Triumph Thruxton-tråden

Och eftersom att jag är en fullblodsidiot så förstod jag inte skillnaden mellan mappning och ombestyckning....

Nu kommer frågan till er kära experter.
Kan jag köra hojen med minizoom utan ombestyckning utan att riskera något? eller bör jag byta tillbaka till original tills jag fått en tid för ombestyckning?

Johans mc verkstad berättade exakt samma sak för mig som Teargaz precis gjorde. Nämligen att i princip är onödigt att ombestycka om man går från triumphs öppna system till ett annat slipon system, eftersom skillnaden är så liten. Om man däremot går från orginalsystem till ett öppet slipon, så bör man ombestycka.
 
Ja, då var den här, den programmerbara ecu:n.. men tull o moms slapp jag inte, fick betala 560 kr extra.. blev ändå billigare än tysklandsimport..
P10008051.jpg
 
Johans mc verkstad berättade exakt samma sak för mig som Teargaz precis gjorde. Nämligen att i princip är onödigt att ombestycka om man går från triumphs öppna system till ett annat slipon system, eftersom skillnaden är så liten. Om man däremot går från orginalsystem till ett öppet slipon, så bör man ombestycka.

Tackar! då blir det en ombestyckning. men på Triumph i länna hade dom inte tid förrän i augusti...
Effektbolaget har jag mailat till, finns det några andra alternativ i Stockholmstrakten?
 
Tackar! då blir det en ombestyckning. men på Triumph i länna hade dom inte tid förrän i augusti...
Effektbolaget har jag mailat till, finns det några andra alternativ i Stockholmstrakten?

Lelles, men det kanske är för långt ?
 
Härliga tider:-)



Det behöver inte vara så att den går för snålt med nya dämpare.

Jag tror dom sätter i munstycken så att hojen ska gå onödigt fett original.

Om jag minns rätt så satt det 116 munstycke i med Bonnevilles effektdämpare.
När jag köpte Minizoom så sa Raask att jag skulle upp till 135-145 för att hitta nå ork.
När Effektbolaget hade bänkat och gjort sina mätningar så visade det sig vara 114 som var den perfekta kombon med Minizoom. Då hade jag hittat 9,5 hästar mer på bakhjulet än vad som är original. Jag minns att jag har skrivit om detta tidigare i tråden om nån vill dubbelkolla siffrorna. Vet inte om det är nån annan här som har bänkat sin hoj?

Däremot tror jag det är många som har mappat/jettat om ändå.

Det jag lärde mig av den historien var att lyssna på dom som mäter istället för att lyssna på dom som gör som dom alltid har gjort...
Skillnaden mellan 114 och 145 är ju jävligt stor. Jag får ju för mig att han som jobbar 8 timmar om dan med att mäta/bänka och optimera har mer kött på benen för sin rekommendation här.

Vad du tar i! :)

Jag ( och de flesta andra) tror att de sätter i munstycken så att den går lite snålt original. Bör ge mindre utsläpp.

Jag skrev väl aldrig att det ska sitta jättestora munstycken i men att det kan bli magert med originalbestyckningen i om man byter till öppnare och det står jag för.

Thruxton har 110 original. I min som var bestyckad för TOR satt det 118. Jag kollade aldrig med TOR men med mina Toga var 118 definitivt på den magra sidan. Då var också luftboxen lätt modifierad. Annars håller jag med. Allt jag har läst nu om två olika hojar pekar på samma sak. Olika öppna system ger väldigt liten skillnad sinsemellan men rätt stor skillnad mot original. Olika luftfilter ger ingen skillnad. Modifiering av luftboxen/ ta bort luftboxen kan ge stor skillnad.

Det här är inte saker gripna ur luften utan konstaterade av en massa olika människor som labbat på olika sätt t.ex bromsbänk+A/F eller bara A/F. Sådant som jag läst och sådant som jag pratat med bänkare om inför mina bänkningar.

135-145 bara för minizoom verkar helt gripet ur luften. Ingenting jag har läst stämmer med det. Om inte luftboxen också är modifierad så borde det vara max 120.

Sen är effekt en sak, vad som är bäst för motorn är en lite annan sak. Bäst är nog om den går något lite fetare än för optimal effekt.

Ja, då var den här, den programmerbara ecu:n.. men tull o moms slapp jag inte, fick betala 560 kr extra.. blev ändå billigare än tysklandsimport..

Verkar ju intressant men vad är det du kan programmera. Du har ju en förgasarhoj. Berätta lite mer.
 
Last edited:
Jag kan instämma i skaran och påstå att bestyckning för TOR funkar ok med Minizoom. Kanske inte HELT optimalt men jag kör så än så länge och känner ingen skillnad effektsmässigt från när jag hade TOR på. Möjligtvis att det smäller/bluddrar lite mer vid gasavsläpp och det borde väl kanske tyda på ngt? Däremot provade jag att montera bort restriktorplattan i luftburken och då gick den som ett lass dynga.. Så tanken är att bestycka om utan restriktorplatta.. ngn gång.. (kör hellre än moddar på sommaren) :)
 
Vad du tar i! :)



Jag skrev väl aldrig att det ska sitta jättestora munstycken i men att det kan bli magert med originalbestyckningen i om man byter till öppnare och det står jag för.

...

Det var absolut bara riktat mot Mr Raask och jag ville bara höja ett varningens finger ;-)

Han kan bygga Minizoom. <--punkt
 
Det var absolut bara riktat mot Mr Raask och jag ville bara höja ett varningens finger ;-)

Han kan bygga Minizoom. <--punkt

Ett varningens finger är helt på sin plats. :tummenupp

Det uppstår många myter. Inte minst på forum liknande det här runt om på nätet. Även kunnigt folk som har en bänk och vill tjäna pengar på denna bidrar. Jag har tillsammans med en annan SV1000-ägare utforskat detta betydligt mer gällande den hojen än vad jag gjort med Thruxton. Mycket är dock generellt och kan appliceras på vilken motor som helst.

En myt som jag tycker gäller både SV1000 och Thruxton/Bonneville är att tillverkaren gjorde allt fel från början och bara man ändrar så blir det till det bättre. Så är det givetvis inte. Fast tillverkarna måste ju uppfylla en massa krav när det gäller buller, utsläpp och annat. Struntar man i detta så går det att klämma fram lite mer effekt. Betoning på lite! Ska man ändra till det bättre så måste man allt veta vad man gör.

Bifogar en PDF gällande bestyckning av Thruxton/Bonneville som inte precis är gripen ur luften. Den kan fungera som ett riktmärke vid bestyckning i a f.
 

Bifogat

Vätternrundan!

Temperaturen stiger, en dryg vecka kvar, bara.

Så nu har jag börjar packa. Lite löjligt tidigt, kanske? :) Jo, men jag kommer ju hem 15 timmar innan vi avreser den 9/7, så jag behövde leta upp och provsurra packväskorna redan nu. Så att jag upptäcker - i tid - vad som eventuellt saknas. Det blir ingen Jofama-bag utan Triumphväskorna i år. De är inte bättre än Jofama, men man får ju variera sig... :-)
 
Temperaturen stiger, en dryg vecka kvar, bara.

Så nu har jag börjar packa. Lite löjligt tidigt, kanske? :) Jo, men jag kommer ju hem 15 timmar innan vi avreser den 9/7, så jag behövde leta upp och provsurra packväskorna redan nu. Så att jag upptäcker - i tid - vad som eventuellt saknas. Det blir ingen Jofama-bag utan Triumphväskorna i år. De är inte bättre än Jofama, men man får ju variera sig... :-)

Bra det, så syns det inte att jag härmat dig med mina Jofama.:)
Jag har ju inte surrat fast dem än men har funderat på vad jag ska ha med mig. Om jag tar både dem och tankväskan kommer jag ju att ha gott om plats. Kanske får plats med ett par polkagrisar denna gång.

Kollar väderprognoser och det ser inte så lovande ut. Fast vi vet ju sedan tidigare att just när nederbörden kommer ner har de svårt att säga. Dock ser det ut att bli en del regnande nästa vecka.
 
Temperaturen stiger, en dryg vecka kvar, bara.

Så nu har jag börjar packa. Lite löjligt tidigt, kanske? :) Jo, men jag kommer ju hem 15 timmar innan vi avreser den 9/7, så jag behövde leta upp och provsurra packväskorna redan nu. Så att jag upptäcker - i tid - vad som eventuellt saknas. Det blir ingen Jofama-bag utan Triumphväskorna i år. De är inte bättre än Jofama, men man får ju variera sig... :-)

Själv blir det nog bara en rygga, skall bara ta med ett TORRT ombyte.
Kamera m.m. får nog stanna hemma om det blir dåligt väder.
 
och nu är hojen sänkt till 69 tusen.. är marknaden helt död?
 
Det är ju helt sjukt för den är ju pissnygg. Men jag vet i LKPG så sålde de en Scrambler som var nerlagt ca 60 pap på & den har jag för mig att de fick hela 79 för så folk är skumma de verkar ju skita ner sig så fort det inte är orginal.
 
Tvätta Hojen

Det är ju alltid kul att ha en snygg hoj och jag tvättar min en hel del.

Känner ändå att jag skulle vilja ha lite tips om vad ni kör med för produkter och hur ni går tillväga för att få ett bra resultat.

Jag gör det hyfsat enkelt för mig. Och kör med en fälgborste från biltema typ.

Jag börjar med avfettning (från biltema) på alla lackade delar. Sen sätter jag mig med baksving, bakhjul skrubbar mig genom motor, framgaffel och framfälg.

Därefter försöker jag torka skiten med sämskskinn och sen kör jag med ett sprayvax från Motul
125853-Motul_Wash_Wax_Spray.jpg


Det sprayar man bara på lite och gnuggar bort med en torr ren trasa. Funkar fint på motorblocket också. Det svarta blir svartare och det som ska glänsa glänser. Det blir inga vita märken efter, utan missar man att torka nånstans så blir det bara lite suddigt brytningsfel typ.

Nu börjar vaxet ta slut så jag undrar om ni har nåt tips om jag ska prova mig på en annan sort?

Sen undrar jag om nåt har nåt bra tips på hur man kommer åt bra in under förgasarna när man ska få puts på motorn.
 
Är det ingen som har visat intresse nu när den står i affären heller?

nu är det tydligen någon som har visat intresse.. men det visade sig nu att hojen varit avställd sen 2008 , jag köpte den 2009 så jag har kört avställd hoj i 2,5 år!! Försäkrat och besiktigat - men ändå..
 
Det är ju alltid kul att ha en snygg hoj och jag tvättar min en hel del.

::::::::::

Nu börjar vaxet ta slut så jag undrar om ni har nåt tips om jag ska prova mig på en annan sort?

Sen undrar jag om nåt har nåt bra tips på hur man kommer åt bra in under förgasarna när man ska få puts på motorn.

Avtettning duschas på motor och undre delen av hojen samt fälgarna. Använder sedan en elementpensel för att gnugga lite på vissa ställen. Spolar av med vatten och spolar då också resten av hojen. Tvättar med svamp och Biltema Supertvätt. Torkar av med syntetiskt sämskskinn. Använder dessemellan (bara insekter och fint damm på hojen) Biltema MC-polish som man sprayar i en trasa och stryker ut. Torkar sedan av med torr trasa. Fungerar bra men inte på ruggligt svart tror jag.
Under förgasarna kommer man inte åt så bra nä men jag sticker bara in tvättsvampen och vispar runt lite.
 
och nu är hojen sänkt till 69 tusen.. är marknaden helt död?

Det tror jag inte, men påplockade prylar vill inte många betala extra för. Det är inte värt nånting, bättre plocka loss skiten och sälja bredvid.
Är hojen svårsåld så e priset för högt, enkel matematik!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top