Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Ingen som har en dylik kopplingstryckplatta liggandes till en GSXR1100 90-92?
Min jag köpte från Österrike i höstas lämnade ju en hel del att önska... Surt att man ska komma på det nu först... :-/

Montera i svarv och jämna till anliggningsytan (ända in till "centrum") så kan du köra ytterligare 3000 mil med den.
 
OK. Tack anders.
Kollade med AVA, och dom skulle ha 759:- för den -och det var 3-4 veckors leveranstid...
Jag får den omsvarvad på måndag. Det går inte att sätta i en extra stålskiva mot tryckplattan, eller blir det för tight?
 
Det går inte att sätta i en extra stålskiva mot tryckplattan, eller blir det för tight?

Risken finns då att ingreppet mot växelaxels hub hakar loss när du kopplar ur. Orkar du inte vänta tills på måndag, sätt dig med en flat fil och fixa det på en halvtimme - SÅ himla noga är det inte.
 
De går som ni säger olja genom slangarna in via ventilkåpan men även via 6 pinbultar som smörjer lagerbanorna på kammarna
 
Hej, håller på med att bestycka om min GSXR1100-92, KN och 4-1 köpte Factory Pros sats efter en hel del försök förra säsongen, det ser ut som den stora grejen verkar vara att nålen är betydligt tunnare förutom att huvudmunstycker ska ligga i häradet 152,5 och Pilot jet 42.

Koppling- är de så fruktansvärt tung, så man åker på kramp i stadstrafik standard?
Jag har rivit den några gånger och fått den att fungera så den koppalr ur ordentligt nu- en stålskiva var krokig när jag köpte den.

Någon hint hur jag får kopplingen lättare- det är standard kopplingen med en kupad skiva som fjäder?
 
Last edited:
Angående bensinkran.
testa å koppla in en vaccum-mätare (undertryckmätare) på en av de anslutningarna med svarta gummihattar som är till för å synka knasara.
dra igång hojen... gasa lite, där har du svaret... så fort du lyfter trottlarna är undertrycket borta å kranen levererar inte den rätta mängden sås till knasarna.
Jag kör med orginalkran och backventil, å vid start har man bra undertryck som öppnar kranen och när man gasar å tappar trycket så håller backventilen kranen öppen. De sitter även ett t-rör som går till vaccum-mätaren så jag vet att de fungerar å en pysventil som stänger när man inte kör.
En billig lösning jmf med pingelkranen som jag inte fattar att den är så fetdyr i Svedala, och på många gixxer är de ett rent h-lvete att komma åt å öppna å stänga en pingel.
De gjordes för gammel gsx:en och någon större produktuveckling har jänkarna inte lyckats åstadkomma med kranen.
Som sagt de e bara tips å trix för intresserade...

Nu är jag lite trött, menar du synk-klockor? Har sådana någonstans. Får lov att kika på det där. Undertryck som öppnar kranen? Nu har jag ju tagit bort grejer i originalkranen (vakummenbranet bl.a) så att det är fullt flöde hela tiden. Dvs det rinner, kranen går inte att stänga av. Sen satt 2st kulventiler mellan originalkranen och förgasarna. Men ska testa, ska nog bänka hojen till våren igen och be McXpress checka lamdba samtidigt.
 
Nu är jag lite trött, menar du synk-klockor? Har sådana någonstans. Får lov att kika på det där. Undertryck som öppnar kranen? Nu har jag ju tagit bort grejer i originalkranen (vakummenbranet bl.a) så att det är fullt flöde hela tiden. Dvs det rinner, kranen går inte att stänga av. Sen satt 2st kulventiler mellan originalkranen och förgasarna. Men ska testa, ska nog bänka hojen till våren igen och be McXpress checka lamdba samtidigt.

Inte synk-klockor, kolla biltema-nr 15-1366.
Man använder i princip std. system med undertryck. Men man måste då fixa "backventil" på slangen mellan vaccumuttaget på föggen/insuget och bensinkranens vaccumanslutning, så inte undertrycket i bensinkranen som drar i det fjäderpåverkade membranet försvinner då man gasar (lyfter trottlarna).
Det ev. T-röret för anslutning av mätaren 15-1366 måste då sitta på slangen mellan bensinkranens vaccumanslutning och backventilen för att visa rätt status på att kranen e öppen och att backventilen fungerar. Det är på slangen upp till mätaren du sätter en pysventil för att kunna stänga kranen.
Se till att vända backventilen åt rätt håll.
Detta system gör att man inte behöver förstöra något som blir svårt att återställa om man sätter dit org-knasarna nångång i framtiden.

Nu kommer, hmmmm gissar jag den fulaste av skisser som SH skådat... men försök att visa kopplingsschema.pingeljingel.JPG
 
Inte synk-klockor, kolla biltema-nr 15-1366.
Man använder i princip std. system med undertryck. Men man måste då fixa "backventil" på slangen mellan vaccumuttaget på föggen/insuget och bensinkranens vaccumanslutning, så inte undertrycket i bensinkranen som drar i det fjäderpåverkade membranet försvinner då man gasar (lyfter trottlarna).
Det ev. T-röret för anslutning av mätaren 15-1366 måste då sitta på slangen mellan bensinkranens vaccumanslutning och backventilen för att visa rätt status på att kranen e öppen och att backventilen fungerar. Det är på slangen upp till mätaren du sätter en pysventil för att kunna stänga kranen.
Se till att vända backventilen åt rätt håll.
Detta system gör att man inte behöver förstöra något som blir svårt att återställa om man sätter dit org-knasarna nångång i framtiden.

Nu kommer, hmmmm gissar jag den fulaste av skisser som SH skådat... men försök att visa kopplingsschema.View attachment 402574

Okej!

Såhär ser min lösning ut, vaccum är pluggat. Bild 3.
DSC_0938.jpgDSC_0939.jpgDSC_0941.jpg
 
Tja!

Antar att frågan har varit uppe innan, har sökt men får inga direkta svar på det jag söker efter.

Vad säger besiktningen om man byter gaffel och sving på gsx1100 (tidig 80-tal)?
 
Tja!

Antar att frågan har varit uppe innan, har sökt men får inga direkta svar på det jag söker efter.

Vad säger besiktningen om man byter gaffel och sving på gsx1100 (tidig 80-tal)?

Hej. Min (gsxr 1100) har annan gaffel och sving, dessutom förlängd sving. Även V&H SS2R och lite annat som jag besiktade med ifjol. Tror inte de märker något om det är okunniga, sen om besiktningsmannen nu märker något beror det nog på vem det är som besiktar den, se mellan fingrarna s.a.s. Sist tyckte bara gubben som besikta min att den låg på gränsen till att låta lite väl högt, men bara på gränsen :hihi Lycka till:fakta
 
Hej. Min (gsxr 1100) har annan gaffel och sving, dessutom förlängd sving. Även V&H SS2R och lite annat som jag besiktade med ifjol. Tror inte de märker något om det är okunniga, sen om besiktningsmannen nu märker något beror det nog på vem det är som besiktar den, se mellan fingrarna s.a.s. Sist tyckte bara gubben som besikta min att den låg på gränsen till att låta lite väl högt, men bara på gränsen :hihi Lycka till:fakta

Ok, tack för ett bra svar :tummenupp
Riktigt jävla sugen på försöka ta mig an ett nice projekt när det gäller gsx1100 till nästa år. Gäller bara att hitta rätt hoj och att jobba upp sparkontot lite då man har tömt det och köpt vigselringar:gnissla
 
Funderar på om min originalkran (bandit) räcker till en vässad 1216? Funkar det med pingel och cv förgasare annars?

Cykeln börjar bli klar men jag har problem med gasvajern, finns ingen retur på dessa förgasare (cv40) som det gör på originalen (cv36) så jag kan inte justera bort slacket tillräckligt... ska jag leta annan vajer bara eller behöver man returen? fasen så mycket enklare att justera rullen när det finns en retur ju... :4skrika

En till fråga: Vad är original ventilstorlek på Bandit 1 gen?
 
Du behöver varken Pingelkran eller dubbelwire till vacumfjuckar.
 
Skulle tro att det är 28,5 / 25 ventiler som på R:en........
 
förgasare (cv40) som det gör på originalen (cv36)

Möjligen behjälplig info, CV36'orna klarar av att föda ca 150 hästar i en B12'a med 1216cc (med rätt bestyckning etc, gamla modellen av B12'an kräver andra smalare trottelnålar typ från en äldre CBR600 eller Holeshot). När bänkpappret planar ut till en rak kurva efter 9k varv är det dags att montera CV40.
 
Möjligen behjälplig info, CV36'orna klarar av att föda ca 150 hästar i en B12'a med 1216cc (med rätt bestyckning etc, gamla modellen av B12'an kräver andra smalare trottelnålar typ från en äldre CBR600 eller Holeshot). När bänkpappret planar ut till en rak kurva efter 9k varv är det dags att montera CV40.

Funderar på om jag ska gå på flatslides ändå... RS38'or isåfall??

(Toppen är portad och planad av Matte B och tror han satte i 30/25 ventiler, 1127'ans kammar är i sen tidigare. Den har "snik-helsystem" kan man säga, krökarna är original ytterdiameter men är enkelväggade så det är större innerdiameter och en kort pipa på.)

edit: tror han anpassade insugen efter 40mm gummina också, passar RS38 bra i dem?
 
Last edited:
Du behöver varken Pingelkran eller dubbelwire till vacumfjuckar.

Fast klarar originalet att mata tillräckligt med soppa? :va


Förresten om någon har en originalvajer till en R1100 91-92 så hojta gärna till :)
Annars Roffes som gäller om man ska leta en annan vajer eller finns det bättre ställen?
 
Last edited:
Fast klarar originalet att mata tillräckligt med soppa? :va


Förresten om någon har en originalvajer till en R1100 91-92 så hojta gärna till :)
Annars Roffes som gäller om man ska leta en annan vajer eller finns det bättre ställen?

Problemet är att vacumet i lilla slangen till orginalkranen vanligtvis upphör när flatslidebrygga monteras - tji soppa och skador på motorn när inget bränsle kyler/smörjer.
 
anpassade insugen efter 40mm gummina också, passar RS38 bra i dem?

RS38'or passar bra för din motorkombination, men även RS36 funkar - speciellt om du skall köra mycket gata, likaså CV40 (du blir mindre trött i gashanden av CV40, karpateltunnelsyndrom). RS40 är för stor för din moderata kubik. Du skall absolut se till att använda returvajer. Jag har kört med Lectron 40 utan returvajer på strippen - men det blir onödigt spännande när trottlarna börjar bli lite slitna.
 
Problemet är att vacumet i lilla slangen till orginalkranen vanligtvis upphör när flatslidebrygga monteras - tji soppa och skador på motorn när inget bränsle kyler/smörjer.

Tack, så så länge man håller sig till cv knasare så duger den fint då :)
Bara ett problem, att kranen tar i locken på knasarna men jag får väl försöka få dit nåra distanser under tanken kanske.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top