Triumph Thruxton-tråden

Tackar Thruxtoneric o Middleton. Bra tips o länkar. Öhlinarna tycks kräva lie mer arbete om än att de har mer finnesser.

Vi får se vart gubben hamnar...

Litet påpekande..A/Ö-kittet är INTE möjligt att återställa till original utan att byta innerrör också eftersom man svarvar detta i nederkant och plockar ut innehållet. Nu tror jag ingen vill återställa till original när man väl har fått en bättre fjädring men ett påpekande är väl på sin plats.

Tack för input om batterier. Det är just Lithium Ion som är (det dyra) förslaget från Johans. Eller Yuasa i mellanpris. Alternativt lågpris från Biltema (eller annan).
Det blev ett Yuasa. Beställde ett från UK nyss för £45 inkl. frakt. Johans Mc skulle ha 1150 kr i sin butik. Så det skiljde en hel del...

Lithium är nog jättebra men lite dyrt. Kände mig för snål för det. Biltema är kanske ok för 369 kr. Men Yuasa som jag kört med i 6 år har ju visat sig vara bra. Så det blev Yuasa, ett "riktigt märke" och inget okänt no-name batteri, för runt 475 kr. Helt OK!

Last edited:
Nån som har provat Triumphs gelsadel? Bättre komfort än original? http://www.mcweb.se/sadel-gel-seat-p-1101-c-1236.aspx
Eller singelsadeln? http://www.mcweb.se/sadel-solo-p-1027-c-1236.aspx

Jag tänker på komforten i första hand. Originalsadeln är ju inte toppenbekväm efter några timmar i sadeln. Samtidigt så lurar jag lite på singelsadeln, mest för att den ser lite annorlunda ut. Kul att variera sig över tiden. Och så måste man ju ha något att sätta upp på julklappslistan! :)

//TMax *Fööörsiiiktig moddare...*

Last edited:
Nån som har provat Triumphs gelsadel? Bättre komfort än original? http://www.mcweb.se/sadel-gel-seat-p-1101-c-1236.aspx
Eller singelsadeln? http://www.mcweb.se/sadel-solo-p-1027-c-1236.aspx

Jag tänker på komforten i första hand. Originalsadeln är ju inte toppenbekväm efter några timmar i sadeln. Samtidigt så lurar jag lite på singelsadeln, mest för att den ser lite annorlunda ut. Kul att variera sig över tiden. Och så måste man ju ha något att sätta upp på julklappslistan! :)

//TMax *Fööörsiiiktig moddare...*

Ja, det är väl fan att man inte kan hålla sig ifrån den här tråden.:)

Kollade dina länkar och sökte lite och hittade detta:
http://www.triumphrat.net/club-cafe/118905-aftermarket-seats-for-the-thruxton.html

Så nu är jag sugen på att köpa en solosadel till Scrambler. Den lär enligt länken vara betydligt bekvämare än Thruxtons sadel samt passa rakt av + att cutsen också passar utan mods. På köpet får man ett litet utrymme för en verktygspåse.

Hej-apropå vintermods...
Kedjeskydd i skruvst..jpg
Om jag lyckades infoga bilden, känner du igen ditt kedjeskydd BJN?
Det är tur att det finns folk som lever på att sälja spackel!
Hasse D

ISR försök....jpg
Klurigaste modden i vinter blir nog att göra en adapter till detta ok. Hastighetsmätarkabeln klarar sig precis men jag måste modifiera skärmstaget. 'någon som har ett sån't här skärmstag liggande jag kan köpa?
Skärmstag.jpg
Det får gärna vara skrapat och rostprickigt. Om ide'en inte funkar vill jag inte offra originalet nämligen.
Hasse D

View attachment 395767
Klurigaste modden i vinter blir nog att göra en adapter till detta ok. Hastighetsmätarkabeln klarar sig precis men jag måste modifiera skärmstaget. 'någon som har ett sån't här skärmstag liggande jag kan köpa?
View attachment 395768
Det får gärna vara skrapat och rostprickigt. Om ide'en inte funkar vill jag inte offra originalet nämligen.
Hasse D

Jag klippte bara av mitt stag på vänstra sidan. Det blev tillräckligt stadigt och såg inte så konstigt ut :)

Jag klippte bara av mitt stag på vänstra sidan. Det blev tillräckligt stadigt och såg inte så konstigt ut :)

Jag tycker ju att Hasse borde kompensera den betydande viktökningen spacklingen av kedjeskyddet innebär med att helt sonika bobba framskärmen!
Voila! Inget behov av några onödiga stag längre!

View attachment 395767
View attachment 395768
Hasse D
Jävligt snyggt bromsok iaf Hasse!
EDIT: Gör som Twintorsk säger. Kapa skärmen fram så att du inte behöver något stag.

Last edited:
Å nä fy fan. Mitt original kedjeskydd omvandlat till oigenkännlighet. Inga mer affärer med dig Hasse. :D
'Ledsen om jag upprör dina känslor BJN men du visste att jag inte tänkte "bobba" kedjeskyddet. Men jag är så trött på att min vita bakskärm och hö sida av bakfälgen blir slitiga direkt efter tvättning pga dålig design av kedjeskydd.
Hasse D

Bekvämt...

Ja, det är väl fan att man inte kan hålla sig ifrån den här tråden.:)

Kollade dina länkar och sökte lite och hittade detta:
http://www.triumphrat.net/club-cafe/118905-aftermarket-seats-for-the-thruxton.html

Så nu är jag sugen på att köpa en solosadel till Scrambler. Den lär enligt länken vara betydligt bekvämare än Thruxtons sadel samt passa rakt av + att cutsen också passar utan mods. På köpet får man ett litet utrymme för en verktygspåse.

Förstår inte vad ni pratar om - bekväm sadel...:va

Bifogat

• Pössoffa.jpg
    Pössoffa.jpg
    200.2 KB · Visningar: 105
Förstår inte vad ni pratar om - bekväm sadel...:va
På Vätternrundan behöver man en skön sadel!;) 90 mil på två dagar kräver tåliga lår- och skinkmuskler. (Eller en eftermarknadssadel?)

Just Vätternrundan behöver vi kanske inte detaljplanera ännu. Men man kan ju snart börja fundera på andra kul turer i vår. Och presentera för oss övriga i tråden framöver när det börjar bli varmare igen.

T ex
* en Bohus/Dalslands-tur. Med BJN som guide? (jag kan bidra lite oxå)
* Skåne o/e Halland? Någon villig stigfinnare som kan guida oss på go'a vägar?
* Västgötatur? Någon villig stigfinnare? Det finns massor av småvägar som bara längtar efter att få trafikeras av en Thruxton!

Östkusten, Stockholm/Mälardalen och resten av Sverige (75-80 %?) kan jag dessvärre inte ta ansvar för. Det är för långt hemifrån för mig så jag hittar för dåligt... Så där får någon annan ta initiativen!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman