Triumph Thruxton-tråden

Är det spikat nu eller ska vi spika det? Blir det sånt här väder nästa lördag så är jag definitivt på en tur till Göteborg och sen till Gottskär.

Vilka kommer och vem åtar sig att vara centralfigur så att man kan meddela återbud om något oväntat inträffar eller att vädret ser för dåligt ut.

Jag är på !

TCE
 
Är det spikat nu eller ska vi spika det? Blir det sånt här väder nästa lördag så är jag definitivt på en tur till Göteborg och sen till Gottskär.

Vilka kommer och vem åtar sig att vara centralfigur så att man kan meddela återbud om något oväntat inträffar eller att vädret ser för dåligt ut.

Tmax borde ju kunna vara huvudansvarig. Eftersom han bor i GBG så kan han åka bland dom sista och ha koll på vädret i GBG. Jag kommer om det är över 5*c och torrt. :smasha
 
Primärturen avklarad

Och allt fungerar och sitter kvar.
Den nya hjälmen var kanon !
Var även tvungen att beställa en ny jacka (hade ju inga innan)
Kommer lagon till turen nästa helg.
 

Bifogat

  • IMG_1603 - Kopia.jpg
    IMG_1603 - Kopia.jpg
    254.8 KB · Visningar: 80
  • IMG_1607 - Kopia.jpg
    IMG_1607 - Kopia.jpg
    250.3 KB · Visningar: 116
  • Ashton.JPG
    Ashton.JPG
    30.3 KB · Visningar: 84
Och allt fungerar och sitter kvar.
Den nya hjälmen var kanon !
Var även tvungen att beställa en ny jacka (hade ju inga innan)
Kommer lagon till turen nästa helg.

Jävla snygg jacka!:tummenupp (Jag får nog plats med en till)
 
Jävla snygg jacka!:tummenupp (Jag får nog plats med en till)

Riktigt läcker i verkligheten
Som vanligt bra mycket billigare i England, var dock hos den lokale Triumph handlaren idag och provade och försökte pruta lite, vilket visade sig omöjligt, att det skiljer i priser kan jag förstå och acceptera, hade gärna betalt mer i Sverige, men inte hur mycket mer som helst.
 
Är det spikat nu eller ska vi spika det? Blir det sånt här väder nästa lördag så är jag definitivt på en tur till Göteborg och sen till Gottskär.

Vilka kommer och vem åtar sig att vara centralfigur så att man kan meddela återbud om något oväntat inträffar eller att vädret ser för dåligt ut.

Jag är på.
Bara det är väder för det..
15mil på mätaren idag, så jädra nöjd med den nya sättningen på hojen.
Betydlig stabilare i lite högre farter:banana
 
Nu står de ju klart att skjutspinnarna ryker. Måste bara hitta en snygg lösning.
 

Bifogat

  • IMG_1152.jpg
    IMG_1152.jpg
    241 KB · Visningar: 84
Lördag 2 april Göteborg

Ok, då blev man reiseleiter alltså? :) No worries!

Det var det här som skissades på senast:
* Samling Götaplatsen kl 13 (eller möter vi upp Speedtwin i Kungsbacka?)
* Färd på småvägar (mestadels) till Gottskär där vi fikar på Jönssons och äter deras goda hallonbakelse.
* Återfärd på "blandade landsvägar" till Gbg.

...om vädret är OK.

Jag kan skissa på en sträckning som ger oss mestadels smala 70-vägar och ett minimum av stora trafikleder. Har kört en del i krokarna och kan hitta en del "smått" på landet bland gårdar och ängar.

EDIT: Även jag har varit ute och lekt idag! 11 mil blev det. Kallt efter ett tag, +3 när jag kom hem, och rätt mycket vind. Men skööönt att köra hoj!!

Jag hade inte klätt mig för en 11-milatur, tänkte bara åka och kolla vad handlarna hade för vårerbjudanden. Men så blev det en liten sväng till, och så ännu en liten omväg, osv, upp till 11 mil! Det var svårt att lägga av och åka hem när solen sken och trajjan mullrade så fint. Det är nästan som sex, man kan inte lägga av för dagen bara för att man blir lite kall om rumpan... :D
 
Last edited:
Så, då var hojen premiärtestad, utan framskärm (MAS Engineering är INTE snabba...).

Efter till slut ha löst problemet med kedjan som tog i däcket genom att flytta ut dreven*.
Med en känsla av att något ändå tog emot när jag ledde runt hojen men som inte gick att se när jag snurrade runt hjulet och kollade efter så antog att jag att det bara var kedjan som ändå snuddade lite i vissa lägen så bestämde jag mig för att ta en liten testrunda ner till Biltema för att köpa säkringar (bak och positionsljus hade gått).

På plats nere till Biltema kunde jag konstatera att något ätit nån millimeter på båda sidor av däcket.
Det var såklart centralstödet.
Doh.
Kunde även konstatera att jag glömt plånboken.
Dubbel-Doh.

Kedjan tog av förklarliga skäl inte i däcket när hojen var uppställt på centralstödet och inte heller när man inte satt på den. :huvet


Hur som helst, lätt fixat.
Tog av stödet och allt verkar vara frid och fröjd :)

Vill egentligen ha centralstödet på plats då det är jävligt praktiskt och då det endast är den långt utstickande innersidan av "fötterna" på stödet som tar så är det lätt fixat med vinkelslipen vid tillfälle.

Såhär i efterhand kan jag konstatera att 4,25" som BJN körde på troligen hade varit ett bättre val av fälg.


* 2x rostfria M10-brickor per bult på bakdrevet så att det fortfarande hade kontakt med läpparna på ryckdämparen/navet och 3x 1mm tjocka DIN988 passbrickor med 30mm innerdiameter för framdrevet vilket är precis vad som går för att låsbrickan fortfarande ska låsa i splinesen. Kedjan ligger rakt.
 
Jag är på.
Bara det är väder för det..
15mil på mätaren idag, så jädra nöjd med den nya sättningen på hojen.
Betydlig stabilare i lite högre farter:banana

Har den slutat vobbla i 200+ nurå? Jag har det problemet kvar. Suzukin går stabilt till varvstoppet vid 250 knyck fast Thruxton vobblar.:D
 
Så, då var hojen premiärtestad, utan framskärm (MAS Engineering är INTE snabba...).

Efter till slut ha löst problemet med kedjan som tog i däcket genom att flytta ut dreven*.
Med en känsla av att något ändå tog emot när jag ledde runt hojen men som inte gick att se när jag snurrade runt hjulet och kollade efter så antog att jag att det bara var kedjan som ändå snuddade lite i vissa lägen så bestämde jag mig för att ta en liten testrunda ner till Biltema för att köpa säkringar (bak och positionsljus hade gått).

På plats nere till Biltema kunde jag konstatera att något ätit nån millimeter på båda sidor av däcket.
Det var såklart centralstödet.
Doh.
Kunde även konstatera att jag glömt plånboken.
Dubbel-Doh.

Kedjan tog av förklarliga skäl inte i däcket när hojen var uppställt på centralstödet och inte heller när man inte satt på den. :huvet


Hur som helst, lätt fixat.
Tog av stödet och allt verkar vara frid och fröjd :)

Vill egentligen ha centralstödet på plats då det är jävligt praktiskt och då det endast är den långt utstickande innersidan av "fötterna" på stödet som tar så är det lätt fixat med vinkelslipen vid tillfälle.

Såhär i efterhand kan jag konstatera att 4,25" som BJN körde på troligen hade varit ett bättre val av fälg.


* 2x rostfria M10-brickor per bult på bakdrevet så att det fortfarande hade kontakt med läpparna på ryckdämparen/navet och 3x 1mm tjocka DIN988 passbrickor med 30mm innerdiameter för framdrevet vilket är precis vad som går för att låsbrickan fortfarande ska låsa i splinesen. Kedjan ligger rakt.

Jag tror att Du löst problemet riktigt bra. Sen är CW skojiga och det är en annan sak. Får man prata med hjärnan där så får man hur bra svar som helst. Får man prata med arslet så får man hur dåliga svar som helst.

När jag pratade med hjärnan så fick jag svaret att 4,25" var det största de kunde se att det gick att kränga i en Thruxton utan att det tar emot.
Det med deras sätt att ekra fälgen och det är tydligen rätt enligt XYX.

Det går ju att lösa som många här vittnar om men jag valde att ligga lågt.

Cetralstöd killar, visst är det praktiskt men vem vill ha det på en caféracer. Jag vill men vilka fler?:yoparty
 
Ok, då blev man reiseleiter alltså? :) No worries!

/QUOTE]

Ja, vad hade du räknat med? Det är ju du som är mästaren på att hitta de roliga vägarna. Sen är en tråkig sak med din synska förmåga. Den verkar inte känna skillnad på grus och asfalt.:) Fast nu vill jag bara åka asfalt vid tjällossningen TMax. Lova det!:D

EDIT: Å du de har väl i a f en macka för oss som inte kan tänka oss att äta hallonbakelse. Eller är det det hela så man måste ha med eget käk?
 
Last edited:
Har den slutat vobbla i 200+ nurå? Jag har det problemet kvar. Suzukin går stabilt till varvstoppet vid 250 knyck fast Thruxton vobblar.:D

Ja nu är det ju så att jag gick inte i varvstoppet på tians växel..:hojsmilie
Men jag körde alldeles för fort på 90 sträcka iaf. Inget vobbel och stabilare i högfarts kurvor. Jag upplevde den lite gungig o svajig tidigare.
Men det är klart att jag har ju bytt dämpare bak och fetare olja i fram, det kanske hade räckt med att bara göra dom förendringarna..


Jag kan tänka mig att möta upp i GBG, Jag vill ju köra lite jag med:D
 
Last edited:
Cetralstöd killar, visst är det praktiskt men vem vill ha det på en caféracer. Jag vill men vilka fler?:yoparty

Då 75% av min totala körsträcka går till en årlig (nåja, nästan) långresa nere i Europa och jag tycker det är sjukt praktiskt för kedjesmörjning etc så tillhör jag också den här skaran. Fult, tungt och praktiskt..

(Lustigt nog, då jag hade "modernare" hojar förr skulle jag aldrig kunnat tänka mig att ha haft centralstöd).

Nu är stödet dessutom moddat och bör klara 160-däck med råge:

centralstand1.jpg

centralstand2.jpg

centralstand5.jpg
 
Nästa projekt: Bellypan, bara på skoj får se om det kan bli bra:va
 

Bifogat

  • IMG_0040.jpg
    IMG_0040.jpg
    239.1 KB · Visningar: 64
  • IMG_0039.jpg
    IMG_0039.jpg
    239.4 KB · Visningar: 67
Det är nice med en kåpa, men det absolut snyggast är ju kåpor som inte vrider sig när man vrider på styret. Det lär ju dock vara riktigt meckigt att få till.
-Bellypan är ju nice till nyare hojar, men tycker inte det passar på en cafe'racer.
 

Bifogat

  • thruxton 20101206 083.jpg
    thruxton 20101206 083.jpg
    69.6 KB · Visningar: 78
  • thruxton 20101206 084.jpg
    thruxton 20101206 084.jpg
    203.3 KB · Visningar: 105
Eftersom vi ställde om klockan till sommartid i natt så var det bara ett måste att premiärköra hojen i dag. Den startade på ett kick med lite ny soppa i tanken, trots att jag inte haft igång den på hela långa vintern. Blev ingen lång tur utan mest lite test att allt känndes ok. Upplevde att den lät och vibrerade lite ovanligt mycket men det är nog bara jag som är ovan! :tungan Riktigt gött var det iaf! Glömde fota den ute men tog några bilder i garaget när jag kom hem! Tagna med mobilkameran så därför lite suddiga. Nästa helg verkar bli bra för mer hojåkning! (14 grader på söndag i Sthlm).
 

Bifogat

  • thrux1.jpg
    thrux1.jpg
    237.5 KB · Visningar: 63
  • thrux2.jpg
    thrux2.jpg
    239.5 KB · Visningar: 89
  • thrux3.jpg
    thrux3.jpg
    238.6 KB · Visningar: 90
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top