Trimma !!!

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
En blå..
Trimma en gsxr 750 88:a alla tips är väldigt välkommna.. Måste ha mera drag, men vill inte köpa en annan hoj.. :whip

Dumpa i en 1100 motor. Ska visst inte vara några som helst bekymmer utan passar mer eller mindre rätt i.

Stoppa i en 1100-motor? Har väl gjorts förr, och mer hk/krona blir nog svårt att få till.. :D

Edit: Äh, DumDum var visst på hugget där.

Dyrt: borra till 990cc (eller vad det nu blir), vassare kammar, RS-gasare, ett bra 4-1, portad topp, mer komp.

Billigare: Köp en 1100-maskin och stoppa i, när den effekten inte räcker längre så följ alla steg ovan. Hur rädd vill du bli? :brynad

1052-motorn är identisk med 1988-1989 750-motorn så när som på borr och slaglängd. Monterar du 750-toppen på 1052-motorn höjer du kompressionen automatiskt till 12:1, idealiskt!

Att trimma 750-motorn ger inte så värst mycket för pengarna enligt min mening. Samma trim på en 1052, 1127 eller 1157 ger betydligt mer.

Dina CV-36'or (dvs originalförgasarna) klarar av att föda ca 147 bakhjulshästar på en 1157-motor. Avgassystemet ger inte heller så speciellt mycket. Luftfilter ger heller inte speciellt mycket.

Porta toppen - ger MASSOR av effekt!

Låt Motospeed montera 30/26 ventiler i din 750-topp och låt mig sen massera den (portning och plastning) och montera den sen på en 1052 eller 1127-motor.

Portningspriser på min hemsida.

Följdfråga: Hur får man sex växlar i en 1100. Det är ju tråklåda i dom där annars,,,

Den sexväxlade lådan pallar för max 140 hästar. Sen börjar sakerna på att ge med sig... 1100-lådan pallar för minst 350-hästar.

Vill man så går det att montera 6-växlat i 1100'an. Man lär kapa bort lite uppstyvningar i motorblocket, det är allt. Uppstyvningarna finns dock där av en anledning...

Då klarar den av en original 1100-motor med råge alltså.

Hur är det med 750-bottendelen om man smäller på 1100-cylindrar? (om det passar)

Med vridet i 1100'an behövs inte 6 växlar. Att växla tar tid... och den tiden lär knappast uppvägas av ett lite mer optimalt utväxlingsförhållande.

För att få på en 1052-cylle på 88-89 750gsxr'en lär 750'ians övre motorhalva fräsas upp för de större fodren. Likaså lär du montera längre dragstänger, annan vev, vevstakar, kamkedja, kamkedjestyrningar etc etc.

Har man en skrotad 1052 motor, typ att halvorna är torsk - kan man iaf använda ett 750-block som grundplåt.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Nej, sex växlar behövs inte i en 1100, den har nämligen nått som 750 inte har....VRID :slicka

Jaja,,, :slicka

Fattar dock inte hur den jättehöga motorn ska få plats, tycker det är trångt redan nu,,, :confused:

Tackar för alla tips!!

En fråga: Vad säger vår kära bilprovning om motorbyte??
Misstänker att dom inte blir storm förtjusta, även om jag skulle bli det...

heigo skrev:
Tackar för alla tips!!

En fråga: Vad säger vår kära bilprovning om motorbyte??
Misstänker att dom inte blir storm förtjusta, även om jag skulle bli det...

Ärligt talat så tror jag inte att de märker det om du kör originalpipa och så. Motorerna ser likadana ut, det som avslöjar är texten med oljemängd och cylindervolym.

Heigo, bilprovningen bara noterar att du har bytt motornummer och kollar förmodligen att den inte är stulen. Dom skiter i hur stor den är. Slipa bort kubik-talet på cylinderblocket om du är oroligt.

Med en 1100-motor i en 750-ram MÅSTE man ur med motorn (eller sänka den i framkanten) om man ska justera ventilerna. Det tar ca 8 timmar att göra om man är lite ovan.

Och motornummer kollas enbart på hojar yngre än -93 (eller var det senare) så det ska vara lugnt det med.

Fråga #3

Kan jag använda mitt V&H om jag "höjer" grenröret eller krävs det grövre rör? :confused:

Det går att använda, det är lite grövre rör till 1100 dock, men om du inte har en 1370cc-maskin så är det lugnt med 750-rör.

Såvitt jag vet inte mycket, kanske flytta över lösa motorfästena men ingen ombyggnad av ram eller dyl. behövs. Brink vet väl mer exakt.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back