Trimning av oljekylda GSXR-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skulle i dag sätta dit mina APE toppbultar och till min förvåning va de olika längd på dom.

Om du kikar i blocket ser du att vissa av gängorna börjar grunt och andra djupt. Likaså har de fyra i mitten en tjock förstyvningsbricka. Skruvar man mycket med motorn brukar det iaf bli så till slut att man lär helicoila alla med M10x1.25, speciellt de två främre som rostar dvs får vattensprut från framhjulet.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Om det är dyno-jet så ska de sitta deras huvudmunstycken som skiljer sig från mikunis orginal som har sin lilla orginallogga instämplad på varje munstycke, samt att dyno-jet storlekar inte är desamma som mikunis.
Och trotteln har ofta uppborrade hål i botten.
Trottelnålen ser inte ut som mikunis.
De ska gå att googla så du ser bilder på skillnaden.
Om jag inte kommer ihåg helt fel, så är dyno-jetkit till gixxern trottelfjäder, trottelnålar, huvudmunstycken och en borr.
På min fick jag med orginalpryttlarna å satte tillbaka dessa å fungerade lika bra som med kittet, de enda var att hålen i trottlarna var uppborrade, men de gjorde ingen skillnad.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hmm... kan någon kanske förklara för mig? :va

1899877_10152082835760889_1488722505_n.jpg


Original Bandit 36mm förgasare överst och 40mm från en GSXR -91 underst, om jag ska sätta dit gsxr fuggarna på banditen med luftburk och bandit-tanken... de har två soppaslangar och original har bara en, kan jag skarva ihop det med ett T? Eller måste man ta isär och byta delar mellan bryggorna?

"Anslutningarna" överst på förgasarna är bara ventilation va? Det finns en större anslutning precis i mitten överst på 40'orna, den finns inte på 36'orna, är den också bara en ventilation?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Använd ett T-rör, krångla inte till i onödan... Se bara till så ingen slang blir klämd eller bildar "vattenlås" när du monterat de hela, de kan vara rätt trångt.
Har du satt dit större insugsgummin? Eller passar de å tränga upp orginalen? Om du tränger upp orginalen så kolla så de inte spricker.

Hoppas de blir en redig raket till sommaren :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Använd ett T-rör, krångla inte till i onödan... Se bara till så ingen slang blir klämd eller bildar "vattenlås" när du monterat de hela, de kan vara rätt trångt.
Har du satt dit större insugsgummin? Eller passar de å tränga upp orginalen? Om du tränger upp orginalen så kolla så de inte spricker.

Hoppas de blir en redig raket till sommaren :tummenupp

Har större gummin till 40orna. Vad är den stora anslutningen i mitten upptill på 40'orna? Ventilation?
En sån finns inte på 36'orna :va
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
det sitter dessutom en TPS på sidan av 36'orna. 40'orna har ingen sån, kan man lika gärna köra utan den? :va
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag har ingen koll på tps:n tyvärr... möjligen att den ger värden till CDI-boxen för tändningen, men behöver se ett kopplingsschema för å klura på de.. för nån insprutare är de väll inte då de e föggar :D
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Så länge tändningen inte ställs så att tändkurvan påverkar förbränningen negativt så som varmspikningar, spikningar så behövs inte tps:en, men eftersom jag inte vet funktionen till 100% VAD och HUR det ändrar så vågar ja inte rekommendera bortplockning.
Kanske nån annan vet här inne med mera vana av denna...

Annars skulle ja plocka dit en R 1100 eller R 750 CDI-box, så slipper man tps:en helt... för i dessa baxar är kruvorna fixa å tar du en 750 box har du varvtalsregleringen några 1000rpm högre än 1100:an...
Jag har testat lite olika boxar på en 1127F motor som var lite uppskrämd... märkte ingen skillnad förutom varvtalsklippet låg högre på 750:an...

Så de finns lite alternativ å experimentera :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Så länge tändningen inte ställs så att tändkurvan påverkar förbränningen negativt så som varmspikningar, spikningar så behövs inte tps:en, men eftersom jag inte vet funktionen till 100% VAD och HUR det ändrar så vågar ja inte rekommendera bortplockning.
Kanske nån annan vet här inne med mera vana av denna...

Annars skulle ja plocka dit en R 1100 eller R 750 CDI-box, så slipper man tps:en helt... för i dessa baxar är kruvorna fixa å tar du en 750 box har du varvtalsregleringen några 1000rpm högre än 1100:an...
Jag har testat lite olika boxar på en 1127F motor som var lite uppskrämd... märkte ingen skillnad förutom varvtalsklippet låg högre på 750:an...

Så de finns lite alternativ å experimentera :tummenupp

Hitta en till tråd
http://www.banditforum.co.uk/forum/index.php?action=printpage;topic=35960.0

Verkar som jag inte behöver bry mig om tps då...
 

Barrkis

reparatör
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki gsx 1100 EF, Suzuki GT 750
Nån som vet ????? Jag bytte pinbultarna på blocket till ape grövre pinbult. När jag nu tänker efter så blir jag lite fundersam. Det sitter ju omringar med stålbrickor kring några av dessa nu när bultarna blev grövre så vart de väldigt liten spalt som oljan ska ta sig upp genom till toppen ??? Måste jag ta upp hålet på dessa ????? Tacksam för svar
 

Barrkis

reparatör
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki gsx 1100 EF, Suzuki GT 750
Nån som vet ????? Jag bytte pinbultarna på blocket till ape grövre pinbult. När jag nu tänker efter så blir jag lite fundersam. Det sitter ju omringar med stålbrickor kring några av dessa nu när bultarna blev grövre så vart de väldigt liten spalt som oljan ska ta sig upp genom till toppen ??? Måste jag ta upp hålet på dessa ????? Tacksam för svar. Det är en Gsx 1100f motor från 95
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Ingen som har en dylik kopplingstryckplatta liggandes till en GSXR1100 90-92?
Min jag köpte från Österrike i höstas lämnade ju en hel del att önska... Surt att man ska komma på det nu först... :-/



 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Nån som vet ????? Jag bytte pinbultarna på blocket till ape grövre pinbult. När jag nu tänker efter så blir jag lite fundersam. Det sitter ju omringar med stålbrickor kring några av dessa nu när bultarna blev grövre så vart de väldigt liten spalt som oljan ska ta sig upp genom till toppen ??? Måste jag ta upp hålet på dessa ????? Tacksam för svar. Det är en Gsx 1100f motor från 95

Går inte oljan till toppen i slangarna som går från baksidan på cylindern på vevhuset upp till ventilkåpan på ställen?ljenegeog.JPG
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Går inte oljan till toppen i slangarna som går från baksidan på cylindern på vevhuset upp till ventilkåpan på ställen?View attachment 401218
Jo, upp genom slangarna på baksidan.
Och ner genom två S-formade rörstumpar inklämda mellan topp och cylinder på framsidan - sitter o-ringar runt i båda ändar som är omöjliga att byta utan att lyfta av toppen. Tror jag, skulle bli glad om jag har fel.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top