Trail braking på gatan?

Använder du trail braking när du kör på gatan?


  • Antal röstningar
    0
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det nya i SMC är att det är OK att bromsa i kurvor, men det är inget man pratar om i steg 1.
Du måste veta vad du håller på med innan du börjar bromsa i kurvor, det gäller både fram och bakbroms...
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Det nya i SMC är att det är OK att bromsa i kurvor, men det är inget man pratar om i steg 1.
Du måste veta vad du håller på med innan du börjar bromsa i kurvor, det gäller både fram och bakbroms...
Rimligt
Trail braking kan jag vänta med tills jag hamnar i Upplands enda nedförsbacke

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det nya i SMC är att det är OK att bromsa i kurvor, men det är inget man pratar om i steg 1.
Du måste veta vad du håller på med innan du börjar bromsa i kurvor, det gäller både fram och bakbroms...
Har blivit lärd det på en Knix, men som folk här säger, fan vet om man vill göra det ute i verkligheten med diesel och grejer.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har blivit lärd det på en Knix, men som folk här säger, fan vet om man vill göra det ute i verkligheten med diesel och grejer.
Alltså dieseln försvinner ju inte för att du bromsar annorlunda. I så fall måste du ta ned hastigheten så mycket i en totalt dolt sväng att det i det närmaste är promenadtakt för att vara helt säker.

Vad är bäst? Att släppa gas och börja bromsa när du ser dieseln, eller redan vara på broms, kunna nypa till lite innan dieseln och styra runt eller om det är fritt räta upp och åka rakt över?

Tjusningen med TB är ju just att man är på väg av bromsen, och har ett väldigt lågt bromstryck i slutet, vilket gör att man är väldigt precis i fingrarna. Det går att modulera bromstrycket mycket bättre än om "PANIK det är olja i svängen fan jag måste bromsa"-instinkten kommer fram - och det gör den, hos mer eller mindre alla (mindre hos de som övat), och i det ögonblicket är vi väldigt dåliga på att modulera, det blir bettigt för de flesta av oss.

Jag vill dock säga att jag inte säger att TB är det enda och bästa - det är en metod bland andra. Jag vill bara försöka lära mig och förstå så jag ger mig själv bättre chanser där ute. Man måste också så klart öva på det, som allt annat. :)

Vägen i bilderna nedan möttes jag av förra sommaren, visserligen inte en helt dold kurva, men gräset var högt och det sluttade nedför, men jag såg det väldigt sent (varningstriangel var uppsatt typ 10 meter innan, tack för den liksom). Hann bromsa lite till innan jag släppte av, rätade upp och rullade igenom skiten. Hade jag inte haft broms på innan hade jag nog inte fått ned hastigheten tillräckligt. Det var ett oljeutsläpp, på sina ställen någon centimeter eller två djupt. Fick byta kallingar innan läggdags den kvällen! :poop:
 

Bifogat

  • 8D93C665-E038-4DF5-9FAF-0BCAC3826F73_1_105_c.jpeg
    8D93C665-E038-4DF5-9FAF-0BCAC3826F73_1_105_c.jpeg
    344.8 KB · Visningar: 45
  • 8286C916-D394-41A6-B8D8-5067DF5A1FE3_1_105_c.jpeg
    8286C916-D394-41A6-B8D8-5067DF5A1FE3_1_105_c.jpeg
    345.4 KB · Visningar: 45
  • 8643CBD8-2D8F-4331-ACF6-8C8F14F5E9EA_1_105_c.jpeg
    8643CBD8-2D8F-4331-ACF6-8C8F14F5E9EA_1_105_c.jpeg
    364 KB · Visningar: 44

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ha! förstod att du skulle gå i gång..
Men det var ju bara 1981..själv började det 1976..men men gamla meriter kan man ju inte leva på.
Helt rätt ändå att man lär sig hela tiden ;)..men påstå att man inte behöver bromsa för att man inte anpassat hastigheten är ju direkt felaktigt! Det skulle man ju testat de gångerna man kört i Bergspass både i Alperna och i Asien..när det börjar gå utför...och gasa i kurvorna blir ju lite tokigt skrivet..istället för ge på gas efter apex..tänker på dessa ungdomar som är på väg mot körkort och så..konsekvenstänk hade man ju inte själv vid 20-25..Men det är ju bra att DU kan hålla hastigheten på favvo vägen utan att bromsa..men det gäller ju inte alla...Bada lugnt i sommar :krama
Lite roligt måste man ha! :hihi Jag håller sällan hastigheten utan anpassar den, men det är jag det, andra behöver inte göra så! Men för något år sedan när jag var på samma väg mot Krampan tänkte jag på min kamrat och provade att hålla 90 hela vägen, kurva som raksträcka. Inga problem, så lite har jag lyckats lära mig.
Men att aldrig bromsa blir inge bra, då kärvar bromsoken fast, men på kurvig landsväg försöker jag ofta köra utan att bromsa. Bra träning att planera sin körning om man kör motorcykel med motorbroms. En kamrat som körde tvåtaktare trodde mitt bromsljus var trasigt eftersom han fick bromsa hårt inför varje kurva.

Sedan har jag några av- och påfarter på väg till jobbet där jag bromsar hårt in när det är lite trafik. Några rondeller likadant och även där gasar jag ut så Coolfiberdämparen sprider välljud över nejden.

 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Alltså dieseln försvinner ju inte för att du bromsar annorlunda. I så fall måste du ta ned hastigheten så mycket i en totalt dolt sväng att det i det närmaste är promenadtakt för att vara helt säker.

Vad är bäst? Att släppa gas och börja bromsa när du ser dieseln, eller redan vara på broms, kunna nypa till lite innan dieseln och styra runt eller om det är fritt räta upp och åka rakt över?
Tänker mer på att du lägger ytterligare kraft på något som inte ger optimalt fäste. Kanske är skitfel.

/R
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänker mer på att du lägger ytterligare kraft på något som inte ger optimalt fäste. Kanske är skitfel.

/R
Fast skulle du behöva bromsa mer så har du bättre fäste vid extrabromsen än om du inte redan legat på lätt broms. Eller ja, framdäcket behöver inte ta både effekten av bromsningen och förskjutningen av tyngdpunkten och geometrin är redan stabiliserad för bromsning.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För att förtydliga lite grann om SMC:s kurser då:

Grunderna i att köra hoj är att man gör färdigt allting innan svängpunkt. Dvs intar rätt körställning, tittar dit man är på väg, har lagt i rätt växel...och bromsat färdigt.

När man är duktig på att hantera detta rätt så kan man börja öva på att bromsa i kurvan. OBS! Detta är inte Trailbrake jag snackar om nu utan att våga lägga på bromsen i kurvan när nånting har hänt. Det är alltså ytterligare ett verktyg som man kan använda när skiten har träffat fläkten och jag måste få ner farten, punkt!

Om man aldrig tränar på att behöva bromsa med lutande hoj, i en sväng, och säger att det inte går eller att det är farligt så kommer man heller aldrig att lära sig. Då har man medvetet förkastat ett sista verktyg att använda när man har slut på idéer.
Det går utmärkt att lägga på broms med lutning i en sväng, men man gör det bara fram! Ska man bromsa bak så är risken stor att man bromsar omkull sig. De flesta är ovana med bakbroms och det är svårt att dosera bakbromsen eftersom vi är mycket mer okänsliga i fötterna än i händerna.

Broms i kurva är det sista verktyget i raden med panikåtgärder. Det är en reaktiv funktion, dvs nånting har hänt och jag måste göra nånting.

Trailbrake är en helt annan sak. Det är en proaktiv funktion, dvs något jag gör medvetet för att kunna köra säkrare. (Ja det är säkrare med trailbrake, av många orsaker) Det är en planerad broms som jag använder för att få en stabilare hoj in och igenom en stor del av kurvan. Det är också en ganska lätt bromsning vi snackar om, åtminstone i trafiken.

Jämför med bilen, jag garanterar att de flesta av oss använder trailbrake i bilen, varenda dag. Till exempel varje gång vi lämnar E4:an via en avfart. Vi ska gå från 110 (130 i verkligheten :) ) till 70 i en sväng som dessutom många gånger nyper eller går uppåt eller nedåt. Jag ligger alltid på broms in i svängen, oavsett bil eller hoj. Och både bilen och hojen upplevs som stabilare med lite tryck över fronten.

Att ligga på avslag med motorbroms är också trailbrake, speciellt om jag växlar ner och använder kopplingen som broms. Precis som när man sladdar i i böjen med en motard.
Man får en väldigt mjuk och skön åkstil med traibrake. Man går från gas till broms till gas i en mjuk och harmonisk rörelse och jag har alltid tryck på antingen framhjulet (vid ingång) och på bakhjulet (vid utgång). Vi vill aldrig bara rullar genom svängarna, då får vi ett tryck på fram- och bakhjulen som växlar, dvs obalans, vi har inte full kontroll och vi kör inte hojen, vi bara åker.

Så skilj mellan "broms i kurva" och "Trailbrake".

Trailbrake betyder för övrigt "Bromsa hårt i början och minskar bromsen ju mer lutningen ökar" "Trail off braking" så vi inte har några missförstånd här :)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Sen kan man ju fråga sig vad som är säkrast, lägre hastighet så man slipper bromsa igenom halva kurvan eller broms in i kurvan…

men givetvis ska man lära sig att bromsa in i kurvan inför de gångerna man råkar komma in alldeles för fort i en kurva.

Många av oss kör säkerligen ganska aktivt och då är det i många lägen kanske fördel att använda sig utav tralebrake. Men personligen tycker jag att det blir betydligt skönare känsla att köra utan broms så mkt som möjligt.

Kanske inte är det första man väljer att låta deltagare på Smc school träna på om de har betydligt viktigare saker de behöver träna på.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Försöker undvika det helt på gatan då fokus måste vara på helt andra grejer än på banan. Allt från underlag, trafik och allsköns hinder finns ju omkring dig.
På banan behöver jag inte fokusera på någonting annat än köra hojen och försöker således minska alla marginaler.
Kör väldigt lugnt i kurvor på gatan då allt jag ser(och inte ser) stjäl min uppmärksamhet. Skulle säga att jag ligger mellan 60-70% jämfört med bana och för det behövs inte trailbraking.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sen kan man ju fråga sig vad som är säkrast, lägre hastighet så man slipper bromsa igenom halva kurvan eller broms in i kurvan…

men givetvis ska man lära sig att bromsa in i kurvan inför de gångerna man råkar komma in alldeles för fort i en kurva.

Många av oss kör säkerligen ganska aktivt och då är det i många lägen kanske fördel att använda sig utav tralebrake. Men personligen tycker jag att det blir betydligt skönare känsla att köra utan broms så mkt som möjligt.

Kanske inte är det första man väljer att låta deltagare på Smc school träna på om de har betydligt viktigare saker de behöver träna på.

jag tycker ju att man kan använda trail braking även när man kör med ”rätt” hastighet in i kurvan, dvs inte bara när man kör på hörntänderna. Då får man fortfarande säkerhetsfördelarna från trail brakingen som nämnts tidigare i tråden om man måste minska farten ytterligare pga något oförutsett mitt i kurvan. Sen håller jag helt med om att det inte är det första man bör träna på som mc-förare.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
jag tycker ju att man kan använda trail braking även när man kör med ”rätt” hastighet in i kurvan, dvs inte bara när man kör på hörntänderna. Då får man fortfarande säkerhetsfördelarna från trail brakingen som nämnts tidigare i tråden om man måste minska farten ytterligare pga något oförutsett mitt i kurvan. Sen håller jag helt med om att det inte är det första man bör träna på som mc-förare.
Precis så är det. Trailbrake har inte med hastighet att göra, det är bara ytterligare en grej som man kan använda från sin "verktygslåda" med körteknik. Jag kör med trailbrake även på grus men då väldigt mjukt och försiktigt... :)
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Lite roligt måste man ha! :hihi Jag håller sällan hastigheten utan anpassar den, men det är jag det, andra behöver inte göra så! Men för något år sedan när jag var på samma väg mot Krampan tänkte jag på min kamrat och provade att hålla 90 hela vägen, kurva som raksträcka. Inga problem, så lite har jag lyckats lära mig.
Men att aldrig bromsa blir inge bra, då kärvar bromsoken fast, men på kurvig landsväg försöker jag ofta köra utan att bromsa. Bra träning att planera sin körning om man kör motorcykel med motorbroms. En kamrat som körde tvåtaktare trodde mitt bromsljus var trasigt eftersom han fick bromsa hårt inför varje kurva.

Sedan har jag några av- och påfarter på väg till jobbet där jag bromsar hårt in när det är lite trafik. Några rondeller likadant och även där gasar jag ut så Coolfiberdämparen sprider välljud över nejden.

Smart tvåtaktspolare tvåtakt och motorbroms är ingen bra kombo! :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag släpar i princip alltid med broms långt in i en kurva, men den hårda inbromsningen sker innan. Ger god stabilitet och hinner sänka hastigheten mer om tex kurvan nyper av. Händer att jag växlar ner eller upp inne i kurvan också, beroende på var det är och hastighet mm. Allt är ett dynamiskt system som har många givna svar som hänger på situationen. Funderar inte så mycket på det, nästan allt sker per automatik numera :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
på VFR:n så tar både fram å bakbroms oavsett om du använder handtaget eller bromspedalen...
men jag har nästan uteslutande använt handbromsen på alla hojar jag kört tidigare, där handbromsen tar framhjulet och fotbromsen hanterar bak...

om du inte behöver bromsa så kör du för sakta... då kan du skaffa en moped istället...:lol
Jag vill inte!
 

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
Vet inte om jag har missförstått det helt. Har ju hänt förut ;) Trail brake har väl med styrgeometri att göra först och främst lr? Att få hojen att svänga bättre in i en böj? Ett mindre försprång på framhjulet med komprimerad gaffel.
Sen kan det ju ha andra fördelar (och nackdelar åxå)?! Det säkraste sättet på gata måste väl vara att ha någorlunda rätt hastighet innan man svänger.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vet inte om jag har missförstått det helt. Har ju hänt förut ;) Trail brake har väl med styrgeometri att göra först och främst lr? Att få hojen att svänga bättre in i en böj? Ett mindre försprång på framhjulet med komprimerad gaffel.
Sen kan det ju ha andra fördelar (och nackdelar åxå)?! Det säkraste sättet på gata måste väl vara att ha någorlunda rätt hastighet innan man svänger.

Beroende på hur hårt du går på bromsen så får du ju en dykande gaffel och med det det förändring i geometrin, där har du helt rätt. Detta gäller dock inte alltid beroende på hur hårt du bromsar, vilken typ av hoj det är och då följaktligen vilken typ av gaffel/hjuluphängning vi pratar om.

En sporthoj med en dyr, väljusterad gaffel dyker inte nämnvärt om man inte apbromsar, en MT-07 dyker som en fallskärmshoppare och en BMW 1200 GS dyker inte alls... :)

Vad trailbrake däremot tillför i alla ovanstående fallen är att man redan ligger på broms. Dvs om nånting händer så kan jag bara öka eller minska bromseffekten, själva inbromsningsförfarandet är ju redan gjort så att säga. Det svåra är att gå från ingen broms till broms, inte att öka eller minska en redan pågående broms... :)
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top