Trimma !!!

7/11

heigo skrev:
Hur mycket ombyggnad krävs för att sätta på 1127 resp 1157 motorn??

Ingenting behöver byggas om (nästan).

Har du en GSXR 750 85-87 och sätter i en 1052motor så passar allt rakt av utom avgassystemet för att 1100motorn är högre, med 1052á i 85-87 så går det att ta av ventilkåpan utan att lossa motorn.

Med en 1127á eller 1157á i en GSXR 85-87 så passar inte 750 oljekylaren på grund av att slanganslutningarna är olika . Det kan också bli problem med att få av ventilkåpan då dessa motorer har en högre ventilkåpa. 750 växelspaken passa inte heller om man tar en 1127 eller 1157.

Sätter man in en 1100 motor i en 88- så får man problem med ventilkåpan, då måste man också skaffa ett kopplingshangtag från en 1100 då kopplingen är hydralisk på 1100.

När ni bytt till 1100 motor passar inte orginalluft burken längre.

Om ni tänker byta motor till en 1100 i eran 750 så bör ni köpa en motor med tillhörande avgas rör, oljekylare och tändbox och kanske en kopplingscylinder.
(Men det går att göra sniklösningar som är mer eller mindre bra, göra nya slangar till oljekylaren, köra med 750tänd boxen, ev sätta på en 1052ventilkåpa på 1127,1157motorn så blir det lite mer lättare att ta av den.
 
Last edited:
Jag har för mej att när jag monterade 1127:an-91 i min 750-88 så fanns det inte tillräckligt med plats vid bensinkran/förgasare så jag löste problemet med att montera RS38:or.

Jag rekommenderar verkligen att du köper en 1100-motor istället för att trimma 750-motorn.

Jag trimmade min 750 först och det var jävligt kul ett tag tills kammarna (V&H-modified) och vipporna "gick ner sig" och mina nyslipade ventiler blev lövtunna (troligen ythärdade).

Det är bara så att det är ingen bra konstruktion på de gamla gixxertopparna med två ventiler som jobbar mot en nock på kammen.... det är givetvis bättre med de lite nyare topparna som har en nock till varje ventil = 1100-91, vet ej vilket år det kom på 750-motorn.
 
andersbrink skrev:
Med vridet i 1100'an behövs inte 6 växlar.
:fakta

Gixxer 1100:ans motor är grym!! Mycket trimvänlig... 5-växlade lådorna är dessutom slitstarka och pålitliga. Möjligtvis kan 2:ans växel börja strula lite efter 15000 mils hård körning.
 
Re: 7/11

Funkar min topp och tändbox på 1052-motorn?
Hur många hk har 1052?
Vad skiljer mellan 1052 och 1127 förutom 75cc?
 
Biker_R1 skrev:
Jag har för mej att när jag monterade 1127:an-91 i min 750-88 så fanns det inte tillräckligt med plats vid bensinkran/förgasare så jag löste problemet med att montera RS38:or.

Jag rekommenderar verkligen att du köper en 1100-motor istället för att trimma 750-motorn.

Jag trimmade min 750 först och det var jävligt kul ett tag tills kammarna (V&H-modified) och vipporna "gick ner sig" och mina nyslipade ventiler blev lövtunna (troligen ythärdade).

Det är bara så att det är ingen bra konstruktion på de gamla gixxertopparna med två ventiler som jobbar mot en nock på kammen.... det är givetvis bättre med de lite nyare topparna som har en nock till varje ventil = 1100-91, vet ej vilket år det kom på 750-motorn.

Att V&H-kammar går ner sig och tar med sig vipporna är ju inte så konstigt, konstruktionen är det inget fel på om man kör bra kammar eller original.

Det som skiljer 1052 från 1127 är annan koppling ( solfjäder istället för fyra spiralfjädrar), annan startmotor (1 mm bredare), nästan 1mm i slag, 8 hk och 10 nm, ventilkåpan, infästning av oljeslangar till kylaren, tråget, 4 liters oljevolym mot 3,8. Röd markeringen ligger 1000 varv högre trots längre slag. Tändningen är annorlunda. 1052 har 135hk och 102 nm, 1127 har 143 hk och 112 nm.
 
Re: Re: 7/11

John Holmes skrev:
Funkar min topp och tändbox på 1052-motorn?

Njaaaaaaaa, dom går att montera dit men det blir inte bra.
750motorn är långslagig så att förbrängrumen är små så du får hög komp, skall du ha 750 topp skall du ha en 88topp. Tändboxen funkar men varvtals regulatorn tillåter drygt 1000varv mer än 1100boxen och det har du inte häller någon nytta av.
(tycker jag, det finns dom som åker med 750box på 1100)
 
Ok, så 750-topp på 1100 gäller ej MkI-topparna alltså...

1052-ventilkåpa på 1127 då, finns det några nackdelar? Är det bara den som skiljer motorerna åt höjdmässigt?
 
Ingen nackdel att byta ventilkåpor, det som skiljer där är att du har en påbyggnad för vevhusventen på 1127-kåpan.
 
Re: Re: Re: 7/11

gixxer_1255 skrev:
750motorn är långslagig så att förbrängrumen är små så du får hög komp, skall du ha 750 topp skall du ha en 88topp.

Det är t.o.m. så illa att icke 88-89 750-toppar är så små att de inte räcker till att täcka förbränningsutrymmet på en 1127-motor. Men 88-89 topparna är guld. Jag har tre liggandes på hyllan som framtida investering. Mer värdesäkert än Ericsson-aktier iaf. :D

1052 har 58 mm slaglängd och 1127/1157 har 59 mm slaglängd.
 
Hallå alla ni som kan.. Om jag fattat det rätt!? Jag kan ta en 1127 motor o köra med min topp o fuggar (750 88:a) Och så måste jag fixa annat kopplings handtag (hydraliskt) Kan jag använda min oljekylare o avgassystem? Slipper jag problemet med ventilkåpan med min 750 topp på?

Extremt tacksam för svar!!!
 
Seveneleven

heigo skrev:
Hallå alla ni som kan.. Om jag fattat det rätt!? Jag kan ta en 1127 motor o köra med min topp o fuggar (750 88:a) Och så måste jag fixa annat kopplings handtag (hydraliskt) Kan jag använda min oljekylare o avgassystem? Slipper jag problemet med ventilkåpan med min 750 topp på?

Extremt tacksam för svar!!!

88-89 750 Topp: Ja
88-89 750 Förgasare Ja
Byta kopplingshantag: Ja
Oljekylare: Ja (kan vara annan anslutning i motorn men tror det går)
Avgas system: NEJ
Tändbox: glöm inte den

Ventilkåpsproblemet slipper du inte om du har en 88 eller senare.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top