Tre män med destination Gästboken

Idag nådde resan sitt slut, precis som planerat
352 mil bakom oss på våra fantastiska stålhingstar, avverkade under 8 dagar.

Ingen motorcykel havererade, kanske mest anmärkningsvärt att 640in höll hela resan :)
Freewinden var den enda motorcykeln som varken hade något fel då resan påbörjades, under resan eller nu, efter resan 👍 Den är trots sin tveksamma uppsyn, en fantastisk motorcykel som faktiskt fungerar riktigt bra på alla underlag.

Hondan kommer kräva väldigt mycket kärlek för att bli helt ok igen, kanske nya gaffelben i alla fall, nya oljetätningar verkar inte hjälpa den att hålla tätt...

Vi har inte skrivit så mycket om utrustningen, men det är väldigt blandat.

Jag:
Lindstrands 2-lagers ställ - 800kr (beg)
Scorpion ADV-930 hjälm - 900kr har jag för mig (utförsäljning)
Richa WP skinnhandskar med krage - 500kr (utförsäljning)
Buff - Den man fick från risk tvåan på Gillinge
Forma Terra EVO stövlar - 4000kr
Tält - Naturhike Mongar 2, 900kr
Liggunderlag - Exped Versa 5R - 1300kr
Sovtäcke - egensytt - 1200kr (typisch)
Kudde - Naturhike uppblåsbar - 300kr
Väskor - Rhinowalk 48L, tror de kostade 1400kr
Topbox - No name, 55ltr kina alubox - 800kr med adapter plattan (helt vattentät)
Kök - Ett gammalt trangia 25 från 80-talet med en modern fire maple gasbrännare, 300kr

De andra två får fylla på med sina grejer om de vill.
Vissa grejer som skorna var ganska dyrt, hade gått bra med billigare också, men dessa var helt vattentäta och klarade vattenpass gärna utan att släppa in en droppe.

Tack till er som löst tråden, hejjat på och bidragit med roliga kommentarer och urspårningar :)
Jag kan ju fylla på samma inlägg med grejer, så det blir lite samlat :)

Jag kör med Knox - både jacka och byxor som lager 1, relativt dyra men jag använder dessa till all körning och byter bara det jag har över.

Byxor - Brokared jaktbyxa, vattentäta 1500kr ish

Jacka - Vattentät skaljacka från stadium outlet, ca 1000kr

Dunväst - Gesto från Swedol, ca 1000kr

Regnjacka lager 157 6-700kr

Fördelen med detta är att jag använder kläder som jag redan har till annat liksom, det funkar bra för min del. Knox och en vanlig hoodie funkar på sommaren, eller en vinterjacka över när vi campar en snöfri december i Grisslehamn:)

Hjälm - HJC C80 ca 1700kr

Handskar - Halvarssons skinn med knogskydd. 1500 på lelledagarna för 10-12 år sedan, smorda ett par gånger om året och sitter som gjutna nu. Vid teknisk körning byter jag till ett par vattentäta Tegera handskar.

Buff- reklam från jobbet

På fötterna - Jalas vinterkängor. Dessa är inte för mc, men med stålhätta, spiktramp, tjockt läder och styva runt fotleden och garanterat vattentäta så tar jag risken jämfört med billigare "adv-stövlar" Samma här som mkt annat, de fyller mer än ett syfte. Jag rekommenderar dock ingen att använda det istället för utrustning specifikt tillverkat för mc körning.

Tält - Darwin 3, 1700kr köpt på kampanj

Liggunderlag - Amok extra lång med isolering. Lite dyrt men jag använder samma oavsett om jag tältar eller ligger i hammocken. Kostade nog runt 1900kr

Sovsäck - Haglövs Tarius +1, lång osäker på vad den kostade men gissar på 1000 ish.

Kudde - 2 st billiga från Decathlon när de fanns. Nån hybrid med lite stoppning och uppblåsbara.

Väskor - BMW aluväskor från en krockad 800gs som jag faktiskt fick gratis av en god vän. Hållarna har jag byggt själv. Innerväskor från temu, 600kr. Tankväska från temu 250kr

Jag har också med en ihopfällbar lång såg från temu som funkar jättebra. Kostade några hundringar bara, och vi har sågat som galningar med den.

Blev långt som tusan men det är nästan omöjligt att bara skriva vad man har utan att förklara lite också :)

eh....måste bara fråga, sågas de järnek i det gråa tältet ? (skapligt avstånd från de andra tälten)
Uppskattar att ni skriver om er resa här på sporthoj.
I det bortre gröna tältet så dras det stock på både in och utandning, så till den milda grad att om det mot förmodan skulle finnas björn i området så skulle våra stackars småbjörnar fly till grannkommunen. Jag är själv inte oskyldig till viss ljudförorening men stigfinnaren har gjort det till en abstrakt konstform. En akustisk Pollock skulle man kunna kalla det :)

Vi har haft sjukt roligt på resan och på kvällarna så har det varit jäkligt kul att läsa allt som skrivits här i tråden också !

Sjukt kul att vår Gycklare tog initiativet att börja skriva om vår resa :)

Nu är KTMen tvättad, tält och resten av utrustningen omhändertagen och svanskotan har nu äntligen fått vila en stund i soffan. Idé-fröet till nästa resa är nog redan sått, vi får se om det slår rot. Planeringen börjar antagligen redan på måndag vid lunch om jag känner mina kumpaner rätt :D

Röda faran stod och såg sur ut när jag kom hem, men jag tror inte hon hade velat vara delaktig i denna dårskap om hon vetat vad dessa 341 mil bestått av ;)

Bifogat

• IMG20260815155729.jpg
    IMG20260815155729.jpg
    2.8 MB · Visningar: 10
  • IMG20260815162117.jpg
    IMG20260815162117.jpg
    1.2 MB · Visningar: 10
  • IMG20260815162525.jpg
    IMG20260815162525.jpg
    3.2 MB · Visningar: 10
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år