Trimma+originalsystem

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Antar att det är fler än jag som sitter och letar delar till hojen nu i höst mörkret :) Vad jag redan har köpt är ett bazzaz kit med tc och qs. Köpte det för att få qs, tcn och fuel control räknar jag som att jag fick med på köpet :banana. Dock så kollade jag med rg och de vill ha 4000 kr för att mappa hojen med bazzaz vilket jag tyckte var rätt mycket! Speciellt med tanke på att nästan allt är original på hojen och har egentligen inga problem med effektkurvan. Men går i tankarna på att skaffa factory pro trattar och ta ur katen. Men hur mycket effekt kan jag skrämma ur hojen innan original avgassystemet stryper? Känns ju som att det första folk gör är att byta till ett helsystem och det måste väl finnas en anledning till det? Dock så är det inget jag vill göra för jag vill inte ha problem med ljudet vid bankörningar!

Om man skulle bara monterar på bazzaz utan att mappa eller lägga in egen map kommer hojen gå som tidigare eller blir det skillnad? Tex att den kommer gå för fett/snålt?

Vad ska ni själva göra med era hojar till nästa säsong?
 
Har en R1 -99 ens kat eller ska vi gissa utan att veta vilken hoj det gäller?

Isf säger jag att katen brukar ha ganska högt motstånd så det lönar sig nog. Den dämpar också ljud förstås så om du har en av de modeller som är nära gränsen helt orginal så kanske det är en dålig idé.

Jag tycker mappning brukar löna sig även med orginalpipa med tanke på gassvar och dellast men då kör jag helst hojar med relativt stort borr som är lite känsliga för att gå allt för miljövänligt.
 
Har en R1 -99 ens kat eller ska vi gissa utan att veta vilken hoj det gäller?

Isf säger jag att katen brukar ha ganska högt motstånd så det lönar sig nog. Den dämpar också ljud förstås så om du har en av de modeller som är nära gränsen helt orginal så kanske det är en dålig idé.

Jag tycker mappning brukar löna sig även med orginalpipa med tanke på gassvar och dellast men då kör jag helst hojar med relativt stort borr som är lite känsliga för att gå allt för miljövänligt.


Haha nej det är inte polkan som jag ska göra något med, utan en 1000 k7a :) vad jag vet så har väl inte den haft problem med ljudet. Men måste man mappa hojen om man monterar bazzaz? Isf så kan jag lika gärna göra det utan kat och med trattar :)
 
Haha nej det är inte polkan som jag ska göra något med, utan en 1000 k7a :) vad jag vet så har väl inte den haft problem med ljudet. Men måste man mappa hojen om man monterar bazzaz? Isf så kan jag lika gärna göra det utan kat och med trattar :)

Bazzaz är även ett piggyback-system likasom Powercommander,kräver att man mappar i bänk eller med AFR-logging på väg eller bana.

För din hoj ger bara ett helsystem ca 2hk på toppen, men hojen känns lite mer "på" när du vrider på. När du börjar trimma mer, så begränsar originalsystemet dig. Det finns en anledning att det finns helsystem...

Bazzaz, DNA luftfilter, helsystem och andra trattar är en bra start. Sedan skulle jag börja med andra kammar(Yoshi R-kammar förslagsvis, eller Webcam), ventilfjädrar och tunnare toppackning. Sen om man vill finns det ju högkompskolvar eller överborr, carillo-stakar, lättare vev etc. Det finns MASSOR av delar till GSX-R i USA.
 
Frågan är intressant, om man inte är ute efter mer effekt, utan enbart vill ha TC och/eller QS. Måste man ändå bänka och mappa hojen?

Jag är lite sugen på QS till min 600:a, men effekt har jag så jag klarar mig, och behöver jag mer tryck så kan jag dreva.
 
Frågan är intressant, om man inte är ute efter mer effekt, utan enbart vill ha TC och/eller QS. Måste man ändå bänka och mappa hojen?

Jag är lite sugen på QS till min 600:a, men effekt har jag så jag klarar mig, och behöver jag mer tryck så kan jag dreva.

Klart att du kan dunka på ett Bazzaz-system utan att mappa men om det ändå finns där så ger det en hel del i registret att hämta även på en originalhoj.
Tillverkarna bygger insug- och avgassystem för att kunna typa maskinerna i olika länder. I hanteringen av miljö- och ljudkrav så pillas det ganska mycket med elektroniken också. Till exempel så ändrar man map och tändning vid det varvtal där man mäter ljud så då får man en dip i kurvan. Dessutom upplevs gassvaret på en originalhoj lite hattigt ibland beroende på just dessa anpassningar.
Med en Bazzaz eller PowerCommander så kan man släta ut dessa olater och plocka upp en hel på framförallt mellanregistret och det kan göra underverk på registret 0-50% gas vilket är precis där man alltid är. Just känslan från stängd trottel tills den börjar öppnas är ju något som man känner precis hela tiden så det är oerhört viktigt att det sker mjukt och med förväntat resultat.

Bazzaz QS och TC är grymt bra men framförallt TC är avsedd för bankörning/tävling/flat-out, det funkar inte likadant som ex den "gat-TC" som sitter på Yamahas Super Tenere.
Bazzaz TC skall också mappas för att bli riktigt bra, dessutom på varje växel. Jag rekommenderar även att du installerar Bazzaz sladd med omkopplare på styret. Det är framförallt inställningen för TC:s om kan ändras "on-the-fly" där, köp även TC-lampan som blinkar när TC griper in, då blir det mycket lättare att förstå och ställa in systemet.

Just my 2c :)
 
Bazzaz är även ett piggyback-system likasom Powercommander,kräver att man mappar i bänk eller med AFR-logging på väg eller bana.

För din hoj ger bara ett helsystem ca 2hk på toppen, men hojen känns lite mer "på" när du vrider på. När du börjar trimma mer, så begränsar originalsystemet dig. Det finns en anledning att det finns helsystem...

Bazzaz, DNA luftfilter, helsystem och andra trattar är en bra start. Sedan skulle jag börja med andra kammar(Yoshi R-kammar förslagsvis, eller Webcam), ventilfjädrar och tunnare toppackning. Sen om man vill finns det ju högkompskolvar eller överborr, carillo-stakar, lättare vev etc. Det finns MASSOR av delar till GSX-R i USA.


Haha sånt får du ju inte berätta! Du kommer ju ruinera mig :)

Är det svårt att mappa hojen själv med afm/arf? Jag har läst en del om det och vad för speciellt är värdet 13 som folk verkar sträva efter? Vad jag fattade det som så med afm så mappade hojen sig själv till bästa värdet, hur bra blir det egentligen? Kan ju förstå att det inte blir lika bra som om man gör det hos en seriös bänkare!
 
Klart att du kan dunka på ett Bazzaz-system utan att mappa men om det ändå finns där så ger det en hel del i registret att hämta även på en originalhoj.
Tillverkarna bygger insug- och avgassystem för att kunna typa maskinerna i olika länder. I hanteringen av miljö- och ljudkrav så pillas det ganska mycket med elektroniken också. Till exempel så ändrar man map och tändning vid det varvtal där man mäter ljud så då får man en dip i kurvan. Dessutom upplevs gassvaret på en originalhoj lite hattigt ibland beroende på just dessa anpassningar.
Med en Bazzaz eller PowerCommander så kan man släta ut dessa olater och plocka upp en hel på framförallt mellanregistret och det kan göra underverk på registret 0-50% gas vilket är precis där man alltid är. Just känslan från stängd trottel tills den börjar öppnas är ju något som man känner precis hela tiden så det är oerhört viktigt att det sker mjukt och med förväntat resultat.

Bazzaz QS och TC är grymt bra men framförallt TC är avsedd för bankörning/tävling/flat-out, det funkar inte likadant som ex den "gat-TC" som sitter på Yamahas Super Tenere.
Bazzaz TC skall också mappas för att bli riktigt bra, dessutom på varje växel. Jag rekommenderar även att du installerar Bazzaz sladd med omkopplare på styret. Det är framförallt inställningen för TC:s om kan ändras "on-the-fly" där, köp även TC-lampan som blinkar när TC griper in, då blir det mycket lättare att förstå och ställa in systemet.

Just my 2c :)

Hur mappar man tcn? Menar du att den inte är riktigt bra med "original inställningarna" som den kommer med? Tänkte med ratten så kan man ju ändå ställa tcn i 10 lägen. Kan man hitta rekommenderade tc maps på nätet?
 
Haha sånt får du ju inte berätta! Du kommer ju ruinera mig :)

Är det svårt att mappa hojen själv med afm/arf? Jag har läst en del om det och vad för speciellt är värdet 13 som folk verkar sträva efter? Vad jag fattade det som så med afm så mappade hojen sig själv till bästa värdet, hur bra blir det egentligen? Kan ju förstå att det inte blir lika bra som om man gör det hos en seriös bänkare!

När jag mappar så väljer jag det AFR-värdet som ger mest effekt samt vrid. Det kan skilja från 12.8 till 13.4. GSX-R1000 och många andra rad4 sporthojar brukar gilla mest att ligga på 13.4:1. Vi snackar om 100% TPS nu.
Men i områden i mappen där du ligger på jämngas och vill ha bäst förbrukning (typ 2-10% gas, 1,5-6krpm) brukar jag sikta på 13.9:1. Men det beror alldeles hur maskinen är byggd.
Jag ligger t.ex. på 13.4:1 på fullgas sen 13.2:1 på lägre gas för att hojen ska gå så jämnt som möjligt när man kommer in i böj och ska möta med gas.

Bazzaz har ju ett eget självjusterande system som funkar väldigt bra (om man vet hur man ska sätta upp det) och som även slår "bänk"mappen då man får med effekten av farten som trycksätter luftburken.

När det mappas racehojar, kör vi alltid hojen i bänk för att få en "grundmapp" sedan logging (typ AIM), autotuner(PCV) eller Bazzazs Z-AFM på banan för att se effekten av ramair.
 
Frågan är intressant, om man inte är ute efter mer effekt, utan enbart vill ha TC och/eller QS. Måste man ändå bänka och mappa hojen?

Jag är lite sugen på QS till min 600:a, men effekt har jag så jag klarar mig, och behöver jag mer tryck så kan jag dreva.

Det som är fördelen med ett piggyback-system, om du väljer en noll map så påverkar inte systemet signalerna från ECUn och de går rakt till spridarna utan påverkan.

Men om du ska bara ha QS, kolla på Cordonas system.
 
När jag mappar så väljer jag det AFR-värdet som ger mest effekt samt vrid. Det kan skilja från 12.8 till 13.4. GSX-R1000 och många andra rad4 sporthojar brukar gilla mest att ligga på 13.4:1. Vi snackar om 100% TPS nu.
Men i områden i mappen där du ligger på jämngas och vill ha bäst förbrukning (typ 2-10% gas, 1,5-6krpm) brukar jag sikta på 13.9:1. Men det beror alldeles hur maskinen är byggd.
Jag ligger t.ex. på 13.4:1 på fullgas sen 13.2:1 på lägre gas för att hojen ska gå så jämnt som möjligt när man kommer in i böj och ska möta med gas.

Bazzaz har ju ett eget självjusterande system som funkar väldigt bra (om man vet hur man ska sätta upp det) och som även slår "bänk"mappen då man får med effekten av farten som trycksätter luftburken.

När det mappas racehojar, kör vi alltid hojen i bänk för att få en "grundmapp" sedan logging (typ AIM), autotuner(PCV) eller Bazzazs Z-AFM på banan för att se effekten av ramair.

Kan man se vilka värden man ska ligga med hjälp utav bazzaz mjukvara och afm? Eller är det med lång erfarenhet du vet vilka värden du ska ligga på? Blir grymt sugen på att ge det ett försök o mappa hojen själv. Det ligger prestige i att ha gjort det själv :) Dock så låter det avancerat!
 
Kan man se vilka värden man ska ligga med hjälp utav bazzaz mjukvara och afm? Eller är det med lång erfarenhet du vet vilka värden du ska ligga på? Blir grymt sugen på att ge det ett försök o mappa hojen själv. Det ligger prestige i att ha gjort det själv :) Dock så låter det avancerat!

Man kan se AFR i realtid i bazzaz programmet, men då måste du ha datorn med dig ute när du kör, rekommenderas självklart inte. Men det du gör, är att du sätter upp en AFR-måltabell som Bazzazens Z-AFM jobbar emot och justerar sig själv, vet dock inte om den även "loggar" lästa AFR-värden.
 
Hur mappar man tcn? Menar du att den inte är riktigt bra med "original inställningarna" som den kommer med? Tänkte med ratten så kan man ju ändå ställa tcn i 10 lägen. Kan man hitta rekommenderade tc maps på nätet?

En mappad TC innebär att du väljer vilka värden du skall ha i varje "cell" i ett mapsystem, precis som när man mappar sin insprutning. Med TC mappar du hur mycket TC du skall ha vid en viss trottelöppning i varvtalsregistret.
Till exempel så vill du kanske ha mycket TC när du går ur en långsam kurva, dvs när du svänger snävt och behöver komma upp i fart snabbt med massor av gaspådrag, typiska higsiderkurvor alltså :-)
För att kunna göra det så måste du först bestämma hur du kör just i dessa kurvor på en viss bana.
Ta Ejes på Åsen till exempel, du kanske tar den på tvåan och du har 6800 varv precis när du går på gas, då vill du ha kanske TC 10 precis där för att undvika hjulspinn, när du har rätat upp i vänstern direkt efter så har du 11000 varv och då vill du ha TC4 för att låta hojen accelerera så mycket som möjligt. Nästa sväng (hårnålen) tar du på trean men fortfarande kanske runt 8000 varv när du går på gas. Då kanske du vill ha TC6 just i det varvområdet på den växeln. Du vill ha TC0 på ettan för att kunna komma iväg i starten och du vill ha TC0 på femman och sexan på fullt skaft för där vill du ha så mycket pulver som möjligt plus att risken för higsider är väldigt liten...

Ovanstående är bara exempel men du förstår? Du kan givetvis låna en TC-map av någon annan och modda den för din körning. Sen har du ratten på styret för att snabbt kunna dra på mer eller mindre utifrån den map som du för tillfället kör med. Det kanske börjar regna så då drar man på mer eller att du tycker att hojen är slö ut ur kurvorna så drar du på mindre TC än vad du har i mappen, enkelt :-D

Med switchknappen som du byter map med så byter du även TC om du vill, du kan ju ha två EFI, två QS och två TC mappar laddade samtidigt... Bazzaz är ganska bra skit! :)
 
Kan man se vilka värden man ska ligga med hjälp utav bazzaz mjukvara och afm? Eller är det med lång erfarenhet du vet vilka värden du ska ligga på? Blir grymt sugen på att ge det ett försök o mappa hojen själv. Det ligger prestige i att ha gjort det själv :) Dock så låter det avancerat!

Precis som Aelm skriver så gör du en grundmap i bänk.
Eller så gör man som Roffe_S och markerar alla trottelöppningarna på gasrullen, åker till närmaste övergivna flygfält med datorn i ryggsäcken (vi har tre flygfält på nära avstånd :) ) och gör grundmappen där. Du kör på en viss växel, ex fyran och startar från låg fart och håller gasen på ex 10% tills hojen slutar axa, sen gör man samma på 20%, 30% och så vidare.
Sen gör man om detta några gånger så att du får en fin map när du kollar i datorn.

Efter det så slår man på AFR-loggern igen och så kör man som vanligt. Loggern kan alltid vara på. Sen jackar man in datorn då och då och kollar vilka värden man fått, ser det bra ut så trycker man in dem i Bazzaz-boxen. Sen gör man detta på gata och på bana så får man ett fint register till slut. Det enda man måste bestämma sig för är vilket målvärde som man skall ha och det skiljer lite grann mellan hojarna. På min Gixxer K9:a så kör jag 13.1 på allt, det ger bra gassvar och maxeffekt på min motor, sen kan man magrare eller fetare beroende på användning.

Det är egentligen relativt enkelt att få det bra och motorn går verkligen bra efter detta. Man kan ju för jämförelsen lägga en nollmap på ena platsen i boxen och switcha över då och då så får man känna hur hojen går i original, det är en markant skillnad :yoparty:)
 
Man kan se AFR i realtid i bazzaz programmet, men då måste du ha datorn med dig ute när du kör, rekommenderas självklart inte. Men det du gör, är att du sätter upp en AFR-måltabell som Bazzazens Z-AFM jobbar emot och justerar sig själv, vet dock inte om den även "loggar" lästa AFR-värden.

Precis som Aelm skriver så gör du en grundmap i bänk.
Eller så gör man som Roffe_S och markerar alla trottelöppningarna på gasrullen, åker till närmaste övergivna flygfält med datorn i ryggsäcken (vi har tre flygfält på nära avstånd :) ) och gör grundmappen där. Du kör på en viss växel, ex fyran och startar från låg fart och håller gasen på ex 10% tills hojen slutar axa, sen gör man samma på 20%, 30% och så vidare.
Sen gör man om detta några gånger så att du får en fin map när du kollar i datorn.

Efter det så slår man på AFR-loggern igen och så kör man som vanligt. Loggern kan alltid vara på. Sen jackar man in datorn då och då och kollar vilka värden man fått, ser det bra ut så trycker man in dem i Bazzaz-boxen. Sen gör man detta på gata och på bana så får man ett fint register till slut. Det enda man måste bestämma sig för är vilket målvärde som man skall ha och det skiljer lite grann mellan hojarna. På min Gixxer K9:a så kör jag 13.1 på allt, det ger bra gassvar och maxeffekt på min motor, sen kan man magrare eller fetare beroende på användning.

Det är egentligen relativt enkelt att få det bra och motorn går verkligen bra efter detta. Man kan ju för jämförelsen lägga en nollmap på ena platsen i boxen och switcha över då och då så får man känna hur hojen går i original, det är en markant skillnad :yoparty:)



Så om man inte vill ha laptopen på tanken när man kör så måste man bänka eller göra som roffe för att få ett värde att utgå infrån? Kanske ska leta lite efter någon med en k7a som har lagt upp vad de har i värde :) Kopplar man in z-afm i samma ingång som lambdan satt i eller går den direkt till bazzaz boxen? Isf så beställer jag ett motstånd också :) Kul att höra att det gör stor skillnad från original! :banana
 
Så om man inte vill ha laptopen på tanken när man kör så måste man bänka eller göra som roffe för att få ett värde att utgå infrån? Kanske ska leta lite efter någon med en k7a som har lagt upp vad de har i värde :) Kopplar man in z-afm i samma ingång som lambdan satt i eller går den direkt till bazzaz boxen? Isf så beställer jag ett motstånd också :) Kul att höra att det gör stor skillnad från original! :banana

Du måste göra en unik basmap för din din motor, du kan inte ta någon annans, speciellt om du kör med originalsystem eftersom 99,99% av alla mapningar är gjorda med slip-on eller helsystem så det blir hursomhelst inte rätt. Någon övergiven vägsträcka måste det ju finnas där du kan hålla till. Sätt tejp runt gashandtagets fasta del och en tejpbit på själva rullen, markera ett ställe med en pil. Koppla upp datorn och slå på tärningen så att du får TPS-värde från hojen. Vrid på rullen tills du får 10% värde, skriv detta på tejpen på handtaget, gör samma sak vid 20,30,40,50% osv.

Slå på Z-AFM och koppla ur datorn. Starta och kör, börja från 3000 varv (den loggar inte under det) och vrid rullen tills du har pilen mot 10%, sen håller du gasrullen där ända tills den inte orkar varva mer, gör om proceduren på 20 och så vidare. Det jobbiga blir 70-100%, då börjar det gå undan... ;)

I Z-AFM lådan ingår det en bredbandslambda som du ersätter original smalband, det ingår även en plugg till originalkontakten. Den nya lambdan sätter du direkt i Z-AFM...
 
Det är bra om det tar lite tid med så välj en så hög växel som platsen medger för att få en så tydligom och bra log som möjligt. Desto mer data man har för varje lastcell desto mer precis kan man vara.
 
Du måste göra en unik basmap för din din motor, du kan inte ta någon annans, speciellt om du kör med originalsystem eftersom 99,99% av alla mapningar är gjorda med slip-on eller helsystem så det blir hursomhelst inte rätt. Någon övergiven vägsträcka måste det ju finnas där du kan hålla till. Sätt tejp runt gashandtagets fasta del och en tejpbit på själva rullen, markera ett ställe med en pil. Koppla upp datorn och slå på tärningen så att du får TPS-värde från hojen. Vrid på rullen tills du får 10% värde, skriv detta på tejpen på handtaget, gör samma sak vid 20,30,40,50% osv.

Slå på Z-AFM och koppla ur datorn. Starta och kör, börja från 3000 varv (den loggar inte under det) och vrid rullen tills du har pilen mot 10%, sen håller du gasrullen där ända tills den inte orkar varva mer, gör om proceduren på 20 och så vidare. Det jobbiga blir 70-100%, då börjar det gå undan... ;)

I Z-AFM lådan ingår det en bredbandslambda som du ersätter original smalband, det ingår även en plugg till originalkontakten. Den nya lambdan sätter du direkt i Z-AFM...

Tack för tipset med tps, det var genialiskt enkelt. Funderade länge igår på hur man skulle få fram hur mycket tps var öppen samt hur man skulle veta det när man satt och körde hojen. Haha ja 100% tps så går det undan , fördelen är ju att man inte behöver gasa så länge innan man när rödmarkering :D Det enda jag för klura på är vart jag kan hitta en raksträcka jag kan göra detta. Det är ju lite utav ett problem att gixxern är en ren banhoj :hihi

Förresten så var det en riktigt bra förklaring utav tcn, jag trodde du menade att man skulle mappa för att veta mer exakt hur man skulle ställa in den. Men jag vet ju ganska ungefär vart jag ska passa mig. Tänkte ha mycket tc, typ 5-6 på 2an och 3an på 30-80% tps och mellan 5000 till 10000 varv. Mycket lite tps från 10 000 varv och ingen tc över 80% tps. Mindre på 4an och ingen tc alls på 1,5 och 6an. Typ nåt sånt hade jag tänkte mig. Men tolkade jag dig rätt med att man kan förlora effekt med tcn rakorna? Tänkte på det du skrev om att du inte hade tc på 5-6.

Tack så mycket för dina utförliga svar!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top