Triumph Street Triple-tråden

Str3 är en från start rätt bekymmersfri modell, det mesta i motor och elektronik kommer ju från Daytona.

R-modellen har fått Daytonans dämpare, gafflar och bromsar, kör Du aktivt eller bana är R ett bra val.

En mycket rolig hoj, helt enkelt:)
 
en fråga jag har gått och funderat på idag. Jag köpte min triple-r för mindre än en månad sedan, när jag köpte den begagnad så sa återförsäljaren att jag ska lämna in den på service om ca:1000mil. när jag kollar i serviceboken så var sista servicen 2011-05-04 då hade den gått 6135km nu har det snart gått ett år sen förra servicen och den har nu gått ca: 1130mil.Enligt service boken är det 1000mil eller 1 år . hur gör jag nu ? skall den gå in på service nästa månad eller skall jag göra 1000mil från förra servicen? om den nu skall in på service nästa månad , kan jag kräva att dom skall betala den eller hur funkar allt detta egentligen? Tacksam för svar
 
en fråga jag har gått och funderat på idag. Jag köpte min triple-r för mindre än en månad sedan, när jag köpte den begagnad så sa återförsäljaren att jag ska lämna in den på service om ca:1000mil. när jag kollar i serviceboken så var sista servicen 2011-05-04 då hade den gått 6135km nu har det snart gått ett år sen förra servicen och den har nu gått ca: 1130mil.Enligt service boken är det 1000mil eller 1 år . hur gör jag nu ? skall den gå in på service nästa månad eller skall jag göra 1000mil från förra servicen? om den nu skall in på service nästa månad , kan jag kräva att dom skall betala den eller hur funkar allt detta egentligen? Tacksam för svar

Ja som du skriver så är det 1000 mil ELLER ett år som gäller som serviceintervall. Med det så menas att det som inträffar FÖRST ska ligga till grund för service. Har du passerat 1000 mil sedan förra service på mindre än ett år från förra service så ska den alltså servas då, och du "får" 1000 nya mil eller ett år till nästa service... har det däremot gått ett år från förra service och du har kört mindre än 1000 mil så ska den in på service oavsett milen, och du "får" 1000 nya mil och ett år. (Självklart är inte intervallerna exakt superviktiga.. ett par hundra mil för mycket eller ngn månad fel tror jag inte har någon betydelse).

Det är nog svårt att få återförsäljaren att betala servicen. Det talas väl oftast om serviceintervaler endast med mil och visst tycker jag det är riktigt lågt av återförsäljaren att inte ha koll på vad som gäller, men lite plikt ligger nog på dig som köpare att veta detta också innan du köper hojen iom att det står i serviceboken....
 
Last edited:
Tack för svaret det är lite som jag trodde själv, jag påpekade detta utan att läsa jätte noga till försäljaren som är en stor mc försäljare i Göteborg, men han sa nej de är inga problem du kan köra 1000mil till.. blir lite besviken på det mc företaget eftersom jag sa att jag vill ha en hoj som jag bara kan köra iår, samt på mig själv också som var så glad för cykeln och missa det. Skall ringa dom imorgon och se vad dom säger.
 
Då var SMC kinnekulle den 19'e-20'e bokad, har aldrig kört på bana tidigare har höga förväntningar =) någon mer som skall med den helgen?
 
Ja de var med dessa två anledningar jag hade det i åtanke.
Vart fick du tag på ditt? Köpte du nytt ? Iså fall vart, till vilket pris - och från vilken årsmodell?
Eller hitta du ett på nån skrot?

Ett sprillans nytt från Triumph kostar drygt hundralappen så det är lika bra o köpa över disk. Minns inte årsmodell. Tror det är samma på alla 1050:s (även Tigern)
 
Är det nån som vill droppa ett regnummer på en R 2009, eller PM:a mig ett tack?
Vill kolla upp lite försäkringspremier.
 
@Mizuno: Grattis till att ha skådat ljuset! Jag förstår dig, blev själv lyrisk efter en provtur, så lätthanterad och rolig så det är inte sant. Även jag köpte en, var tvungen helt enkelt. :)
 
Last edited:
Varför finns inte street triple med ABS :mad:?
Skulle köpa en på direkten då!
Ursäkta min uppkäftighet för nu ska jag skämta lite med dig och säga: vi som kan bromsa behöver ingen ABS. :krama

(skämtet härrör från min gamle trafiklärare, jag visade upp min Street Triple R när jag precis hade köpt den och fick frågan: Har den ABS? Nä, svarade jag, vi som kan bromsa behöver ingen och syftade på alla hans miljoner lektioner i inbromsningar jag var tvungen att göra.)
 
Last edited:
naken o liten motor

Men då borde ingen naken hoj passa fö motorväg eller ?
Jag är nämligen lite sugen på att köpa en st3:a men ja kör ca 13 mil tur retur till jobbet o då är de motorväg ca 8 mil av dom 13 så frågan är ju då om ja kommer att ångra mitt köp om ja köper en st3:a.
 
Men då borde ingen naken hoj passa fö motorväg eller ?
Jag är nämligen lite sugen på att köpa en st3:a men ja kör ca 13 mil tur retur till jobbet o då är de motorväg ca 8 mil av dom 13 så frågan är ju då om ja kommer att ångra mitt köp om ja köper en st3:a.
Jag körde med min Str3 R på E4:an från Linköping och norrut under flera mil förra året, jag tycker det kändes okej. Låg stabilt och bra, inte vindkänslig direkt heller. Fast jag har bara kört nakna hojar hittills och är väl van med det.
 
Ganska självklart är en hoj med kåpor bättre på motorvägen. Men visst jag har kört flera hundra mil med nakenhojar på motorvägen och jag har ingen nackspärr. Är man tuff, klagar man inte.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top