Triumph Thruxton-tråden

Nå'n som har bytt signalhorn på sin hoj? Tips? Original låter ju rätt fjuttigt, skulle gärna ha ett kraftigare. Jag vet att det finns på Biltema, Mcweb m fl sajter, men man vill ju gärna provlyssna också.

...

Den här kanske vore något.

Nu har även jag börjat inse behov av en stark signal. Ska först bara lära mig var knappen för signalhornet finns.:)
 
Den här kanske vore något.

Nu har även jag börjat inse behov av en stark signal. Ska först bara lära mig var knappen för signalhornet finns.:)

Jag har ett sånt där Stebel-horn liggandes nånstans. Köpte till min Speed Triple men fick det aldrig monterat...

Lyckas jag hitta det så ska jag göra ett försök.

Apropå moddar så är jag lite lockad av detta:
http://www.streetmaster.net/oil-cooler.html

$645 dock...
 
Satan, nu börjar saker gå sönder också, min vä Mas sidokåpa i alu har "vibrerat" sönder precis i böjen vid nedre fästet.. måste svetsas!! Måste hitta en alu-svetsare snabbt som tusan eftersom jag är "ur form" numera!!
Har inte svetsat alu på 5 år.
För övrigt kan jag säga att Shoraibatteriet funkar bra, har beställt ny battladdare, ny programerbar Ecu på ingång (ligger på posten), tagit 8 dagar från USA.
 
Vätternrundan 9-10/7 - västgötadelen

Har ej riktigt bestämt datum för min och tantens Tysklands resa men är jag hemma 9/7 så åker jag med er en bit. Kan guida till Mariestad via Kinnekulle på småvägar.
Vet du om du är hemma 9/7 så att vi får nöjet att ha dig som guide mellan Lidköping och Mariestad? (eller Töreboda??) Vi rullar nog från Trollhättan kl 9, kör först 44/47, svänger mot Flo, tar "lilla vägen" via Såtenäs, Tun, Örslösa -> Downtown Lidköping! :) (Kanske kl 10.00?)

Efter att ha trasslat oss fram på småvägar över Kinnekulle och nått Mariestad, tänker vi oss Töreboda, Halna, Undenäs, Tiveden, Askersund. Där blir det lunch och möte kl 13.00 med grabbarna från Öst! (Är det fortfarande ingen tjejer på Thruxton??)
 
Last edited:
Vet du om du är hemma 9/7 så att vi får nöjet att ha dig som guide mellan Lidköping och Mariestad? (eller Töreboda??) Vi rullar nog från Trollhättan kl 9, kör först 44/47, svänger mot Flo, tar "lilla vägen" via Såtenäs, Tun, Örslösa -> Downtown Lidköping! :) (Kanske kl 10.00?)

Ja jag är nog hemma och kan guida(om det inte är regn), vi får bestämma tid och plats framöver:tummenupp
 
Va' bra! Föreslår att du samordnar det med BJN, själv reser jag bort på fredag och kommer hem dagen innan, på eftermiddagen.
- Ok med BJN?

Javisst! Det är OK! Något vi inte har pratat om är hur vi gör om det ser ut att bli regn. Rummen är ju förbokade och måste avbokas dagen innan.

För mig är vädret inget problem. Jag kör i vilket sommarväder som helst men vill ju inte åka runt där för mig själv.
 
Javisst! Det är OK! Något vi inte har pratat om är hur vi gör om det ser ut att bli regn. Rummen är ju förbokade och måste avbokas dagen innan.

För mig är vädret inget problem. Jag kör i vilket sommarväder som helst men vill ju inte åka runt där för mig själv.

Jag har regnkläder och nya däck :)
Så jag är med oavsett väder.
 
Javisst! Det är OK! Något vi inte har pratat om är hur vi gör om det ser ut att bli regn. Rummen är ju förbokade och måste avbokas dagen innan. För mig är vädret inget problem. Jag kör i vilket sommarväder som helst men vill ju inte åka runt där för mig själv.
Lite väta fixar man ju, jag har också bra kläder. Bara det inte regnar i två dagar. Det blir ju ingen kul körning då... Kollar av detta med dig när jag landat, 8/7 på kvällen.
 
Javisst! Det är OK! Något vi inte har pratat om är hur vi gör om det ser ut att bli regn. Rummen är ju förbokade och måste avbokas dagen innan.

För mig är vädret inget problem. Jag kör i vilket sommarväder som helst men vill ju inte åka runt där för mig själv.

Jag har ett regnställ någonstans:va .. så jag är med:yoparty
 
Och eftersom att jag är en fullblodsidiot så förstod jag inte skillnaden mellan mappning och ombestyckning....

Nu kommer frågan till er kära experter.
Kan jag köra hojen med minizoom utan ombestyckning utan att riskera något? eller bör jag byta tillbaka till original tills jag fått en tid för ombestyckning?
 
Kom ett Paket

Äntligen.

Återkommer med resultat och omdöme :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_1468 - Kopia-1.jpg
    IMG_1468 - Kopia-1.jpg
    65.4 KB · Visningar: 85
  • IMG_1473 - Kopia-1.jpg
    IMG_1473 - Kopia-1.jpg
    89.9 KB · Visningar: 86
Och eftersom att jag är en fullblodsidiot så förstod jag inte skillnaden mellan mappning och ombestyckning....

Nu kommer frågan till er kära experter.
Kan jag köra hojen med minizoom utan ombestyckning utan att riskera något? eller bör jag byta tillbaka till original tills jag fått en tid för ombestyckning?

Inte expert men det här vågar jag uttala mig om

Mappning för insprutare och ombestyckning för förgasarhojar.

Om den är bestyckad för originalrören så kommer den att gå lite magert med minizoom vilket inte är bra för motorn i längden. Att köra omkring ett tag med detta kan inte vara någon fara. I så fall skulle ju alla som själv laborerar och trixar med bestyckningen ha ihjäl sina motorer kvickt.

Du känner och hör ju också lite hur den går. Går den bra så är det ingen fara att köra ett tag. Tar det tid innan ombestyckningen så skruva ur ett stift och kolla. Ska vara svagt ljusbrunt. Börjar det att se helt vitt ut så skulle jag hålla igen på körningen.

Äntligen.

Återkommer med resultat och omdöme :tummenupp

Det är fan vad det skruvas och moddas i den här tråden!:D Blir nog kalasbra.
 
Last edited:
Äntligen.

Återkommer med resultat och omdöme :tummenupp

Härliga tider:-)

Inte expert men det här vågar jag uttala mig om

Mappning för insprutare och ombestyckning för förgasarhojar.

Om den är bestyckad för originalrören så kommer den att gå lite magert med minizoom vilket inte är bra för motorn i längden. Att köra omkring ett tag med detta kan inte vara någon fara. I så fall skulle ju alla som själv laborerar och trixar med bestyckningen ha ihjäl sina motorer kvickt.

Du känner och hör ju också lite hur den går. Går den bra så är det ingen fara att köra ett tag. Tar det tid innan ombestyckningen så skruva ur ett stift och kolla. Ska vara svagt ljusbrunt. Börjar det att se helt vitt ut så skulle jag hålla igen på körningen.



Det är fan vad det skruvas och moddas i den här tråden!:D Blir nog kalasbra.

Det behöver inte vara så att den går för snålt med nya dämpare.

Jag tror dom sätter i munstycken så att hojen ska gå onödigt fett original.

Om jag minns rätt så satt det 116 munstycke i med Bonnevilles effektdämpare.
När jag köpte Minizoom så sa Raask att jag skulle upp till 135-145 för att hitta nå ork.
När Effektbolaget hade bänkat och gjort sina mätningar så visade det sig vara 114 som var den perfekta kombon med Minizoom. Då hade jag hittat 9,5 hästar mer på bakhjulet än vad som är original. Jag minns att jag har skrivit om detta tidigare i tråden om nån vill dubbelkolla siffrorna. Vet inte om det är nån annan här som har bänkat sin hoj?

Däremot tror jag det är många som har mappat/jettat om ändå.

Det jag lärde mig av den historien var att lyssna på dom som mäter istället för att lyssna på dom som gör som dom alltid har gjort...
Skillnaden mellan 114 och 145 är ju jävligt stor. Jag får ju för mig att han som jobbar 8 timmar om dan med att mäta/bänka och optimera har mer kött på benen för sin rekommendation här.
 
Första 6 milen avklarde

Vilken Markant skillnad det var med dem här dämparna !
Fartgupp, Tjälskador var inte lika jobbiga längre.
Men det roligaste, Hojen är mycket stabilare när man pressar den hårt i kurvorna :tummenupp

NÅGON SOM SKALL MED PÅ EN KVÄLLSTUR ?
 

Bifogat

  • 1-IMG_1477-5.jpg
    1-IMG_1477-5.jpg
    196.3 KB · Visningar: 87
  • 1-IMG_1486-5.jpg
    1-IMG_1486-5.jpg
    199.2 KB · Visningar: 77
Last edited:
Vilken Markant skillnad det var med dem här dämparna !
Fartgupp, Tjälskador var inte lika jobbiga längre.
Men det roligaste, Hojen är mycket stabilare när man pressar den hårt i kurvorna :tummenupp

NÅGON SOM SKALL MED PÅ EN KVÄLLSTUR ?

Härligt! Håller med om att man inte blir stående på fotpinnarna rätt vad det är.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top