Triumph Speed Triple-tråden

Då står hojen i rätt garage igen. Och jag har upptäckt att försöka knipa med knäna runt en polerad tank är som att försöka plocka upp en fuktig tvål med stjärten.
 
Blev riktigt snyggt & lagligt :rolleyes: Men inte riktigt så cool som min hoj! ;)

Jag håller med klart snyggare med skylten innanför hjulet, vi får se med tiden.

Det snyggaste jag sett var en som hade tagit bort baklyset också och lagt en röd lysramp mellan bakkåphalvorna. Då blev det en linje från lysrampem ner
till "motorn". :tummenupp

Bakramen på tripeln är skruvad och en ny kostar ca 3K så nu har tanken på att kapa bort fotpins och ljuddämpar fästen börjat spira.
 
Olja vs Klonk?

Nu har jag avverkat mina första mil med triplen och allt är frid & fröjd, nästan...

Växellådan är jag inte riktigt nöjd med, det klonkar rätt ordentligt mellan dom lägre växlarna. Vet att det "ska" klonka på en triumph men det här känns inte vettigt. Speciellt irriterande vid aktivt körning. :mad:

Det är en 04a med ca 500 mil på mätaren. Börjar fundera på om det är läge att prova en annan olja. Enligt senaste service ligger det Belray helsyntet olja i just nu, kommer inte ihåg vilken viskositet...

Någon som har tips på en bra olja som skulle kunna minska "klonkigheten" i lådan?! Vilken viskositet rekommenderas?

Alla tips välkomnas!! :tummenupp
 
Det klånkar rejält mellan 1an och 2an, det tror jag inte du slipper ifrån vad du än häller i för olja.

Själv kör jag Biltema Racingolja och är helnöjd, men jag antar att svaret du vill ha ska innehålla något med en högre prislapp :)
 
Det klånkar rejält mellan 1an och 2an, det tror jag inte du slipper ifrån vad du än häller i för olja.

Själv kör jag Biltema Racingolja och är helnöjd, men jag antar att svaret du vill ha ska innehålla något med en högre prislapp :)

Jo, det är värst mellan 1an och 2an men det stör inte så mycket vid aktiv körning. Värre är att det klonkar mellan 2an och 3an (men inte lika mycket) och sedan avtar det ju högre man växlar. :(

Vad oljan kostar spelar ingen större roll, inte heller vad det står för märke på etiketten. Undrar bara om någon har liknande erfarenheter samt goda råd för att motverka klonket. Någon?

Har surfat runt lite och flera har gett ros till biltemas racingolja. Dock så är det -40 olja. Funderar på om -50 kunde motverka klonkigheten bättre...

Ska även än en gång ctrl att kopplingsspelet är helt korrekt.

Edit: Någon med erfarenheter av Q8 SBK Racing? 15-50 olja som nämnts i några trådar. Kanske provar jag den...
 
Last edited:
Olja!

Jo, det är värst mellan 1an och 2an men det stör inte så mycket vid aktiv körning. Värre är att det klonkar mellan 2an och 3an (men inte lika mycket) och sedan avtar det ju högre man växlar. :(

Vad oljan kostar spelar ingen större roll, inte heller vad det står för märke på etiketten. Undrar bara om någon har liknande erfarenheter samt goda råd för att motverka klonket. Någon?

Har surfat runt lite och flera har gett ros till biltemas racingolja. Dock så är det -40 olja. Funderar på om -50 kunde motverka klonkigheten bättre...

Ska även än en gång ctrl att kopplingsspelet är helt korrekt.

Edit: Någon med erfarenheter av Q8 SBK Racing? 15-50 olja som nämnts i några trådar. Kanske provar jag den...

Tjena Mad Max! Och alla andra på tråden, jag har kört alla oljor som finns på marknaden snart i rent testsyfte på min DaytonaStreetfighter, Jag har kommit fram till att den (klonkar) ingenting i lådan nu sen jag la i 10/40 olja; jag kör just nu på Spectro men även Shell Advance 10/40 funkar lika bra (men dyrare), jag byter olja väldigt ofta ca, 150 mil sen jag vässade upp motorn mera, men jag kör mkt busåka (läs varva som s---n) och mitt stora problem har bara varit kopllingsslir men det är nu ett minne blott sen nya korgen monterades in,kul att se att så många gillar samma sound som jag gör, Vi Hörs Bajjkar`n
 
J

..............

Edit: Någon med erfarenheter av Q8 SBK Racing? 15-50 olja som nämnts i några trådar. Kanske provar jag den...

Funkar kalas, kör både min -00 triple och flikkan kör sin gamla VFR på den. Blir strax inköp av en 20L-dunk så blir det väldigt billigt/liter oxå :tummenupp

edit: klonkar gör det dock hur jag än bär mig åt..
 
Nu har jag avverkat mina första mil med triplen och allt är frid & fröjd, nästan...

Växellådan är jag inte riktigt nöjd med, det klonkar rätt ordentligt mellan dom lägre växlarna. Vet att det "ska" klonka på en triumph men det här känns inte vettigt. Speciellt irriterande vid aktivt körning. :mad:

Det är en 04a med ca 500 mil på mätaren. Börjar fundera på om det är läge att prova en annan olja. Enligt senaste service ligger det Belray helsyntet olja i just nu, kommer inte ihåg vilken viskositet...

Någon som har tips på en bra olja som skulle kunna minska "klonkigheten" i lådan?! Vilken viskositet rekommenderas?

Alla tips välkomnas!! :tummenupp


Det slutar klonka med tiden. Ibland... :rolleyes:
 
Ok, tackar för svar så här långt! :tummenupp

Funkar kalas, kör både min -00 triple och flikkan kör sin gamla VFR på den. Blir strax inköp av en 20L-dunk så blir det väldigt billigt/liter oxå :tummenupp

edit: klonkar gör det dock hur jag än bär mig åt..

Ja, jag får ge det några mil till. Om det inte känns bättre så provar jag med SBK-50 oljan...

Men just nu har det blivit lite kyligare så triplen får vila sig i form så länge... Hoppas att det blir varmare snart!
 
Tja vad tror ni om dom är?

http://www.british-customs.com/stor...arts-accessories/flush-mount-turn-signal.html

kan dom vara lagliga i sverige?

EL01-025-a.jpg


EL01-025-b.jpg


visst var dom lite sköna!! :yoparty

/L
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top