Triumph Street Triple-tråden

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag försöker peta i lite petroleiumbaserat vaselin i kontakter när jag tagit isär. För 20 år sedan hade Hinckarna det i alla kontakter. Efter ett antal år var det borta.
Nu behöver det inte vara anledningen till ditt glappfel men oxidation i kontakter brukar kunna komma med åldern...
Har du en kabel som är av inne i isoleringen blir det inte lika roligt...:(
Men det regnade ganska mycket hos mig så det kan mycket väl vara fukt som leder över.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag försöker peta i lite petroleiumbaserat vaselin i kontakter när jag tagit isär. För 20 år sedan hade Hinckarna det i alla kontakter. Efter ett antal år var det borta.
Nu behöver det inte vara anledningen till ditt glappfel men oxidation i kontakter brukar kunna komma med åldern...
Har du en kabel som är av inne i isoleringen blir det inte lika roligt...:(
Men det regnade ganska mycket hos mig så det kan mycket väl vara fukt som leder över.

De flesta kontakterna på min Street Triple av 2018 års modell är fullproppade med vaselin har jag sett när jag rotat runt lite. De tillbehör jag köpt som ska kopplas in har också haft kontaktstycken fullsmetade med vaselin. Så det verkar variera lite isåfall?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De flesta kontakterna på min Street Triple av 2018 års modell är fullproppade med vaselin har jag sett när jag rotat runt lite. De tillbehör jag köpt som ska kopplas in har också haft kontaktstycken fullsmetade med vaselin. Så det verkar variera lite isåfall?

Jag var kanske otydlig, den som köptes ny för 20 år sedan hade alla kontakter fyllda med vaselin men efter några år så var det torrt. Så om några år är dina kontakter kanske torra också...
Vår Street Triple R 2009 var mer än 5 år när den kom in i garaget...

Även om din är ihopsatt i Thailand så har Triumph inte snålat där. :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag var kanske otydlig, den som köptes ny för 20 år sedan hade alla kontakter fyllda med vaselin men efter några år så var det torrt. Så om några år är dina kontakter kanske torra också...
Vår Street Triple R 2009 var mer än 5 år när den kom in i garaget...

Även om din är ihopsatt i Thailand så har Triumph inte snålat där. :)

Aha då är jag med :krama
 

argusc

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2019
Ort
Solna
Hoj
Triumph Street Triple R 2009
Tack för att ni delade era erfarenheter! Ska definitivt se till att smeta ner kontakterna när jag dyker ner o rotar i hojen.
 

argusc

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2019
Ort
Solna
Hoj
Triumph Street Triple R 2009
Glöm inte att det ska vara petroleumbaserat, inte vattenbaserat, vaselin. Du vill hålla borta, inte tillföra vatten...

Gjorde ett försök att komma tillrätta med att min hoj inte verkar gilla regn allt för mycket.

Tog de råd jag fått här i tråden och satsade på att ta mig ner under bensintanken och luftboxen för att komma åt kontakten till kabelbunten som leder ut till tändlåset, för det var där det verkade vara glappigt när det blev blött/fuktigt efter mycket körande i regn.

Att ta sig in gick relativt smärtfritt. Först av med bensintanken, skruva upp luftboxen, passade på att se över luftfiltret och filtret till vevhusventilationen (där stod en pöl med gegg i botten på vevhusventilationsfiltret så det rensade jag ut), och sen av med munstyckena till gasspjällen och var noga med att köra ner små engångs torktrasor för att inget skulle falla ner i.

20201011_142912.jpg

20201011_145435.jpg


Tog mig till slut ner under luftboxen och kunde äntligen komma åt att både se och ordentligt reda ut varför det strulat för mig tidigare. Det verkade som om kontakten till tändlåset inte riktigt varit ihoptryckt ordentligt, plus att någon tidigare ägare/verkstad verkar våldat med den så där var en tunn spricka i plasten på ett ställe där fukt kan ha krupit in. Smetade ner hela kontaktdonet med riktligt med rent petroleumvaselin i hopp om att det aldrig ska behöva hända igen att jag blir stående bara för det regnar lite (eller mycket).

20201011_145620.jpg

20201011_150519.jpg


När jag ändå var nere under luftboxen passade jag på att justera gasvajern så det inte längre är så mycket spel innan den öppnar spjällen.

Skruvade ihop alla delar noga och efter bensintanken åter var på plats och batteriet kopplats in igen gjorde jag ett försök att starta. Allt gick fint och den startade direkt. Tänkte fira med en liten tur i det fina soliga vädret men efter jag kom ut ur bostadsområdets 30 km/h och drog lite i gasen så gick inte gasreglaget tillbaka som det ska... Motorn gick orent som tusan och varvade upp utav h*vete. Fick i stort sett rulla hem hojen.

Tog isär allt igen och insåg snabbt mitt misstag när jag kom in i luftboxen igen... Jag hade glömt kvar trasorna i luftintagen, och en av dem hade snott sig runt spjället så det inte stängde sig helt. Nåja, det var ju lätt fixat i alla fall. :pangihuve. Nu går hojen som den ska och allt är frid och fröjd.

20201011_164318.jpg


Då återstår bara att invänta en ny vecka med ösregn för att se om det får avsedd effekt!
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Så typiskt. Man försöker göra allt bra igen men så missar man något...
Hoppas det löser sig!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gott att du, högst troligt, hittade anledningen till dina problem, både det första och det du själv fixade! :tummenupp
Och så har du lärt dig att dubbelkolla innan du plockar ihop! :tummenupp

Erfarenhet är summan av begångna misstag, jag är väldigt erfaren! :tungan
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Nu blev det ett Arrow slip-on till min RX, äntligen! Köpte av trevlig kille här på SH.

Ang mapping vid byte av slipon, är det bara att byta och köra till närmaste Triumph-verkstad för att koppla in och byta mapping?
5min jobb för X-kr?
Ska kolla om Boman i Anderstorp skulle kunna lösa det...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nu blev det ett Arrow slip-on till min RX, äntligen! Köpte av trevlig kille här på SH.

Ang mapping vid byte av slipon, är det bara att byta och köra till närmaste Triumph-verkstad för att koppla in och byta mapping?
5min jobb för X-kr?
Ska kolla om Boman i Anderstorp skulle kunna lösa det...

Så var det med min -13 iaf. Jag monterade sliponet, sen körde jag till Triumph Center och fick nya mappen inladdad.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Så var det med min -13 iaf. Jag monterade sliponet, sen körde jag till Triumph Center och fick nya mappen inladdad.

Ah tack, då ska jag boka in det i vår. Hade du en insats i ditt rör eller gick det att ta bort? Försökt googla lite på det, verkar som att det finns en dB-killer monterad från fabrik. Ska kika imorgon hur mitt ser ut, hann inte kolla så mkt och nu är den i garaget en bit bort.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ah tack, då ska jag boka in det i vår. Hade du en insats i ditt rör eller gick det att ta bort? Försökt googla lite på det, verkar som att det finns en dB-killer monterad från fabrik. Ska kika imorgon hur mitt ser ut, hann inte kolla så mkt och nu är den i garaget en bit bort.

Japp det ska finnas en db-killer till den pipan. Om den sitter kvar orörd så är det en torx med en svetsloppa som fäster den.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Gjorde mappen någon skillnad?
Hade SC Project på min gamla 675R-13 utan att mappa om o tyckte att den gick bra

Det minns jag inte måste jag säga, det är ju sju år sedan nu. Men antagligen ingen dunderskillnad, då borde jag kommit ihåg. :)
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Gjorde mappen någon skillnad?
Hade SC Project på min gamla 675R-13 utan att mappa om o tyckte att den gick bra

Det pratas hit och dit om mappningen är nödvändig eller ej, men kostar den en femhunka så kan det kanske vara värt att koppla in en kabel, knappra på en dator och få kunden att tro att under har skett ;)

PS, db-killer fanns inte med, slapp ta bort den då :yoparty
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Det pratas hit och dit om mappningen är nödvändig eller ej, men kostar den en femhunka så kan det kanske vara värt att koppla in en kabel, knappra på en dator och få kunden att tro att under har skett ;)

PS, db-killer fanns inte med, slapp ta bort den då :yoparty

Tänker ofta att nu ska jag inte lägga mer pengar på nåt onödigt till hojen, istället lägga dem på att köra, bandagar eller annan upplevelse med hoj. Men ändå kan jag inte låta bli ibland :dummer, gör väl det för att jag kan o har råd :tummenupp
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Tänker ofta att nu ska jag inte lägga mer pengar på nåt onödigt till hojen, istället lägga dem på att köra, bandagar eller annan upplevelse med hoj. Men ändå kan jag inte låta bli ibland :dummer, gör väl det för att jag kan o har råd :tummenupp

Sån är jag med, men en ny pipa förhöjer känslan på tripplen! Jag är som sagt likadan egentligen, lägger hellre pengar på ett extra däckbyte än massa extra utrustning eller neon-ljus under hojen hehe
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hallå boys. Har en sten i slip-on:et.

Bytte ut original backspeglar på min Street R -09 till bar-end-speglar. All well and good, men vad är det för skruv jag pluggar i i originalhålen på styret där de gamla speglarna satt???

Det är "typ" M10, men ändå inte. Har provat en vanlig M10 med 1,5mm språng mellan gängorna. Funkar inte. Köpte M10 "fingängad" (1mm språng?) och det funkar inte.

Tog med originalspeglarna till min lokala skruv-dealer och provad muttrar av storlek tum 7/8 tror jag, funkar inte. Dafuq???

Vad är det för skruvar jag behöver, och vart hittar jag dem? Nere hos Triumph vet de inte.:crash


20201107_114306.jpg

2.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top