Triumph Thruxton-tråden

Men vänta nu... Köpte du din blåa hoj av Xmax?? Visste jag det? (Eller har jag vetat det och glömt det igen?) :)

Jag kan i vart fall intyga, Xmax, att den blåa lever och frodas. Såg den senast i höstas (var det väl?) när Caféracer-flocken tog en liten tur på landet.

Det visste du nog inte.
Men så är det. Den hojen är Stockholmare från början.
Fick många goa resor och turer på den hojen!

Det betyder såklart även att dina väskor, suttit på speedens hoj, fast när jag hade den då.
 
Kul att se dig här. är du inte tillräckligt sugen på en ny thruxton nu?
Din gamla lever ett fin liv. har blivit lite ful i kromet men annars är den OK.

Skulle absolut kunna tänka mig en Thrux igen. Dock inte en "ny" ny. En 04-06 så den har förgasare och rätt styre (hade kanske även -07 samma styre?)

Kul att hojen lever gott, och att du har den kvar!
 
Skulle absolut kunna tänka mig en Thrux igen. Dock inte en "ny" ny. En 04-06 så den har förgasare och rätt styre (hade kanske även -07 samma styre?)

Kul att hojen lever gott, och att du har den kvar!

Nya styret kom 08 tillsammans med insprutningen om jag inte minns helt fel.
 
Det låter frestande att göra samma mod. Jag läste om en snubbe på ett forum som öppnade burken på höger sida för mer luft genom filtret och hans hoj gick åxå bättre. Men teoretiskt sett bör väl luftburken vara stor för att inte kväva luften för nära nålmunstycket? Teori och praktik...Skoj att din hoj funkar bättre!
Hasse D
Jo det är klart.. euro3 eller vad det heter. Hoppas dom aldrig börjar med sånt trams som avgasvärden på hojar här. Men det är helt otroligt vad mycket bättre den går! Stort leende här :)
 
Hej
Det blir säkert snyggt med denna mod men betänk att besiktningen har blivit petig med rätt E märkning på blinkersglasen. E11 och E12 skall det visst vara, det ena fram och det andra bak.
Hasse D
Ja du, Hasse. Det beror kanske på att det är mellansäsong? Mc-mässan är avklarad. Men det är fortfarande långt till våren. Ctek-säsong, så att säga. :)

Men nu skall ni få höra något som ni aldrig trott. Jag har börjat speja efter andra blinkers! Det trodde ni inte. Först ny sadel (iofs originaltillbehör från fabriken, men ändå) och nu det här! Hur skall detta sluta?? :D


EDIT: kommer den här att se bra ut, eller känns den något klunsig...?
http://www.ebay.co.uk/itm/TRIUMPH-T...rcycles_Parts_Accessories&hash=item417c6edcf5

View attachment 399162
 
Hej Panzaa
Jag har monterat en Lucas insats från MG Center i Kungsbacka. De annonserar på blocket. Den passar bra, är billig och verkar vara av fin kvalite. Den ger bättre ljus och jag gillar det runda glaset. Du kan gå in på min profil/garage och se den monterad.
Hasse D
Fråga kolon:
- Reflektorn i framlyktan på trajan är slut, mjölkig och får lamporna att gå ideligen.
NI som bytt vad har ni köpt istället?
 
Ett tips är att kolla den tyska firman Louis hemsida. Jag köpte min baklampa där. Det är en kopia av den "Lucas" variant du nämner men ngt mindre. Men då får du montera blinkers själv på ngt vis förståss.
Hasse D
Ja, visst ser de bra ut! Jag velade en bra stund mellan Maund-kittet som du har och New Bonnevilles produkt. Polerad alu eller krom?? Runda eller rektangulära blinkare?? (Aftonbladet eller Expressen? :-)) Men bestämde mig till slut för krom och rektangulära blinkers. Dvs New Bonnevilles variant. Men det tog en stund att komma fram till det...

Fast det är ju bra om vi har olika. Så att vi ser skillnad på hojarna under sommarens Vätternrunda! :)
 
Det låter frestande att göra samma mod. Jag läste om en snubbe på ett forum som öppnade burken på höger sida för mer luft genom filtret och hans hoj gick åxå bättre. Men teoretiskt sett bör väl luftburken vara stor för att inte kväva luften för nära nålmunstycket? Teori och praktik...Skoj att din hoj funkar bättre!
Hasse D

Det borde räcka att rycka restriktorplattan. Den stryper flödet ordentligt och ser ut att skapa en del turbulens.. Men det lär du väl redan ha gjort :)
Apropå att såga upp högersidan, så blir det en del meck jämfört med vad det är värt, filtret måste ju sågas upp också, och tätas mot boxen.
Insugsljudet blev underbart och avgastonen dovare dessutom så görgött blev det!

Och priset på den här baklyktan är svårslaget! Kör själv med en sån:
http://www.bikeparts.se/produkter/c...lysen-blinkers/baklyse-trinortbsa-mod-70.html

99kr!
 
Last edited:
Var det denna du köpte?
Har du något modellnummer?

//Freddan

Hej Panzaa
Jag har monterat en Lucas insats från MG Center i Kungsbacka. De annonserar på blocket. Den passar bra, är billig och verkar vara av fin kvalite. Den ger bättre ljus och jag gillar det runda glaset. Du kan gå in på min profil/garage och se den monterad.
Hasse D
 
Det borde räcka att rycka restriktorplattan. Den stryper flödet ordentligt och ser ut att skapa en del turbulens.. Men det lär du väl redan ha gjort :)
Apropå att såga upp högersidan, så blir det en del meck jämfört med vad det är värt, filtret måste ju sågas upp också, och tätas mot boxen.
Insugsljudet blev underbart och avgastonen dovare dessutom så görgött blev det!

Sågar du bort den lilla kanten, ca 5 mm, på plattan som håller filtret får du större hål och ännu bättre luftflöde o ljud!!
 
Sågar du bort den lilla kanten, ca 5 mm, på plattan som håller filtret får du större hål och ännu bättre luftflöde o ljud!!

För sent! Luftboxen är som sagt redan hädangången.. :) och inga vacuumrelaterade problem heller, konstigt.. alla som predikar emot konfilter på cvförgasare?
 
Ursäkta att det blev ett lite väl långt inlägg. Kanske skulle jag startat en projekttråd i höstas om jag tyckt att mitt amatörmeck platsat bland alla andra fina hojar i den delen av forumet. Jag börjar väl gå från en ren katalogcustom till något med i alla fall ett par egna inslag.

Disclaimer:
Det var inte meningen att det skulle bli så här. Det är kombinationsverkan av 1) att jag i somras skaffade tjej och ivrigt köpte på mig en massa delar innan investeringskommittén hann konstitueras, 2) att jag har garagekompisar med fina hojar och mycket kunnande som inspirerar och 3) det är bara lite för roligt att mecka.

Det här är väl egentligen ett delbokslut för vintern. Några projekt pågår ännu.:smasha

1 – Instrumentering
Som många andra gjort före mig lät jag Sigge Ehrling ekra upp nya fälgar förra vintern. Eftersom jag valde 17 tum fram (18 original) så visade hastighetsmätaren lite för mycket i somras. Även om jag kände mig snabb som fan när jag var ute och körde visste jag att det på sikt behövde åtgärdas. Jag letade länge efter en annan snäcka med rätt utväxling för 17 tums hjul. När jag väl fick hem den var den paj så då bestämde jag mig för att löpa linan ut. Motogadgets Chronoclassic monterades och nu mäts hastigheten på samma sätt som en cykeldator från två magnetiska bultar som ersatt de ordinarie bultarna till främre bromsskivan. Att montera detta tog en jävla tid. Eljobbet gick bra men ska inte underskattas. Det blev många långa kvällar i garaget. Men nu funkar det och rent utseendemässigt blev det ett lyft.

Före/efter
Instrument före.jpgInstrument.jpg

2 – Frambroms
Eftersom väghållning och aktiv säkerhet är prioriterat för mig som bara haft MC-kort i ett par år (och därmed rätt rudis bakom styret) ville jag göra något åt bromsverkan. Ett besök hos Acke på ISR avgjorde saken. Sexkolvsok, en sjukt stor bromskiva, bromshandtag med integrerad huvudcylinder (äntligen slipper jag alla kommentarer om den ”konstiga koppen” på styret), överfall med knappsatser och matchande kopplingshandtag fick följa med hem. Rätt kostsamt men enligt mitt tycke underbart funkisvackert hantverk. Ännu har jag ju inte hunnit provköra men hoppas på en något förbättrad bromsverkan. Monteringen var rätt straight forward med ett undantag. Det är tight som satan mot fälgbanan. Allt går fritt men man får lossa på skivan för att kunna kränga in oket om man som jag har 17 tumsfälg. (Om det är någon som behöver ett par EBC klotsar är det bara att skicka ett meddelande, jag har ett par över och säljer dem billigt)

ISR.jpgFrambroms.jpg

3 - Framskärm
Ytterligare en konsekvens av den mindre framfälgen var ju att skärmen hamnade alldeles för högt och retade ögat med sin felaktiga radie. Jörgen Karlsson hjälpte till med att smida om original skärmfäste och helt plötsligt blev höjden den önskvärda. Efter mycket letande hjälpte Daniel på CafeTwin mig att få tag på en handgjord aluminiumskärm med rätt radie. Skönt, en sak färre att reta sig på.

Före:
Framskärm före.jpg

4 – Rensa under sadeln
Några kanske minns att jag redan för något år sedan sa att jag ville rensa upp under sadeln. Nu är jag snart i mål! Luftbox och sånt krafs hör till historien. Fästena till sidokåporna har tagits bort och all el (förutom batteriet) sitter nu prydligt under sadeln. En liten bit av det nedre fästet på höger sida behölls och återanvändes för att fästa en liten bromsvätskebehållare. Den sitter faktiskt riktigt bra där. Ett tråg stukades till av aluminiumplåt för att hålla ordning på det elektriska. Den makalöst fula bromsljuskontakten som normalt sitter dold bakom kåpan ersattes av en smidigare variant direkt på huvudcylindern. Det som kvarstår är att ordna ett fäste till mitt lilla Shorai batteri. Jag hade tänkt använda mig av original fästpunkter för centralstödet. Lite jobb kvarstår men det ska nog gå bra. (Om det är någon som är intresserad av en batterilåda från Brittish Customs är det bara att skicka ett meddelande)

Bakbroms.jpgSadel sida.jpgSadel under.jpg

Fortsättning i nästa inlägg...
 
5 – Smått och gott
- Tändningen har flyttats mha ett sånt där relocation kit som alla handlare har en variant av.
- Fästet till framlampan såg helt galet ut med den nya, smidigare instrumenteringen. Så det fick bli ett par från LSL. Nu sitter lyktan lite tightare mot gaffeln och allt ser lite bättre ut.

Före/efter:

Lykta före.jpgLykta efter.jpg

- FCR förgasarna har kompletterats med en procom styrenhet (som jag ska lära mig) och tanken är att ta lite hjälp med bestyckningen till våren för att få ut full effekt. Kanske en bänkning vore på sin plats?

Procom.jpg

- Starkare kopplingsfjädrar ligger på hyllan och ska monteras.

Som sagt är det ytterligare ett par projekt som ska i hamn innan det är dags att möta våren. Tidsplanen ser faktiskt lovande ut än så länge och jag får väl återkomma med lite vettiga bilder när allt är klart för den här vintersäsongen.

Om någon har några frågor så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter i samma fina anda som gör den här tråden så jäkla bra. :tummenupp
Johan
 
Va då byta ljuddämpare till bes. Min bonneville har triumphs öppna tillbehörsdämpare helt ok vid bes ?:)
 
Min går också genom besiktningen med Triumphs TOR-dämpare. De är ju ganska så diskreta vid måttliga pådrag och har ett mjukt ljud som normalt inte retar upp någon. Trots märkningen "For offroad use only" eller vad det nu står... (ids inte gå ut i garaget och kolla)
 
/../ betänk att besiktningen har blivit petig med rätt E märkning på blinkersglasen. E11 och E12 skall det visst vara, det ena fram och det andra bak.

Har de? Synd, men det är å andra sidan inte såå jobbigt att byta blinkers när det väl är besiktningsdags...
 
Sök på Lucas under MC delar på blocket så finner du annonsen från MG Center i Kungsbacka. Det är en vanlig 7 tums insats som passar de gamla Trajerna åxå, samt Volvo Amazon m fl. Specificera H4 lampa och att du behöver en med parkeringsljus - 12 volt förståss. 295:- med glödlampor är helt OK tycker jag och vår BSA 350 och frugans hoj har fått samma insats.
Hasse D
Var det denna du köpte?
Har du något modellnummer?

//Freddan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top