Triumph Street Triple-tråden

Hej på er!
Nybliven ägare av en STT 2014. Det är en fröjd att läsa igenom tråden och lära sig ett och annat. Har en fundering: Köpte min helt ny, och handlaren sa att jag inte alls behöver köra in den på nåt särskilt sätt. Motorn är redan förberedd för att leverera direkt. Enligt honom. Däremot tyckte han att jag ska va noggrann med växlingarna. Alltså inte direkt crossväxla.
Läser här att vissa fått rådet att inte varva mer än 6000 varv ca. Jag är dagligen uppe på över 10000 varv. Har bara kört drygt 40 mil. Så, hur ska jag tänka?
Fridens!
 
Hej på er!
Nybliven ägare av en STT 2014. Det är en fröjd att läsa igenom tråden och lära sig ett och annat. Har en fundering: Köpte min helt ny, och handlaren sa att jag inte alls behöver köra in den på nåt särskilt sätt. Motorn är redan förberedd för att leverera direkt. Enligt honom. Däremot tyckte han att jag ska va noggrann med växlingarna. Alltså inte direkt crossväxla.
Läser här att vissa fått rådet att inte varva mer än 6000 varv ca. Jag är dagligen uppe på över 10000 varv. Har bara kört drygt 40 mil. Så, hur ska jag tänka?
Fridens!

Var/är i samma situation som dig, köpte ny. I skrivande stund har jag 95 mil. När jag hämtade ut den fanns det en klisterlapp precis ovanför tanklocket, med instruktioner om inkörning - eller mer specifikt vilka varv-begränsningar som gäller upp till 160 mil. Upp till 48 mil gällde 6000 varv, 48-96 mil 7000 varv osv.

Kan inte tänka mig att den är ditsatt av återförsäljare, utan satt med från fabrik. Min återförsäljare (Johans MC) påtalade iaf denna lapp och övrigt gällande inkörning, som även står i boken - variera varvtal, växla mycket osv. Jag har försökt följa denna klisterlapps instruktioner, även om det är grymt frustrerande när man känner hur mycket mer den har att ge :)
 
Jag är av naturen otålig, och har ruskigt svårt för instruktionsböcker, och gick på vad handlaren sa när jag frågade om just detta. Den där klisterlappen tog jag bort direkt. Jag får helt enkelt skylla mig själv. Ska läsa boken och förmodligen varva lite snällare framöver. Men satan vad svårt det kommer bli när jag vant mig vid det där underbara draget mellan typ 6000-10000 varv. Tack för instruktionerna!
 
Jag är av naturen otålig, och har ruskigt svårt för instruktionsböcker, och gick på vad handlaren sa när jag frågade om just detta. Den där klisterlappen tog jag bort direkt. Jag får helt enkelt skylla mig själv. Ska läsa boken och förmodligen varva lite snällare framöver. Men satan vad svårt det kommer bli när jag vant mig vid det där underbara draget mellan typ 6000-10000 varv. Tack för instruktionerna!

Min gick som demo de första 77 milen. 7 av dem kördes av mig och jag körde på ordentligt. Jag tror att håller man sig från att studsa på varvstoppet så är det nog inga problem. Det tvistas om ändå huruvida man ska köra in en motor hårt eller mjukt, så det är svårt att avgöra vem som har rätt. Sedan är väl de flesta serieproduktionsmotorer uppstartade och "inkörda" redan från fabrik.

Oavsett så har du ju garanti i två år. Jag tror du kan köra på och ha skoj som vanligt utan problem.
 
Då va man ägare till en 2010 års modell street triple med 1600 mil på mätarn.
Behöver byta olja och filter på den, rekommendationer?
 
Då va man ägare till en 2010 års modell street triple med 1600 mil på mätarn.
Behöver byta olja och filter på den, rekommendationer?
Rekommendation och rekomendation... :tungan
Senast jag bytte så köpte jag ett Biltemafilter och sen köpte jag SBK moto racing oil då jag kan få tag på den oljan till ett bra pris.

Annars är väl Castrol Power 1 Racing en populär olja.

P.S.
Grattis till en bra och mycket rolig hoj :D
D.S.
 
Last edited:
Handlaren sa just att de är "inkörda" från fabrik, och jag funderade oxå på alla dessa demohojar som säljs när de rullar runt 50-100 mil. De är ju knappast mjukt och försiktigt inkörda. Handlaren sa oxå att han fått in en del på första service som liksom inte var rejält utblåsta, utan liksom kloggat igen. Jag kan absolut ingenting om motorer, men tyckte det lät lite troligt.
Så, jag gör väl ett mellanting framöver och vågar gasa på ibland, men undviker att pressa onödigt hårt.
 
Vilket försäkringsbolag kör ni med?
Kollat på någera olika och får väldigt varierande priser, bäst va Svedea men ändå dyrt tycker jag, är 27 år och bor i mindre ort och har garage.
 
Vilket försäkringsbolag kör ni med?
Kollat på någera olika och får väldigt varierande priser, bäst va Svedea men ändå dyrt tycker jag, är 27 år och bor i mindre ort och har garage.


Svedea tror jag är absolut billigast, ialla fall om man är 30+! Jag pröjsade 9600 i Sunbyberg och nu när jag bor utanför Uppsala så ligger den på 4000! :yoparty

Kolla Svedea, de brukar ha bra premie!! :banana
 
Jag kör med Bilsport & MC.
Hade Svedea innan, men man får inte köra bana för dem längre. Var så illa tvungen att byta.

30+ försäkring, Centrala Gbg, 11XXX:-
Inte så blodigt med tanke på full täckning på bana :)

Edit: Ett plus till är Autogiro månadsvis, lättare att lura sig själv att det är billigt än när det kommer kvartalsvis!
 
Jag kör med Bilsport & MC.
Hade Svedea innan, men man får inte köra bana för dem längre. Var så illa tvungen att byta.

30+ försäkring, Centrala Gbg, 11XXX:-
Inte så blodigt med tanke på full täckning på bana :)

Edit: Ett plus till är Autogiro månadsvis, lättare att lura sig själv att det är billigt än när det kommer kvartalsvis!

Det är väl en sanning med modifikation att man inte får köra bana för Svedea, det gäller ju trots allt inte all bankörning, utan de två snabbaste fartgrupperna med SMC som arrangör. Så det kanske är ett problem för dig, men inte nödvändigtvis för alla. Kör man som jag, dessutom med andra aktörer än SMC som arrangör så spelar det ju ändå ingen roll.
 
Tänkte testa köra lite bana, men känner att fästet på tanken inte kommer hålla då vad säger ni snakeskin eller stomp grip?
 
Snakeskin = Mindre grepp men snällare mot skinnstället.
Stompgrip = Mer grepp men sliter också mer på skinnstället.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top