triumph 675 vs yamaha r6

cosworthcrew

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Hoj
RGV 250 Tyga Performace"Lucky strike"
Står och väger mellan de två cyklarna just nu och har svårt att bestämma mig.Gäller 06-07 mod av båda.... kom gärna med erfarenheter tankar mm både för och nackdelar av båda cyklarna./Fredrik

675:an helt klart,och det säger jag inte bara för jag har en,utan den är komplett helt enkelt:tummenupp
Där har du överlägst bästa motorn av dom två,samt ett grymt schassi,sen är den jävligt snygg:D

Nu råkar kanske min vara tillsalu oxå...

För gatkörning, trajjan, helt klart. R6:an är vanlig och tråkig och med en jobbig effektkurva för stadskörning. Daytonan är snyggare, låter häftigare och är skönare att köra. För bankörning hade jag köpt R6:an, det är det den är byggd för.

För gatkörning, trajjan, helt klart. R6:an är vanlig och tråkig och med en jobbig effektkurva för stadskörning. Daytonan är snyggare, låter häftigare och är skönare att köra. För bankörning hade jag köpt R6:an, det är det den är byggd för.

ja daytonan e ju inte alls byggd för bana,,det var ju inte därför den vann klassen i masterbike :pannkyss

Daytonan utan att tveka, se bara hur det gått de två senaste åren i testerna som funnits med i Bike. Daytonan har vunnit båda gångerna.
R6an är alldeles för vanlig oxå. En brasklapp bara, när jag var å serva min Sprint (i Länna, Sthlm) så stod det en nedriven 675a där. Var visst skuren vevaxel. Enligt mecken så har det hänt på flera 675or.

Annars e ju hojen snygg å än så länge ganska ovanlig, bara det är ett STORT + i mina ögon

Daytonan utan att tveka, se bara hur det gått de två senaste åren i testerna som funnits med i Bike. Daytonan har vunnit båda gångerna.
R6an är alldeles för vanlig oxå. En brasklapp bara, när jag var å serva min Sprint (i Länna, Sthlm) så stod det en nedriven 675a där. Var visst skuren vevaxel. Enligt mecken så har det hänt på flera 675or.

Annars e ju hojen snygg å än så länge ganska ovanlig, bara det är ett STORT + i mina ögon

Problemet med 675.an sa min handlare till mig berodde på att ägarna inte hade kollat oljan titt som tätt och den hade visst sugit åt sig lite mer än vad man trodde. Och att oljelampan inte lyser föränn det nästan är för sent.

I övrigt så hade jag inte kunnat vara mer nöjd med min hoj. Den är perfekt. Skön motor som passar både i stan och på landsväg, har ännu inte kört på bana så kan inte uttala mig om det, men den har inte vunnit klassen i 2 år i rad utan anledning inte ;)

Å andra sidan verkar det ju vara köpläge på -06 R6:or nu.

Från att ha varit nästan 10K dyrare än 675:an som ny verkar dom ligga kring 10K under trajjorna nu.

Kan ju ha med försäkringspremierna att göra iofs,

Jag hade valt 675:an trots att det hade känts säkrare att köpa en Yamaha. Har slagits av hur smal och nätt Triumphen är när man ser den i verkligheten, vilket ju såklart är bra.

Personligen,R6.
675an känns som ett bredsvärd jämfört med en skalpell att operera med mot R6an,bägge skär bra om de är vassa men endast en har precisionen(möjligt att du hugger ved bättre med ett bredsvärd men inte där du vill).

Henrik

tyckte att min r6 var grymt trevlig dock får du vara på växelpedal mkt då den helt saknar kraft på de lägre varven! Vilket gör det jobbig att slanga med om du inte drevar eller är mycket bättre än vad jag är och växlar på slangen! Men i körbarhet och tuningprylar får du leta efter bättre!

ja daytonan e ju inte alls byggd för bana,,det var ju inte därför den vann klassen i masterbike :pannkyss

hur många R6:or tävlas med jämfört med 675:or..? Och nej, det beror inte enbart på regelverk. Det finns reservdelar i närmsta dike till R6/1 och reservdelar är dyrare till mindre upplagor som Triumph kör. Visst blir de större men än så länge får de klassas som små.

hur många R6:or tävlas med jämfört med 675:or..? Och nej, det beror inte enbart på regelverk. Det finns reservdelar i närmsta dike till R6/1 och reservdelar är dyrare till mindre upplagor som Triumph kör. Visst blir de större men än så länge får de klassas som små.

Nej det beror även på antalet r6 vs 675 i största allmänhet. R6or är långt åt helvete vanligare.

får väl inflika en joker suzuki gsxr750 -06. jag står i valet o kvalet mellan en r6a och gsxr750.

Har inte provkört någon av dom än,dock satt jag bättre på 675 an då den är lite smalare och jag är kort i rocken.utseende mässigt är de ganska jämt i mina ögon och prismässigt med.Blir jäkligt svårt att välja känner jag/Fredrik

Besvara dig själv en gnutta:

bara till gata?
bara till bana?
både och?
lite mer gata men mer bana?
eller vise versa....

Hur bra kritik en 600-700cc hoj än får, så skulle jag ALDRIG ha den enbart till gatkörning...däremot om jag bodde nära en bana, å kunde dra en repa eller två i veckan, klockrent, 600cc eller 750 som kompromiss. kawa 636 är det enda jag skulle kunna åka på gata med så lågt kubikantal som möjligt, men där går gränsen, ruskigt kul, men inte så värst skillnd mot kawa's zx10r. Nä, gatkörning som den ser ut idag, 1000cc eller 636 om jag åker bulten, inget annat.

Dagens 1000cc är så enkla, lätta att ha å göra med, så jag skulle aldrig i livet köpa en 600 bara för gatkörning - finns inte så mkt å "hämta" eller hur man ska säga.

Gsx-r 750 -07 borde vara ideal isf.. "om man ska lite både och"

Last edited:
Eftersom du har en där hemma som med största sannorlikhet vill följa med på bönpallen titt som tätt är valet relartivt enkelt. 675:an är ditt val...

Vad det gäller utseendet är det döttlopp enligt mig...=)

//Calle

675'an skulle jag välja på egna erfarenheter på bägga cyklarna. Om du vill tävla kan jag säga att 675'an är ett bättre paket, grymmare bromsar och billigare reservdelar än Yamahan.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti