Triumph Thruxton-tråden

Lite OT men ändå väldigt mc-relaterat..som alla säkert har läst har jag ju trimmat hojen till ca 88 bakhjulshästar..med nya omslipade kammar plus lite mer hokuspokus hoppas jag nå 90 till våren..MEN jag har också trimmat mig själv för att uppnå högsta möjliga acceleration..från 83 kg i april till 69 kg idag på morgonen som jag hoppas blir ca 65 till nästa säsongs början..vikten passar betydligt bättre till höjden över havet, he he. Jag/vi använder vår egna variant på 5:2 metoden.
 
Lite OT men ändå väldigt mc-relaterat..som alla säkert har läst har jag ju trimmat hojen till ca 88 bakhjulshästar..med nya omslipade kammar plus lite mer hokuspokus hoppas jag nå 90 till våren..MEN jag har också trimmat mig själv för att uppnå högsta möjliga acceleration..från 83 kg i april till 69 kg idag på morgonen som jag hoppas blir ca 65 till nästa säsongs början..vikten passar betydligt bättre till höjden över havet, he he. Jag/vi använder vår egna variant på 5:2 metoden.

Lysande!:tummenupp Nu väntar vi bara på att yonsson ska räkna ut hur många bakhjulshästar detta motsvarar.
 
Slank visst med ett par hagon dämpare när jag beställde drivpaket! Nån som kör med dom? Är det nåt att ha eller? Köpte dom mest för att gamle Alf var en ball gubbe..
 
Slank visst med ett par hagon dämpare när jag beställde drivpaket! Nån som kör med dom? Är det nåt att ha eller? Köpte dom mest för att gamle Alf var en ball gubbe..

Hagon Nitro är väl bra annars ganska mediokert, tror jag.
 
Häftigt Erich eller Halv Erich
Det du uppvisar är ett strålande exempel på vilja och disciplin. 4kg lättat ger en hästkraft brukade man säga. Det ger pulver. Men det kanske inte ökar dynosiffrorna som väl inte tager hänsyn till förare. Men som alltid är det i praktiken det visar sig. Jag tycker ju alltid moppen gör slött i slutet på säsongen gentemot om våren men du måste ha upplevt det omvända!
Själv är jag ju rätt klent byggd så de finns inga sådana möjligheter. Innebär det att jag måste trimma mer???
Hasse D
Lite OT men ändå väldigt mc-relaterat..som alla säkert har läst har jag ju trimmat hojen till ca 88 bakhjulshästar..med nya omslipade kammar plus lite mer hokuspokus hoppas jag nå 90 till våren..MEN jag har också trimmat mig själv för att uppnå högsta möjliga acceleration..från 83 kg i april till 69 kg idag på morgonen som jag hoppas blir ca 65 till nästa säsongs början..vikten passar betydligt bättre till höjden över havet, he he. Jag/vi använder vår egna variant på 5:2 metoden.
 
Börjar trilla in nya grejer då o då. Fyra nya blinkers anlände idag.. ledljus och aluhus. Relä finns redan i gömmorna!
 
Last edited:
Då var lådorna fyllda med nya delar och hojen isärplockad. Får väl erkänna att jag nästan tycker det är lika roligt att hålla på med mina små uppdateringar som det är att köra. :smasha

Listan för vintern är inte huggen i sten riktigt ännu. Jag har lovat mig själv att inte dra igång fler projekt förens jag avslutat de som redan är påbörjat… :glömdet Lite nya bromsar, instrumentering och reglage och några puts/finish relaterade punkter blir det i vart fall. Bilder kommer till våren när allt är förhoppningsvis är slutfört.

En fråga – Är det någon av er som lyckats hitta bättringsfärg till ramen? Jag vill ha tvåkomponentsfärg för att det ska hålla och bli bra men har svårt att hitta sådan med den rätta sidenmatta finishen. Triumph Center kan inte hjälpa mig och jag lyckas inte hitta något annat än rekommendationer om vanlig sprayfärg på de internationella forumen. Några tips? :confused:
 
Då var lådorna fyllda med nya delar och hojen isärplockad. Får väl erkänna att jag nästan tycker det är lika roligt att hålla på med mina små uppdateringar som det är att köra. :smasha

Listan för vintern är inte huggen i sten riktigt ännu. Jag har lovat mig själv att inte dra igång fler projekt förens jag avslutat de som redan är påbörjat… :glömdet Lite nya bromsar, instrumentering och reglage och några puts/finish relaterade punkter blir det i vart fall. Bilder kommer till våren när allt är förhoppningsvis är slutfört.

En fråga – Är det någon av er som lyckats hitta bättringsfärg till ramen? Jag vill ha tvåkomponentsfärg för att det ska hålla och bli bra men har svårt att hitta sådan med den rätta sidenmatta finishen. Triumph Center kan inte hjälpa mig och jag lyckas inte hitta något annat än rekommendationer om vanlig sprayfärg på de internationella forumen. Några tips? :confused:

Enklast är väl att hitta en bra billackerare som kan "mäta" befintlig färg och "tillreda" önskad kulör. Men 2-komponent kan man väl inte förvara särskilt lång tid som färdigblandad??? Finns säkert några lackare här på forumet som kan det här bättre än jag..ställ frågan i teknikforumet!!
 
Jag hade nog aldrig haft tålamod till att köra in en motor korrekt.. Hålla max halvgas i ens 50 mil är för mkt begärt!
Det finns ju olika teorier om det där med inkörning. Är inte de flesta motorer dessutom inkörda i bänk under en testperiod hos tillverkaren?
 
Det finns ju olika teorier om det där med inkörning. Är inte de flesta motorer dessutom inkörda i bänk under en testperiod hos tillverkaren?

Jo alla motorer har ju körts en viss tid innan leverans till kund. Men jag hade nog inte chansat med inkörningen på en flång ny motor. Hade jag bara bytt kolvar och honat hade jag bara dratt några fullgasrepor så är det klart!
 
Jo alla motorer har ju körts en viss tid innan leverans till kund. Men jag hade nog inte chansat med inkörningen på en flång ny motor. Hade jag bara bytt kolvar och honat hade jag bara dratt några fullgasrepor så är det klart!

Ungefär på det viset körde jag in mitt 904cc-kit..man ska inte vara för "snäll" med inkörningen, dessutom ska man använda en högkvalitativ mineralolja och göra 1:a oljebytet efter 10- 20 mil. Efter ca 100 mil kan man köra järnet hela tiden, he he!!
 
Lite olika skolor för inkörning. Thruxtonerich ligger nog rätt nära när det gäller att få ut max effekt ur hojen. Frågan om det ger maximal livslängd är väl rätt ointressant. :D
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top