Triumph Daytona T595 turboprojekt

Nu är merparten av detaljerna till löphjulet för drivkedjan till oljepumpen tillverkade.
En inre och en yttre hylsa med en lite udda gänga på... M21x0.5
IMG_20170414_150255.jpg

Lagren och axeln är monterade.
IMG_20170414_164422.jpg

Bara tre stycken M3-hål som ska göras och skruva i stoppskruv för att låsa en stoppring som hindrar att drevet vandrar i sidled på kullagren.
IMG_20170414_165754.jpg

Återstår själva fästet för löphjulsaxeln och en yttre stödarm som jag kallar den...

...så mycke' roliga grejer man kan tillverka sig när man har tillgång till maskiner :)
 
Nu har jag fått alla delar gjorda, samt monterat ihop löphjulsfästet.
Bara att skruva dit på hojen...

IMG_20170419_190736.jpg IMG_20170425_175905.jpg
IMG_20170425_180239.jpg IMG_20170425_180247.jpg
 
Det passar å går fritt, inget som tar i!
Har även monterat kopplingen, inget som tog i där heller...

IMG_20170429_162311.jpg
 
Kom på att det vore bra att ha en backventil i botten av oljetråget där oljan från turbon ska pumpas in.
Meckade ihop en idag efter jobbet...
Så teoretiskt så ska inte oljan inne i motorn rinna ur även om man tar bort returslangen.

IMG_20170504_171646.jpg IMG_20170504_171742.jpg

IMG_20170504_202945.jpg
 
*edit* Äsch det var inget, men visst har de 3-cylindriga någon speciell vevhusvent , kör du med returpump från turbon?
 
*edit* Äsch det var inget, men visst har de 3-cylindriga någon speciell vevhusvent , kör du med returpump från turbon?

Jo, en lite speciell oljefälla iaf.
På denna motorn ska jag använda en returpump för oljan från turbon, behövdes inte på förra motorn...
En aning grundare oljetråg på denna så oljenivån hamnar i ett gränsfall, så jag tänkte att det är bättre att använda en pump.
 
Har startat hojen.
Allt verkar fungera :banana

IMG_20170510_164706.jpg
Patentinkopplad returoljepump... :hihi

IMG_20170510_173606.jpg
Lät oljan från turbon rinna ner i en öppen bunke som returoljepumpen sen sög oljan från och tryckte in tillbaka i motorn.
Detta för att få koll på om returoljepumpen hinner med att pumpa undan mängden som kommer ur turbon. Det verkade det som.

Med varm olja så låg oljetrycket på drygt 2 bar på tomgång, det är ca 1 bar mer än innan omdrevningen av oljepumpen... och det med turbons "oljeförbrukning".

Hoppas bara att reduceringsventilen för oljetrycket har en tillräckligt hög genomströmning, så att oljetrycket inte skenar iväg på höga varv...
 
Har hamnar i Los Angeles...
Blir nästan 3 veckor med hojköra på route 66 till Chicago.
Ska bli intressant att se hur vägarna är för övrigt, men inne i LA är dom fan bedrövligt dåliga!
Förstår varför amerikanska bilar har så mjuk fjädring....
 
Nu har jag hemkommit från Amerikat.
Blev 450 mil på en HD Road King, Så nu har jag provkört en sån iaf...
Nu ska jag ta tag i turbohojen igen :banana
 
hej

åkte ni roadtripp som man kan göra inkl allt,jag har funderat på att åka snart
följer ditt bygge så nice
 
hej

åkte ni roadtripp som man kan göra inkl allt,jag har funderat på att åka snart
följer ditt bygge så nice

Yes, vi åkte en guidad tur anordnad av joyrides, ett Norskt bolag.
En del tycker att man ska köra själv men jag vill nog påstå att det kommer vara mycket svårt att hitta alla fina och roliga små ställen själv... för att inte tala om själva vägen Route 66! Det är inte så att den är sammanhängande längre. Ca 85% av sträckan mellan LA och Chicago går att köra på Route 66.
 
Nu har jag iaf till slut fått klart höljet till oljepumpen.
Så nu ska den väl vara väderskyddad så det duger.
Ska se om jag kanske hinner montera den i början av nästa vecka...

IMG_20170706_172213.jpg

IMG_20170706_195641.jpg

IMG_20170706_195704.jpg
 
Nu har jag provkört hojen lite grann och det verkar som att den funkar som tänkt.
Har ju turbon å hela köret inkopplat så det känns bra.
Trycksidan är inte kopplad, då jag inte vill provköra den med laddtryck i nuläget.
Det är oljepumpen å dess funktion jag ville kolla.
 
Nice men tänk på att turbos inte gillar spinna utan mottryck, så om du kör med Turbon spolandes utan motryck så kan man övervarva den.
 
Nice men tänk på att turbos inte gillar spinna utan mottryck, så om du kör med Turbon spolandes utan motryck så kan man övervarva den.

Har wastegaten öppen hela tiden, plus att jag gjorde en strypning på trycksidan av kompressorn - ett hål på ca 25 mm som turbon får trycka luften genom...
Hoppas den klarar sig med dom åtgärderna.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top