Triumph Speed Triple-tråden

Kollade premien för mig och det blev 11500 med smc-rabatt och högsta självrisken hos svedea. Mer än dubbelt mot vad jag betalar för tuonon. :/
 
Gå med i SMC så får du rabatt.
Jodå vet det gör 10%till så 7200 ca , har som pimpelgas kollat tuono factory-18 och den har jag pris på 4200:- genom handlare så man skulle gärna fått en recension från nån som har en om hojen för demohojar dräller ju inte av
 
Ok, bare with me..
Jag har en -09 som helt plötsligt glitchar..
Vrider om nyckel och allt är dött..
inte ett liv..
Jag rullar undan hojen och svär en stund och då fungerar den.. startar upp hur lätt som helst.
Men i dag.. är den helt död.. inte ett liv..
Batteriet ligger på 12.78v och av någon sjuk anledning så fungerar tutan?..

Jag har aldrig skruvat hoj tidigare, men plockat lite med bilar och en eller två gamla mopeder..

Är detta en känd åkomma eller är jag körd?
Läste något om elkablaget under tanken? Vet inte hur jag skall börja felsökningen ens.

Har ni några pointers eller tips?
 
Sådärja. Nu kompletterar en svart S3 1200 RS garaget som komplement till min Tiger 1200. TuneECU med Android verkar funka när jag kopplade upp mig, nu inväntas Evotech Tail Tidy och lite annat smått och gott.

Jag väger ca 90 kg och det var kul att se hur pass bra fjädringen är inställd från fabrik. Ikväll gjordes en grundinställning där förarhänget sattes till 30 mm bak, 35 mm fram. Jag fick faktisk lätta på förspänningen fram ca ett varv, bak fick jag öka med 4 varv för att komma ned drygt 10 mm i häng. Returen fram och bak öppnades ett par klick, samtliga justeringar utifrån standardläget. Komp får vara där de är till dess jag kan provköra på någon asfaltslinga.

Försäkringsmässigt är jag tydligen jättegammal, bosatt i urskogen och osexig, under 5.5kkr/år hel/hel kan jag definitivt leva med…

Men vilken nöjesmaskin detta är, kul att äntligen få äga en ?
 
Last edited:
Ok, bare with me..
Jag har en -09 som helt plötsligt glitchar..
Vrider om nyckel och allt är dött..
inte ett liv..
Jag rullar undan hojen och svär en stund och då fungerar den.. startar upp hur lätt som helst.
Men i dag.. är den helt död.. inte ett liv..
Batteriet ligger på 12.78v och av någon sjuk anledning så fungerar tutan?..

Jag har aldrig skruvat hoj tidigare, men plockat lite med bilar och en eller två gamla mopeder..

Är detta en känd åkomma eller är jag körd?
Läste något om elkablaget under tanken? Vet inte hur jag skall börja felsökningen ens.

Har ni några pointers eller tips?
Börja med att mäta spänningen även under uppstart. Faller den under ca 11.7 V kan batteriet vara boven i dramat. Därefter skulle jag kolla värdena från sensorer, t ex stöd, koppling etc. På min gamla Daytona 675 vet jag att startknappen hade ärgat vid ett tillfälle vilket krävde rengöring av kontaktblecken.

Lycka till och rapportera gärna hur det går .)
 
Hej på er.
Någon som vet vad detta kan handla om, får felmeddelandet när jag försöker aktivera QS i menyn.
Speed triple RS-19, hojen är ny och håller på att köras in. gått 30 mil idag.
Tacksam för svar.
//Peter
 

Bifogat

  • Quickshift.PNG
    Quickshift.PNG
    768.5 KB · Visningar: 45
Hej på er.
Någon som vet vad detta kan handla om, får felmeddelandet när jag försöker aktivera QS i menyn.
Speed triple RS-19, hojen är ny och håller på att köras in. gått 30 mil idag.
Tacksam för svar.
//Peter
Hmm, är QS monterad på den då? Jag vet att vissa modeller sålts utan QS som standard om än en RS naturligtvis borde ha den från fabrik. Men lite underligt att den inte var aktiverad när Du hämtade den…

Edit - hittade en test när hojen var ny, tydligen är växelassistenten tillbehör vilket testaren i slutklämmen gav en sur kommentar: https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/speed-triple-1050-rs/2018/
 
Tack Roffe, som av en händelse så fick jag svar från verkstaden. QS är monterad ,men de har glömt att installera mjukvaran. Hur nu det är möjligt. Åtgärdas nästa vecka på första service. Grattis till din nya hoj.
//Peter
 
Har idag kikat på 1200rs men den kanske är i överkant för vad jag vill lägga så därför undrar jag om någon kört både den och 1050rs från 2018? Är den en ok hoj? Vad kommer jag sakna jämfört med nya 2021 1200?
 
Last edited:
Har idag kikat på 1200rs men den kanske är i överkant för vad jag vill lägga så därför undrar jag om någon kört både den och 1050rs från 2018? Är den en ok hoj? Vad kommer jag sakna jämfört med nya 2021 1200?
Hej Mingves!
Kan inte svara för den nya 1200 Speed, jag köpte den gamla modellen för jag tyckte den var snyggare och med tanke på min förmåga och ålder så tycker jag att den jag har går som ett troll. Nyss första service gjord och kan nu "spetta" på rejält.
//Peter
 
Har idag kikat på 1200rs men den kanske är i överkant för vad jag vill lägga så därför undrar jag om någon kört både den och 1050rs från 2018? Är den en ok hoj? Vad kommer jag sakna jämfört med nya 2021 1200?
Hejsan,

Jag valde ju nya modellen och tror att det beror på hur Du tänker använda maskinen. Mina personliga preferenser är sportig körning, för långresor har jag sedan tidigare en Tiger. Den tidigare modellen är jättekul på landsvägen och gör sitt jobb, däremot känns den större och lite sävligare i chassi och motor. På gott och ont.

Den nya är betydligt rappare och med en chassibestyckning som funkar för oss (välväxta) nordbor. Jag fick faktiskt minska något på förspänningen fram för att få rätt häng, bak fick jag spänna på fyra varv. Det hade nog krävts betydligt mer med den tidigare modellen. Sedan är den nya både lättare och starkare, mer som en sporthoj än en traditionell nakenmaskin. Upplevelsen är verkligen att den är smidigare och nättare att hantera.

Någon sa till mig att nya S3 ”upplevs som en Street Triple med alldeles för stor motor”, jag säger inte emot utan tycker nog att det är en klockren referens?

Av Ditt nick drar jag slutsatsen att Du är sextiosjua Peter, med skammens rodnad må jag erkänna att jag är två år äldre. Så det smarta i att köpa nya modellen kan man väl spekulera i, det var ett besök i depån på en bandag i närheten som fick mig att besluta mig för nya speedyn. Och medelåldern i den depån var inte purung, vi verkar vara många som fortfarande tycker att det är roligast när det svänger ?

Så det beror på hur Du tänker använda hojen och vad Du förväntar Dig. Gillar Du bandagar, att köra på kurser eller har en aktiv körstil bör Du i vart fall provköra den nya modellen och jämföra med den äldre. Är det mest körning på gata och lite bus emellanåt som hägrar kan den tidigare vara ett väl så bra val.

Ett klassiskt, inspirerande och häftigt motorljud får Du ju oavsett vilken av maskinerna Du väljer! Lycka till med Ditt val ?
 
Last edited:
Har idag kikat på 1200rs men den kanske är i överkant för vad jag vill lägga så därför undrar jag om någon kört både den och 1050rs från 2018? Är den en ok hoj? Vad kommer jag sakna jämfört med nya 2021 1200?
Den gamla "upplevdes" starkare i botten och mellanregistret. Om den verkligen är så eller bara att den nya går som satan högs upp i registret så den känns tunnare i botten/mellan är svårt att säga.
 
Ok, bare with me..
Jag har en -09 som helt plötsligt glitchar..
Vrider om nyckel och allt är dött..
inte ett liv..
Jag rullar undan hojen och svär en stund och då fungerar den.. startar upp hur lätt som helst.
Men i dag.. är den helt död.. inte ett liv..
Batteriet ligger på 12.78v och av någon sjuk anledning så fungerar tutan?..

Jag har aldrig skruvat hoj tidigare, men plockat lite med bilar och en eller två gamla mopeder..

Är detta en känd åkomma eller är jag körd?
Läste något om elkablaget under tanken? Vet inte hur jag skall börja felsökningen ens.

Har ni några pointers eller tips?

Det låter väldigt likt problemet jag hade med min Street Triple R '09. Den var ibland tvärdöd när man vred om nyckeln, men batteriet mådde bra. I mitt fall berodde det på en glappande kontakt ut till tändlåset. Kontakten sitter under luftboxen på vänster sida på min Street Triple R. Kanske kan det hjälpa dig?

Se bild:

Det är kontakten som ligger precis under ramen uppe till vänster i bild.
20201011_145620.jpg

20201011_150519.jpg
Jag löste det genom att lirka fast den lite grövre kabeln som går ut till tändlåset från kontakten (den är brun i min kontakt) för den hade dragits ut något ur kontakten, och jag smetade in kontakten med vaselin så det inte ska smyga in fukt för problemen var värst för mig när jag kört i regn i längre perioder. Jag har inte haft några problem sen jag fixade detta för drygt ett år sen.

Hoppas du kommer underfund med dina problem!
 
Den gamla "upplevdes" starkare i botten och mellanregistret. Om den verkligen är så eller bara att den nya går som satan högs upp i registret så den känns tunnare i botten/mellan är svårt att säga.
Precis så jag upplevde 1200an
Kändes nästintil död i botten/mellan
men när den väl öppnade sig…. Morrr… ljudet…
Jag är väl inte den bästa att fråga. Hade en 1050 rs 2019 förut, men nu kör jag superduke 1290r 2021 som är helt galen från 3000rpm. Vill dock påstå att 1050 kändes duktigt mycket argare i botten än 1200..
Nya chassit och lådan i 1200 gör det värt att glömma 1050 dock.

Förstår inte varför de skippade styrdämpare igen? Jag kände mig otrygg på 1050 vid hårda accelerationer då antilyft systemet skapade wobbel. Fick sätta den i raceläget och låta framhjulet lyfta istället för säkrare körning.

Kändes exakt likadant med 1200 nu. Varva ur 2an/3an skapar wobbel i street/sport mode. Pga att framhjulet studsar lite med antiwheelie..

sugen på en ändå..
 
Ja, nu har jag destillerat ner mina val till två hojar, antingen så köper jag en begagnad Speed3 1050 eller så blir det att gå tillbaka till en 701 enduro men denna gången sätta på ett rallytorn från Rade garage....som tur är måste jag inte bestämma mig direkt utan kan klura lite för jag har verkligen inte lätt för att få till ett beslut...
 
Köpte min 3e 701 igår, kommer hela tiden tillbaka till att den är den bästa hoj jag har kört/ägt. Var väldigt nära att köpa en Streetfighter V2 men kom till insikt att det är för mycket pengar. Och en 701 med torn blir den utmärkt.
 
Fick du tag i nå reservdelar?
jag letar lite till min Triumph t509 99:a
Tänkte om du har nå tips?
 
Någon RS 1050-ägare som provat clip-ons på sin Speed T?
Jag undrar dels var man kan hitta sådana (52 mm) o dels om de bör vara upphöjda för att inte bli för låga på en sån hoj?
Sen undrar jag förstås om det finns någon passande toppkåpa/racekåpa typ den som finns till 1200:an?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top