Transport av MC

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Har kollat igenom flertalet trådar ang. transport av MC på släp, men har en liten fråga.

Kommer köra till Sthlm i veckan och hämta hoj. 4 spännband kommer följa med, men jag undrar om jag behöver en sådan här också? Kommer få svårt att få tag på en sådan innan jag åker. Räcker det med 4 spännband? :tungan

Det brukar räcka med tre spännband.
Två snett framåt från tex styret/gaffeln och ett rakt bakåt från tex bakhjulet.
..och sen gärna en ramp också...
Inget mer.

Brukar bara spänna ner med 2 spännband i styret,men håller med föregående talare..ramp e kanon!

jag har hämtat mina med bara spännband, men ta med en rejälbräda eller ramp för att försöka köra upp den på släpet på lämmen är skit.

När du säkrat hojjen kör försiktigt och stanna efter någon mil och kolla allt.

Jag har kör upp mina hojjar snett med fram hjulet in i hörnet på släpet och ställt den på stödet. Sen ett spännband på varje sida fram och dragit ner gaffeln och likadant bak för att se till att röven inte rör sig.

Spänn i den ofjädrade delarna, dvs hjulen, absolut de bästa både för dig o hojen.

Hämtar hojar ett par ggr i veckan och jag använder mig bara av tre spännband på bärgaren. Två framåt och ett bakåt räcker gått och väl.

hämtade hoj nu för 1 vecka sen. körde in hojen mot släpväggen sen spände jag med ett spännband i varje skjutspinne.. sen stog den stabilt hela vägen hem :)

hämtade hoj nu för 1 vecka sen. körde in hojen mot släpväggen sen spände jag med ett spännband i varje skjutspinne.. sen stog den stabilt hela vägen hem :)

Det betyder att du har stötdämpare ihoptryckta ju. Icke bra. De är jättedåligt för stötdämparna.
Som länken till bmw klubben där var perfekt. Så ska man göra.

En bifråga på detta: ska jag ta ett täckt släp eller öppet? Det täckta har en takhöjd på 1,55m, det är lite i minsta laget va? Kollade i manualen för hojen, overall height är ju 1125mm. Det ska dock regna på onsdag och hojen är ju nytvättad och fin :mad:

Det betyder att du har stötdämpare ihoptryckta ju. Icke bra. De är jättedåligt för stötdämparna.
Som länken till bmw klubben där var perfekt. Så ska man göra.

Jättedåligt? aj då, borde du genast ringa alla MC tillverkare och berätta!

Speciellt japanarna som skeppar sina nya hojar i lådor med fjädringen 90% ihoptryckt för att spara plats. Och de från japan tar ju typ en månad innan de nåt europa med fraktfartyg, är det jättedåligt att trycka ihop dem 1 dag när man hämtar en hoj måste ju alla nya japanska hojar vara skrot när de levereras :gnissla

En bifråga på detta: ska jag ta ett täckt släp eller öppet? Det täckta har en takhöjd på 1,55m, det är lite i minsta laget va? Kollade i manualen för hojen, overall height är ju 1125mm. Det ska dock regna på onsdag och hojen är ju nytvättad och fin :mad:

Vart ska skiten? Kan köra ner/upp det i min Cayenne

Nu fick jag ju hjälp av en mc firma med denna lastning där man använde två spännband av lämplig storlek fram och två bak.Stannade någon gång och kollad lasten på väg hem men hojen stod som gjuten på detta släpflak.Snopen blev jag som trodde att de bla skulle använda centralstödet men de förklarade att det var bättre att hojen stod fritt bunden med hjälp av dessa spännband för att kunna fjädra med vid ojämnheter i vägbanan.Så nu har man lärt sig detta med. :)

ramp för att köra upp på släpet , parkera cykeln med framhjulet mot väggen. spännband fästes i styre eller gaffelkrona snett frammåt komprimera ihop gafflarna. ett spännband i bak för att hindra rörelse på röven i sidled, ta tag i hojen och försök rucka den fram och tillbaka om det är släpet som du skakar så är du i hamn. stäng släpet och kör bekymmersfritt hem.

det är ingen fara för dämparna, dock så bör man inte spänna ihop dom hundra procent , men det behöver man heller inte göra för att hojen skall stå bomfast.

det har funkat en sisådär 50 gånger för mig och bör göra för dig också =)

Ska till Jönköping imorrn så det hade nästan funkat (Ford Transit) är det egentliga namnet... :D

Haha, va fan ska man med Cayenne till när man har en Transit :D Ja hade inte det varit för underbart.. :Bugar Synd att det inte var onsdag istället, då befrias jag från arbetets onda klor!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park