplan mesta tiden.

Då det kommer till luftinsprutningen så borde det väl funka med en "quick fix" för att testa genom att bara ta loss slangen i luftburken och sen ta en lämplig plugg och plugga den slangen, då borde ju ingen luft kunna pumpas in. Antingen så måste man ju sätta tillbaka slangen i luftburken eller plugga luftburken med. Dock känns det inte så lockande med att ha slangen i luftburken om motorn skulle få för sig att suga i sig pluggen. Vad säger ni om det?
I stort sett så har Triumph bara bytt ut förgasarna mot en simpel form av insprutning och inte gjort mer än nödvändigt med avseende på elektroniken. Överlag så är de här hojarna väldigt trevliga för hemmamekaren. Frugans Bandit kan man inte ens byta tändstift på utan att plocka ner halva cykeln.

Sök på "marble trick" på RAT-forumet. Man kan använda spelkulor för att plugga.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska kolla efter marble trick så får jag läsa hur andra gjort.

Nu sitter de nya däcken på hojen men en fråga vilket lufttryck ska man ha? Ska man ha annat lufttryck då man frångått original dimensionerna? Har nu Michelin Pilot Road 3 på hojen nu 150/70-17 bak och 110/80-18 fram.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ska kolla efter marble trick så får jag läsa hur andra gjort.

Nu sitter de nya däcken på hojen men en fråga vilket lufttryck ska man ha? Ska man ha annat lufttryck då man frångått original dimensionerna? Har nu Michelin Pilot Road 3 på hojen nu 150/70-17 bak och 110/80-18 fram.
Där råder det lite olika åsikter. Jag kör med det tryck som Triumph har specificerat och det tror jag även att TMax gör, alltså ungefär 2,3 bar fram och 2,6-2,7 bak. Här var någon som körde med 2,5 bar baserat på annan källa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack för svaret, jag drog i 2.5 kg fram och 2.8 kg bak i åkte en provtur igår kväll, ska testa släppa nåt hg tänkte att det är väl bättre med för mycket luft än för lite. Blev runt en sväng på 10 mil men jäklar vilken skillnad det blev på hojen, tidigare var den som "seg" i styrningen och man fick motstyra för att den skulle svänga men jäklar så lättmanövrerad den blev nu och motstyr man nu så svänger man snabbt :)

Funderade på en till sak om luftinsprutet, borde man inte bara kunna dra ur kabeln till solenoiden som styr det hela, logiskt tycker man ju att den bör vara stängd utan spänning? Fast det är ju lite jäkligt att komma åt den kontakten.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Tack för svaret, jag drog i 2.5 kg fram och 2.8 kg bak i åkte en provtur igår kväll, ska testa släppa nåt hg tänkte att det är väl bättre med för mycket luft än för lite. Blev runt en sväng på 10 mil men jäklar vilken skillnad det blev på hojen, tidigare var den som "seg" i styrningen och man fick motstyra för att den skulle svänga men jäklar så lättmanövrerad den blev nu och motstyr man nu så svänger man snabbt :)

Funderade på en till sak om luftinsprutet, borde man inte bara kunna dra ur kabeln till solenoiden som styr det hela, logiskt tycker man ju att den bör vara stängd utan spänning? Fast det är ju lite jäkligt att komma åt den kontakten.
Jag vet faktiskt inte. Det kan ju vara så att folk har gjort kultricket för att slippa att få felkoder.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle tro att det är som du säger att man pluggar och slipper felkoderna och sen sitter väl den där solenoiden under tanken så ska man loss med den då kan man lika gärna ta bort hela skiten då man håller för tanken ska ju loss i vilket fall som helst.

Frågan är ju lite vad som händer i framtiden, det rör ju sig om hyfsat nya hojar med nån form av avgasrening mitt som det är så kan väl nåt ljudhuvud till miljönisse som blivit dit satt av nästa maktkåta politiker som är bredd på att göra vad som helst för att få regera att avgaskrav på mc ska testas. I sånt fall är det ju enkelt att bara plugga annars måste ju skiten dit igen men då får man väl ta det.

Nästa veckar kanske det blir att ta tag med att rensa luftburken och testa mappa om hojen för på söndag får jag en Jämthundsvalp så då blir det att vara på hemmaplan närmaste tiden.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag skulle tro att det är som du säger att man pluggar och slipper felkoderna och sen sitter väl den där solenoiden under tanken så ska man loss med den då kan man lika gärna ta bort hela skiten då man håller för tanken ska ju loss i vilket fall som helst.

Frågan är ju lite vad som händer i framtiden, det rör ju sig om hyfsat nya hojar med nån form av avgasrening mitt som det är så kan väl nåt ljudhuvud till miljönisse som blivit dit satt av nästa maktkåta politiker som är bredd på att göra vad som helst för att få regera att avgaskrav på mc ska testas. I sånt fall är det ju enkelt att bara plugga annars måste ju skiten dit igen men då får man väl ta det.

Nästa veckar kanske det blir att ta tag med att rensa luftburken och testa mappa om hojen för på söndag får jag en Jämthundsvalp så då blir det att vara på hemmaplan närmaste tiden.
Bjäfs jämfört med mina oerhörda problem! Mina k&n filter orsakar effektförlust i korsdraget och turbulensen över motorvägshastighet, jäkla dumma vacuumförgasare. Behöver nog skaffa cr förgasare som våran framlidne titan bjn hade på sin gula fara. Skål på er allesammans.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag skulle tro att det är som du säger att man pluggar och slipper felkoderna och sen sitter väl den där solenoiden under tanken så ska man loss med den då kan man lika gärna ta bort hela skiten då man håller för tanken ska ju loss i vilket fall som helst.

Frågan är ju lite vad som händer i framtiden, det rör ju sig om hyfsat nya hojar med nån form av avgasrening mitt som det är så kan väl nåt ljudhuvud till miljönisse som blivit dit satt av nästa maktkåta politiker som är bredd på att göra vad som helst för att få regera att avgaskrav på mc ska testas. I sånt fall är det ju enkelt att bara plugga annars måste ju skiten dit igen men då får man väl ta det.

Nästa veckar kanske det blir att ta tag med att rensa luftburken och testa mappa om hojen för på söndag får jag en Jämthundsvalp så då blir det att vara på hemmaplan närmaste tiden.
När det har stått om kontroll av avgasreningens funktion i MC-Folket så har det ju låtit som att det kommer att gälla på hojar som säljs efter en eventuell regeländring. Jag har svårt att se att MP har något att säga till om efter det här valet; de andra är snäppet mindre galna. Min hoj går dock att återställa om man vill.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Bjäfs jämfört med mina oerhörda problem! Mina k&n filter orsakar effektförlust i korsdraget och turbulensen över motorvägshastighet, jäkla dumma vacuumförgasare. Behöver nog skaffa cr förgasare som våran framlidne titan bjn hade på sin gula fara. Skål på er allesammans.
Man skall inte ha pod-filter på CV-förgasare. ;) Svetsa ihop lite pengar och satsa på ett par FCR när du ändå håller på? De är så jäkla porriga. ^^
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Man skall inte ha pod-filter på CV-förgasare. ;) Svetsa ihop lite pengar och satsa på ett par FCR när du ändå håller på? De är så jäkla porriga. ^^
Man ska ha podfilter på allt man inte har insugstrattar på för det är ballt!
Är fcr ballare än cr menar du? Mikuni flatslides tycker jag ser för moderna ut på den här hojen, fcr likaså. Vill ha nåt som påminner mer om amal isf, varför köper jag inte bara ett par amal premier liksom? Då lär det goa snarket på avslag infinna sig
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är ute och åker och stannade och drack kaffe och åt bulla, såg då möjligheten till en quick fix på luftinsprutet. Ikeas påsförslutare på slangen och nu är det smällfritt??

Har dock inga stora förhoppningar på att detta håller länge men har klarat ca 10 mil hittils.

Så här ser det ut
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En uppdatering om påsklämman, den höll för i alla fall för min sväng på 37 mil så det ska man ju inte klaga på :)

Nu är jag dock på gång att börja fixa lite mer med hojen, blir nog mindre åka ett tag nu för mig pga en 9 veckor gammal Jämthundsvalp så då tänkte jag att försöka fixa lite då jag ändå kommer att vara på hemmaplan med valpen. Lambdasonderna, luftinsprutet, mellanväggen i luftburken och mappa om hojen är vad som planeras att göras.

Har fått rostfria pluggar med kopparpackningar till lamdasonerna och luftinsprutet, pluggar till hålet i luftburken är beställda och dom ska funka, var nära att bottenpluggen från verktygsbodens verktygshållare från verktygstavlan passade men den var lite för liten för att sitta bra men större pluggar ska vara på väg nu.

Är det nån som testat detta "luftburkslock" till luftburken? https://www.ebay.com/itm/Triumph-Th...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m1438.l2649 Verkar ju vara lite billigare än TTP:s variant https://www.triumphtwinpower.com/bo...ter-intake-cover-bellmouth-velocity-stack.php Verkar ju också vara så att man får med nån form av stänkskydd till sidokåpan, förmodar att den skall fästas i bakkanten för att slippa sprut från bakhjulet.

Vad tror ni ska man beställa en sån då man är på gång, eller ta TTP varianten? Eller är detta bara onödigt om man skär av snorkeln i bägge ändar?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Liten fundering, nån som har Bike-Lifts RS-17/TB(vet att det pratats tidigare om Bike-Lift) som ska vara speciellt framtagen för bl a Thruxton.

Hur går man förbi bromsoket?

180712-bikelift.jpg
180712-bikelift2.jpg
180712-bikelift3.jpg
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,

Ska köpa mig en sporthoj och ha som komplement och är/var inne på Daytona eller motsv. men nu kanske en 1200R passar min stil bättre men priset är högt på dessa (dock vettig försäkringspremie).

Jag har några frågor jag hoppas någon kan svara på:
Är det några skillnader på årsmodeller från -16 till -18?
Kommer något nytt till -19 som påverkar priserna beg-priserna?
Är det något speciellt man bör vara vaksam på vid begagnat-köp?
Är de normal-komplicerade i service osv? - jag tänker sköta detta själv
Tacksam för input!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag skridit till verket med att fixa till hojen, då jag får hålla mig hemma med valpen. Luftburken är rensad från mellanväggen och pluggad där slangen till luftinsprutet ska sitta. Om nu någon behöver pluggar till för slangen i luftburken så har jag pluggar till 23 hojar till så behöver nån pluggar kan jag säkert avyttra några till bra pris;)

Dock vet jag inte om jag gjorde ett lite korkat misstag, luftburken var ju limmdt med nåt segt klet och det luktade som Permatex så jag limmade med det då jag satte ihop luftburken. Frågan är ju bara hur smart det var om man tänker på torktiden, står 24 timmar på burken men jag får väl öppna och kolla genom hålet för luftfiltret för att se hur det ser ut på insidan.

Hur är det med snorkeln, är det för att minska risken för att suga in skit som man skär av snorkeln eller skär till ett gummi som sitter mot förgasaren? Tycker att man annars bara borde kunna ta loss snorkeln.

Lamdasonderna är nu också bortplockade och rostfria pluggar är monterade i avgassystemet, hade tänkt ta bort luftinsprutet helt men det får vara kvar ett tag till med med pluggad slang för bensintanken är nästan full eftersom jag tankade fullt efter förra turen.

Nu återstår ju det jag bävar mest för att mappa om hojen.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Hej,

Ska köpa mig en sporthoj och ha som komplement och är/var inne på Daytona eller motsv. men nu kanske en 1200R passar min stil bättre men priset är högt på dessa (dock vettig försäkringspremie).

Jag har några frågor jag hoppas någon kan svara på:
Är det några skillnader på årsmodeller från -16 till -18?
Kommer något nytt till -19 som påverkar priserna beg-priserna?
Är det något speciellt man bör vara vaksam på vid begagnat-köp?
Är de normal-komplicerade i service osv? - jag tänker sköta detta själv
Tacksam för input!

Jag vill minnas att det bara är färgerna som skiljer mellan de olika årsmodellerna, -19 inkluderat. De bytte design lite smått på de bakre stötdämparna för något år sen då de tidigare modellernas fjädrar skavde på plastdistanserna, men det ska bara vara en estetisk skillnad och inte tillföra något rent praktiskt.

Det har ju varit en del recalls med dem så något du bör kontrollera är att åtminstone det som är relaterat till soppapumpen är fixat då det annars kan finnas risk för italiensk sportbilsfeeling om man har otur.
https://ec.europa.eu/consumers/cons...erts/?event=viewProduct&reference=A12/0473/16

Sen så kom det en ny mapp i mitten av 2016 som förbättrade motorgången vid lägre hastigheter avsevärt. Den borde vara inlagd på i princip alla thruxar vid det här laget men det kan ju finnas någon som köpt den ny vid lansering och servat själv utan att slänga in den. Likaså har det kommit ytterligare en mapp rätt nyligen (sommaren 18) som även den ska göra motorgången ännu mjukare, samt eliminera risken för att motorn plötsligt dör. Jag har inte själv haft det problemet men jag vet att många andra har upplevt att motorn helt plötsligt dör efter gaspådrag följt av att de släpper gasen helt. Annars kan jag inte dra mig till minnes att det har varit något speciellt som strulat på dessa hojar.

Servicemässigt så har jag bara lämnat in min än så länge då den hade fabriksgaranti fram till nyligen och jag heller inte riktigt har plats att mecka själv, så där vågar jag inte svara på hur knepig den är att pilla med på egen hand.

Om (när) du nu gör slag i saken och köper en 1200R och efter ett tag känner att det börjar bli dags att uppgradera för att få mer muller och drag så borde du börja med att ta en titt på en decat eller headers, om du nu inte har något emot vad det innebär miljömässigt. Att byta endast slipon gör tyvärr inte så värst mycket för varken ljud eller effekt då den största begränsningen sitter i katten.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top