Triumph Street Triple-tråden

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
De tre dagar jag var på bana i somras med min körde jag enligt boken. (M7rr.)

Märkte inte av några obehagligheter alls. Körde medel/snabb med smc och var långt ifrån långsammast. Om den referensen är till nytta.

Det går så klart bra att köra med 2,9 bar bak som boken säger. Men jag misstänker att det trycket är satt för max vikt på hojen.

Själv upplevde jag bakänden väldigt studsig, ungefär som att jag hade för hög fjäderförspänning och kompression på max. När jag tog ner lufttrycket fick jag ett behagligare chassi utan hoppig bakända, och kunde behålla de inställningar jag gjort på fjädringen. Allt kändes mera "rätt".

Greppet för mig som glad amatör är inte problemet känner jag - utan just studsigheten/hårdheten.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
... Och jag har haft problem med överhettade däck eller grepp inom vissa partier. Troligen haft hård dämpning på returen med.
Ska kika vilka däck det blir så småningom och ligga börja ett par decimaler under rekommenderat, alltså kanske börja på Daytona-siffrorna...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
... Och jag har haft problem med överhettade däck eller grepp inom vissa partier. Troligen haft hård dämpning på returen med.
Ska kika vilka däck det blir så småningom och ligga börja ett par decimaler under rekommenderat, alltså kanske börja på Daytona-siffrorna...

Jag kör oftast 2,5 bar runt om på gata - sänker lite om det är riktigt varmt ute och jag är på inspirerat humör. På bana oftast 2,2 bar, inga däckvärmare. Alla siffror är kalltryck. Säger inte att det är rätt eller bäst - men det funkar bra för mig. Förarvikt 73 kg, däck M7RR.

Jag brukar testa mig fram när jag byter till nya däck som jag inte kört på innan. När jag kör bana så kollar jag slitage och så klart hur det känns. Jag kör bara SMC-kurser så det är inte race-tempo direkt. Men har kört många dagar på Knutstorp och vet vad som brukar funka för mig där. Medel eller snabb grupp beroende på (det varierar ändå så mycket i grupperna så det spelar ingen roll, ibland är medelgruppen snabbare än snabba och vice versa).

De där 2,9 bak och 2,35 fram enligt boken är högt, ffa bak. Dessutom, däcktryck är ju inte samma för alla. Väger du 75 kg eller 115 kg? Kör du bara soliga varma dagar eller året om? Är din körning aggressiv eller mjuk/snäll? Vilka däck har du (det bara kan inte vara rimligt att ha samma däcktryck på Supercorsa som Angel GT)? Och - så klart - vad trivs du på? Vissa gillar stumt, andra mjukare.

Tl:dr - testa dig fram, våga prova annat än det som står i boken - det är inte farligt.
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Har inte ägnat så mycket funderingar kring däcktryck, kört mest M7RR och följt boken, aldrig upplevt några problem på gata.

På bana har jag kört med SMC, mest steg 4 snabb grupp men även några raceträningar (steg 6).
Kört både enligt boken och med 2.3 både fram o bak.
Kör inte på gränsen så körmässigt har det funkat oavsett däckstryck, men slitaget har varit bättre med 2.3
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Tack för svar. Ja jag kommer inte att ligga på 2,8-tryck på bana, men alltid intressant att med tips för en bra start för en hoj man inte kört så mycket innan. :tummenupp
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag har ett par saker som jag skänker bort till er i tråden:

  • Givi tankväskhållare - jag har själv fått det mot fraktkostnad här i forumet, så nu skickar jag vidare det. Ge mig en 30-lapp så lägger jag det på lådan med vanliga frimärken.
  • Speedo Angels skärmskydd - jag köpte fyra när jag beställde, men kvaliteten var så bra så jag behövde aldrig byta det jag monterade. Jag beställde två blanka och två matta/anti-glare och använde bara ett blankt. Två matta och ett blankt finns till skänks alltså.
Först till kvarn...
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har ett par saker som jag skänker bort till er i tråden:

  • Givi tankväskhållare - jag har själv fått det mot fraktkostnad här i forumet, så nu skickar jag vidare det. Ge mig en 30-lapp så lägger jag det på lådan med vanliga frimärken.
  • Speedo Angels skärmskydd - jag köpte fyra när jag beställde, men kvaliteten var så bra så jag behövde aldrig byta det jag monterade. Jag beställde två blanka och två matta/anti-glare och använde bara ett blankt. Två matta och ett blankt finns till skänks alltså.
Först till kvarn...
Tar gärna ett skydd, valfri glans. Du har min adress. ?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nu har jag ju bra med friskvård i garaget på luncherna. Stompgrips, en hepco becker-platta för sannolik tur till norra Sverige och skärmskydd.

Kanske inte allt tar jättelång tid men jag kan ju bara jobba i 45 minuters intervaller och då ska jag hinna få fram hojen ur förråd och in igen så några luncher tar det nog.

Kanske kör litet också. Man kan komma upp i nästan 150 innan man måste bromsa hårt för att inte sitta som en våt fläck i en betongvägg.

edit: Nu några dagar senare sitter stomps på och plattan är provmonterad. Det här blir ju kalas. :) Jävlar i helvete vilken skillnad det var på RG friktionsdekaler jämfört med stomp, till stomps fördel. Skärmskydd sparas till en annan lunch.
 
Last edited:

Davidd

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Cbr 1100-98
Hej på er alla, nyreggad medlem som dock läst trådar här i många år utan att bli medlem. Har fått för mig att jag ska köpa mig en street rs som komplement till min gamla droska, verkar som att de flesta är nöjda och hyllar den. Frågan är vad man ska betala? Och är det någon som helst skillnad mellan årsmodellerna förutom grafiken? Tycker en helt ny blir lite för dyrt, så får bli en begagnad. Tips och prisindikationer mottages ödmjukast.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hej på er alla, nyreggad medlem som dock läst trådar här i många år utan att bli medlem. Har fått för mig att jag ska köpa mig en street rs som komplement till min gamla droska, verkar som att de flesta är nöjda och hyllar den. Frågan är vad man ska betala? Och är det någon som helst skillnad mellan årsmodellerna förutom grafiken? Tycker en helt ny blir lite för dyrt, så får bli en begagnad. Tips och prisindikationer mottages ödmjukast.
Mellan 17 och 19 är det samma maskin så vitt jag vet. Prismässigt verkar de ligga på 80-90.

Kolla upp att bromsbelägg fram är bytta. Det var en återkallelse på original som kunde haverera. Slå in VIN på https://www.triumphmotorcycles.se/owners/recalls

Jag vet en som är till salu. Skicka PM för kontaktuppgifter. Han kanske inte hunnit skriva på inbyte hos handlaren än.

Annars står doolars gamla RS hos en handlare. Han köpte en BMW istället.
 

Davidd

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Cbr 1100-98
Hej, ja jag har sett att je68 har den stående, glömde dock i min iver att skriva att jag vill ha en vit. Men då har jag fattat rätt att 765 är tekniskt oförändrad sen den kom. Säsongen är ju inte riktigt igång än, så antar att fler hojar kommer dyka upp närmare våren, så kommer fortsätta hålla utkik. Missade en 2019 i höstas för 85k om jag inte minns fel, känns ju som att det var ett högst rimligt pris då!
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Men då har jag fattat rätt att 765 är tekniskt oförändrad sen den kom.
Nej, det stämmer inte riktigt. Den var oförändrad 17-19 men 2020 kom den i "ny" variant. Andra framlampor och lite annat smått och gott, men framför allt omarbetad mappning/avgas/motor med bättre mellanregister som följd. Och Euro5-godkänd (skälet till förändringen misstänker jag). Jag har inte kört "gamla 765 rs" mot nya 765 rs back to back eller ens samma säsong, så jag kan inte uttala mig om hur skillnaderna upplevs, men det förbättrade mellanregistret sägs göra hojen ännu trevligare än den tidigare var. Kolla youtube, finns många filmer som beskriver vad som är nytt med nya ST3 RS.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top