Trimning av oljekylda GSXR-tråden

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
RS38'or passar bra för din motorkombination, men även RS36 funkar - speciellt om du skall köra mycket gata, likaså CV40 (du blir mindre trött i gashanden av CV40, karpateltunnelsyndrom). RS40 är för stor för din moderata kubik. Du skall absolut se till att använda returvajer. Jag har kört med Lectron 40 utan returvajer på strippen - men det blir onödigt spännande när trottlarna börjar bli lite slitna.

Tackar :)

Fasen det låter ju bra att man kan kolla efter RS36or också då, de ska passa fint i mina gummin alltså?

Verkar ju finnas större utbud av 36or än 38or. Det blir nästan uteslutande gata för den här cykeln.

Jag har ju redan som sagt en cv40 brygga på, fast jag har "slängt" luftburken... tänkte försöka få det att lira med K&N dual-pods istället. Hittade en gammal post i den här tråden från någon som hade kört den setupen fint med någon liten modifiering endast. Tänkte att MB har koll på det där (han får bestycka/bänka åt mig)

Om nån här sitter på en lämplig förgasarbrygga (RS36 / RS38) så är jag intresserad. :) :fyllisar
 

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Gsx-r 1216, Yamaha rd 350
Problemet är att vacumet i lilla slangen till orginalkranen vanligtvis upphör när flatslidebrygga monteras - tji soppa och skador på motorn när inget bränsle kyler/smörjer.

Så min "lösning" (ett par inlägg upp) är en dum idé? Originalkran till rs36or, 1216cc. Ska vid tillfälle åka till mcxpress och köra dyno med lamdba. Jag har pluggat den lilla slangen och tagit bort membranet i kranen.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Var är det bäst att ta vakuumslangen från kranen, till en fugge som på banditen eller till insugsgummit som på r-1100?

Blev just utbudad på en RS36 brygga, men har hittat en FCR39 brygga som kanske är överkomlig, är det overkill för min motor?
 

bmwpelle

leg.ölprovare
Gick med
14 Feb 2010
Ort
eskilstuna
Hoj
Hayabusa,Rsv4factory
fcr finns ju med oliks halsringar...så det borde inte vara nått problem
Jag har 37mm ligger i garaget.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Var är det bäst att ta vakuumslangen från kranen, till en fugge som på banditen eller till insugsgummit som på r-1100?

Blev just utbudad på en RS36 brygga, men har hittat en FCR39 brygga som kanske är överkomlig, är det overkill för min motor?

Jag körde med RS40:eek:r på min gamla motor (1216 m Bohlinportad shimstopp) vilket inte var några problem. Gick hur bra som helst. Frun körde den till och från jobbet en dag.
Keihin 39:eek:r borde funka bra.
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Tjena alla!
Var i Eslöv i fredags och hämtade hem en GSXR750 -88. Någon som känner till historiken på denna?

ImageUploadedByTapatalk1400516319.010141.jpg

ImageUploadedByTapatalk1400516345.692008.jpg

ImageUploadedByTapatalk1400516363.033805.jpg
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Någon som vet var man får tag på en framstänkskärm till GSX-R1100 '92 som mer är bara en enkel skärm än originalets vintermössa med öronlappar? Gärna glas- eller kolfiberarmerad plast.
Behöver inte vara bolt-on, bara någorlunda rätt form och möjlig att få fast på gaffeln utan en massa extrakonstruktioner.

Något i denna stil:

Framskaumlrm.jpg
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tjena alla!
Var i Eslöv i fredags och hämtade hem en GSXR750 -88. Någon som känner till historiken på denna?



View attachment 405956

Vet inte hur salig DrBike brukade märka sina portningsjobb mer än att initialerna fanns där. Här är de ju inte jättediskreta. Det är långsökt men kanske värt att kolla med http://www.sporthoj.com/forum/member.php?2649-Kamikaze-kid

Han borde veta.

Edit;

Så visar det väl sig att det är en utbytesmorot/topp och jag får skämmas.
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Går det att få av toppen på en 1992 GSX-R 1100 med motorn kvar i ramen.
(Original motor och ram.)
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Går det att få av toppen på en 1992 GSX-R 1100 med motorn kvar i ramen.
(Original motor och ram.)

Samma fråga men ram 1986 motor 1992. Toppackning blåst. Hoppas toppen klarat sig.
Kan vara ute efter div trimm/delar och motorarbeten helst i södra Sverige (inre för långt norr om Jönköping). Skicka PM.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Enligt folk som jag är rätt säker på att de vet vad de talar om går det bra att ta av topplocket på min med 1992 motor och ram. Ta av cylinderblocket går inte enligt samma källor.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Enligt folk som jag är rätt säker på att de vet vad de talar om går det bra att ta av topplocket på min med 1992 motor och ram. Ta av cylinderblocket går inte enligt samma källor.

Jag har plockat bort topp o cylinder ur en 750 ram med 1100 motor
 

Bifogat

  • kolv.JPG
    kolv.JPG
    126 KB · Visningar: 103
  • DSC00451.jpg
    DSC00451.jpg
    237.7 KB · Visningar: 117

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Jag plockade av ventilkåpan på min 1986 med 1992 motor. Teoretiskt går det inte, men med lite matrealsvikt. så går det. Packningarna till striftbrunnarna (sitter innanför) ligger risigt till.. Naturligtvis skulle den krångligaste skruven strula :-( . Mitten fram. Insex borde heta cirkel grrr. Många knep provades, tills jag såg nått som liknade spår av huggmejsel. Jag gick i samma spår med skruvmejsel utan handtag. Vrååål YEEEES den lossnade :party . Nån som har en liggandes? Jag har god lust att svetsa på en M12 mutter 19mm hylsvidd :) .

Om man vill demontera cyllarna kan det hjälpa att skruva ur pinnbultarna? Och kanske lossa främre motorfäste och lyfta lite fram? Jag hoppas på att bara lyfta topp och plana lite. Toppackningen är skrot.

Vad är nästa steg efter ventilkåpan? Måste kammarna bort helt?
Vilka gulliga små ventilfjädrar(van vid bilar). Hur ställer man ventilspel? Är det små schims? Ca 6mm diameter. Som sitter längst upp på ventilen.
 
Last edited:

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Lycka till med pinnbultarna - brukar sitta som in i h#####e.
Då är det nog läge att fälla fram/ner motorn, 86-88 ramen är väl trängre än 89-92?
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Då glömmer vi pinnbultarna. Det skall spara jobb, inte ge mer.Även om de är borta så kommer främre övre delen att röra sig framåt. För foder utsticket brukar sitta tight. Så det går nog inte ändå. Och jag hoppas jag slipper lyfta denna gång. Men om, så är motorn en topp lättare. Jag har lyft ur motor på en annans hoj då va vi 2. Ovan kanten skall ur först. Och nederkanten in först, när den skall tillbaka. En hel del pyssel. Lättare på en gammal kawatrippel. Det gör jag själv, och den trillar i lätt.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Hur känner man igen trimkammar? Ev stod det 450 på en av kammarna. Glömde fota och skriva. Om nån dag skall jag öppna igen.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top