Triumph Street Triple-tråden

Vilket slipon ska man ha för att klara ljudkraven på bana ?
Antar att de finns en del folk som kör med slipon här.
 
Vilket slipon ska man ha för att klara ljudkraven på bana ?
Antar att de finns en del folk som kör med slipon här.
Jag körde på "arlanda test track" här om dagen och där hade varken jag med mina arrow slipons problem o inte heller en annan kille som hade vad som såg ut som arrow 3/1 systemet.
Jag tror arlanda har lägre bullergränser än sveriges "riktiga" banor

Edit: Dock ska jag väl säga att jag inte låg på maxvarv på rakan utan kanske max runt 12000 varv om jag minns rätt. Om man krämar på och tokvarvar kanske man kan få problem.
 
Last edited:
Jag körde på "arlanda test track" här om dagen och där hade varken jag med mina arrow slipons problem o inte heller en annan kille som hade vad som såg ut som arrow 3/1 systemet.
Jag tror arlanda har lägre bullergränser än sveriges "riktiga" banor

Edit: Dock ska jag väl säga att jag inte låg på maxvarv på rakan utan kanske max runt 12000 varv om jag minns rätt. Om man krämar på och tokvarvar kanske man kan få problem.

Det är lustigt det där me ljudet... Körde med min R6 banhoj på knutstorp den 15 april nu i år med kolfiberslipon. Hade inga problem med ljudet förrän näst sista "heatet" då jag fick svartflagg. Frågan är om man krämade ur mer i slutet av dagen eller om det åter igen var väder å vind som spelade roll. Slipon på STR är ju snabbt att byta, så om du/ni tar hojen på släp dit kan d ju vara all idé att ha med original, tar ju ca 5 min att byta med rätt verktyg. Ska du köra med hojen till bana så hade jag bytt hemma, så tråkigt att chansa om man sen inte får köra nåt.
 
Som medarrangör av bandagar/kursdagar vill jag också påminna om att vi har världen emot oss. Miljökraven (ljudnivå) från kommunerna blir hårdare och hårdare varje år (ja, banan fanns innan grannarna flyttade dit osv...det spelar ingen/liten roll). Väsnas vi onödigt mycket på banorna får vi bara ännu striktare förhållningsregler. Att arrangörer och banägare är hårda med att efterfölja miljökraven är bara för att verksamheten skall få fortsätta även nästa säsong och nästa...

Det finns "bullerdagar" på vissa banor, och andra banor som inte har några dB-krav / banägare som bryr sig. Men där vi/ni vet att ljudet är problem, kom ihåg att det har större konsekvenser än enbart en svartflagg i långa loppet...

Litegrann som att dra förbi kameraskåp i 180...det är som att be om regplåt fram och ägaransvar...

Så vad försöker jag säga: Rätt ljud och rätt fart...på rätt ställe :)
 
db-killers

apropå buller och bång. Hur får jag ur db-killers ur mina arrowburkar? Låsringen är inga problem, men den lilla metallbiten som hindrar mig från att dra ur dem.. tips på verktyg? :rolleyes:
 
apropå buller och bång. Hur får jag ur db-killers ur mina arrowburkar? Låsringen är inga problem, men den lilla metallbiten som hindrar mig från att dra ur dem.. tips på verktyg? :rolleyes:

Skruv mejsel och en hammare och knacka till lite lätt uppifrån. Kan hända att du får en liten repa men det gör inget. sotar ändå igen där.
 
apropå buller och bång. Hur får jag ur db-killers ur mina arrowburkar? Låsringen är inga problem, men den lilla metallbiten som hindrar mig från att dra ur dem.. tips på verktyg? :rolleyes:

Dremel och lite kapskiva för att kapa den lilla punktsvetsade metallbiten på längden, därefter bara peta lite försiktigt med en mejsel, inga repor... ;)
 
Vad sitter det för originaldäck på en Street triple R -10? Säljaren säger att det sitter Dunlop sportmax. Är det sportsmart då eller roadsmart?

\Masonit
 
Vad sitter det för originaldäck på en Street triple R -10? Säljaren säger att det sitter Dunlop sportmax. Är det sportsmart då eller roadsmart?

\Masonit


Det är dunlop sportmax Qualifier...

edit: vet inte om det är detta som sitter på -10, men på min -09 satt det qualifiers fram och bak.
och deras fulla namn är sportmax qualifier

sportsmart är som jag har fattat det ett helt nytt däck från dunlop (som för övrigt ska testas inom kort)
 
Växelindikatorn?

Tjena kollektivet....

Min växelindikator börjar visa lite fel ibland, när 1:an är i pendlar den som oftast mellan 2 och 1. Samma sak på 3:an fast pendlingen då självklart mellan 3 och 4.

Ev. justerpunkt efterfrågas.

// Jimmy
 
Och 0-200 km/h på 12.5 till 14 s (beroende på vem man frågar).
Er-6:an jag hade tidigare gjorde motsvarande på runt 25 s.
 
Kan meddela att den funkar ju hyfsat som touringhoj oxå :P
Körde upp till Oslo från Kristianstad i lördags, och det har varit kanon att pendla med till jobbet här inom Oslos gränser. Tom hunnit med en lite tur upp till Holmenkollen. Dock bävar jag för hemfärden på söndag då det är lovat regn i princip hela vägen (ca 55mil). Förvisso kan man i slutändan inte bli anklagad för att vara en sunshine rider åtminstone :tummenupp
 
Ny Triple

Nu har jag också äntligen införskaffat mig en Triple! (Gul)
Vart en vanlig då jag inte kunde motstå det bra priset jag fick..

Samt att jag har inte kortet än så ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top