Triumph Street Triple-tråden

Åldern är nog skillnaden. Jag ligger också på 12 hos Bilsport, är 38 (snart 39). Svedea är billigare för mig.

Jag är 45 och betalar under 5 per år hos Svedea medan Bilsport & MC vill ha över 7. Jag kollade förresten runt lite för ett tag sedan och något bolag, IF tror jag att det var, ville ha nästan 4000 i månaden för en helförsäkring. Det är dyrt.
 
sɐəɹpuɐ;5981655 skrev:
Jag är 45 och betalar under 5 per år hos Svedea medan Bilsport & MC vill ha över 7. Jag kollade förresten runt lite för ett tag sedan och något bolag, IF tror jag att det var, ville ha nästan 4000 i månaden för en helförsäkring. Det är dyrt.

Blir det bästa med att bli 40 nästa år :fyllisar
 
sɐəɹpuɐ;5981655 skrev:
Jag är 45 och betalar under 5 per år hos Svedea medan Bilsport & MC vill ha över 7. Jag kollade förresten runt lite för ett tag sedan och något bolag, IF tror jag att det var, ville ha nästan 4000 i månaden för en helförsäkring. Det är dyrt.

Men fasen vad märkligt. Känns väldigt slumpartat med detta. IF har jag för mig ville ha närmare 20 000 kr/år för mig och när jag kollar Svedea nu så vill de ha ca 8000 kr. Jag får det inte riktigt att gå ihop?

Mina kriterier är:
STT 2009
40 år
Inlåst flerbilsgarage
Sthlm
Ensam förare och alltid hjälm och ställ.
SMC

Vad är det som gör att Svedea är dyrare för mig än för Andreas i Uppsala med en nyare hoj? :va
 
Men fasen vad märkligt. Känns väldigt slumpartat med detta. IF har jag för mig ville ha närmare 20 000 kr/år för mig och när jag kollar Svedea nu så vill de ha ca 8000 kr. Jag får det inte riktigt att gå ihop?

Mina kriterier är:
STT 2009
40 år
Inlåst flerbilsgarage
Sthlm
Ensam förare och alltid hjälm och ställ.
SMC

Vad är det som gör att Svedea är dyrare för mig än för Andreas i Uppsala med en nyare hoj? :va

Premien sänktes fr.o.m. -13 årsmodell då immobilizer samt abs infördes.
 
Det där är konstigt att inte vilja, att utföra garantiåtgärder är en jättebra affär för verkstaden. Tillverkaren ersätter ju fullt ut för timmar och material och de får en nöjd och glad kund som fått jobb gjort "gratis".

Vart har du fått att det är en "jättebra" affär? Det är ingen "jättebra" affär alls för handlaren, snarare dålig i jämförelse vad dom tjänar på att göra en vanlig service istället för garantijobb. Tillverkaren ger inte i närheten av normala timpengen som handlaren tar av oss kunder. Bara att knalla in till din lokala handlare och fråga så får du se.
 
Vart har du fått att det är en "jättebra" affär? Det är ingen "jättebra" affär alls för handlaren, snarare dålig i jämförelse vad dom tjänar på att göra en vanlig service istället för garantijobb. Tillverkaren ger inte i närheten av normala timpengen som handlaren tar av oss kunder. Bara att knalla in till din lokala handlare och fråga så får du se.

Även om de bara får kostnadstäckning på garantijobb är det en dålig idé att förklara för sina kunder, befintliga och framtida, att man inte är intresserad av dem.
 
Vart har du fått att det är en "jättebra" affär? Det är ingen "jättebra" affär alls för handlaren, snarare dålig i jämförelse vad dom tjänar på att göra en vanlig service istället för garantijobb. Tillverkaren ger inte i närheten av normala timpengen som handlaren tar av oss kunder. Bara att knalla in till din lokala handlare och fråga så får du se.

När handlarna idag klagar över fallande intäkter och vikande försäljning, så måste det ju vara bättre att ha verkstaden bokad med betalt arbete än tomt väntandes på någon? Plus att det handlar om goodwill.

För övrigt har jag aldrig hört en handlare klaga över ett garantijobb är dåligt betalda. Sen kan det mycket väl vara så.
 
Någon som använder tankväska till sin Street Triple? Jag funderar på en ganska stor väska, 15 till 20 liter, där jag kan få plats med visir, systemkamera, en tunn tröja, solglasögon, extrahandskar och annat som jag gärna har med och tillgängligt också på kortare turer. Dessutom vill jag använda den för lättare packning som räcker en helg när jag är ute och kör med något av barnen. Med passagerare fungerar ju inte Kriega US-20 eller ryggsäck.

Jag är nog nere på två kandidater tror jag. Givi har också fina väskor men jag kan inte förlika mig med utseendet på deras tankring på min vita motorcykel.

Den första är Bags Connection City. Fördelen med den är att den är lätt att plocka bort eftersom den har tankring. Nackdelen är tankringen som sitter där hela tiden. Dessutom hamnar den ganska långt bak på tanken och kan vara i vägen när man vill luta sig framåt.
mpm_9be3a9a9202d27d164c453dedeb72bb3_300_400_ffffff_75.jpg


Den andra är Triumphs egen Sport Tank Bag som inte verkar finnas att köpa i Sverige, men den går i alla fall att beställa. Nackdelen med den är att den kräver remmar över tanken, men samtidigt passar den bra på motorcykeln och jag slipper tankring när jag inte använder den.
3758.jpg


Någon som testat någon av dem på en Street Triple, eller har någon annan bra tankväska att rekommendera?
 
Jag köpte en tankväska på Biltema förra säsongen som jag använde vid ett par långturer. Tycket att den fungerade ypperligt! Om jag inte minns fel är den expanderbar upp till 20l.
 
Jag köpte en tankväska på Biltema förra säsongen som jag använde vid ett par långturer. Tycket att den fungerade ypperligt! Om jag inte minns fel är den expanderbar upp till 20l.

Den är ju förstås ett helt annat och bättre prisläge. Jag kommer inte att använda den dagligen så det verkar vettigt att testa med en billigare och skönt att slippa permanent monterade fästen. Inga problem med att den repar tanken?
 
Hämtat hem min knarr från Ackes, ABS-enheten bytt och uppdaterad mjukvara. Tickandet från motorn var som misstänkt helt normalt, men skönt att ha det bekräftat från en som verkligen vet.

Nu vill jag ha sol, eller åtminstone uppehållsväder!
 
Last edited:
Min abs styrenhet skall också bytas. Dom skulle beställa hem en så skulle dom höra av sig för tid bokning. Men vad är det för fel på styrenheterna?
 
Hämtat hem min knarr från Ackes, ABS-enheten bytt och uppdaterad mjukvara. Tickandet från motorn var som misstänkt helt normalt, men skönt att ha det bekräftat från en som verkligen vet.

Nu vill jag ha sol, eller åtminstone uppehållsväder!
En Triumph är ingen Triumph förrän den har varit inne på verkstaden några gånger :hihi
 
sɐəɹpuɐ;5984467 skrev:
Den är ju förstås ett helt annat och bättre prisläge. Jag kommer inte att använda den dagligen så det verkar vettigt att testa med en billigare och skönt att slippa permanent monterade fästen. Inga problem med att den repar tanken?

Jag tycker den käns enormt prisvärd. Det är dessutom med spännande som man kan koppla på för att få ryggsäck om jag inte minns fel.

Well, det är ju magnetfästen och precis som alla sånna blir det repor om du inte drar av dem med handen innan för att försäkra dig om att det inte hamnar något emellan som repar.. Själva magneterna är väl inbäddade och repar inte i sig.
 
En Triumph är ingen Triumph förrän den har varit inne på verkstaden några gånger :hihi

Skit, då är min Triumph inte en Triumph då...:( Och ändå har den bara gått 15 000 mil... Kan det bero på att den inte varit inne på verkstad utan tagits hand om av en intresserad ägare? :va Fast det är inte en Street Triple men det står Triumph på plasttanken...:confused:
Blir våran Street Triple en Triumph om vi ser till att den kommer in på verkstad? :va Man vill ju gärna ha en riktig Triumph...:tungan

Skönt att veta att det finns kunskap att ta del av här på Sporthoj! :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top