triumph 675 vs yamaha r6

675'an skulle jag välja på egna erfarenheter på bägga cyklarna. Om du vill tävla kan jag säga att 675'an är ett bättre paket, grymmare bromsar och billigare reservdelar än Yamahan.

Billigare om man ska köpa nytt, men betydligt svårare (och därmed dyrare) att hitta beg på skroten, tredjepartsprodukter etc

Köpa ny skulle jag nog välja Trajjan ändå men beg så känns det som att R6orna ligger betyligt bättre i pris och därmed blir det den som vinner tillslut. Men jag är ju snål :D

hur många R6:or tävlas med jämfört med 675:or..? Och nej, det beror inte enbart på regelverk. Det finns reservdelar i närmsta dike till R6/1 och reservdelar är dyrare till mindre upplagor som Triumph kör. Visst blir de större men än så länge får de klassas som små.

Vad har du fått det ifrån?

675 blev godkänd att tävla med i år.
675 har billigare originalreservdelar, extremt mycket billigare i vissa fall.
675 är ett enligt mig bättre paket att börja tävla med som standard, har sinterbelägg, tätare låda osv som standard.

Köpte själv en 675 för att tävla med men valde senare att välja en lite billigare klass med tanke på däck som faktiskt är den stora racekostnaden.

Absolut inget fel med r6'an men att bara anta att den är bättre känns lite fel.

Skall du köra gata så är Triumphförsäkringen väldigt förmånlig och de verkar ha ett mycket bättre andrahandsvärde än r6.

Fast det är ju mest ett argument om man köper nytt, beg är det snarare en nackdel med orimligt högt andrahandsvärde... (folk begär ju nästan nypris för sina beggade 675or).

Du är nog inte ledsen när du vill sälja om 2 eller 3 år även om du har köpt begagnat. Totalkostnaden är ju mer intressant än inköpspriset ;)

Edit: Ett annat exempel på det är Ducati. Jag sålde min 996'a för 3 år sedan till ett hyffsat pris. De ligger fortfarande bara någon 1000'lapp under detta pris idag. Dvs runt 333:-/år i värdeminskning. Då är ju inte Ducati så dyrt att äga även att de verkar vara hutlöst dyra att köpa.

Last edited:
hur många R6:or tävlas med jämfört med 675:or..? Och nej, det beror inte enbart på regelverk. Det finns reservdelar i närmsta dike till R6/1 och reservdelar är dyrare till mindre upplagor som Triumph kör. Visst blir de större men än så länge får de klassas som små.

Det tävlas en del med 675:or ja. :D
Den har en egen serie.
Triumph har däremot inget eget fabriksteam.

Min personliga erfarenhet av reservdelar till Yamaha är nog inte lika rosenskimrande som din.
3 veckor tog det att få hem bakhjulslager till en FZR 600 hos Yamaha. :mad:

Angående priserna på delar, enligt Bike testet -06 var delarna till R6 nästan precis dubbelt så dyra som till 675:an.

Så jag bara undrar var du får din information ifrån ?

Last edited:
Du är nog inte ledsen när du vill sälja om 2 eller 3 år även om du har köpt begagnat. Totalkostnaden är ju mer intressant än inköpspriset ;)

Nja, R6orna stabiliserar sig efter några år på en ok nivå och 675orna känns lite hypade nu vilket gör att dom säkert kommer falla lite när nyhetens behag har släppt eller modellen kommer med någon uppdatering.

Sen kanske jag inte har 80+ lapp på mig vilket gör att det faktiskt kostar mig att låna upp mellanskillnaden. Visst räntan är ännu ganska låg men helt gratis är det inte. Är man ung så kan dock försäkringsskillnaden mer än väl äta upp den skillnaden men för mig 30+ så är en R6a ännu så länge överkomlig i försäkring.

Är man ung så kan dock försäkringsskillnaden mer än väl äta upp den skillnaden men för mig 30+ så är en R6a ännu så länge överkomlig i försäkring.

Tja, trajjan kostar mig 8500 .- hel/hel.
Jag har inte kollat men det känns nog som att en R6 skulle kosta typ det dubbla där också.

edit: Är det ekonomi som avgör köper man Street triple. Nyp, 79900. Försäkring (för mig) 3400 hel/hel.

Last edited:
Nja, R6orna stabiliserar sig efter några år på en ok nivå och 675orna känns lite hypade nu vilket gör att dom säkert kommer falla lite när nyhetens behag har släppt eller modellen kommer med någon uppdatering....

Jo det är sant, det kan ändra sig då modellen som du säger är ny och "hypad". Vad jag riktade mig till var att man inte skall enbart kolla på inköpspriset utan det är ju totalkostnaden eller årskostnaden som är intressant. Tyvärr ser inte alla det.

Tja, trajjan kostar mig 8500 .- hel/hel.
Jag har inte kollat men det känns nog som att en R6 skulle kosta typ det dubbla där också.

Sluta! Snart får du mig att köpa en 675a istället för den R6a jag har spanat in och det har jag verkligen inte råd med, än mindre vet jag hur jag ska förklara investeringen för sambon :mad:

Jo det är sant, det kan ändra sig då modellen som du säger är ny och "hypad". Vad jag riktade mig till var att man inte skall enbart kolla på inköpspriset utan det är ju totalkostnaden eller årskostnaden som är intressant. Tyvärr ser inte alla det.

Generelt har du självklart rätt, min kommentar var endast för detta specifika fallet. :tummenupp

Last edited:
Sluta! Snart får du mig att köpa en 675a istället för den R6a jag har spanat in och det har jag verkligen inte råd med, än mindre vet jag hur jag ska förklara investeringen för sambon :mad:

Generelt har du självklart rätt, min kommentar var endast för detta specifika fallet. :tummenupp

Förlåt.:D
Jag vet att jag framstår som en riktig jävla märkesbög, vilket jag själv avskyr å det grövsta när jag stöter på andra typer av märkesbögar.

Hemskt att bli trångsynt och snöa in på ett enda märke.
Jag har haft flest Hondor genom åren, och det är bra skit.
Men det är något med personlighet och karaktär som är viktigt för mig.

Om någon för 3 år sedan frågat mig om jag kunde tänka mig att köpa en Triumph hade jag skrattat denne rakt i ansiktet.

Men faktum är att jag efter 1100 mil är fruktansvärt nöjd.
Det finns helt enkelt ingen annan hoj jag skulle kunna tänka mig just nu, sålänge jag är tvungen att betala för det själv vill säga.

Men sånt där kan ju ändras.:)

Vad har du fått det ifrån?

675 blev godkänd att tävla med i år.
675 har billigare originalreservdelar, extremt mycket billigare i vissa fall.
675 är ett enligt mig bättre paket att börja tävla med som standard, har sinterbelägg, tätare låda osv som standard.

Köpte själv en 675 för att tävla med men valde senare att välja en lite billigare klass med tanke på däck som faktiskt är den stora racekostnaden.

Absolut inget fel med r6'an men att bara anta att den är bättre känns lite fel.

Skall du köra gata så är Triumphförsäkringen väldigt förmånlig och de verkar ha ett mycket bättre andrahandsvärde än r6.

675:an blev godkänd men det är fortfarande ingen som kör med den, min gissning är att den hänger med ungefär lika bra som Apriliorna i Pro Superbike. Och ja, jag tycker bättre om Aprilian. Och Trajjan.

Men det faktum att du kan köpa en rak ram till en R6:a för under 4000 kr på eBay medan den GAMLA Daytona-ramen kostar över 10000 kr säger ju faktiskt en del. Originalreservdelar må vara billigare men när man har kraschat och vill komma undan så billigt som möjligt så köper man inte original, då vänder man sig till skroten. Finns det billiga delar till 675:an där? Inte så troligt.

Om du läser mitt första inlägg så anser jag att 675:an är bättre för gatkörning - av många anledningar varav en är att den har en bättre motor för det, en annan att den är brutalt snygg och den tredje att försäkringen är tokbillig jämfört med en R6:a.

Det tävlas en del med 675:or ja. :D
Den har en egen serie.
Triumph har däremot inget eget fabriksteam.

Min personliga erfarenhet av reservdelar till Yamaha är nog inte lika rosenskimrande som din.
3 veckor tog det att få hem bakhjulslager till en FZR 600 hos Yamaha. :mad:

Angående priserna på delar, enligt Bike testet -06 var delarna till R6 nästan precis dubbelt så dyra som till 675:an.

Så jag bara undrar var du får din information ifrån ?

Joodå, visst känner jag till den serien, hade själv hemskt gärna kört där om det fanns tillfälle.

Gällande reservdelar, se ovan. Det är inte originalreservdelar jag räknar, oljefilter och sånt finns alltid pirat och är inte sällan lika bra eller bättre. Ett bakhjulslager är ju lättare att köpa från SKF eller liknande - billigare också. Det vet du till nästa gång... ;)

Last edited:
675:an blev godkänd men det är fortfarande ingen som kör med den, min gissning är att den hänger med ungefär lika bra som Apriliorna i Pro Superbike. Och ja, jag tycker bättre om Aprilian. Och Trajjan.

Jag tror att ingen kör dem i Sverige för att de är såpass nya, de är bra med i andra länder. Om du skulle testa en på bana så tror jag du skulle tycka att den går snabbare än så. Vad är det som gör R6'an så mycket snabbare i dina ögon?

Sen tror jag inte att det går att hitta en rak ram till sista modellen av r6 för 4000:- kan man det så är det ju jättebra men är skeptisk. Jag fick pris på nya fälgar till 675'an som var 2k över priset de begagnade till min r1 -04 kostade. Dock så håller jag med att begagande delar till r6 00-02 03-05(06) är väldigt lätta att hitta.

3185601 Daytonan utan att tveka, se bara hur det gått de två senaste åren i testerna som funnits med i Bike. Daytonan har vunnit båda gångerna.
R6an är alldeles för vanlig oxå. En brasklapp bara, när jag var å serva min Sprint (i Länna, Sthlm) så stod det en nedriven 675a där. Var visst skuren vevaxel. Enligt mecken så har det hänt på flera 675or.

Annars e ju hojen snygg å än så länge ganska ovanlig, bara det är ett STORT + i mina ögon
Inte ska man välja en sämre hoj bara för den är ovanlig? Möjligtvis om det står och väger. Säger inte att det är så nu me att den är vanlig/ovanlig känns oviktigt om man är ute efter en hoj att köra.

Inte ska man välja en sämre hoj bara för den är ovanlig? Möjligtvis om det står och väger. Säger inte att det är så nu me att den är vanlig/ovanlig känns oviktigt om man är ute efter en hoj att köra.

Du menar att motorerna i sista r6'an håller bra? :)

Problemet med 675.an sa min handlare till mig berodde på att ägarna inte hade kollat oljan titt som tätt och den hade visst sugit åt sig lite mer än vad man trodde. Och att oljelampan inte lyser föränn det nästan är för sent.

I övrigt så hade jag inte kunnat vara mer nöjd med min hoj. Den är perfekt. Skön motor som passar både i stan och på landsväg, har ännu inte kört på bana så kan inte uttala mig om det, men den har inte vunnit klassen i 2 år i rad utan anledning inte ;)

Om det ar så at en ny hoj måste kollas olja på titt som tätt, hade jag nog kjøpt nogot annat....i mitt tycke brukar inte friska motorer olja...kom plutseligt på at jag inte kollat oljan på hojen sedan byteti våras och dar va det ju detsamma so nar jag bytte.och då har hojen rullat 4000mil..

Om det ar så at en ny hoj måste kollas olja på titt som tätt, hade jag nog kjøpt nogot annat....i mitt tycke brukar inte friska motorer olja...kom plutseligt på at jag inte kollat oljan på hojen sedan byteti våras och dar va det ju detsamma so nar jag bytte.och då har hojen rullat 4000mil..

Nya saker tenderar att dra lite mer olja, det gäller alla märke. Bilar har samma fenomen. En ny A6 fick det fyllas i olja 3ggr innan första servicen och då fick lampan släckas på verkstad varje gång, det var jobbigt. Obsevera att verkstaden inte tyckte det var något lustigt med det. "De dricker ganska friskt de där ja"

Edit: OT enligt Audi får den nya longlife dra 0.5l olja / 100mil dvs 5l / 1000mil utan att det skall anses som ett fel.

Last edited:

Så du väljer att köpa en annan hoj om du måste kolla oljan ibland på den förstnämnda? Det är inte speciellt svårt eller jobbigt att kolla stickan ibland.

Jag tror att ingen kör dem i Sverige för att de är såpass nya, de är bra med i andra länder. Om du skulle testa en på bana så tror jag du skulle tycka att den går snabbare än så. Vad är det som gör R6'an så mycket snabbare i dina ögon?

Sen tror jag inte att det går att hitta en rak ram till sista modellen av r6 för 4000:- kan man det så är det ju jättebra men är skeptisk. Jag fick pris på nya fälgar till 675'an som var 2k över priset de begagnade till min r1 -04 kostade. Dock så håller jag med att begagande delar till r6 00-02 03-05(06) är väldigt lätta att hitta.

Den är förmodligen inte snabbare men den har mer effekt och vad jag menade med att den hänger med ungefär lika bra som Apriliorna i Pro Superbike så menade jag omkring sekunden efter per varv. Om man kollar resultaten I 675 Challenge mot motsvarande Supersport så ser man att de är ungefär en till två sekunder efter per varv

Ramen jag kollade på kostade 5000 kr, inte 4000 kr. Fel av mig. :) Och som sagt, reservdelar till R6:an kastar de formligen efter en och ska man börja köra racing så är det rätt vettigt att man kan få tag i sånt billigt. Om ett par år kanske 675:an är en vanlig hoj i RR-världen och då kanske det är lika billigt med en sån men det är det knappast nu.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra