Triumph Speed Triple-tråden.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad blir det för batteri? Litium `konvertering eller kör du på standard Yuasa?
Standard Yuasa. Brukar handla från MDS men tack vare Brexit blir det Stockholms Mc-varuhus i Vårby backe. 736 :- är inte för illa tycker jag.
Daytonan håller batteriet bättre än 675:an. Båda hanteras lika även om Daytonan får fler mil.
 

Meliora

Medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
STOCKHOLM
Hoj
S1000r - 18; Speed triple - 16
Upplands Väsby. Det är ju norrland. :(
Hade vart fint om Gabriel öppnade en aukt. verkstad i garaget på Sveavägen ist.
Men du kommer ju få träffa honom i väsby istället :).
Jag är sjukt glad för alla som äger Triumph. Att slippa att ha att göra med Probike har gjort mig sugen på en 1200.
 

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Ort
Mariestad
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Hej på er.
Tänkte höra om nån av er har haft problem när ni skulle spänna kedjan?
Jag lossade på klämbulten, inga problem.
Fick fram specialverktyget. Greppade tag och skulle spänna, men det var tvärnit.
Har ett spel på 40 mm ca och det ska ju va mellan 21-30.
Tips någon?
Obs bilden är bara för att jag tycker om hojen:)
0a44fc269a7a281b516441e6497c0b72.jpg


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej på er.
Tänkte höra om nån av er har haft problem när ni skulle spänna kedjan?
Jag lossade på klämbulten, inga problem.
Fick fram specialverktyget. Greppade tag och skulle spänna, men det var tvärnit.
Har ett spel på 40 mm ca och det ska ju va mellan 21-30.
Tips någon?
Obs bilden är bara för att jag tycker om hojen:)
0a44fc269a7a281b516441e6497c0b72.jpg


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Troligen är det torrt så får du inte det att röra sig är det nog bara att ta isär och smörja.
Du behöver en 46 mm hylsa och en förlängare för att lossa mutter 2 och 29
Det är nr 12 som inte rör sig.
Du behöver en segersäkringstång tillräckligt stor att lossa nr 13.

Inga större problem om du inte har tummen mitt i handen...
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Hej på er.
Tänkte höra om nån av er har haft problem när ni skulle spänna kedjan?
Jag lossade på klämbulten, inga problem.
Fick fram specialverktyget. Greppade tag och skulle spänna, men det var tvärnit.
Har ett spel på 40 mm ca och det ska ju va mellan 21-30.
Tips någon?
Obs bilden är bara för att jag tycker om hojen:)
0a44fc269a7a281b516441e6497c0b72.jpg


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Snygg hoj.

På en sådan ny så tror jag inte det kärvar (om den inte bott ute i 2 vintrar).
Ofta handlar det om att man fastnar med verktyget och tänk på att dra åt rätt håll.
Det som följer med är lite meckigt att använda.

Denna snubben förklarar det bra och med en skön accent på köpet.

 

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Speed Triple
Hoj
Sörmland
Tja! Nån som har koll på var man kan handla delar till en gammal (-02) S3? Är på jakt efter en flyscreen, man vill ju vara lika cool som Tom Cruise :cool:

s3.jpg
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Tja! Nån som har koll på var man kan handla delar till en gammal (-02) S3? Är på jakt efter en flyscreen, man vill ju vara lika cool som Tom Cruise :cool:

View attachment 460358

Mitt tips där ebay, kan du leta på orginalartikelnummret så går ju det att söka på också.
Tänk dock på att om du köper på UK så tillkommer ofta moms och tull.

Eventuellt att MC-skrotar kan ha sånt här, kolla blocket så finns den en del som har Triumph tillbehör.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej på er.
Tänkte höra om nån av er har haft problem när ni skulle spänna kedjan?
Jag lossade på klämbulten, inga problem.
Fick fram specialverktyget. Greppade tag och skulle spänna, men det var tvärnit.
Har ett spel på 40 mm ca och det ska ju va mellan 21-30.
Tips någon?
Obs bilden är bara för att jag tycker om hojen:)
0a44fc269a7a281b516441e6497c0b72.jpg


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Nå, hur gick det, fick du loss den eller behövde du ta isär för att smörja?

Tja! Nån som har koll på var man kan handla delar till en gammal (-02) S3? Är på jakt efter en flyscreen, man vill ju vara lika cool som Tom Cruise :cool:

View attachment 460358
De vackra tillverkades mellan 97 och 01 så tyvärr kommer du inte upp i Toms klass. Möjligtvis Jeff Stone :tungan


 

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Ort
Mariestad
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Nå, hur gick det, fick du loss den eller behövde du ta isär för att smörja?

Första gången hade jag spänt kedjan utan att jag fattade det. Mjo då jag hör hur det låter men jag skrev rätt. Trodde inte nåt hänt eftersom jag inte kunde rubba "ställflänsen". Japp eget påhittat ord.
Så när jag skulle ut och visa för en kompis hur slak kedjan var så var den inte längre det, den var spänd för hårt. Kanske 10 i spel istället för 21.
Jag fattade nada. Tills jag gjorde om proceduren. Spännflänsen har så hög utväxling, eller vad man ska kalla det, så en liten rörelse ger stor effekt på kedjan.
Så nu är kedjan perfekt och jag har även använt min momentnyckel för första gången
 

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Speed Triple
Hoj
Sörmland
Mitt tips där ebay, kan du leta på orginalartikelnummret så går ju det att söka på också.
Tänk dock på att om du köper på UK så tillkommer ofta moms och tull.

Eventuellt att MC-skrotar kan ha sånt här, kolla blocket så finns den en del som har Triumph tillbehör.

Har kollat där, men dom är både sällsynta och dyra. Får lägga in en bevakning och hoppas det dyker upp nåt lämpligt :tummenupp
 

Nakennörd

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2021
Hoj
-
Vad kan man säga om Speeden i årsmodellerna 11-15? Hur viktigt är R-versionen här egentligen? Verkar helt omöjlig att hitta på beg marknaden så kanske irrelevant.
2016 S-versionen kanske också ryms inom min budget om den skulle vara ”mycket” bättre.

Hur är hållbarheten generellt? Dyra servicar i jämförelse med japanare? Kan skruva en del så lämnar nog bara in på ventilkontroll om ens det.

Har en del som kört mycket på jobb men de närmar sig pensionen så deras bild av Triumph är att det är skrot ungefär...
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
@Nakennörd

Mkt snack på folk, samma när jag köpte min trajja. Det är alltid oroande när folk tror att en erfarenhet och kunskap dom ackumulerade för 40 år sedan fortfarande är aktuell. Mitt tips är att inte lyssna så mkt på "det var bättre förr" kollektivet ;-)..

Jag har ägt en 2013 Speed och nu en 2016S och det är rätt stor skillnad.
Båda är sköna hojjar men körmässigt så upplevs 2016 hojjen som "lättare" (fast den inte är det).

Jag kan inte uttala mig så mkt om R versionen då inga jag haft har varit R, har testkört R men inte märkt så stor skillnad.
Men, justeringsmöjligheterna är större och kör du bana och vill ha ett par bättre dämpare så verkar folk vara överens om att Öhlinarna är bättre. Dom ska ju dock servas mer ofta och då på ett Öhlins center.

2016S kan även köras mot TuneECU fast då behöver du en ODB2 BT dongle, men då kan du göra den mesta servicen själv samt även leka lite med olika mapar osv.

Köper du en 2016S så är det "drive by wire" vilket är både för och nackdel samt att 2016S så kan du även köpa lite roliga tillbehör från Triumph såsom QS och handtagsvärme.

Tycker inte trajjorna är så dyra i service, men det beror lite på vad du lämnar in dom.
Och där kommer vi till nackdelen med trajjorna, verkstäderna lyser med sin frånvaro. Men har du tur så kanske du bor bredvid någon.

Har du pengar, kör en 2016S, det är en uppgradering körmässigt och utseeendemässigt men vill du spara lite så gå på en äldre.
Kolla så de äldre har ABS, det är alltid trevligt.

Säg att du får ge runt 100K för en 2016 med låga mil i vettigt skick (beror ju på tillbehör osv).
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Dagens överraskning...
Triumph öppnar verkstad i Eskilstuna, någon på Triumph måste ha insett att dom faktiskt säljer hojjar och att dom också behöver service.

Ska ringa direkt och kolla vad dom tar för en Service.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är det nån här som kör/provkört/klämt på årets hoj ? Är faktiskt bara den här Aprilia. Som lockar i nakenhojsklassen
Barnsjukdomar på den nya ? Väldans tyst i den här tråden
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Någon som vet vart den billigaste försäkringen finns på en 1200rs ?
Skulle få 18000kr hel/hel på bilsportmc .
Vilket är för dyrt för mig .
Obs gubbe =56år .
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top