Triumph Thruxton-tråden

Lite olika skolor för inkörning. Thruxtonerich ligger nog rätt nära när det gäller att få ut max effekt ur hojen. Frågan om det ger maximal livslängd är väl rätt ointressant. :D

Det är skillnad på dagens moderna motorer med tunna kolvringar gentemot den gamla typen. Förr var man tvungen att köra försiktigt för att undvika haveri, numera är det viktigt att få tryck på ringarna för bästa passning/tätning och det får man bäst med acceleration och omväxlande motorbroms. Jag vet att det är en omdiskuterad metod men den funkar. Lika viktigt är förstås oljan och tidigt byte. Att köra långt med olja innehållande massa "sliprester" från motor o koppling är inte bra! Vad gäller livslängd så är dom här motorerna väl tilltagna och tål en hel del. Därmed inte sagt att man ska busköra från början!!
 
Det är skillnad på dagens moderna motorer med tunna kolvringar gentemot den gamla typen. Förr var man tvungen att köra försiktigt för att undvika haveri, numera är det viktigt att få tryck på ringarna för bästa passning/tätning och det får man bäst med acceleration och omväxlande motorbroms. Jag vet att det är en omdiskuterad metod men den funkar. Lika viktigt är förstås oljan och tidigt byte. Att köra långt med olja innehållande massa "sliprester" från motor o koppling är inte bra! Vad gäller livslängd så är dom här motorerna väl tilltagna och tål en hel del. Därmed inte sagt att man ska busköra från början!!

Bra svar men jag är säker på att du Erich känner till de som kör in hojarna riktigt hårt i bänk och på så sätt får ut ett par extra hästar. Undrar jag om inte även du får det med din metod.

M v h
BJN
 
Jag har kört in mina hojar precis som jag kör i normala fall typ fast undvikit att seg dra.
Hunnit med 4 nya maskiner.

Det var att det med dom nya svarta fälgarna som gjorde att jag bestämde mig för en ny!:tummenupp
 
Bra svar men jag är säker på att du Erich känner till de som kör in hojarna riktigt hårt i bänk och på så sätt får ut ett par extra hästar. Undrar jag om inte även du får det med din metod.

M v h
BJN

Klart jag gör Björn, också hört om folk som knappt vågar varva över 2500 - 3000 rpm, segdrar mm och resultatet blir en motor med mycket "blow by".
Jag har läst många spaltmeter och pratat med "experter" om inkörning och kommit fram till "VÅGA VARVA, ACCELERERA, MOTORBROMSA"!!! Efter 10 - 20 mil "sitter" kolvringarna, gör ett oljebyte och kör som vanligt. Högfartkörning längre sträckor gör man först efter ca 100 mil. På en ny hoj finns ju andra rörliga delar som ska "köras in".
På min hoj (904 cc) var det ju lite annat eftersom bara kolvarna o ringarna behövde köras in.
 
Jävla Yamaha som släpper massa goa nya hojar!
Först MT09 med 3 cyl och nu en TM07 med 2cyl parallell twin med 270 vev.
Hamnar den i samma pris klass som er6 så blir det svårt att motstå.:va:huvet
 
Jävla Yamaha som släpper massa goa nya hojar!
Först MT09 med 3 cyl och nu en TM07 med 2cyl parallell twin med 270 vev.
Hamnar den i samma pris klass som er6 så blir det svårt att motstå.:va:huvet

MT09 är väl nästan i samma prisklass? så då borde väl MT07 typ vara det.

Jag blir inte tilltalad av utseendet, men det är ett generellt "problem" som jag har med nya hojar. Nya hojar i det här fallet är typ de senaste åtta åren, det vill säga den tiden som jag var utan hoj och inte höll mig så uppdaterad; det är väl bara att inse att man har blivit gammal och att utvecklingen har sprungit ifrån en. :P

Street/Speed Triple tycker jag i och för sig om. :)
 
mt07 har fått en prislapp på 59000:- vilket ät 10000:- billigare än er6.
Sjukt bra pris för en helt ny hoj, sen att jag personligen inte tycker att den är snygg är av mindre betydelse.
 
Det ska bli kul att se dom live på mässan i Jan.
Och det är ju lite skillnad på 104900:- och 59900:- om man vill ha en ny maskin.
Men det är ju fel märke på den.
 
Vintervilan är inledd. Hojarna är nyservade och väntar på vårvärmen. Ctek-laddarna ligger på bänken men har ännu inte kopplats in. Innan dess blir det en extra noggrann tvätt och dito polering.

Sen så är det nog snart vår igen!

garagebild_utan nummer.jpg
 
Hur och vem fixar bäst min slirande koppling i vår? 2000kr vill finnarna ha vilket jag tycker låter saftigt.
Ska jag bara byta fjädrar eller passa på att byta skivor också?
http://www.bestforbritts.com/en/clutch/

OM jag skulle lämna in hojen på exempelvis Johans mc, vad tror ni de hade bytt?
Den är nu inställd på hårdaste inställningen och jag upplever inte att den slirar nämnvärt, men risken är ju stor att det blir värre.

Kom nu inte och säg att jag ska göra det själv för som ni vet har jag varken garage, verktyg eller tålamod/kunskap. :glömdet
 
Hur och vem fixar bäst min slirande koppling i vår? 2000kr vill finnarna ha vilket jag tycker låter saftigt.
Ska jag bara byta fjädrar eller passa på att byta skivor också?
http://www.bestforbritts.com/en/clutch/

OM jag skulle lämna in hojen på exempelvis Johans mc, vad tror ni de hade bytt?
Den är nu inställd på hårdaste inställningen och jag upplever inte att den slirar nämnvärt, men risken är ju stor att det blir värre.

Kom nu inte och säg att jag ska göra det själv för som ni vet har jag varken garage, verktyg eller tålamod/kunskap. :glömdet

Köp starkare fjädrar, det räcker förmodligen, beroende på hur långt din hoj har gått kan det vara idé att byta lamellerna också när man ändå har plockat isär...härifrån eller om du hittar annan leverantör, var noga med att det är "dom gröna"!! http://www.triumphtwinpower.com/barnet-green-clutch-springs.php

edit..kollade inte din länk men EBC är bra nog, både lameller o fjädrar. Barnett-koppling är överreklamerad!! Jag kör själv med EBC-lameller o barnetts fjädrar. Jag bör tillägga att Barnetts fjädrar är jäkligt styva och man får lite träningsvärk i underarmen efter dom första turerna på våren. EBC:s fjädrar är ca 10% starkare än original och räcker garanterat.
 
Last edited:
Hur och vem fixar bäst min slirande koppling i vår? 2000kr vill finnarna ha vilket jag tycker låter saftigt.
Ska jag bara byta fjädrar eller passa på att byta skivor också?
http://www.bestforbritts.com/en/clutch/

OM jag skulle lämna in hojen på exempelvis Johans mc, vad tror ni de hade bytt?
Den är nu inställd på hårdaste inställningen och jag upplever inte att den slirar nämnvärt, men risken är ju stor att det blir värre.

Kom nu inte och säg att jag ska göra det själv för som ni vet har jag varken garage, verktyg eller tålamod/kunskap. :glömdet

Hade jag inte haft så inåt bänken mycket att göra kunde jag gjort det som studieuppgift inför mitt eget byte. För 1700kr :)
 
Hur och vem fixar bäst min slirande koppling i vår? 2000kr vill finnarna ha vilket jag tycker låter saftigt....
...OM jag skulle lämna in hojen på exempelvis Johans mc, vad tror ni de hade bytt?
Finnarna? På Ringön, alltså?

Ring annars till Johans och fråga. De har upp till 40 % rabatt på arbete så här års.
 
Hur och vem fixar bäst min slirande koppling i vår? 2000kr vill finnarna ha vilket jag tycker låter saftigt.
Ska jag bara byta fjädrar eller passa på att byta skivor också?
http://www.bestforbritts.com/en/clutch/

OM jag skulle lämna in hojen på exempelvis Johans mc, vad tror ni de hade bytt?
Den är nu inställd på hårdaste inställningen och jag upplever inte att den slirar nämnvärt, men risken är ju stor att det blir värre.

Kom nu inte och säg att jag ska göra det själv för som ni vet har jag varken garage, verktyg eller tålamod/kunskap. :glömdet

Gör det själv vetja! Nä, det var inte aktuellt nä. Fast ta dig milen hit, bjud på en vetelängd (jag äter inte det men öl dricker jag så det går bra istället:)) så löser vi det tillsammans.

För mig med min supertrimmade Thrux med CR35 räckte det med att byta till EBC fjädrar och Biltema olja. Den slirade som fan innan men inte ett dugg efter. Vad som gjorde vad har jag ingen aning om men ett oljebyte ska man ju ändå göra så det är gratis och fjädrarna kostade typ en hundring och kom efter två dar från England. Värre var det men packningen. Som tur var fick jag loss den gamla hel annars hade jag inte kunnat blöta ner mig under Vätternturen i år. Den var inte så dyr ca 100 men det tog tid.

Ja du ser själv: fjädrar, olja, packning och pilsner till mig. Säg max 300kr + olja + bensin till Uddevalla och tillbaka. It's your choise yonsson!:D
 
Vintervilan är inledd. Hojarna är nyservade och väntar på vårvärmen. Ctek-laddarna ligger på bänken men har ännu inte kopplats in. Innan dess blir det en extra noggrann tvätt och dito polering.

Sen så är det nog snart vår igen!

View attachment 395330

Jaha,nu har Tmax 500 ställt in. Då vet vi andra att det är vinter så vi inte behöver fundera på det. Bra!:fakta
 
@BJN
Det där erbjudandet tar jag gärna till våren! :Bugar
Nu får vi bara hoppas på att våren kommer fortare än fortast.

Tack övriga för input också!
 
Finnarna? På Ringön, alltså?
Ring annars till Johans och fråga. De har upp till 40 % rabatt på arbete så här års.
Glömde svara på din fråga, men ja, Ringön. De är supertrevliga och bra på sina grejer verkar det som, men det där med att få arbetet utfört under överenskommer tid verkar det gå sådär med.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top