Triumph Speed Triple-tråden

Man kanske ska våga sig på att köpa en ny RS 1200 ändå...
Detta kan vara bland dom bättre nyheterna som jag sett på länge när det gäller Triumph för oss som bor runtomkring hufvudstaden.

 
Upplands Väsby. Det är ju norrland. :(
Hade vart fint om Gabriel öppnade en aukt. verkstad i garaget på Sveavägen ist.
 
Upplands Väsby. Det är ju norrland. :(
Norrland börjar där farthållaren i plåtburken kan ställas och glömmas längre tid än 3 sekunder. Dvs på väg till Hagsta, där många glömmer att det inte bara är att slå igen ögonen och låta bilen styra själv. Det blir iaf kort sträcka för nyinköpta hojar att ta sig till turbo-peter!
 
Upplands Väsby. Det är ju norrland. :(
Hade vart fint om Gabriel öppnade en aukt. verkstad i garaget på Sveavägen ist.
Känns inte som det är läge att vara kräsen direkt som Triumph ägare. Jag är glad att det finns alternativ till Karlstad, Lidköping och Gävle så man slipper åka + 15 mil för att få en recall fixad.
Och med tanke på all elektronik de nya hojjarna har samt att Triumph vägrar att dela någon info i form av verkstadsmanualer på modeller efter 2016 (samt att Haynes inte gör några heller) så är man rätt beroende av bra verkstäder.
 
Jaha, då "startades" (inte) SP3:an upp efter vintervilan. Stått på underhållsladdning hela vintern, men ändå stendött batteri när startknappen trycktes in. Nytt batteri, monterat och klart. BAAM! check engine light tändes. Efter lite googlande inser jag snabbt att det misslyckade startförsöket skickat en felkod till ECUn att bl a bränslepump, startmotor och annat jox fick för lite ström. Problemet är dock att motorlampan lös fortsatt även efter batteribytet. Eftersom jag bor 10 mil bort från närmaste auktoriserade handlare var jag jävligt motiverad att försöka hitta lösning på att få lamphelvetet släckt. TuneECU hade kunnat funka, men jag saknar både en PC (kör Mac), programvara och kabel.

För att spara dig lite tid, om samma sak händer, så funkar Triumph så här. Felkoden ligger kvar och lampan är tänd tills du har genomgått 3 stycken uppvärmningscykler. Först då är hojen nöjd över att samma problem inte kvarstår och en reset sker automatiskt -> lampan släcks.

En uppvärmningscykel är alltså:
Starta hojen och kör en runda så att arbetstempen kommer upp fullt ut. Typ 4-5 bars på mätaren. Stäng sedan av och låt hojen kallna. Behöver inte vara iskall, men typ ner till 1-2 bars. Upprepa denna procedur alltså 3 gånger så släcks lampan. På internationella triumph-forum också känt som the rule of 3 heating cycles

Tänkte detta kunde bespara dig lite frustration och kanske någon hundralapp eller två på lampsläckning om du också öppnar upp säsongen med ett pissigt batteri.
 
Jaha, då "startades" (inte) SP3:an upp efter vintervilan. Stått på underhållsladdning hela vintern, men ändå stendött batteri när startknappen trycktes in. Nytt batteri, monterat och klart. BAAM! check engine light tändes. Efter lite googlande inser jag snabbt att det misslyckade startförsöket skickat en felkod till ECUn att bl a bränslepump, startmotor och annat jox fick för lite ström. Problemet är dock att motorlampan lös fortsatt även efter batteribytet. Eftersom jag bor 10 mil bort från närmaste auktoriserade handlare var jag jävligt motiverad att försöka hitta lösning på att få lamphelvetet släckt. TuneECU hade kunnat funka, men jag saknar både en PC (kör Mac), programvara och kabel.

För att spara dig lite tid, om samma sak händer, så funkar Triumph så här. Felkoden ligger kvar och lampan är tänd tills du har genomgått 3 stycken uppvärmningscykler. Först då är hojen nöjd över att samma problem inte kvarstår och en reset sker automatiskt -> lampan släcks.

En uppvärmningscykel är alltså:
Starta hojen och kör en runda så att arbetstempen kommer upp fullt ut. Typ 4-5 bars på mätaren. Stäng sedan av och låt hojen kallna. Behöver inte vara iskall, men typ ner till 1-2 bars. Upprepa denna procedur alltså 3 gånger så släcks lampan. På internationella triumph-forum också känt som the rule of 3 heating cycles

Tänkte detta kunde bespara dig lite frustration och kanske någon hundralapp eller två på lampsläckning om du också öppnar upp säsongen med ett pissigt batteri.
Lampan kommer slockna. Det kan ta rätt länge
 
Hehe. Grymt. Det jag kasserade nu var ändå ett Yuasa. Någon som vet vart bäst jag köper en singel cuts, phantom black?
Är det en Speed Triple S? D.v.s. det året dom började med drive by wire osv?

Märkte precis samma sak för mig och min har stått med ctek hela vintern, när tryckte några gånger på start då batteriet verkade dött och tillslut så gick den bara igång.
Startmotorn rörde sig inte initialt men när den väl gick igång så.

Börjar fundera på om det är något annat som strular.

Har du servat din på auktoriserad verkstad och fått programvaruuppdateringar löpande?
Och OM det är en Speed Triple S så tänk på att TuneECU bara fungerar med en ODB2 blåtantdsdongle och Androidtablet.
 
För Er som har nyare Speed Triple med Drive by Wire (2016 och uppåt) och stör ihjäl er på "glappet" till gasrullen som man tidigare kunde justera då det fanns gaswire..

https://ducatispacers.com/
Löser alla dessa problem, fungerar klockrent.

Visar hur man monterar (speed twin men det är samma sak som på triple)
 
Är det en Speed Triple S? D.v.s. det året dom började med drive by wire osv?

Märkte precis samma sak för mig och min har stått med ctek hela vintern, när tryckte några gånger på start då batteriet verkade dött och tillslut så gick den bara igång.
Startmotorn rörde sig inte initialt men när den väl gick igång så.

Börjar fundera på om det är något annat som strular.

Har du servat din på auktoriserad verkstad och fått programvaruuppdateringar löpande?
Och OM det är en Speed Triple S så tänk på att TuneECU bara fungerar med en ODB2 blåtantdsdongle och Androidtablet.
Speed Triple S 2016. Nu är allt lugnt. Hojen går fint och inga lampor tända. Batteriet var slut helt enkelt.
 
Nyss köpt en Speed tripel 2012. Som har lev på 2 3 veckor. Tänker fråga lite om tips på vilken olja ni kör med och hur hur intervallerna på oljebyte på dessa är.
 
Castrol eller Motul tror jag är det som Triumph rekommenderar. Brukar finnas bra kit hos t.ex. Johans MC "servicekit" där du även får oljefilter.
Byte varje säsong är ju givet men om du kör väldigt mycket på en säsong + lite bana så skadar det ju inte att göra en mellanservice.
På 2011-2015 så kan växellådan kärva lite och oljebyte brukar fixa det, sen upplevde jag att delsyntet fungerade bättre på min 2013 än helsyntet, fick lite kopplingsslir när jag gick från Castrol halv till Motul hel, men det behöver ju inte vara en generell regel utan att oljan var helt ny samt att lamellerna kanske var lite slitna efter 2500 mil. Jag upplevde det dock bli bättre när jag bytte tillbaka till Castrol delsyntet.

Tänk dock på att läsa på lite om du byter själv, speciellt hur du kollar oljenivån osv.
 
Btw, tips till Er som vill serva Er Triple 2016 eller senare.
Det finns ju som bekant ingen verkstadsmanual i pappersformat eller Haynes på dessa utan man måste logga in och betala på Tritun.

Det finns en liten smart app som man kan installera som tanka ner PDF;en från Tritun när man är inloggad. På så sätt så behöver du inte spendera 70 spänn för en timmes access varje gång du behöver en detalj om NM eller vad det nu kan vara.


https://www.triumphrat.net/threads/tritun-downloader.910050/

Kör ni waterfox så funkar tydligen plugin bra alternativt sätt upp en virtuell maskin och dra på valfri linuxdist men firefox, det fungerar det plus att du kör det isolerat. Alltid skönt.,
 
Nyss köpt en Speed tripel 2012. Som har lev på 2 3 veckor. Tänker fråga lite om tips på vilken olja ni kör med och hur hur intervallerna på oljebyte på dessa är.
SBK Racing byts en gång om året om det inte blir mer än 1 000 mil för då blir det ett byte till utan filter.

Dags för nytt batteri igen... Men det var 5 år sedan tydligen så det var inte nyligen och verkar vara normalt...
 
SBK Racing byts en gång om året om det inte blir mer än 1 000 mil för då blir det ett byte till utan filter.

Dags för nytt batteri igen... Men det var 5 år sedan tydligen så det var inte nyligen och verkar vara normalt...
Vad blir det för batteri? Litium `konvertering eller kör du på standard Yuasa?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top