gixxer_1255
Suzuki samlare?
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Boden
- Hoj
- Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
7/11
Ingenting behöver byggas om (nästan).
Har du en GSXR 750 85-87 och sätter i en 1052motor så passar allt rakt av utom avgassystemet för att 1100motorn är högre, med 1052á i 85-87 så går det att ta av ventilkåpan utan att lossa motorn.
Med en 1127á eller 1157á i en GSXR 85-87 så passar inte 750 oljekylaren på grund av att slanganslutningarna är olika . Det kan också bli problem med att få av ventilkåpan då dessa motorer har en högre ventilkåpa. 750 växelspaken passa inte heller om man tar en 1127 eller 1157.
Sätter man in en 1100 motor i en 88- så får man problem med ventilkåpan, då måste man också skaffa ett kopplingshangtag från en 1100 då kopplingen är hydralisk på 1100.
När ni bytt till 1100 motor passar inte orginalluft burken längre.
Om ni tänker byta motor till en 1100 i eran 750 så bör ni köpa en motor med tillhörande avgas rör, oljekylare och tändbox och kanske en kopplingscylinder.
(Men det går att göra sniklösningar som är mer eller mindre bra, göra nya slangar till oljekylaren, köra med 750tänd boxen, ev sätta på en 1052ventilkåpa på 1127,1157motorn så blir det lite mer lättare att ta av den.
heigo skrev:Hur mycket ombyggnad krävs för att sätta på 1127 resp 1157 motorn??
Ingenting behöver byggas om (nästan).
Har du en GSXR 750 85-87 och sätter i en 1052motor så passar allt rakt av utom avgassystemet för att 1100motorn är högre, med 1052á i 85-87 så går det att ta av ventilkåpan utan att lossa motorn.
Med en 1127á eller 1157á i en GSXR 85-87 så passar inte 750 oljekylaren på grund av att slanganslutningarna är olika . Det kan också bli problem med att få av ventilkåpan då dessa motorer har en högre ventilkåpa. 750 växelspaken passa inte heller om man tar en 1127 eller 1157.
Sätter man in en 1100 motor i en 88- så får man problem med ventilkåpan, då måste man också skaffa ett kopplingshangtag från en 1100 då kopplingen är hydralisk på 1100.
När ni bytt till 1100 motor passar inte orginalluft burken längre.
Om ni tänker byta motor till en 1100 i eran 750 så bör ni köpa en motor med tillhörande avgas rör, oljekylare och tändbox och kanske en kopplingscylinder.
(Men det går att göra sniklösningar som är mer eller mindre bra, göra nya slangar till oljekylaren, köra med 750tänd boxen, ev sätta på en 1052ventilkåpa på 1127,1157motorn så blir det lite mer lättare att ta av den.
Last edited: