Triumph Thruxton-tråden

Eftersom vi ställde om klockan till sommartid i natt så var det bara ett måste att premiärköra hojen i dag. Den startade på ett kick med lite ny soppa i tanken, trots att jag inte haft igång den på hela långa vintern. Blev ingen lång tur utan mest lite test att allt känndes ok. Upplevde att den lät och vibrerade lite ovanligt mycket men det är nog bara jag som är ovan! :tungan Riktigt gött var det iaf! Glömde fota den ute men tog några bilder i garaget när jag kom hem! Tagna med mobilkameran så därför lite suddiga. Nästa helg verkar bli bra för mer hojåkning! (14 grader på söndag i Sthlm).

Ojdå, här var sannerligen inget lockande väder för hojkörning igår, sommartiden till trots. Bara +1°C på förmiddagen och en isande vind. Sen snöade det kraftigt hela eftermiddagen. Inte farbart med hoj nu på några dagar verkar det som.

När det gäller lördagen och Göteborg så får vi väl se vad som händer innan dess men jag känner väl ungefär som yonsson, det får allt vara minst +5 och ingen risk för regn om jag ska ge mig iväg.

(Det ÄR snyggt med ventilkåpor i samma kulör som hojen. :tummenupp)
 
Ojdå, här var sannerligen inget lockande väder för hojkörning igår, sommartiden till trots. Bara +1°C på förmiddagen och en isande vind. Sen snöade det kraftigt hela eftermiddagen. Inte farbart med hoj nu på några dagar verkar det som.

När det gäller lördagen och Göteborg så får vi väl se vad som händer innan dess men jag känner väl ungefär som yonsson, det får allt vara minst +5 och ingen risk för regn om jag ska ge mig iväg.

(Det ÄR snyggt med ventilkåpor i samma kulör som hojen. :tummenupp)

Här kom det 7-8cm Snö inatt, -2 nu så vi får se hur det blir till helgen.
 
Original bromsskiva ( borrad) väger 1620 g.
Beringer skivan ( oborrad) väger 1618 g.
Ingen differens att bry sig om.
Original diskskruvar ( 6 st ) väger 58 g och titanskruvarna väger 29 g. Sparar massiva 31 g, he, he. Plus 25g viktbesparing på bultarna till oket.
Totalt 56 g som kostat ca 3000 kr !!!!! Det kostar att ligga på topp !!
Beringeroket var däremot mycket lättare än original. Skrev nog ner vikten i ett tidigare inlägg (förra året?) som jag inte orkar leta efter. Och då får jag
lägga till ca 4000 kr för oket !!!

EDIT: kollade okets vikt och viktbesparingen var 140g.
 
Last edited:
Original bromsskiva ( borrad) väger 1620 g.
Beringer skivan ( oborrad) väger 1618 g.
Ingen differens att bry sig om.
Original diskskruvar ( 6 st ) väger 58 g och titanskruvarna väger 29 g. Sparar massiva 31 g, he, he. Plus 25g viktbesparing på bultarna till oket.
Totalt 56 g som kostat ca 3000 kr !!!!! Det kostar att ligga på topp !!
Beringeroket var däremot mycket lättare än original. Skrev nog ner vikten i ett tidigare inlägg (förra året?) som jag inte orkar leta efter. Och då får jag
lägga till ca 4000 kr för oket !!!

EDIT: kollade okets vikt och viktbesparingen var 140g.

En tumregel för viktreducering vs. hk är: 4 kg viktreducering => 1 hk
 
Är det något speciellt fik som gäller på fjällgatan eller? Ni som är stockholmare, hur ser parkeringsmöjligheterna ut?
 
10 mil på mätaren denna säsong. Våren är fantastisk. Den där lilla flyscreenen som jag köpte från classic raisch gör faktisk nytta! Jag som köpte den för att den var snygg.
Det ligger fortfarande mycket rullgrus i Skåneland på de mysiga vägarna, men nu är vi på G!
 
Är det något speciellt fik som gäller på fjällgatan eller? Ni som är stockholmare, hur ser parkeringsmöjligheterna ut?

va, har du aldrig varit på Fjällgatan, då har du aldrig varit i Sthlm! hehe nädå men det finns bara ett fik. Där har man magnifik utsikt över Gamla Stan, Strömmen, Kastellholmen och Gröna Lund m.m. Parkeringsmöjligheterna är goda på gatan precis vid caféet. Finns en tursitbussparkering som lämpar sig utmärkt för snyggt uppradade engeska twinnar..så länge det inte kommer ngn buss vill säga. :brinnerup
 
Hej allihop.

Ska byta däck på min Thruxton -08. Tänkte köra en annan stil på däck än original. Har inte lusläst alla trådar men vad jag kunnat se verkar det som det inte finns så många alternativ för bakhjulet (17''). Vad vet ni alla om detta? En annan tanke som slog mig när jag var i garaget idag är om ngn vet, eller har erfarenhet av, att byta 17''-hjulet till 18''. Inbillar mig att det skulle kunna bli snyggt.

Vad tror ni?
 
Hej allihop.

Ska byta däck på min Thruxton -08. Tänkte köra en annan stil på däck än original. Har inte lusläst alla trådar men vad jag kunnat se verkar det som det inte finns så många alternativ för bakhjulet (17''). Vad vet ni alla om detta? En annan tanke som slog mig när jag var i garaget idag är om ngn vet, eller har erfarenhet av, att byta 17''-hjulet till 18''. Inbillar mig att det skulle kunna bli snyggt.

Vad tror ni?

Du kan utan större problem köra 140-däck på orginalfälgen bak. Större tycker jag är att gå lite över gränsen, men det finns de som kör med 150 också utan att ha upplevt några problem.
Ska du ha bredare däck får du byta fälg, läs mina, BJN och speedtwins inlägg :)

18" bak har jag ingen aning om hur det skulle funka utrymmesmässigt, men du lär definitivt inte vinna något på det när det kommer till väghållning eller större utbud av däck.

Har du tid/pengar/lust så skulle jag nog rekommendera en 3.5" 17" framfälg och en 4.25" 17" bakfälg. Kan du hitta en passande 4.50" bakfälg är det ännu bättre :)
 
Du kan utan större problem köra 140-däck på orginalfälgen bak. Större tycker jag är att gå lite över gränsen, men det finns de som kör med 150 också utan att ha upplevt några problem.
Ska du ha bredare däck får du byta fälg, läs mina, BJN och speedtwins QUOTE]

Ställde själv samma fråga för någon vecka sedan och när det var dags att byta däck förra säsongen bytte jag till Avon Roadrider AM26 bak o fram, originaldimension fram 100/90-18 och ngt fetare bak 140/70-17: Gick ner till 70-profil för att få ungefär samma utväxling/diameter. Bra mycket bättre grepp i svängarna och mer lättstyrt än original på bekostnad av lite nervositet i högfart på motorvägarna, vilket man då också skall undvika med en Thruxton..:tummenupp Någon som har handlat däck här http://www.dexon.se/ShowSearchResult.aspx?&pagesize=20&searchstring=130/80-17
Verkar finnas bra mycket fler alt än vad jag först trodde. Näst på tur att testas är Michelin Pilot Aktiv eller Pirelli Sport Demon
 
Du kan utan större problem köra 140-däck på orginalfälgen bak. Större tycker jag är att gå lite över gränsen, men det finns de som kör med 150 också utan att ha upplevt några problem.
Ska du ha bredare däck får du byta fälg, läs mina, BJN och speedtwins QUOTE]

Ställde själv samma fråga för någon vecka sedan och när det var dags att byta däck förra säsongen bytte jag till Avon Roadrider AM26 bak o fram, originaldimension fram 100/90-18 och ngt fetare bak 140/70-17: Gick ner till 70-profil för att få ungefär samma utväxling/diameter. Bra mycket bättre grepp i svängarna och mer lättstyrt än original på bekostnad av lite nervositet i högfart på motorvägarna, vilket man då också skall undvika med en Thruxton..:tummenupp Någon som har handlat däck här http://www.dexon.se/ShowSearchResult.aspx?&pagesize=20&searchstring=130/80-17
Verkar finnas bra mycket fler alt än vad jag först trodde. Näst på tur att testas är Michelin Pilot Aktiv eller Pirelli Sport Demon

Nä, Dexon har jag inte testat. Verkar bra! Jag har köpt här
http://www.mynetmoto.com/
oxå bra!

I övrigt håller jag med xyx, 4.5" vore idealet men jag hittade ingen sån fälg.
 
+1 för mynetmoto -billiga och snabba
För övrigt tror jag på orginaldimentionernna och kör därför med det.
På triumphrat finns massor med däcktips och fördelar/nackdelar med olika dimentioner
 
Får nog sluta läsa den här tråden. Börjar nämligen bli som ni andra... och funderar på små förbättringar här och där. JAG, som egentligen vill ha min hoj i originalskick! :)

Senast var det snacket om fotpinnar som fick mig att fundera. Bakpinnarna är inte snygga. Får kika på lördag vad ni andra har.

Annars så är min moddarlista kort och inte så särskilt radikal...
* TOR-pipor
* Fetare (bättre) däck - Dunlop Roadsmart
* Ikon 7610 istället för originalstötar
* Tog bort reflexen baktill, satte ny självhäftande där skattemärket tidigare satt (Biltema)
* Liten söt klocka på styret (Biltema)
* Snabbkontakt för batteriladdning (CTEK)
* Å så packväskorna, förstås! Men bara då och då! :)

// TMax *på väg utför i träsket*
 
Last edited:
Får nog sluta läsa den här tråden. Börjar nämligen bli som ni andra... och funderar på små förbättringar här och där. JAG, som egentligen vill ha min hoj i originalskick! :)

Senast var det snacket om fotpinnar som fick mig att fundera. Bakpinnarna är inte snygga. Får kika på lördag vad ni andra har.

Annars så är min moddarlista kort och inte så särskilt radikal...
* TOR-pipor
* Fetare (bättre) däck - Dunlop Roadsmart
* Ikon 7610 istället för originalstötar
* Tog bort reflexen baktill, satte ny självhäftande där skattemärket tidigare satt (Biltema)
* Liten söt klocka på styret (Biltema)
* Snabbkontakt för batteriladdning (CTEK)
* Å så packväskorna, förstås! Men bara då och då! :)

// TMax *på väg utför i träsket*

Välkommen :)
Ett dyrt men sant nöje.
 
uppdatering av original

Får nog sluta läsa den här tråden. Börjar nämligen bli som ni andra... och funderar på små förbättringar här och där. JAG, som egentligen vill ha min hoj i originalskick! :)

Senast var det snacket om fotpinnar som fick mig att fundera. Bakpinnarna är inte snygga. Får kika på lördag vad ni andra har.

Annars så är min moddarlista kort och inte så särskilt radikal...
* TOR-pipor
* Fetare (bättre) däck - Dunlop Roadsmart
* Ikon 7610 istället för originalstötar
* Tog bort reflexen baktill, satte ny självhäftande där skattemärket tidigare satt (Biltema)
* Liten söt klocka på styret (Biltema)
* Snabbkontakt för batteriladdning (CTEK)
* Å så packväskorna, förstås! Men bara då och då! :)

// TMax *på väg utför i träsket*

Jag har nu uppdaterat min Bonneville mad ett centralstöd !!!!!!!
dessutom har jag monterat en Biltema klocka, ett kromat skydd över
kopplingsarmen, en kromad hållare för kopplingswiren en kromad huv över tomgångsjusteringen + led ljus på indikatorn för blinkers/oljetryck/
neutrallampan.
Det är mina ändringar inför 2011

Jag har nu uppdaterat min Bonneville mad ett centralstöd !!!!!!!
dessutom har jag monterat en Biltema klocka, ett kromat skydd över
kopplingsarmen, en kromad hållare för kopplingswiren en kromad huv över tomgångsjusteringen + led ljus på indikatorn för blinkers/oljetryck/
neutrallampan.
Det är mina ändringar inför 2011

Jag glömde mina fina rostfria hållare tii hastighetsmätare/rpm mätare
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top