Triumph Street Triple-tråden

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
image.jpg

Gick alldeles utmärkt att skruva fast styrändsspegeln med den befintliga skruven från original styränden :tummenupp

Angående den snurrande bakdämpen så lyfte jag bara på tanken och spände skruven lite.
 

Nickenordmark

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Triumph Street Triple 2014
Hej på er!
Nybliven ägare av en STT 2014. Det är en fröjd att läsa igenom tråden och lära sig ett och annat. Har en fundering: Köpte min helt ny, och handlaren sa att jag inte alls behöver köra in den på nåt särskilt sätt. Motorn är redan förberedd för att leverera direkt. Enligt honom. Däremot tyckte han att jag ska va noggrann med växlingarna. Alltså inte direkt crossväxla.
Läser här att vissa fått rådet att inte varva mer än 6000 varv ca. Jag är dagligen uppe på över 10000 varv. Har bara kört drygt 40 mil. Så, hur ska jag tänka?
Fridens!
 

Dunkaa

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triple R -14
Hej på er!
Nybliven ägare av en STT 2014. Det är en fröjd att läsa igenom tråden och lära sig ett och annat. Har en fundering: Köpte min helt ny, och handlaren sa att jag inte alls behöver köra in den på nåt särskilt sätt. Motorn är redan förberedd för att leverera direkt. Enligt honom. Däremot tyckte han att jag ska va noggrann med växlingarna. Alltså inte direkt crossväxla.
Läser här att vissa fått rådet att inte varva mer än 6000 varv ca. Jag är dagligen uppe på över 10000 varv. Har bara kört drygt 40 mil. Så, hur ska jag tänka?
Fridens!

Var/är i samma situation som dig, köpte ny. I skrivande stund har jag 95 mil. När jag hämtade ut den fanns det en klisterlapp precis ovanför tanklocket, med instruktioner om inkörning - eller mer specifikt vilka varv-begränsningar som gäller upp till 160 mil. Upp till 48 mil gällde 6000 varv, 48-96 mil 7000 varv osv.

Kan inte tänka mig att den är ditsatt av återförsäljare, utan satt med från fabrik. Min återförsäljare (Johans MC) påtalade iaf denna lapp och övrigt gällande inkörning, som även står i boken - variera varvtal, växla mycket osv. Jag har försökt följa denna klisterlapps instruktioner, även om det är grymt frustrerande när man känner hur mycket mer den har att ge :)
 

Nickenordmark

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Triumph Street Triple 2014
Jag är av naturen otålig, och har ruskigt svårt för instruktionsböcker, och gick på vad handlaren sa när jag frågade om just detta. Den där klisterlappen tog jag bort direkt. Jag får helt enkelt skylla mig själv. Ska läsa boken och förmodligen varva lite snällare framöver. Men satan vad svårt det kommer bli när jag vant mig vid det där underbara draget mellan typ 6000-10000 varv. Tack för instruktionerna!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag är av naturen otålig, och har ruskigt svårt för instruktionsböcker, och gick på vad handlaren sa när jag frågade om just detta. Den där klisterlappen tog jag bort direkt. Jag får helt enkelt skylla mig själv. Ska läsa boken och förmodligen varva lite snällare framöver. Men satan vad svårt det kommer bli när jag vant mig vid det där underbara draget mellan typ 6000-10000 varv. Tack för instruktionerna!

Min gick som demo de första 77 milen. 7 av dem kördes av mig och jag körde på ordentligt. Jag tror att håller man sig från att studsa på varvstoppet så är det nog inga problem. Det tvistas om ändå huruvida man ska köra in en motor hårt eller mjukt, så det är svårt att avgöra vem som har rätt. Sedan är väl de flesta serieproduktionsmotorer uppstartade och "inkörda" redan från fabrik.

Oavsett så har du ju garanti i två år. Jag tror du kan köra på och ha skoj som vanligt utan problem.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Då va man ägare till en 2010 års modell street triple med 1600 mil på mätarn.
Behöver byta olja och filter på den, rekommendationer?
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Då va man ägare till en 2010 års modell street triple med 1600 mil på mätarn.
Behöver byta olja och filter på den, rekommendationer?
Rekommendation och rekomendation... :tungan
Senast jag bytte så köpte jag ett Biltemafilter och sen köpte jag SBK moto racing oil då jag kan få tag på den oljan till ett bra pris.

Annars är väl Castrol Power 1 Racing en populär olja.

P.S.
Grattis till en bra och mycket rolig hoj :D
D.S.
 
Last edited:

Nickenordmark

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Triumph Street Triple 2014
Handlaren sa just att de är "inkörda" från fabrik, och jag funderade oxå på alla dessa demohojar som säljs när de rullar runt 50-100 mil. De är ju knappast mjukt och försiktigt inkörda. Handlaren sa oxå att han fått in en del på första service som liksom inte var rejält utblåsta, utan liksom kloggat igen. Jag kan absolut ingenting om motorer, men tyckte det lät lite troligt.
Så, jag gör väl ett mellanting framöver och vågar gasa på ibland, men undviker att pressa onödigt hårt.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Vilket försäkringsbolag kör ni med?
Kollat på någera olika och får väldigt varierande priser, bäst va Svedea men ändå dyrt tycker jag, är 27 år och bor i mindre ort och har garage.
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Vilket försäkringsbolag kör ni med?
Kollat på någera olika och får väldigt varierande priser, bäst va Svedea men ändå dyrt tycker jag, är 27 år och bor i mindre ort och har garage.


Svedea tror jag är absolut billigast, ialla fall om man är 30+! Jag pröjsade 9600 i Sunbyberg och nu när jag bor utanför Uppsala så ligger den på 4000! :yoparty

Kolla Svedea, de brukar ha bra premie!! :banana
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Jag kör med Bilsport & MC.
Hade Svedea innan, men man får inte köra bana för dem längre. Var så illa tvungen att byta.

30+ försäkring, Centrala Gbg, 11XXX:-
Inte så blodigt med tanke på full täckning på bana :)

Edit: Ett plus till är Autogiro månadsvis, lättare att lura sig själv att det är billigt än när det kommer kvartalsvis!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top